Apa Itu Duit Now


Sejak daripada 8 Oktober 2018 lepas, ramai pengguna yang terkejut dengan beberapa bank tempatan yang telah mula membuat pendaftaran automatik untuk perkhidmatan DuitNow – sekaligus menimbulkan kekeliruaan sama ada SMS yang diterima mereka adalah sahih atau sebaliknya. Hal ini ditambah lagi dengan laman DuitNow sendiri seperti masih belum bersedia dan tidak menggunakan HTTPS, sekaligus membuatkan beberapa pelayar web memaparkan ia sebagai “Tidak Selamat”.

 Walaubagaimanapun, untuk makluman semua pengguna, DuitNow adalah sebuah perkhidmatan perbankan terbaru yang diperkenalkan oleh PayNet – iaitu salah satu agensi bawah Bank Negara. PayNet juga sebelum ini telah menerajui beberapa perkhidmatan perbankan, termasuk antaranya adalah MEPS untuk pengeluaran duit melalui ATM, selain JomPay yang memudahkan pembayaran bil.

Apakah Itu DuitNow?DuitNow merupakan perkhidmatan perbankan baru yang ingin memudahkan pengguna membuat pindaan wang kepada seseorang – dan tidak terikat kepada penggunaan nombor akaun bank semata-mata.
Melalui DuitNow, seseorang boleh memautkan nombor telefon, nombor kad pengenalan (MyKad), atau nombor passport (untuk bukan warganegara) ke akaun bank mereka. Selepas memautkannya, pengguna boleh menerima pembayaran ke akaun mereka terus menggunakan sebarang nombor berkenaan. Langkah ini sekaligus akan memudahkan beberapa proses pembayaran.



Sebagai contoh, melalui demo yang diperlihatkan pihak CIMB kepada kami untuk penggunaan DuitNow, pengguna boleh memasukkan nombor akaun penerima duit dengan hanya memilihnya daripada senarai buku alamat nombor telefon – dan melakukan pembayaran. Hal ini sekaligus memudahkan pembayaran dilakukan pada peranti mudah-alih.
Selain itu, penggunaan DuitNow juga akan memudahkan syarikat atau agensi kerajaan untuk membayar terus ke MyKad anda. Sebagai contoh, majikan boleh membayar terus ke nombor MyKad, dan tidak lagi perlu sukar meminta nombor akaun bank dan sebagainya daripada pekerja mereka. Hal sama juga untuk kerajaan melakukan sesuatu pembayaran terus kepada rakyat, dan memudahkan simpanan rekod.


Pada masa yang sama, DuitNow turut menyokong akaun perbankan syarikat. Ini bermakna, syarikat boleh memautkan akaun pendaftaran syarikat mereka ke akaun bank – dan seterusnya menerima pembayaran yang dibuat ke akaun pendaftaran syarikat mereka. Ini juga mungkin meningkatkan kadar keyakinan seseorang pembeli terhadap sesuatu syarikat berkenaan.
Secara keseluruhan, DuitNow ini dilihat sebagai langkah PayNet untuk memudahkan pengguna mengingati maklumat penerima pembayaran.



Bagaimana DuitNow berfungsi?DuitNow berfungsi seperti perbankan biasa, dimana pengguna akan perlu masukkan nombor telefon atau nombor MyKad pada tempat penerima, seterusnya memasukkan amaun. Seperti pembayaran biasa, pengguna akan dibawa kepada skrin seterusnya untuk mengesahkan maklumat penerima (seperti nama). Sebaik sahaja disahkan, pemindahan wang akan dilakukan seperti biasa.
DuitNow menawarkan pemindahan percuma untuk nilai bawah RM5,000.
Menurut PayNet, sekiranya sesuatu nombor telefon atau MyKad tidak dipautkan kepada sesuatu nombor akaun – maka ia akan memaparkan mesej yang mana penerima berkenaan tidak wujud, sekaligus tidak membolehkan anda membuat pemindahan wang.



Penggunaan Nombor Telefon / MyKadRamai pengguna yang risau akan berkenaan dengan penerimaan SMS sejak awal bulan Oktober ini, kerana pihak bank tidak memaklumkan hal ini dengan baik kepada pengguna sebelum melaksanakannya.
Setiap nombor telefon atau MyKad hanya boleh dipautkan kepada satu bank sahaja. Sebagai contoh, sekiranya anda telah menerima SMS berkenaan nombor telefon yang dipautkan kepada akaun Maybank, maka anda tidak boleh menggunakan nombor telefon sama untuk akaun bank lain. Anda perlu nyah-daftar ia terlebih dahulu sebelum dapat menggunakannya pada perkhidmatan perbankan lain. Perkara sama juga untuk MyKad.



Buat masa ini, pihak bank masih tidak menyediakan panel pengurusan untuk memautkan nombor telefon atau MyKad ini ke akaun bank. Hal ini akan berubah pada 8 Disember 2018 kelak apabila pelbagai bank-bank tempatan memperkenalkan fungsi ini terus pada perkhidmatan perbankan atas-talian mereka untuk pengurusan.
Malah, melalui demo ringkas yang dipertontonkan oleh Public Bank kepada kami, mereka turut menyertakan sokongan “Switch DuitNow” yang membolehkan anda memindahkan nombor telefon berdaftar DuitNow dari satu bank ke Public Bank. Berkemungkinan, pelbagai bank lain turut akan menyertakan ciri lebih kurang sama.
Walaubagaimanapun, buat masa ini, pendaftaran dan nyah-daftar dilihat diuruskan melalui bank atas-talian atau menggunakan aplikasi mudah-alih sahaja. Ia masih belum boleh diuruskan melalui perkhidmatan ATM buat masa ini.



Sekuriti?Dengan penggunaan nombor telefon, ramai yang risau mereka akan tersilap dan melakukan pemindahan tanpa sengaja. Perkara ini merupakan salah satu hal yang tidak perlu anda risau. Hal ini kerana pemindahan wang ke DuitNow ini hanya satu hala sahaja – dan boleh dilakukan menggunakan perbankan atas-talian atau aplikasi mudah-alih. Pengguna hanya boleh menerima pembayaran sahaja menggunakan nombor telefon atau nombor kad pengenalan. Pengguna tidak boleh melakukan pembayaran menggunakan nombor telefon, sebaliknya perlu melakukan ia melalui akaun bank mereka seperti biasa.
Apa Seterusnya?Pengenalan DuitNow ini dijangka akan menjadi titik tolak untuk sejumlah perkara lain dalam arena kewangan. Sebagai contoh, dengan pengenalan DuitNow ini juga kita mungkin akan dapat melihat PayNet menggunakan kerangka sama dalam pengenalan sistem kod QR universal yang dinantikan ramai. Malah, ia juga mungkin memudahkan syarikat teknologi kewangan (fintech) lain dalam mengintegrasikan kemudahan pembayaran, dan menambah-baik penawaran masing-masing. Seperti biasa, sama-sama kita nantikan tarikh 8 Disember 2018 ini untuk melihat pengenalan perkhidmatan DuitNow ini secara menyeluruh, dan sama ada ia akan popular dikalangan pengguna tempatan – atau pengguna akan masih lebih selesa menggunakan nombor akaun bank seperti hari ini


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.hanifidrus.com/2018/12/apa-itu-duit-now.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cair Terus Kena Kumpul Duit Kahwin Cepat Reaksi Syafie Naswip Apabila Kekasih Sarung Busana Pengantin

Cair Terus Kena Kumpul Duit Kahwin Cepat Reaksi Syafie Naswip Apabila Kekasih Sarung Busana Pengantin

papar berkaitan - pada 12/12/2018 - jumlah : 377 hits
Usikan pelakon Polis Evo 2 Syafie Naswip terhadap kekasihnya aktres Aishah Azman yang menyarung busana pengantin mendapat perhatian peminat Syafie meninggal komen nakal itu menerusi foto terbaru yang dimuat naik Aishah menerusi akaun Instag...
Apakah Hukum Jika Suami Bukak Beg Duit Dan Ambil Duit Isteri Tanpa Kebenaran Lepas Tu Tak Mengaku

Apakah Hukum Jika Suami Bukak Beg Duit Dan Ambil Duit Isteri Tanpa Kebenaran Lepas Tu Tak Mengaku

papar berkaitan - pada 11/12/2018 - jumlah : 993 hits
Juara Pencetus Ummah musim ke 2 Azman Syah Alias atau lebih dikenali dengan panggilan PU Azman antara pendakwah terkenal dalam media sosial melalui pendekatan dakwah santai berjaya menarik perhatian golongan muda PU Azman rajin membalas per...
5 Cara Betul Bagi Pinjam Duit Kepada Orang Lain Tak Kira Teman Saudara Atau Ahli Keluarga

5 Cara Betul Bagi Pinjam Duit Kepada Orang Lain Tak Kira Teman Saudara Atau Ahli Keluarga

papar berkaitan - pada 11/12/2018 - jumlah : 1175 hits
5 Benda Kena Take Note Sebelum Anda Bagi Pinjam Duit Kepada Kawan Dalam keadaan ekonomi yang tak menentu akan ada segelintir yang kecundang dalam menguruskan kewangan dengan baik Pada sudut yang lain pula kita tak sampai hati nak biarkan me...
Kami Beli Tiket Dengan Duit Sendiri Tak Perlu Main Kabel

Kami Beli Tiket Dengan Duit Sendiri Tak Perlu Main Kabel

papar berkaitan - pada 12/12/2018 - jumlah : 250 hits
Perlawanan akhir pertama Malaysia menentang Vietnam semalam sememangnya meriah lebih 90 ribu penyokong bola sepak tempatan membanjiri Stadium Nasional Bukit Jalil Para selebriti The post appeared first on
Sayang I Dah Masukkan Duit Rm600 Nafkah Couple Untuk Bulan Ni Ok Baru Couple Pakwe Bagi Nafkah

Sayang I Dah Masukkan Duit Rm600 Nafkah Couple Untuk Bulan Ni Ok Baru Couple Pakwe Bagi Nafkah

papar berkaitan - pada 12/12/2018 - jumlah : 407 hits
Telah jadi viral satu perbualan antara sepasang kekasih yang menjadi bualan ramai Ini apabila si lelaki telah mengirimkan wang belanja buat kekasihnya sebanyak rm600 Yang menariknya kata lelaki berkenaan wang yang diberi kepada kekasih hati...
Tak Wajar Keluarkan Duit Th Simpan Di Bank Lain Hadi Awang

Tak Wajar Keluarkan Duit Th Simpan Di Bank Lain Hadi Awang

papar berkaitan - pada 13/12/2018 - jumlah : 267 hits
SHAH ALAM Tindakan pendeposit Tabung Haji mengeluarkan simpanan mereka dan menyimpan di bank lain dianggap tidak wajar susulan dakwaan pemberian hibah kepada pendepositnya sejak 2014 bercanggah Akta Lembaga Tabung Haji 1995 Presiden PAS Dat...
Ummi Nazeera Dedahkan Penjaga Tiket Snbj Cuba Buat Duit Tepi

Ummi Nazeera Dedahkan Penjaga Tiket Snbj Cuba Buat Duit Tepi

papar berkaitan - pada 13/12/2018 - jumlah : 344 hits
Belum pun reda isu penjualan tiket perlawanan akhir Piala Suzuki AFF kini timbul satu lagi masalah apabila jumlah penyokong yang menyaksikan perlawanan Malaysia menentang Vietnam semalam didapati melebihi jumlah sebenar kapasiti Stadium Nas...
Mcdonald S Serahkan Duit Zakat Kepada Maidam

Mcdonald S Serahkan Duit Zakat Kepada Maidam

papar berkaitan - pada 13/12/2018 - jumlah : 606 hits
11 Disember yang lalu Husein sekali lagi berpeluang hadir ke MAJLIS PENYERAHAN ZAKAT DARI SYARIKAT GERBANG ALAF Antara blogger lain yang hadir adalah Kami dijemput oleh pihak McD untuk hadir memeriahkan majlis tersebut Syarikat Gerbang Alaf...
Najib Bagi Jalan Untuk Selamatkan Duit Tabung Haji

Najib Bagi Jalan Untuk Selamatkan Duit Tabung Haji

papar berkaitan - pada 11/12/2018 - jumlah : 421 hits
Kerajaan Pakatan Harapan mengumumkan Tabung Haji telah membuat kesalahan yang kejam iaitu terlebih membayar dividen kepada pencarum selama empat tahun berturut turut iaitu dari 2014 hingga 2017 Dakwa mereka akibat membayar dividen berjumlah...
5 Sekawan Dipenjara 36 Tahun 12 Sebatan Kerana Bunuh

Eugene Levy S Toronto

Ringgit Has Been Unfortunate Unfairly Assessed Vs Us Dollar Bnm

Ringgit Closes Almost Unchanged As Opr Remains At 3

10 Penyanyi Berentap Dalam The Hardest Singing Show 2024 Kreativiti Luar Limitasi

Asal Usul Coca Cola

Perbadanan Kemajuan Negeri Pahang Kenal Pasti Potensi Pembangunan Sekitar Stesen Ecrl

Lumira Eka Heights Epitome Of Contemporary Living



Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal


Takut Ditangkap Khalwat Pecut Kereta Hingga Terbabas

6 Pegawai Kanan Dan Anggota Polis Ditahan Semula Mengikut Sosma

Apple Dilaporkan Meminta Maaf Atas Iklan Kontroversial Ipad Pro Nya

Kopi Saigon Indera Mahkota 7 Catat Jualan Tertinggi Daripada 100 Cawangan Seluruh Negara

Dua Kali Melalui Proses Bedah Bukan Mudah Shila Amzah Tak Dapat Melahirkan Secara Normal Bayi Dah Terbelit Tali Pusat

Liyana Jasmay Bakal Keluar Dua Single Baharu Rakam Lagu Di Jakarta Saya Taknak Mv Biasa Biasa