Apa Itu Cuti Kecemasan


Emergency leave adalah satu cuti khas yang boleh pekerja mohon atas sebab kecemasan yang tidak dapat dielakkan seperti berlaku kematian ahli keluarga, kecederaan dan penyakit, bencana alam atau sebarang kejadian menimpa yang menyukarkan pekerja hadir ke pejabat.
Kebiasaannya Emergency Leave ini dimohon pekerja pada awal hari kejadian, dan bergantung kepada polisi syarikat ia boleh dianggap sebahagian daripada Cuti Sakit Berbayar atau Cuti Tanpa Bayaran (Unpaid Leave).
Prosedur biasanya untuk memohon Emergency Leave ini juga sebenarnya bergantung kepada polisi syarikat. Ada sesetengah syarikat menerima alasan yang diberikan pekerja tanpa kemukakan sebarang bukti dan ada yang memerlukan bukti bersurat.
Cara Mohon Emergency LeaveAsasnya, seperti nama yang dicadangkan Emergency Leave ini hanya boleh diguna pakai apabila berlaku kecemasan yang tidak dapat dielakkan sahaja. Ini bermakna pekerja tidak boleh memohonnya sesuka hati.
Malah, ada sesetengah syarikat tidak mengiktiraf Emergency Leave dan menganggap statsunya sama seperti MC atau Unpaid Leave. Hal ini kerana status Emergency Leave ini tidak dinyatakan pada mana-mana seksyen dalam Akta Kerja 1955.
Bagi syarikat yang memiliki polisi Emergency Leave pula selalunya pekerja perlu kemukakan bukti sama ada dokumen kematian atau surat tunjuk sebab untuk melayakkan cuti tersebut diterima dan dibayar gaji.
Antara sebab yang membolehkan Emergency Leave diterima berdasarkan syarikat yang ada polisi tersebut adalah,
Penyakit teruk atau kecederaan serius yang menimpa diri atau ahli keluarga pekerjaKematian ahli keluarga pekerjaPerjalanan yang tidak dijangka akibat kecemasan keluargaBencana alam atau kecemasan lainPerkhidmatan atau penempatan tenteraHadiri persidangan mahkamah atau bertugas sebagai juriKeadaan yang tidak dijangka dan memerlukan perhatian segeraMengalami masalah kesihatan mental atau perubatan yang menyukarkan pekerja hadir ke pejabatJika dilihat pada sebab-sebab di atas boleh dikatakan bahawa Emergency Leave ini hampir sama seperti MC memandangkan ia melibatkan kesihatan. Tetapi suka diingatkan bahawa MC hanya boleh diberikan oleh pegawai kesihatan berdaftar sahaja.
Polisi Emergency LeaveSekali lagi diingatkan polisi Emergency Leave ini bergantung kepada syarikat. Ada syarikat yang masih bayar pekerja ketika Emergency Leave dan ada yang tidak. Jadinya penting untuk anda kenal pasti polisi mana yang diamalkan oleh syarikat sebelum buat permohonan.
Tempoh masa untuk pekerja ambil Emergency Leave juga berbeza dan bergantung dengan polisi syarikat. Ada yang mungkin beri kebenaran untuk ambil cuti selama 3 hari bagi menguruskan masalah dan ada yang beri 1 hari sahaja.
Pada kes berlaku kematian, biasanya pekerja akan dibenarkan mengambil 1 hari Emergency Leave dan untuk hari cuti seterusnya ia akan ditolak dari kouta Cuti Tahunan.
Sebagai seorang majikan yang berdepan dengan pekerja yang mohon Emergency Leave, anda mungkin perlu menerapkan polisi yang jelas untuk memudahkan pekerja. Perlu diingatkan polisi yang diterapkan adalah untuk kebaikan syarikat juga jadi ia perlu adil. 
Dalam pada itu, pekerja perlu ambil maklum permohonan Emergency Leave mestilah tidak lebih dari 2 hari berturut-turut. Ini kerana mengikut Seksyen 15, Akta Kerja 1955 menyatakan jika pekerja tidak hadir melebihi 2 hari maka pekerja tu telah melanggar kontrak kerja.
Pelanggaran kontrak kerja ini bermakna majikan berhak untuk menamatkan perkhidmatan pekerja jika tidak hadir bekerja tanpa ada sebab kukuh. Jadinya sebagai pekerja dan majikan, anda perlu faham berkenaan kepentingan Emergency Leave ini sebelum mengambilnya.
Sumber: MySyarikat


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://belogsjm.blogspot.com/2024/01/apa-itu-cuti-kecemasan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kalendar Cuti Umum Kedah 2024

Kalendar Cuti Umum Kedah 2024

papar berkaitan - pada 2/1/2024 - jumlah : 373 hits
Hari kelepasan am negeri Kedah tahun 2024 untuk pengetahuan umum Berikut adalah kalendar cuti umum atau hari kelepasan am negeri Kedah bagi tahun 2024 sepertimana disiarkan di Portal Rasmi Kerajaan Negeri Kedah Darul Aman Semoga kalendar cu...
5 Negara Ini Rupanya Ada Cuti Wanita Sakit Haid Teruk Malaysia Bila Lagi

5 Negara Ini Rupanya Ada Cuti Wanita Sakit Haid Teruk Malaysia Bila Lagi

papar berkaitan - pada 31/12/2023 - jumlah : 134 hits
Sakit haid yang teruk atau dismenorea dialami sebahagian wanita sehinggakan ada negara benarkan pekerja ambil cuti jika terkesan dengan datang bulan atau mengalami senggugut Di Malaysia penyelidikan terbaharu mengenai dismenorea dan wanita ...
Cuti Sekolah Cuti Perayaan Penggal Persekolahan Sesi 2024 2025 Kpm Kalendar 2024

Cuti Sekolah Cuti Perayaan Penggal Persekolahan Sesi 2024 2025 Kpm Kalendar 2024

papar berkaitan - pada 30/12/2023 - jumlah : 245 hits
Berikut adalah beberapa maklumat penting tentang takwim persekolahan untuk sesi 2024 2025 Kumpulan A Penggal persekolahan bermula pada 10 Mac 2024 dan berakhir pada 16 Januari 2025 Cuti penggal pertama 24 Mei 2024 2 Jun 2024 Cuti penggal ke...
Cuti Cuti Kat Ocean View Resort Port Dickson

Cuti Cuti Kat Ocean View Resort Port Dickson

papar berkaitan - pada 8/1/2024 - jumlah : 180 hits
Bulan 12 yang lepas k fiezz family in law family menghabiskan cuti hujung tahun di Ocean View Resort Agak jenuh yea mencari homestay Port Dickson yang kosong sebab banyak fully booked Maklum lah hujung tahun Ramai yang bercuti dengan keluar...
Cuti Kuarantin Tempoh Untuk Covid Hfmd Influenza Campak

Cuti Kuarantin Tempoh Untuk Covid Hfmd Influenza Campak

papar berkaitan - pada 8/1/2024 - jumlah : 158 hits
Tempoh cuti kuarantin 2024 terkini Untuk Covid HFMD Influenza Campak chicken pox bagi penjawat awam dan pekerja swasta Isu kesihatan menjadi isu utama yang perlu dititikberatkan oleh semua majikan di semua tempat kerja Ianya signifikan untu...
Berhenti Sebarkan Video Itu Polis Sahkan Gelandangan Wanita Maut Gantung Diri Di Stesen Lrt 3 Sri Andalas

Berhenti Sebarkan Video Itu Polis Sahkan Gelandangan Wanita Maut Gantung Diri Di Stesen Lrt 3 Sri Andalas

papar berkaitan - pada 24/12/2023 - jumlah : 145 hits
Tular mengenai satu video yang memaparkan seorang individu dilaporkan meninggal dunia dalam keadaan menyayat hati di kawasan stesen LRT 3 Sri Andalas Klang Difahamkan polis sudah pun menerima laporan mengenai kejadian itu daripada seorang l...
Hiburan Kata Kata Kesat Itu Tuju Dekat Seorang Saja Caprice Mohon Maaf Nafi Mahu Burukkan Nama Pdrm

Hiburan Kata Kata Kesat Itu Tuju Dekat Seorang Saja Caprice Mohon Maaf Nafi Mahu Burukkan Nama Pdrm

papar berkaitan - pada 23/12/2023 - jumlah : 125 hits
Penyanyi dan juga pensohor media sosial Caprice tampil membuat permohonan maaf kepada pihak Polis Diraja Malaysia gara gara kritikannya terhadap suspek pembunuhan adik Muhammad Zaharif yang juga pegawai kanan agensi itu Dalam satu hantaran ...
Takwim Cuti Sekolah 2024

Takwim Cuti Sekolah 2024

papar berkaitan - pada 30/12/2023 - jumlah : 229 hits
Berikut merupakan kalendar akademik bagi sesi 2024 2025 Takwim Cuti Sekolah 2024 Tarikh Mula Sekolah 2024Tarikh bermula sesi persekolahan 2024 2025 adalah Kumpulan A 10 Mac 2024Kumpulan B 11 Mac 2024Bagi Negeri Kumpulan A Bagi Negeri Kumpul...
Tahun Baru 2024 Cuti Pelepasan Am Dan Azam Tahun Baru

Tahun Baru 2024 Cuti Pelepasan Am Dan Azam Tahun Baru

papar berkaitan - pada 30/12/2023 - jumlah : 180 hits
Selamat Tahun Baru 2024 Tahun baru maka azam pun mestilah baharu agar hidup kita sentiasa mempunyai misi dan halatuju Semoga tahun tahun yang sudah lepas banyak mengajar kita tentang erti kehidupan dan mematangkan hidup kita Cuti Umum dan H...
Economists Tout Entrepreneurship As Panacea For Poverty

Catatan Hujung Minggu

Perlis Darul Kopi Ada 100 Port Untuk Ngopi Di Perlis

Teroka Pemikiran Baharu Bina Ekosistem Teknologi Ai

Pendapat Pelabur Asing Kerajaan Melayu Kerajaan Korup

Maksud All Eyes On Rafah

Savour Malaysia Tour Packages Provided By Malaysian Aviation Group

Majlis Rumah Terbuka Koperasi Norras Berhad



Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra


Chonggu Experimental School By Bau Brearley Architects Urbanists In Shanghai China

Wang Ehsan Ke T Ganu Kelantan Tanda Kerajaan Madani Adil

Beraninya Kata Saya Pernah Bercinta Dengan Aliff Didi Astillah

Macc Proposes Criminal Charges In Case Involving Perlis Mb S Son

No Talks About Opening Uitm To Non Bumi Students Says Zambry

Singapore S New Pm Takes Office Pledging To Lead In His Own Way