Apa Pula Esi Pymt Debit Daripada Maybank Ni Tiba Tiba Tolak Duit



Saya buka akaun Maybank2u, tiba-tiba saya nampak ada pengeluaran duit sehingga RM500 dan RM300 dan secara total adalah sebanyak RM800. Maklumat yang dipaparkan adalah ESI PYMT DEBIT.

Baru-baru ini saya Log In Maybank2u untuk melihat baki akaun bagi akaun semasa. Antara rutin yang saya biasa lakukan bila saya sudah lakukan pembayaran atau berlaku pengeluaran lagi-lagi setelah berbelanja online. Lagi musim COVID-19, zaman canggih tahun 2020 ni, semua perbelanjaan buat secara online je kan. Lebih mudah. Tapi tulah, ada bahayanya juga.


Jadi sejurus log in, aku pergi ke bahagian statement bagi ketahui jumlah duit yang ditolak dalam transaksi online yang berlaku sebelum ini. Setelah diteliti, ternyata bukan sahaja perbelanjaan online yang ditolak tetapi 2 maklumat yang saya tidak dapat kenal pasti datang daripada mana dengan menggunakan maklumat deskripsi ESI PYMT DEBIT.


Daripada desciption tersebut, ianya telah tolak duit akaun saya sebanyak RM800 secara total (RM300 dan RM500). Ianya berlaku pada 1 Julai 2020 yang lepas. Dah tiba-tiba duit tolak dengan banyak, siapa tak gusar, siapa tak takut kan. Itulah terjadi pada saya.

Perkara pertama yang terlintas dalam kepala, susah la berurusan dengan pihak Maybank lepas ni, nak trace dan nak dapatkan semula duit yang 'keluar' tersebut. Kalau dapat pun, mesti ambil masa yang lama.

Apa ESI PYMT DEBIT ni? Scam ke?Adakah ini kerja scammers? Kita sebelum ni biasa dengar pada bank lain juga. Ada duit yang ditolak tanpa persetujuan kita. Kita tak sedar, tiba-tiba duit hilang tanpa menggunakan TAC Nombor daripada kita pun.


Kemudian barulah terfikir untuk lakukan carian google dulu. Kita google dulu berkaitan ESI PYMT DEBIT ni. Mungkin ada pengguna lain yang sudah alami dan boleh membantu. Selepas beberapa minit buat carian, ada ternampak perkongsian di sebuah blog berkaitan transaksi pelik ini.

Sebenarnya ESI PYMT DEBIT ini adalah deskripsi maklumat yang dipaparkan apabila anda menggunakan fungsi yang disediakan di Maybank2u iaitu MY GOALS. Ya! ini maklumat daripada transaksi tersebut.


Selepas itu, barulah saya teringat dimana pertengahan Jun yang lepas, saya ada buat dan set MY GOALS bagi 2 perkara iaitu bagi tabung Travel New Zealand dan Tabung Smartphone Pixel 6. My Goals adalah untuk menyimpan RM500 dan RM300 sebulan bagi tiap-tiap tabung. Terus rasa lega beb!

BACA : Cara Buat Goal Maybank2u. Mudah Untuk Menabung Setiap Bulan

Nasib baik tak pergi maki customer servis Maybank lagi perkara ini. Jadi kepada anda yang mengalami masalah yang sama, jangan panik ini kerana ESI PYMT DEBIT tersebut adalah transaksi bagi MY GOALS. Duit anda tak hilang pun.


hahaha lega beb! nak cuak dibuatnya

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.aimanabdullah.com/2020/07/apa-esi-pymt-debit-daripada-maybank.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tun Tolak Anwar Dan Anwar Tolak Tun

Tun Tolak Anwar Dan Anwar Tolak Tun

papar berkaitan - pada 19/6/2020 - jumlah : 295 hits
ROSLAN SHAHIR MOHD SHAHIR HARAKAH SETELAH berhari hari terlibat dalam politik sorong papan tarik papan akhirnya hari ini PKR memutuskan untuk tidak menyokong cadangan mencalonkan Tun Dr Mahathir sebagai Perdana Menteri dan kekal dengan kons...
Pkr Tetap Mahu Anwar Jadi Pm Tolak Dr Mahathir

Pkr Tetap Mahu Anwar Jadi Pm Tolak Dr Mahathir

papar berkaitan - pada 19/6/2020 - jumlah : 296 hits
PKR tetap mahu Anwar jadi PM tolak Dr Mahathir Dikemas kini 34 minit yang lalu Diterbitkan pada 19 Jun 2020 2 30PM
Pkr Sebulat Suara Tolak Tun Mahathir Sebagai Calon Perdana Menteri Sekali Lagi

Pkr Sebulat Suara Tolak Tun Mahathir Sebagai Calon Perdana Menteri Sekali Lagi

papar berkaitan - pada 19/6/2020 - jumlah : 371 hits
PKR tetap mahu Anwar menjadi calon PM Rasmi PKR tolak Mahathir sebagai calon PM Pemimpin pemimpin pusat dan anggota parlimen PKR menolak Dr Mahathir Mohamad sebagai calon perdana menteri sekali lagi Perkara itu disuarakan dalam kenyataan me...
Rasmi Pkr Tolak Mahathir Sebagai Calon Pm

Rasmi Pkr Tolak Mahathir Sebagai Calon Pm

papar berkaitan - pada 19/6/2020 - jumlah : 314 hits
Pemimpin pemimpin pusat dan anggota parlimen PKR menolak Dr Mahathir Mohamad sebagai calon perdana menteri sekali lagi Perkara itu disuarakan dalam kenyataan mereka sebentar tadi selepas mesyuarat khas Majlis Pimpinan Pusat dan anggota parl...
Sane Tolak Tawaran Baharu City

Sane Tolak Tawaran Baharu City

papar berkaitan - pada 20/6/2020 - jumlah : 270 hits
LEROY Sane dijangka meninggalkan Manchester City selepas dia menolak kontrak baharu kata pengurus kelab itu Pep Guardiola Pemain kebangsaan Jerman hanya memiliki 12 bulan perjanjian asal dan dikaitkan kuat menyertai Bayern Munich ketika bos...
Muktamad Keadilan Tolak Pencalonan Tun M Sebagai Pm Kali Ke3

Muktamad Keadilan Tolak Pencalonan Tun M Sebagai Pm Kali Ke3

papar berkaitan - pada 21/6/2020 - jumlah : 339 hits
KENYATAAN MEDIA 19 Jun 2020KEMBALI KE LANDASAN REFORMASI GEMBLENG TENAGA UNTUK KEMBALIKAN MANDAT RAKYATMajlis Pimpinan Pusat KEADILAN telah mengadakan mesyuarat khas bersama Ahli Ahli Parlimen KEADILAN hari ni KEADILAN mengambil kira pandan...
Kpk Yakin Hakim Tolak Permohonan Jc Pencabutan Hak Politik Imam Nahrawi

Kpk Yakin Hakim Tolak Permohonan Jc Pencabutan Hak Politik Imam Nahrawi

papar berkaitan - pada 20/6/2020 - jumlah : 247 hits
Menurut Ali tuntutan mengenai pencabutan hak politik 5 tahun terhadap Imam sudah melalui pertimbangan berdasarkan fakta di persidangan
Pkr Tolak Tun M Kerana Bermasalah Dengan Agong

Pkr Tolak Tun M Kerana Bermasalah Dengan Agong

papar berkaitan - pada 20/6/2020 - jumlah : 222 hits
Gino Marvela aka Gin Marvel Terima kasih kpd pimpinan Keadilan kerna sudi mendengar nukilan di sini semalam Hari ini rakyat dah dapat jawapan RASMI dari pihak parti Keadilan yg menolak Dr Mahathir sebagai calon PM dan kekal dengan konsensus...
Pemuda Amanah Tolak Dakwaan Khianati Anwar

Pemuda Amanah Tolak Dakwaan Khianati Anwar

papar berkaitan - pada 19/6/2020 - jumlah : 255 hits
KENYATAAN MEDIA Meneliti beberapa tulisan pimpinan kanan Parti Keadilan Rakyat mutakhir ini Pemuda AMANAH Nasional ingin menegaskan bahawa kami menyokong dan memberi kepercayaan sepenuhnya kepada pucuk pimpinan Parti Amanah Negara bersama s...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Wee Barking Up The Wrong Tree

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

7 Petunjuk Tentukan Kemenangan Prk Kuala Kubu Bharu



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Filem Reversi

Pucuk Manis Khasiat Dan Kesan Sampingan

Arief Apa Salahku Chord

8 Tanda Tanda Buasir Berdarah Mungkin Sebenarnya Kanser Usus

Afidivit Sokong Tahanan Rumah Najib Razak Ada Kesilapan

K Speed Strikes Again With A Menacing Honda Dax Caf Racer