Apa Sebab Cerdik Pandai Negara Tidak Bantu Kerajaan Menjadi Lebih Baik




 Malaysia tidak pernah kekurangan intelektual malah anak anak muda yang pulang dari universiti terbaik di dunia juga banyak yang berkhidmat dalam sektor awam.

Namun mengapakah negara menjadi semakin merosot prestasi ekonomi dan pentadbiran secara konsisten?

Hal itu, menurut Timbalan Presiden KEADILAN, Rafizi Ramli adalah kerana Menteri yang memerintah bukan dari kalangan yang bijaksana, malah korup dalam semua tindakan.

"Pengalaman saya kerja di sektor korporat, saya boleh beritahu hampir semua pimpinan (korporat) yang saya jumpa lebih cerdik daripada pimpinan Umno. Kenapa dengan begitu ramai orang cerdik, jujur dan boleh buat perubahan, tetapi kita makin teruk, makin miskin.

"Sebabnya dalam sebuah sistem kerajaan macam kita, bawalah orang cerdik macam mana pun kalau Menteri yang ada kuasa, orang cerdik ini kena jawab kepada Menteri yang tak ada ciri pemimpin baik ini maka yang baik tak akan jadi.

"Datang orang cerdik beritahu kita kalau laburkan dan beri peluang kepada orang kampung supaya setiap seorang boleh dibantu pelihara lembu 100 ekor secara teknologi dan tersusun, Menteri dengar, bagus.

"Dia ambil idea itu, dia ambil duit RM250 juta, lembu entah ke mana, kondo yang kita dapat. Benda inilah yang berlaku berpuluh tahun.

"Sebab itu orang kita balik luar negara, cerdik, umur 40an dia kata tak payah la. Aku dah lalui semua ni. Kalau kepala malaon, marilah idea hebat macam mana pun, tak jadi. Sebab itu tanggungjawab kita sebagai pengundi penting (memilih calon terbaik)," katanya dalam ceramah di Tangga Batu, Melaka, malam tadi.

Sehubungan itu, Rafizi menyarankan rakyat yang akan mengudi dalam Pilihan Raya Umum ke 15 memilih beberapa kriteria utama calon untuk diangkat sebagai prasyarat menjadi Ahli Parlimen.

Katanya, sama ada orang Islam atau bukan Islam ciri pertama yang perlu dipilih ialah bercakap benar atau sidiq.

"Mudah saja kita nak nilai. Kalau orang marah kat dia pun dia tak reti bohong itu petanda baik

"Kedua mesti amanah. Dia dapat kuasa, dia akan betul jaga kuasa dan tanggungajwab seadilnya bukan untuk temboloknya. Kalau dapat peruntukan dia agihkan kepada orang msikin.

"Ketiga tabligh, menyampaikan, mencerdikkan, mencerahkan. Kalau cari pemimin ikut yang cerdik. Kalau pilih ikut jadi lagi bodoh, mampus kita.

"Kita nak ikut orang yang angkat kewarasan jadi lebih baik. Kalau ikut yang jadi bodoh masuk longkang, itu bertentangan dengan lumrah hidup kita," katanya.

Rafizi juga dalam ceramah semalam menjawab tohmahan penyokong Umno dan Pas yang berkata bahawa beliau mempunyai kes di mahkamah tetapi digugurkan pada zaman PH memerintah, sama sahaja dengan orang Umno yang digugurkan kes.

Katanya, kes yang terpalit kepada dirinya bukanlah mencuri duit tetapi bercakap benar mendedahkan usaha Menteri tertentu cuba 'sakau' duit rakyat.

"Orang Umno dan Pas kata kamu masa PH perintah juga gugur kes, apa beza dengan Najib. Saya naik turun mahkamah dulu bukan sebab curi duit, tetapi kerana bercakap benar

"Masa itu kalau cakap benar dan mereka nak sembunyikan apa mereka buat, mereka akan gunakan undang undang untuk takut takutkan," katanya.

Mantan Ahli Parlimen Pandan itu memberi amaran bahawa selepas ini beliau akan membongkar satu lagi skandal yang besar melibatkan pembelian aset angkatan tentara darat

Katanya, beliau gembira kerana selepas kes SRC International yang menyebabkan Najib masuk penjara lebih banyak pegawai kerajaan datang untuk mendedahkan maklumat kepadanya dengan membawa dokumen dokumen penting.





Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/09/apa-sebab-cerdik-pandai-negara-tidak.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mat Kilau Masuk Senarai Top 10 Di Lebih 15 Buah Negara Termasuk Di Israel

Mat Kilau Masuk Senarai Top 10 Di Lebih 15 Buah Negara Termasuk Di Israel

papar berkaitan - pada 24/9/2022 - jumlah : 175 hits
KUALA LUMPUR Filem Mat Kilau yang dikritik penonton tempatan selepas mula ditayangkan di platform penstriman Netflix sejak minggu lalu menerima sambutan baik penonton di negara luar Mengikut senarai yang dikeluarkan oleh portal FlixPatrol f...
Kadar Inflasi Malaysia Masih Rendah Bank Negara Perlu Lebih Agresif Naikkan Opr

Kadar Inflasi Malaysia Masih Rendah Bank Negara Perlu Lebih Agresif Naikkan Opr

papar berkaitan - pada 22/9/2022 - jumlah : 261 hits
Bank Negara Malaysia perlu memberikan tindak balas pada kadar yang lebih agresif dari segi menaikkan Kadar Dasar Semalaman menurut Manulife Investment Management Ketua Peruntukan Aset untuk Asia Luke Browne berkata memandangkan kadar inflas
Terima Teguran Maaf Tak Sensitif Ibu Ni Jadikan Pengajaran Buat Content Lebih Baik

Terima Teguran Maaf Tak Sensitif Ibu Ni Jadikan Pengajaran Buat Content Lebih Baik

papar berkaitan - pada 12/9/2022 - jumlah : 149 hits
Baru baru ini tular kisah seorang ibu yang membawa anaknya masuk ke hutan bagi mengajar si kecil tentang alam semulajadi Dia turut berkongsi pengalaman menyusukan anaknya yang berusia lebih kurang satu tahun ketika berjalan di dalam hutan W...
Jika Jadi Kerajaan Ph Akan Bantu B40 Kerajaan Ada Maklumat Lengkap Saifuddin

Jika Jadi Kerajaan Ph Akan Bantu B40 Kerajaan Ada Maklumat Lengkap Saifuddin

papar berkaitan - pada 19/9/2022 - jumlah : 95 hits
Kenaikan harga barang yang melampau hari ini menyebabkan golongan B40 amat terdesak meneruskan hidup Bagaimanapun kata Setiausaha Agung KEADILAN Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail malangnya kerajaan BN PN tidak begitu mengambil berat nasi...
Nia Ramadhani Dapat Surat Cinta Dari Mikhayla Usai Baca Ingin Jadi Ibu Lebih Baik

Nia Ramadhani Dapat Surat Cinta Dari Mikhayla Usai Baca Ingin Jadi Ibu Lebih Baik

papar berkaitan - pada 23/9/2022 - jumlah : 117 hits
Nia Ramadhani mendapat surat cinta dari anak perempuannya Mikhayla Isi suratnya begitu menyentuh hati Setelah membacanya ibu tiga anak itu mengaku ingin menjadi ibu yang lebih baik lagi Simak ulasannya berikut ini
Sambut Kepulangan Shuk Sahar Dari Umrah Netizen Puji Baik Hati Rossa Sera Amanah Yang Menjadi Bukti Cinta Kita Dahulu

Sambut Kepulangan Shuk Sahar Dari Umrah Netizen Puji Baik Hati Rossa Sera Amanah Yang Menjadi Bukti Cinta Kita Dahulu

papar berkaitan - pada 24/9/2022 - jumlah : 141 hits
Pelawak dan pengacara Shuk Sahar sudah pulang ke Malaysia selepas dua minggu mengerjakan ibadah umrah di Tanah Suci Besarkan anak anak bersama View this post on Instagram Menerusi hantaran video di Instagram Rossalennah Natassyiah Asshafera...
Lebih Baik Adakan Pru15 Tahun Depan Kata Anwar

Lebih Baik Adakan Pru15 Tahun Depan Kata Anwar

papar berkaitan - pada 25/9/2022 - jumlah : 136 hits
freemalaysiatoday com September 24 2022 11 00 PMAnwar Ibrahim berkata keputusan mengadakan pilihan raya umum bergantung kepada Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob dan Yang di Pertuan Agong PETALING JAYA Kerajaan harus bertanggungjawab denga...
Gold Bar Atau Barang Kemas Manakah Lebih Baik

Gold Bar Atau Barang Kemas Manakah Lebih Baik

papar berkaitan - pada 25/9/2022 - jumlah : 179 hits
Gold Bar Atau Barang Kemas manakah lebih baik Kami yakin ramai orang yang minat dengan emas Ada yang beli emas untuk simpanan ada yang beli emas untuk perhiasan ada yang menjadikan emas sebagai instrumen pelaburan ada juga yang beli emas se...
Permohonan Bina Rumah 2022 Kerajaan Bantu Rakyat Miliki Rumah Sendiri L Rujuk Segera Syarat Kelayakan

Permohonan Bina Rumah 2022 Kerajaan Bantu Rakyat Miliki Rumah Sendiri L Rujuk Segera Syarat Kelayakan

papar berkaitan - pada 11/9/2022 - jumlah : 182 hits
Permohonan Bina Rumah 2022 Kerajaan Bantu Rakyat Miliki Rumah Sendiri l Rujuk Segera Syarat Kelayakan Sambung tulis Pendahuluan Ramai rakyat Malaysia yang mengidamkan mempunyai kediaman sendiri Sebenarnya sememangnya kerajaan ada menyediaka...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

What You Should Know About New Construction Plumbing



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Masak Lemak Ikan Bawal Cermin Dengan Belimbing Buluh

Utilizing Crowdfunding For Business

Pemandu E Hailing Pengguna Muslim Wajiib Abaikan Grab Kenyataan Media Ppim 26 04 2024

Selamat Bersara Contoh Ucapan Hari Persaraan Poster

Juyaya Semun Ngintu Gawai Chord

Bahaya Kemiskinan By Dr Hm Rakib S H Pekanbaru Riau