Doa Masa Rindu Seseorang Dalam Islam Amalkan Setiap Hari Inshaallah Akan Dipermudahkan


Doa Masa Rindu Seseorang Dalam Islam, Amalkan Setiap Hari! Inshaallah Akan Dipermudahkan.. Setiap manusia pasti pernah merasakan rindu. Perasaan ini muncul tatkala kita berada di posisi yang jauh dari orang tersayang. Entah itu istri, suami, orang tua, saudara, teman, atau kekasih hati.
Rindu Terbesar
Sedangkan untuk orang-orang yang beriman, rasa rindu terbesar pastinya akan hadir untuk bertemu Allah Ta’ala dan Baginda Rasul Muhammad SAW. Rindu dalam islam adalah sesuatu yang fitrah. Tidak berdosa apabila seseorang merasakan rindu di dalam hatinya. Namun rindu juga harus disikapi dengan cara-cara yang benar.
Doa ketika Rindu Seseorang
Ketika perasaan rindu sudah sangat membuncah dan tak terbendung, janganlah kita menuruti bisikan-bisikan syaitan untuk menuruti hawa nafsu. Jika rindu itu hadir untuk sang pujaan hati, maka selipkanlah doa di tiap selesai sholat, di sepertiga malam terakhir, serta waktu dipertengahan iqomah dan adzan. InsyaAllah doa-doa tersebut akan dimustajabah oleh Sang Maha Kuasa. Nah, berikut ini beberapa doa ketika rindu seseorang berdasarkan dalil-dalil islam.
Surat Thahaa ayat 39
Selain surat yusuf diatas, doa lanjutan untuk obat rindu kepada seseorang yaitu membaca surat thaahaa ayat 39. Apabila seseorang berdoa dengan surat yusuf dan surat thaahaa dengan perasaan ikhlas setiap selesai sholat maka diyakni rasa rindunya akan terobati dengan cara yang benar. Namun demikian tidak ada hadist yang menjelaskan akan keabsahan surat thaahaa untuk dijadikan wirid saat merindukan seseorang.
“Wa-alqaytu ‘alayka mahabbatan minnii walitushna’a’laa ‘ainii” Artinya: Dan aku telah melimpahkan kepadamu kasih sayang yang datang dariku, dan supaya kamu di asuh di bawah pengawasanku.”(Qs thaahaa:39)
Surat Al Fatihah

Doa yang sering kita baca setiap solat fardhu ini ternyata memiliki keistimewaan sangat besar. Al fatihah tidak sekedar menjadi surat pembuka dalam Al-Quran, namun bacaan Al fatihah juga bisa membantu memperluas rezeki, mengobati penyakit, menjauhkan diri dari pikun atau sifat pelupa, serta sebagai obat kerinduan terhadap seseorang.
Surat Al-Baqarah ayat 165
Beberapa orang juga percaya bahwa potongan ayat surat Al-Baqarah ayat 165 bisa menjadi doa dikala perasaan rindu. Namun demikian, tidak ada dalil ataupun hadist yang menjelaskan akan hal tersebut-bahwa ayat ini dapat menyampaikan rasa rindu untuk seseorang yang dicintai.
Surat Ali-Imran ayat 14
Umumnya masyarakat menggabungkan potongan surat Al-Baqarah ayat 165 diatas dengan surat Ali-Imran ayat 14 sebagai wirid doa agar dirindukan oleh orang yang kita juga rindukan. Namun skeali lagi, tidak ada hadist atau ayat yang memperkuat pendapat tersebut.
Doa rindu orang tua
Perasaan rindu tentunya tidak hanya ditujukan untuk kekasih hati atau pasangan hidup saja. Terkadang rasa rindu juga muncul ketika kita berada jauh dari orang tua. Selain menelpon atau mungkin video call, kita juga bisa berdoa kepada Allah SWT untuk mewujudkan rasa rindu kita terhadap orang tua.
“Allahummaghfirlii waliwaalidayya war hamhumaa kama rabbayaanii shagiiraa.” Artinya: “Wahai Tuhanku, ampunilah aku dan kedua orang tuaku (Ibu dan Bapakku), sayangilah mereka seperti mereka menyayangiku diwaktu kecil”. Sebenarnya doa ini tidak hanya dibaca saat jauh dari orang tua saja. Sebaiknya baca doa tersebut setiap selesai sholat sebagai bentuk kasih sayang kita kepada ayah dan ibu.
MESTI BACA!
Tip Untuk Mengubati Rindu Cinta Jarak Jauh!

Hubungan cinta jarak jauh pasti membebankan bagi sesetengah pasangan. Rasa rindu yang cukup mendalam antara satu sama lain amat mendalam kerana jarang sekali untuk bertemu atas urusan yang tidak dapat dielakkan.
Perasaan jadi tidak menentu dan ada kalanya menimbulkan persoalan adakah si dia disana setia dan masih mencintai. Mungkin anda sendiri pernah mengalami perasaan ini hingga menjadi tidak keruan akibat rindu yang berlebihan. Jom pengantin kongsikan 5 tip pengubat rindu bagi anda yang menjalinkan hubungan cinta jarak jauh!
1. TERUS BERHUBUNG
Biar hanya seketika pastikan anda berdua akan terus berhubung setiap kali sebelum menamatkan hari-hari anda. Skype, Google Talk atau panggilan sekadar lima minit pun memadai mahupun hanya ucapan selamat malam. Ini bukti cinta anda masih utuh buatnya.
Namun usah lakukan kerana terpaksa dan pastikan anda sentiasa ada setiap kali si dia mahu berkongsi cerita. Selagi pasangan anda masih mahu berhubung maknanya si dia masih lagi serius untuk meneruskan hubungan yang dijalin walau jarak waktu dan masa memisahkan anda berdua.
2. EKSPRESIKAN PERASAAN BUAT SI DIA
Sedangkan pasangan yang sering bersama pun kadang sukar untuk menyatakan perasaan sebenar apatah lagi mereka yang bercinta jarak jauh. Namun ada cara bagaimana anda boleh memperbetulkan situasi ini. Dr. Gary Chapman menerusi artikelnya ‘The Five Love Languages for Singles’, menyatakan cara terbaik meluahkan perasaan adalah dengan pemilihan kata dan ayat yang betul kepada pasangan anda.
Usah mudah terlarut emosi ketika menyatakan sayang atau rindu kerana itu belum tentu akan membuat pasangan anda selesa malah lebih teruk merimaskan. Apa yang boleh dilakukan, hantarkan kiriman kata-kata pujangga cinta melalui e-mel berserta lagu yang tepat dengan perasaan anda ketika itu. Hal ini merupakan salah satu saluran yang boleh anda lakukan untuk mengekspresikan perasaan kepada si dia.
3. TULUS DAN SETIA
Syarat pertama harus jujur dan telus. Tiada apa yang boleh kekal lama tanpa ketulusan juga ketelusan dalam mengukuhkan sesuatu perhubungan. Jika syarat ini tidak berjaya dipegang kedua-dua belah pihak maka kasih dijalin hanya sekadar di permukaan, sama ada kerana takut putus atau sekadar bermain tarik tali.
Dr. Greg Guldner, pengarang ‘Long Distance Relationship : The Complete Guide‘ menyatakan 70% daripada pasangan yang mengalami epidemik cinta sebegini selalunya gagal dalam mempertahankan perhubungan kerana tidak mampu membiasakan diri dengan perubahan yang berlaku bila berhadapan dengan situasi baru ini.
4. BERIKAN KEJUTAN
Kejutan manis buat si dia adalah perkara yang sentiasa boleh anda fikirkan. Tidak salah wang yang anda laburkan setiap kali keluar bersama dulu dikumpul dan gunakan untuk memberi kejutan dengan mengunjungi si dia yang jauh. Hal ini pasti saja akan memberi keterujaan kepada pasangan selain menjadi bukti sayang kepada si dia.
Jika masih belum mampu untuk melakukan perkara tersebut banyak kejutan lain boleh diberi seperti mengirimkan CD band tempatan kegemarannya atau membuat kolaj memori, kompilasi komunikasi anda berdua di media sosial seperti Yahoo Messenger dan jadikannya satu himpunan seakan cerpen. Pasti akan membuat si dia tersenyum kembali ketika membacanya.
The post Doa Masa Rindu Seseorang Dalam Islam, Amalkan Setiap Hari! Inshaallah Akan Dipermudahkan.. appeared first on .


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.apakes.com/doa-masa-rindu-seseorang-dalam-islam-amalkan-setiap-hari-inshaallah-akan-dipermudahkan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Doa Jika Rindu Seseorang Dalam Islam Yang Boleh Kita Amalkan

Doa Jika Rindu Seseorang Dalam Islam Yang Boleh Kita Amalkan

papar berkaitan - pada 23/11/2018 - jumlah : 575 hits
Doa Jika Rindu Seseorang Dalam Islam Yang Boleh Kita Amalkan Setiap manusia pasti pernah merasakan rindu Perasaan ini muncul tatkala kita berada di posisi yang jauh dari orang tersayang Entah itu istri suami orang tua saudara teman atau kek...
Wahai Isteri Amalkan Doa Ini Setiap Hari Supaya Suami Anda Tidak Curang Dan Cari Perempuan Lain

Wahai Isteri Amalkan Doa Ini Setiap Hari Supaya Suami Anda Tidak Curang Dan Cari Perempuan Lain

papar berkaitan - pada 22/11/2018 - jumlah : 1170 hits
Wahai Isteri Baca Dan Amalkan Doa Ini Setiap Hari Supaya Suami Anda Tidak Curang Dan Cari Perempuan Lain Namun bagi kaum isteri amat menakutkan sekali apabila si suami tidak lagi memberikan kasih sayang seperti waktu awal perkahwinan dulu J...
Facebook Mengaktifkan Fungsi Yang Menunjukkan Masa Penggunaan Aplikasi Setiap Hari

Facebook Mengaktifkan Fungsi Yang Menunjukkan Masa Penggunaan Aplikasi Setiap Hari

papar berkaitan - pada 22/11/2018 - jumlah : 273 hits
Ketagihan digital bukan perkara yang boleh diambil ringan Kerana peranti sentiasa melekat di tangan kita mungkin tidak menyedari berapakah masa yang telah dihabiskan di dalam sesuatu aplikasi Bagi mengawal ketagihan ini Facebook telah menga...
Nak Kelihatan Muda Dan Berseri Amalkan Doa Ni Setiap Kali Lepas Solat

Nak Kelihatan Muda Dan Berseri Amalkan Doa Ni Setiap Kali Lepas Solat

papar berkaitan - pada 26/11/2018 - jumlah : 705 hits
Nak Kelihatan Muda Dan Berseri Amalkan Doa Ni Setiap Kali Lepas Solat Potongan 2 ayat dari surah dalam Al Quran ini baik untuk dijadikan amalan harian terutama setiap kali mak ayah lakukan lepas solat fardhu Kedua dua ayat pendek ini mengan...
Nak Dipermudahkan Ibadah Umrah Jom Amalkan Zikir Dan Doa Ni

Nak Dipermudahkan Ibadah Umrah Jom Amalkan Zikir Dan Doa Ni

papar berkaitan - pada 28/11/2018 - jumlah : 495 hits
Anda nak cari zikir dan doa supaya ibadah Umrah Dipermudahkan Allah Jom saya kongsikan doa dan zikir yang kami sekeluarga amalkan masa menunaikan umrah Zikir Dan Doa Untuk Dipermudahkan Segala Urusan Ibadan Umrah Doa Pelembut Hati Doa ni sa...
Jangan Bermain Telefon Dalam Jangka Masa Lama Lelaki Ini Lumpuh Selepas Baring Main Telefon 3 Jam Setiap Hari

Jangan Bermain Telefon Dalam Jangka Masa Lama Lelaki Ini Lumpuh Selepas Baring Main Telefon 3 Jam Setiap Hari

papar berkaitan - pada 28/11/2018 - jumlah : 387 hits
Dunia hari ini semua orang boleh dikatakan bergantung kepada gadget semata mata seperti telefon dan internet untuk membuat berbagai aktiviti dan rutin harian mereka Dengan perkembangan teknologi terkini dan seiring dengan kemajuan semasa ma...
Doa Agar Dipermudahkan Segala Urusan

Doa Agar Dipermudahkan Segala Urusan

papar berkaitan - pada 4/12/2018 - jumlah : 6791 hits
Doa Agar Dipermudahkan Segala Urusan Sekarang ni musim cuti sekolah Mesti pelbagai rancangan dan agenda musim cuti ni kan Ada yang nak kahwin Ada yang nak khatan kan anakAda yang nak pergi bercutiAda yang nak pergi umrahAda juga yang nak sa...
Khasiat Yang Boleh Dapat Jika Amal Minum Air Barli Setiap Hari

Khasiat Yang Boleh Dapat Jika Amal Minum Air Barli Setiap Hari

papar berkaitan - pada 27/11/2018 - jumlah : 992 hits
Barli atau nama botaninya Hordeum Vulgarie dikatakan bijirin pertama yang telah ditanam di Timur Tengah kira kira 9000 tahun yang lalu Berkemungkinan ia juga merupakan bijirin terawal dan paling penting pada ketika itu Pokok barliBijirin ba...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls

Wee Barking Up The Wrong Tree

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Moira World Tour 2024 Malaysia Dipilih Sebagai Lokasi Pertama

Pengertian Pungli Contoh Dan Hukumannya

Lelaki Bunuh Bakar Saudara Sendiri

Filem Reversi

Pucuk Manis Khasiat Dan Kesan Sampingan

Arief Apa Salahku Chord