Apa Itu Takdir Mubram Dan Takdir Muallaq Dalam Kehidupan


Takdir adalah ketetapan dan ketentuan Allah SWT terhadap manusia dan makhluk lainnya sesuai kadar atau ukurannya masing-masing. Allah SWT telah menetapkan takdir setiap orang, baik muallaq dan mubram. Namun, masih banyak yang tidak mengetahui apa itu takdir muallaq dan mubram.


2 Jenis Takdir : Mubram Dan Muallaq

Setiap orang Mungkin seseorang sudah berusaha semaksimal mungkin untuk mendapatkan sesuatu yang diharapkan, tetapi jika Allah Swt. tidak berkehendak dan menentukan lain, ia harus menyadari bahwa itu takdirnya
Jadi, segala peristiwa yang terjadi di alam semesta ini yang sudah ditetapkan oleh Allah SWT. Keputusan dari Allah tersebut tidak boleh dihindari, diprotes atau ditolak walau sesiapa pun.


Takdir Mubram Takdir mubram adalah muktamad dan tertulis di Luh Mahfuz. Tidak ada apa-apa pengurangan, penambahan atau pengubahan pada takdir ini, dan umat Islam harus menerimanya dengan ikhlas.


Contoh takdir mubram adalah kelahiran, kematian manusia, jodoh, hingga hari kiamat. Tiada sesiapa pun yang mengetahui akan kelahiran atau hari kematian seseorang dan ianya menjadi rahsia milik Allah SWT.


Contoh takdir mubram juga seperti tragedi bencana alam seperti gunung meletus, gempa bumi, merupakan takdir yang tidak boleh diubah.


Kita sebagai umat manusia, hanya dapat terus berikhtiar serta berdoa kepada Allah Yang Maha Kuasa dan Maha Mengetahui segalanya.

Takdir MuallaqTakdir mu’allaq pula adalah takdir yang tertulis dalam catatan para malaikat. Dengan izin Allah, takdir ini boleh tetap dan boleh berubah, bergantung kepada sebab-sebab yang diusahakan dan ikhtiar oleh manusia. Mu’allaq adalah perkataan Bahasa Arab yang membawa maksud “tergantung”.


Contoh takdir muallaq adalah orang akan mendapat sakit tapi sakit itu boleh disembuhkan dengan pelbagai usaha dan cara, seperti bersenam dengan teratur, menjaga kebersihan, menjaga gaya  hidup, dan menjaga pemakanan.


Penjelasan Mengenai Takdir إِنَّا كُلَّ شَيْءٍ خَلَقْنَاهُ بِقَدَرٍ
Maksudnya: “Sesungguhnya Kami menciptakan tiap-tiap sesuatu menurut takdir (yang telah ditentukan).”
(Surah al-Qamar: 49)


Pembahagian seperti yang disoal itu sememangnya tidak wujud atas nama tetapi hakikatnya, ia memang terdapat dalam al-Qur’an dan al-Hadis (al-ibrah bi al-musammayat la bi al-asma’). Firman Allah SWT,


يَمْحُو اللَّهُ مَا يَشَاءُ وَيُثْبِتُ وَعِنْدَهُ أُمُّ الْكِتَابِ  


Maksudnya: “Allah menghapuskan apa jua yang dikehendaki-Nya dan Ia juga menetapkan apa jua yang dikehendakinya. Dan (ingatlah) pada sisi-Nya ada "Ibu segala suratan.”
(Surah al-Ra’d: 39)


Takdir mubram adalah muktamad dan tertulis di Luh Mahfuz. Tidak ada apa-apa pengurangan, penambahan atau pengubahan pada takdir ini. 


Takdir mu’allaq pula adalah takdir yang tertulis dalam catatan para malaikat. Dengan izin Allah, takdir ini boleh tetap dan boleh berubah, bergantung kepada sebab-sebab yang diusahakan oleh manusia. Mu’allaq adalah perkataan Bahasa Arab yang membawa maksud “tergantung”.


Contoh takdir mubram adalah sebagaimana firman Allah SWT:


وَلِكُلِّ أُمَّةٍ أَجَلٌ فَإِذَا جَاء أَجَلُهُمْ لاَ يَسْتَأْخِرُونَ سَاعَةً وَلاَ يَسْتَقْدِمُونَ
Maksudnya: “…maka apabila datang tempohnya, tidak dapat mereka dikemudiankan walau sesaatpun, dan tidak dapat pula mereka didahulukan.”
(Surah al-A’raf: 34)


Daripada Thauban RA, Nabi SAW bersabda:


وَإِنَّ رَبِّي قَالَ: يَا مُحَمَّدُ إِنِّي إِذَا قَضَيْتُ قَضَاءً فَإِنَّهُ لَا يُرَدُّ
Maksudnya: “Sesungguhnya Tuhanku berfirman: ‘Ya Muhammad! Sesungguhnya Aku jika mentakdirkan sesuatu ketentuan, maka tidak ada seorang pun yang sanggup menolaknya.”
(Riwayat Muslim, no. 2889)


Jika diteliti ayat al-Qur’an dan hadis di atas, jelas bahawa ajal seseorang dan ketentuan bagi seseorang hamba Allah adalah tetap pada masanya dan tidak akan dilambatkan atau dicepatkan.


Contoh takdir mu’allaq adalah sebagaimana daripada Salman RA berkata, Rasulullah SAW bersabda:


لاَ يَرُدُّ الْقَضَاءَ إِلاَّ الدُّعَاءُ، وَلاَ يُزِيْدُ فِى الْعُمْرِ إِلاَّ الْبِرُّ
Maksudnya: “Tidak ditolak satu-satu ketentuan melainkan dengan doa. Tidak ditambah pada umur kecuali dengan kebajikan.”
(Riwayat al-Tirmizi, no. 2139)


Daripada Anas bin Malik, sesungguhnya Rasulullah SAW bersabda:


مَنْ سَرَّهُ أَنْ يُبْسَطَ لَهُ فِي رِزْقِهِ، وَأَنْ يُنْسَأَ لَهُ فِي أَثَرِهِ، فَلْيَصِلْ رَحِمَهُ
Maksudnya: “Barangsiapa yang suka untuk dimurahkan rezekinya, dan dipanjangkan umurnya, maka hubungkanlah silaturrahim”
(Riwayat al-Bukhari, no. 5985)


Dalam dua hadis di atas pula Nabi SAW seakan memberi satu pemahaman bahawa umur boleh bertambah dengan melakukan amal kebaikan seperti menyambung silaturrahim dan lain-lain perbuatan yang baik.


Justeru, bagaimakah untuk kita berinteraksi dengan ayat al-Qur’an dan hadis-hadis yang kelihatan seperti bercanggah ini?


Bagi memudahkan pemahaman, kami bawakan dua contoh situasi berkaitan ajal manusia.



Seorang lelaki ditakdirkan umurnya oleh Allah SWT dengan dua takdir; meninggal pada usia 90 tahun dan pada usia 100 tahun. Takdir mubram adalah umur 90 tahun dan takdir mu’allaq adalah umur 100 tahun. Lelaki ini pada asalnya ditetapkan hidup sehingga umur 90 tahun. Maka, sebagaimana pemahaman pada Surah al-A’raf ayat 34 di atas, beliau akan meninggal dunia pada umur 90 tahun. Namun, kerana kebaikan yang dilakukannya sebagai yang terdapat dalam hadis riwayat al-Tirmizi (no. 2139) dan hadis riwayat al-Bukhari (no. 13585), umurnya digandakan menjadi 100 tahun.
Seorang lelaki ditakdirkan Allah SWT untuk hidup sehingga 90 tahun. Namun begitu, oleh kerana amal kebaikan yang dilakukannya, sepanjang umurnya penuh dengan keberkatan seperti kehidupan yang tenang, rezeki yang luas dan kesihatan tubuh badan.


Para ulama’ berbeza pandangan sama ada qadha’ mu’allaq itu berlaku dengan pertambahan umur manusia atau pertambahan berkat dalam hidupnya. Hal inilah yang dihuraikan dengan panjang lebar oleh Ibn Hajar al-Asqalani dalam Fath al-Bari, 10/416. Ibn Hajar membawakan Surah al-A’raf ayat 34 dan beberapa hadis berkaitan pertambahan umur melalui amal kebaikan. Beliau menjelaskan bahawa ia boleh dilihat daripada dua sudut:



Pertambahan itu bermaksud keberkatan pada umur dengan sebab kekuatan hambanya untuk berlaku taat kepada Allah dan memenuhi waktu hidupnya dengan perkara yang bermanfaat buatnya di akhirat kelak.
Pertambahan itu adalah benar-benar berlaku secara angka.


Pertambahan (i) adalah dalam ilmu Allah manakala pertambahan (ii) adalah dalam ilmu para Malaikat. Pendapat yang diterima di sisi Ibn Hajar adalah pendapat (i). Merujuk kepada Surah al-Ra’d ayat 39 di atas, “Allah menghapuskan apa jua yang dikehendaki-Nya dan Ia juga menetapkan apa jua yang dikehendakinya.” diistilahkan oleh Ibn Hajar sebagai al-qadha’ al-mu’allaq dan “Dan (ingatlah) pada sisi-Nya ada "Ibu segala suratan.” diistilahkannya sebagai al-qadha’ al-mubram.


Maka, di sini kita dapat memahami bahawa dalam menetapkan satu-satu ketentuan kepada hamba-Nya, Allah SWT turut menyediakan ketentuan yang lain bergantung kepada usaha hamba-Nya. 


Kesimpulannya, pembahagian ini sememangnya terdapat dalam al-Qur’an dan al-Hadis dan ia bukanlah satu perkara yang direka-reka tanpa asas yang jelas daripada kedua-duanya.

sumber : Pejabat Mufti Wilayahnews.detik

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.iamfuzy.com/2023/12/takdir-mubram-dan-takdir-muallaq-2.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kalau Itu Tanggapan Maka Yang Lain Perlu Keras Bekerja Sebagaimana Pmx Kalau Gagal Baik Lepaskan

Kalau Itu Tanggapan Maka Yang Lain Perlu Keras Bekerja Sebagaimana Pmx Kalau Gagal Baik Lepaskan

papar berkaitan - pada 22/11/2023 - jumlah : 118 hits
DS Anwar bukannya dominasi Tapi beliau terlihat sedemikian kerana pembangkang juga Kalau lihat cara pembangkang bekerja mereka sedaya upaya mahu memperlihatkan DS Anwar sebagai gagal Jadi pagi petang siang malam mereka serang DS Anwar dari ...
Firli Bahuri Bicara Pemeriksaan Kasus Pemerasan Syl Mabes Polri Itu Terasa Asing Bagi Saya

Firli Bahuri Bicara Pemeriksaan Kasus Pemerasan Syl Mabes Polri Itu Terasa Asing Bagi Saya

papar berkaitan - pada 20/11/2023 - jumlah : 105 hits
Firli mengaku sudah 40 tahun mengabdi untuk Polri namun kini diperiksa terkait kasus pemerasan SYL
Ganjar Beri Rapor Merah Hukum Indonesia Era Jokowi Mahfud Konteksnya Itu Vonis Mk

Ganjar Beri Rapor Merah Hukum Indonesia Era Jokowi Mahfud Konteksnya Itu Vonis Mk

papar berkaitan - pada 20/11/2023 - jumlah : 203 hits
Rapor merah yang disampaikan Ganjar bukan merujuk terhadap kinerja dirinya yang menjabat sebagai Menko Polhukam
Bila Cinta Itu Tiada

Bila Cinta Itu Tiada

papar berkaitan - pada 20/11/2023 - jumlah : 225 hits
Sebenarnya di dalam dunia ini dalam apa jua perkara yang paling penting adalah perlunya ada rasa sayang atau cinta Hanya dengan rasa sayang dan cinta kita akan bertahan lama Baik dalam pekerjaan persahabatan atau sesuatu hubungan Bila ada r...
Apa Itu Sakit Langiritis

Apa Itu Sakit Langiritis

papar berkaitan - pada 22/11/2023 - jumlah : 554 hits
Jika anda alami hilang suara atau suara menjadi serak mungkin anda alami keradangan peti suara atau laringitis Biasanya akan sembuh dalam tempoh 2 mingguDalam tempoh tersebut Elak bercakap banyak Minum banyak air Kumur air garam Gunakan pel...
Alasan Tpn Ganjar Mahfud Sering Bicara Kecurangan Di Pilpres Itu Suara Rakyat

Alasan Tpn Ganjar Mahfud Sering Bicara Kecurangan Di Pilpres Itu Suara Rakyat

papar berkaitan - pada 23/11/2023 - jumlah : 117 hits
Buat kami adalah apa yang sudah diutarakan adalah banyak hal yang memang terjadi dari suara rakyat yang disuarakan kata Arsjad
Anies Kritik Ikn Bangun Satu Kota Di Tengah Hutan Itu Timbulkan Ketimpangan Baru

Anies Kritik Ikn Bangun Satu Kota Di Tengah Hutan Itu Timbulkan Ketimpangan Baru

papar berkaitan - pada 23/11/2023 - jumlah : 189 hits
Apabila tujuannya pemerataan maka pemerintah harusnya fokus membangun kota kecil di Indonesia
Anies Sebut Ikn Ketimpangan Baru Tpn Ganjar Mahfud Itu Simbol Pembangunan Tak Lagi Jawasentris

Anies Sebut Ikn Ketimpangan Baru Tpn Ganjar Mahfud Itu Simbol Pembangunan Tak Lagi Jawasentris

papar berkaitan - pada 23/11/2023 - jumlah : 120 hits
Anies memberi tanggapan seusai ditanya seberapa besar prospek pembangunan IKN untuk Indonesia
Bank Islam Berwajah Baru Melalui Aplikasi Dan Web

Let S Not Return To The Old Ways Of Tight Media Control

Company Director Scammed Of Over Rm1mil By Inspector Harun

O G Firm Right To Dismiss Worker For Refusing Covid 19 Jab Says Industrial Court

Bersatu Needs A Clear Agenda For Malaysians Says Wan Saiful

Kathryn And Sydney S Fantastic Pantyhose Adventure Part One

Orang Tua Sekarang Membunuh Anaknya Secara Halus

Seorang Sahaja Zul Ariffin Tersasul Doa Minta 4 Isteri


echo '';
Senarai Lagu Tugasan Konsert Minggu 1 Gegar Vaganza 2024 Musim 11

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dhia Kasyrani Slot Akasia TV3

Biodata Terkini Reshmonu Peserta Gegar Vaganza 2024 Musim 11 GV11 Penyanyi Lagu Hey Waley

Gegar Vaganza 2024 GV 11 Hadiah Tiket Peserta Juri Format Pemarkahan Dan Segala Info Tonton Live Di Astro Ria Dan Sooka

6 Janji Donald Trump Kalau Dia Naik Jadi Presiden Semula


12 Perkataan Baharu Yang Dimasukkan Kamus Dewan Bahasa Dan Pustaka

Lirik Lagu Kamu Tak Sendiri Jemimah Cita

Dayana Amerda Jatuh Cinta Chord

Selamat Tahun Baru 2025 Contoh Ucapan Kata Motivasi

Pahang Mencatatkan Kejayaan Yang Luar Biasa Dengan Jumlah Jualan As 63 9 Juta Di Mihas Dubai

The Youth Who Could See The Wind En Magisk Resa Genom Frankrikes 17 E Hundrade