Apa Itu Pg Dan Vg Dalam Dunia Vape



Apa itu PG dan VG dalam dunia vape??



Dalam kita menceburi bidang vape yang penuh fana ini. Wujud   beberapa  istilah yang  bakal memeningkan kepala. Tambah pening kepala kat Malaysia nie wujud beribu-ribu jenis flavour vape dalam market.


Baca artikel nie untuk mengetahui lebih lanjut :

Apa chemical yang ada dalam liquid vape anda ?

Apa itu PG / VG ?


Vegetable oil - gambar hiasan 
Artikel ini akan sedaya upaya untuk menerangkan apa sebenarnya dalam e-liquid dan bagaimana untuk memilih liquid vape yang sesuai untuk anda.


Base Liquids

Sebelum kita memberi tahu dengan lebih lanjut pasal VG dan PG , kita kena faham apa kegunaan PG dan VG ini. Perkara asas yang pertama yang kita  kena tahu adalah kedua-dua PG dan VG akan bertukar menjadi vapour (wap) apabila di  panaskan.

Mereke  juga (PG & VG) juga akan bertanggungjawab untuk membawa flavouring (perisa) dan nicotine (nicotine) untuk vaping experience yang best untuk anda. 

Bila kita lihat botol liquid – 99% pengeluar liquid akan meletakan ratio PG / VG mereka.  Kebiasaan dalam industri vape akan meletakan PG dahulu berbanding VG. Manakala untuk ratio ada letakan yang PG 60 % / VG 50 % dan ada yang PG 50 % / VG 50 %.



Apa itu VG ?

VG adalah short form untuk vegetable glycerine. Vegetable glycerine adalah salah satu kandungan yang berasal daripada vegetable oil (minyak tumbuhan). Biasanya ianya berasal dari minyak kelapa sawit , soya , atau minyak kelapa.


Liquid VG bersifat tidak berwarna , tidak berbau , dan manis sedikit. Pengunaan liquid VG dalam barangan penguna seperti barangan kosmetik adalah sudah lama. Produk-produk seperti ubat gigi , lotion dan shampoo. Ini disebabkan liquid VG bersifat menarik kelembapan ke kulit dan memudahkan kulit menyerap lotion.


FDA (https://www.fda.gov/) , badan kawalan ubat-ubatan (sama mcm KKM kita) mengariskan liquid VG adalah selamat digunakan oleh manusia. Oleh disebabkan itu , industri kosmetik dan kecantikan telah lama mengunakan liquid VG dalam produk-produk mereka seperti yang saya sebutkan diatas.

Kegunaanya dalam liquid vape pula adalah menghasilkan asap / wap (vape cloud) yang banyak dan lembut untuk tekak anda. Ramai yang tak tahu, vape cloud yang banyak macam trickster-trickster buat tue sebenarnya cepat mengotorkan kapas vape anda sebab dia ada tinggalkan kesan.

Lagi satu kalau nak tahu , pengunaan cecair liquid yang tinggi VG nya boleh menyebabkan mulut kita cepat rasa kering dan ada yang akan sakit tekak terutamanya yang chain vape (isap vape tak berhenti-henti). So kalau anda isap liquid baru terasa sakit tekak mungkin itu disebabkan liquid vape tersebut tinggi kandungan VG nya.


"Masalah sakit tekak atau mulut kering boleh dielakan jika anda tidak chain vape bagai nak rak bila baru start nak vape (bagi pengguna vape yang baru). Vape 2 3 kali sedut .. relax dulu 5 – 10 minit baru sambung balik."


Apa itu PG ?


PG adalah singkatan untuk Propylene Glycol. Propylene Glycol adalah bahan sintetik yang berasal dari petroleum. PG bersifat cerah dan tidak berbau. Ianya telah lama digunakan dalam bidang perubatan dan bidang pembuatan makanan.

FDA juga telah lama meluluskan pengunaanya untuk kegunanan manusia. Contoh mudah kegunaan PG dalam bidang perubatan adalah untuk membawa treatment ubat untuk vaporizer di hospital-hospital.

Berbeza dengan kegunaan VG yang melembutkan dan lebih untuk menghasilkan asap. PG digunakan untuk “membawa” food flavouring dalam cecair vape anda. Samaada liquid fruity atau creamy semuanya adalah berasal daripada kandungan liquid PG. PG juga yang bertanggungjawab untuk rasa “throat hit” - sensasi yang sama macam hisap rokok.

Wujud kebimbangan dikalangan masyarakat tentang bahaya kegunaan PG dalam bentuk wap dalam vape industry. Dan masih ramai juga masih menunggu kajian lanjut tentang pengunaan PG untuk jangkamasa yang panjang. Walaupun begitu, kajian-kajian awal masih meletakan PG adalah selamat digunakan.


Satu benda yang kami nak tekankan , bukan semua orang boleh vape sebenarnya. Ini adalah disebabkan walaupun orang itu tidak pernah ada alahan seumur hidup. Orang tersebut boleh alah terhadap cecair PG. Kesan alahan terhadap PG yang diketahui setakat ini adalah kegatalan tekak , sakit tekak dan dalam sesetengah kes ruam ruam kecil.

Oleh disebabkan itu , jika anda ada rasa alahan bila mula vape. Berhenti terus vape der. Mungkin anda alah terhadap cecair PG yang ada dalam setiap liquid vape. Sama seperti jika chain vape bagai nak rak, kesan sakit tekak dan mulut kering boleh terjadi terhadap anda. Relax ambil break dulu. Minum air banyak-banyak baru sambung balik vape.

Macamana nak pilih campuran ratio PG / VG yang terbaik untuk anda.

So dengan keterangan diatas diharap dapat menjelaskan serba sedikit mengenai perihal PG / VG nie. Tulisan dibawah pula menerangkan secara mudah apa kesan untuk anda untuk mana- mana ratio kandungan PG / VG. 


VG high / Max VG – Vape liquid ini dicipta oleh brewer-brewer untuk membawa jumlah kandungan VG paling tinggi boleh dihasilkan. Walaupun depa tulis kat botol liquid 100% VG sebenarnya ada sedikit kandungan VG untuk memberikan rasa (flavouring). Berita baik untuk mereka yang alah pada PG. Kandungan yang PG yang wujud dalam vape liquid yang high VG tidak cukup untuk menghasilkan alahan kepada anda. Kalau nak tahu, trickster – trickster yang masuk perform untuk pertandingan tue – asap padu teruk – pakai liquid jenis high / max VG.

PG high / Max PG – Pada awal-awal dolu dolu banyak liquid mengunakan kandungan PG yang banyak disebabkan sifat PG yang ngam untuk memberikan flouring dalam vape liquid. Tapi lama-kelamaan ramai tak suka sebab vape liquid jenis nie agak keras dan sering batuk-batuk bila lepas vape.


40 PG / 60 VG – Ratio kandungan PG / VG ini merupakan ratio yang paling seimbang dalam vape liquid. Ratio PG / VG ini membolehkan vape liquid tersebut memberikan rasa flavouring yang kaw dalam pada masa yang sama menghasilkan asap yang boleh tahan banyak.


30 PG / 70 VG – Campuran adunan 30/70 merupakan ratio yang paling popular dalam dunia vape sekarang. Ini disebabkan brewer-brewer liquid melihat adunan 30/70 adalah ratio yang terbaik dalam menghasilkan asap vape yang banyak tanpa mejejaskan tekak anda, ada rasa sensasi “throat hit” serta yang paling penting bersifat lembut. Ratio ini juga tetap menjaga rasa flavour yang kaw tapi tak se kaw campuran 40 / 60. Vape user pula menyambutnya dengan riang sebab asap banyak , rasa pun padu.


20 PG / 80 PG – Jika anda tidak beberapa ready nak layan liquid vape yang max VG , anda boleh mencari vape liquid yang mempunyai ratio kandungan ini. Ratio 20 / 80 nie akan menghasilkan asap wap yang lebih padu berbanding 30 PG / 70 PG. Banyak juga trickster memilih ratio ini untuk main asap dalam pada masa yang sama nak ada rasa flavour skit.

Boleh tak kita bancuh vape liquid lain lain dalam tank kita ?


Boleh – memang ramai dah buat. Tapi ada ada hukumnya. Kalau vape liquid fruity campur lah ngan vape fruity jangan campur dengan vape liquid jenis creamy, hancur rasa dia pulak nanti.


Kepada penguna yang baru nak berjinak dengan vape, kedua-dua jenis PG dan VG ini adalah selamat untuk digunakan dalam vape industry. Jangan takut untuk mencuba. Cuba research online mengenai ratio PG dan VG serta sesetengah website ada buat review rasa dan feel satu brand vape liquid tersebut.


Bila dah lama vape nanti lama kelamaan anda akan mudah untuk memilih ratio PG dan VG yang mana sesuai dengan anda. Kena ada gak try and error. Atau nak mudah, jangan berat mulut untuk bertanya pada kedai vape terdekat anda tentang review vape flavour2 yang ada dalam kedai diorang.


Pendapat/komen ini diambil dari komen FB Cirgaro Vapestore
Bukan aku yang tulis...aku modify bagi cantik jer

Any comment? 




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://vapeopinion.blogspot.com/2018/08/apa-itu-pg-dan-vg-dalam-dunia-vape.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Gadis Cantik Ini Kunjungi Semua Negara Di Usia 21 Tahun Manusia Termuda Yang Keliling Dunia

Gadis Cantik Ini Kunjungi Semua Negara Di Usia 21 Tahun Manusia Termuda Yang Keliling Dunia

papar berkaitan - pada 11/6/2019 - jumlah : 342 hits
Sekarang di usiamu yang juga 20 an sudah berapa negara yang kamu datangi Atau jangan jangan paspor aja belum punya
Mau Selamat Dunia Akhirat Ikuti 4 Pesan Nabi Muhammad Ini

Mau Selamat Dunia Akhirat Ikuti 4 Pesan Nabi Muhammad Ini

papar berkaitan - pada 11/6/2019 - jumlah : 272 hits
Rasulullah adalah teladan bagi setiap umat Islam Nasehat beliau terkadang penuh dengan kata kiasan namun sarat akan makna Seperti saat beliau menasehati sahabat Abu Dzar Al Ghifari tentang empat hal yang harus diperhatikan ketika hidup di d...
Rebah Semasa Zikir Selepas Solat Maghrib Polis Meninggal Dunia Dalam Masjid

Rebah Semasa Zikir Selepas Solat Maghrib Polis Meninggal Dunia Dalam Masjid

papar berkaitan - pada 10/6/2019 - jumlah : 386 hits
Seorang anggota polis berpangkat Sub Inspektor meninggal dunia selepas selesai solat Maghrib di Masjid Al Wajdi Bukit Selambau di Sungai Petani Kedah semalam selepas rebah ketika bacaan zikir pada 7 45 malam Fadzil Ahmad 60 tahun yang disen...
Pasukan Turki Buatkan Juara Dunia Perancis Terduduk

Pasukan Turki Buatkan Juara Dunia Perancis Terduduk

papar berkaitan - pada 10/6/2019 - jumlah : 211 hits
Aksi kelayakan Euro 2020 di Kenya telahpun bermula dan Turki telah mengejutkan juara dunia Perancis dengan kemenangan 2 0 yang belangsung awal pagi semalam Gol pembukaan pasukan Turki ditanduk masuk oleh Kaan Ayhan pada minit ke 30 dan Ceng...
Ayah Dewi Perssik Meninggal Dunia Karena Komplikasi Pihak Keluarga Mohon Doa Terbaik

Ayah Dewi Perssik Meninggal Dunia Karena Komplikasi Pihak Keluarga Mohon Doa Terbaik

papar berkaitan - pada 10/6/2019 - jumlah : 367 hits
Warganet pun beramai ramai memberikan doa terbaik untuk ayah Dewi Perssik ini Selamat jalan Papine
Polis Akan Kesan Gali Semula 12 Kubur Orang Asli Yang Didakwa Meninggal Dunia

Polis Akan Kesan Gali Semula 12 Kubur Orang Asli Yang Didakwa Meninggal Dunia

papar berkaitan - pada 11/6/2019 - jumlah : 560 hits
Astro Awani Menurut Acryl Sani sehingga kini pihak polis hanya dapat mengesahkan dua kematian masyarkat Orang Asli Batek berdasarkan laporan polis dan bedah siasat Foto Astro AWANI GUA MUSANG Polis akan menggerakkan Pasukan Gerakkan Am Unit...
Cc Kucing Klon Pertama Di Dunia

Cc Kucing Klon Pertama Di Dunia

papar berkaitan - pada 11/6/2019 - jumlah : 672 hits
Oleh NAJIBAH HASSANENAM tahun lalu kelahiran Dolly kambing biri biri betina yang berjaya diklonkan mendapat perhatian dunia kerana ia dianggap sebagai kejayaan pertama bidang teknologi sains pengklonan Kelahirannya yang hanya diumumkan seta...
Potret Liburan Keluarga Uya Kuya Ke Amerika Kunjungi Air Terjun Terbesar Di Dunia

Potret Liburan Keluarga Uya Kuya Ke Amerika Kunjungi Air Terjun Terbesar Di Dunia

papar berkaitan - pada 12/6/2019 - jumlah : 363 hits
Momen libur Lebaran dimanfaatkan Uya Kuya untuk menghabiskan waktu bersama keluarga Dalam momen liburan kali ini Uya bersama keluarganya berlibur ke Amerika Serikat
Kesusahan Hidup Jadi Motivasi Suresh Bergelar Juara Dunia

Kesusahan Hidup Jadi Motivasi Suresh Bergelar Juara Dunia

papar berkaitan - pada 11/6/2019 - jumlah : 251 hits
KUALA LUMPUR Mengalami kecacatan kekal pada usia muda dan hidup penuh dengan ranjau berduri tidak mematahkan semangat kental yang ada dalam diri atlet para memanah negara S Suresh untuk menempah kejayaan sehingga bergelar juara dunia Di seb...
Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Ultimate Guide To Ghibli Park

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Kuih Lopes

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

Panduan Menjalankan Sujud Sahwi Dalam Solat Dan Sebab Sebab Perlu Sujud Sahwi

April 18 2024 Pesan Orang Alim

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven