Apa Yang Kau Dah Merepek Nie Doktor Tegur Drama Seribu Rindu Yang Dilihat Cuba Merosakkan Profesion Kedoktoran




Drama Seribu Rindu kini sedang trending di kaca tv dalam slot Akasia TV3. Menampilkan pelakon hebat seperti Zul Ariffin, Azira Syafinaz, Fadhlan Hazim, Mona Allen dan ramai lagi pelakon pastinya ditungggu-tunggu oleh peminat drama Melayu tempatan setiap jam 7 malam.

Mula bersiaran 12 November lalu dan bakal berakhir pada 18 Disember ini, drama ini mengisahkan

Percintaan tiga segi antara Zul Ariffin (Irfan), Maisarah (Azira Syafinaz) dan Dr. Ariel (Fadlan Hazim). Cinta Maisarah dan Airel yang telah bersemai sejak zaman universiti lagi terhalang apabila, bapa Airel, Datuk Muiz merancang mahu menyatukan Ariel dan Damia, anak Datuk Sri Johari rakan perniagannya.



Maisarah merasakan dirinya dipermainkan. Airel pula mempersoalkan tindakan ayahnya yang langsung tidak berbincang dengannya. Damia juga mempersoalkan perkara yang sama kepada DS Johari dia mahu mencari calon suami yang sealiran dengan kerjaya dia.

Maisarah kecewa lalu pulang ke kampung dan meluahkan rasa sedihnya kepada Tokma dan Irfan. Irfan rakan baiknya sejak kecil merupakan seorang Chef. Irfan sering berulang alik belajar memasak bersama Tokma, nenek kepada Maisara. Tidak mahu kehilangan Maisarah yang terus bersedih, Irfan membuat keputusan untuk melamar Maisarah di saat hubungan Maisarah dan Airel berantakan. Maisarah terkejut kerana dia tidak pernah menyangka Irfan yang sudah dianggap abang telah lama menaruh perasaannya.

Akhirnya, Maisarah menerima lamaran Irfan setelah membuat solat istikharah. Airel kecewa dengan keputusan Maisarah. Dia sakit hati kerana sebelum ini Maisarah sering menafikan dia juga sukakan Irfan dan mengatakan mereka sekadar kawan baik sahaja.

Sepanjang perkahwinan mereka, Irfan menjaga Maisarah bagai seorang permaisuri. Semua permintaan Maisarah akan dituruti. Suatu hari ketika ingin membeli makanan yang diidamkan oleh Maisarah yang sedang hamil, Irfan ditimpa kemalangan dan disahkan lumpuh. Walaubagaimanapun, Irfan masih boleh dirawat dengan penjagaan rapi oleh doktor pakar di hospital.



Konflik tercetus, apabila Airel adalah doktor yang bertanggungjawab bagi membantu proses penyembuhan Irfan. Irfan merasakan masih ada sisa cinta di hati Maisarah buat Airel. Irfan mula menjauhkan diri kerana beranggapan Maisarah hanya bersimpati dengan keadaanya yang lumpuh.

Dek kerana itulah seorang doktor, Husna Dahari telah menulis di fbnya mengenai merepeknya drama ini yang dilihat cuba merendah-rendahkan profesion kedoktoran.

Walau pun ia sekadar “DRAMA” namun amat jarang kita melihat insiden “terlebih drama” bagi cerita-cerita dari Korea mahupun Barat kecuali filem-filem Bollywood dan Tamil. Akahz.

Mungkin teguran dari doktor ini perlu diambil kira dan pihak penerbit juga perlu study hard sebelum terus “memperbodohkan” orang-orang Melayu dengan drama lelaki kacak, anak orang kaya, bawa kereta besar, ada awek cantik dan lain-lain realiti yang sebenarnya adalah satu fantasi.



Doktor dalam drama Seribu Rindu ni memang tak ada kerja ke? Duk sibuk fikir bagaimana nak tackle bini orang. Lepas tu asyik duduk dalam bilik yang macam office tu. Jumpa patient pun tak.

Kalau jumpa pun, jumpa seorang patient je yang bernama Irfan. Ko ingat kerja doktor macam tu ke? Nak fikir diri sendiri pun tak sempat, apatah lagi ahli keluarga.


Ini doktor dalam cerita tu, sempat fikir dan cari helah macam-macam time kerja.  Rilek la brader. Kami kalau ada masalah peribadi ke, tetap kena pergi kerja. Jumpa pesakit senyum aje, tak boleh nangis. Tak ada emo, tak leh nak layan perasaan sebenar.

Nak makan, nak minum hatta nak terkencing terberak pun mujur sangat kalau sempat. Come on. Jangan rosakkan imej profesion kedoktoran wahai penerbit drama-drama tempatan. Pulak tu, treat patient tak ikhlas.

Patient dah hampir sembuh pun ko resah gelisah sebab peluang ko nak dapatkan wife dia makin tipis. Apa-apa pun dramakan. Nak emo kenapa? Tapi aku emo jugak! Jap nak sambung, sedikit dialog dalam daram tersebut yang maksudnya berbunyi begini..

“Papa nak ajak Airel dengan Damia dinner dengan papa malam ni. Airel datang ya..

“Papa, Airel tak janji lagi ya. Airelkan doktor. Airel kena tengok dulu jadual on call. Takut Airel on call hari ini.

Ko merepek apa syaitonnn. Kalau kau betul doktor, oncall ko bulan depan ko dah hafal siap-siap dah bila. Hari-hari tu sah kalau tak belek jadual. Jangan acah-acah sangat boleh?

Sekian, haha.

Wokay, apa pula pandangan korang pasal drama-drama Melayu ini?


Sumber artikel : REMAJA © copyright 2018 – All rights reserved
BLOGMAZEER.COM

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.blogmazeer.com/2018/12/apa-yang-kau-dah-merepek-nie-doktor.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cantiknya Kekasih Pelakon Seribu Rindu Fadlan Hazim Julie Anne Namanya Saksi Cinta Dua Budaya

Cantiknya Kekasih Pelakon Seribu Rindu Fadlan Hazim Julie Anne Namanya Saksi Cinta Dua Budaya

papar berkaitan - pada 10/12/2018 - jumlah : 1701 hits
Fadlan Hazim dilahirkan pada 2 Januari 1992 di Taman Melawati Kuala Lumpur Malaysia dan merupakan anak sulung daripada empat beradik Sebelum menceburi dalam bidang nyanyian mahupun lakonan beliau terlebih dahulu menceburi bidang peragaan se...
Wahai Isteri Cuba Pujuk Suami Anda Berhenti Merokok Dengan 8 Cara Yang Disarankan Doktor Ini

Wahai Isteri Cuba Pujuk Suami Anda Berhenti Merokok Dengan 8 Cara Yang Disarankan Doktor Ini

papar berkaitan - pada 2/12/2018 - jumlah : 379 hits
Puas pujuk tetapi suami tetap tak berhenti merokok Yang kaum mak mak mesti makin risau bila dah ada anak kecil dalam rumah Jadi macam mana nak pujuk encik suami supaya berhenti merokok Ok tak susah sebenarnya tetap peranan isteri boleh bagi...
Telinga Anak Masuk Lipas Mama Jangan Cuba Keluarkan Tapi Ikut Tip Dari Doktor Ni

Telinga Anak Masuk Lipas Mama Jangan Cuba Keluarkan Tapi Ikut Tip Dari Doktor Ni

papar berkaitan - pada 7/12/2018 - jumlah : 301 hits
Ibu mana yang tak panik bila serangga kecil seperti lipas memasuki telinga anak kecil kita Panik dibuatnya dan usaha nak keluarkannya juga pastinya mencabar Maklumlah tangisan anak pastinya kuat ditambah lagi dengan rasa takut Sebenarnya bi...
Playstation Classic Dilihat Dijana Menggunakan Cip Mediatek

Playstation Classic Dilihat Dijana Menggunakan Cip Mediatek

papar berkaitan - pada 1/12/2018 - jumlah : 169 hits
Sony baru baru ini telah hadir dengan sebuah konsol retro ringkas yang menyertakan sejumlah permainan nostalgia Dinamakan sebagai PlayStation Classic ia hadir bersama 20 permainan secara terbina dan ditawarkan pada harga RM429 Di Malaysia i...
Ini Identiti Sebenar Wanita Yg Selalu Dilihat Bersama Siti Aafiyah

Ini Identiti Sebenar Wanita Yg Selalu Dilihat Bersama Siti Aafiyah

papar berkaitan - pada 1/12/2018 - jumlah : 382 hits
Cahaya mata sulung penyanyi nombor satu negara Datuk Seri Siti Nurhaliza dan suami Datuk Seri Khalid Mohd Jiwa di pilih sempena perkataan Aafiyah di dalam Bahasa Arab bermaksud segala yang baik baik
Doa Masa Rindu Seseorang Dalam Islam Amalkan Setiap Hari Inshaallah Akan Dipermudahkan

Doa Masa Rindu Seseorang Dalam Islam Amalkan Setiap Hari Inshaallah Akan Dipermudahkan

papar berkaitan - pada 4/12/2018 - jumlah : 929 hits
Doa Masa Rindu Seseorang Dalam Islam Amalkan Setiap Hari Inshaallah Akan Dipermudahkan Setiap manusia pasti pernah merasakan rindu Perasaan ini muncul tatkala kita berada di posisi yang jauh dari orang tersayang Entah itu istri suami orang ...
Mimie Rindu Sangat Ayah Doakan Mimie Berjaya Luahan Sayu Gadis Cantik Ini Betul Betul Menyentuh Hati Kecil Netizen

Mimie Rindu Sangat Ayah Doakan Mimie Berjaya Luahan Sayu Gadis Cantik Ini Betul Betul Menyentuh Hati Kecil Netizen

papar berkaitan - pada 7/12/2018 - jumlah : 1063 hits
Walaupun sudah 4 tahun ayah pergi tapi setiap hari anak ini merindui ayahnya Sementelah sekarang ini dia sedang menduduki peperiksaan SPM Sokongan dan kata kata motivasi dari si ayah amat didambakan oleh semua anak sebagai penguat semangat ...
Nurul Izzah Rafizi Khairy Dilihat Minum Bersama Di Bangsar

Nurul Izzah Rafizi Khairy Dilihat Minum Bersama Di Bangsar

papar berkaitan - pada 18/12/2018 - jumlah : 379 hits
KUALA LUMPUR Nurul Izzah Anwar yang meletakkan jawatan sebagai Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat dan Pengerusi PKR Pulau Pinang dilihat bersama dua ahli politik terkenal di sebuah restoran di sini tengahari tadi Mereka ialah bekas Naib Pr...
Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Effective Market Research On A Budget

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Pengalaman Menginap Di Grand Court Hotel Teluk Intan Dekat Dengan Menara Condong Teluk Intan

Dap Leader Unsurprised By Mca S Decision To Not Campaign For Its Candidate



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


True Wallet Live22 Top 53 By Nellie Live22slot Fun 29 Jun 2024

Konfflik Irael Iran 3 Suasana Terkini

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Bercakap Dengan Jun

Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar

Don T Dim Your Dreams Let Integrity Electrical Illuminate Your Vision