Apa Itu Coq10 Fungsi Coq10 Dan Manfaat Coq10 Untuk Jantung


Apa itu CoQ10, Fungsi CoQ10 dan Manfaat CoQ10 untuk JantungApa itu CoQ10, Fungsi CoQ10 dan Manfaat CoQ10 untuk Jantung | Coenzyme Q10 adalah suplemen yang baik untuk mereka yang mengalami rasa lemah, mudah penat dan cepat mengantuk.

Ini adalah perkongsian daripada Dr Zubairi mengenai apa itu CoQ10, fungsi CoQ10 dan manfaat CoQ10 untuk jantung.

CoQ10 adalah nutrient yang mengandungi banyak unsur antioksida yang melawan radikal bebas yang merosakkan system kardiovaskular. Ia juga amat diperlukan dalam “mitochondria” (pusat penghasilan tenaga) yang berada dalam sel. Jadi CoQ10 sangat perlu sebagai antioksida dan juga nutrient yang penting dalam penghasilan tenaga. Kedua-dua fungsi CoQ10 ini akan meningkatkan meningkatkan fungsi jantung dan meningkatkan kesihatan jantung.

Apa itu CoQ10, Fungsi CoQ10 dan Manfaat CoQ10 untuk Jantung
CoQ10 Menghasilkan Tenaga

Salah satu kebaikan pengamalan suplemen CoQ10 adalah menghasilkan tenaga. Jantung adalah salah satu organ yang berkerja berterusan 24 jam tanpa berhenti. Jadi otot-otot jantung (myocardium) memerlukan banyak tenaga untuk berfungsi dengan baik. Bekalan tenaga ini diberikan oleh “mitokondria” yang berada dalam sel-sel otot jantung. Tanpa bekalan tenaga yang mencukupi, jantung akan bekerja dengan tidak sempurna dan menyebabkan kita rasa mudah penat, cepat letih dan mudah mengantuk. Untuk menjamin jantung bekerja dengan baik, bekalan tenaga yang berterusan diperlukan dan nutrient CoQ10 adalah kunci bagi penghasilan tenaga yang banyak.

Walaupun CoQ10 dihasilkan secara natural, tubuh kita menghasilan CoQ10 yang semakin berkurangan apabila usia kita bertambah. Ia juga tidak dapat dihasilkan dalam tubuh kita dengan kuantiti yang mencukupi apabila seseorang itu mengalami beberapa jenis penyakit atau tubuhnya mengalami keradangan yang kronik. Beberapa jenis ubat sintetik, terutamanya ubat yang menerendahkan kolestrol (ubat statin) boleh merendahkan penghasilan CoQ10.

Apa itu CoQ10, Fungsi CoQ10 dan Manfaat CoQ10 untuk Jantung
Bila kandungan nutrient CoQ10 semakin rendah dalam tubuh, ia akan menyebabkan tubuh menjadi semakin lemah, mudah letih dan cepat mengantuk. Kita akan merasakan seolah-olah tubuh kita sudah semakin tua dari umur kita sebenarnya.

Dalam satu kajian yang dilakukan oleh Jabatan Physiology, Meram Faculty of Medicine, Universiti Selcuk, Turkey mendapati bahawa suplemen Co10 yang diberikan sebanyak 100 mg sehari selama 8 minggu telah meningkatkan persembahan aktiviti atlet. Ahli saintis di sana menyimpulkan bahawa CoQ10 dapat meningkat persembahan aktiviti, menambah tenaga, mengurangkan rasa letih untuk seorang melakukan aktiviti lasak.

CoQ10 Meningkatkan Tenaga Dengan Cepat

Ramai yang mengadu kepada saya, mereka telah mengambil CoQ10 tetapi tiada perbezaan. Masih rasa letih, cepat penat dan masih mudah tertidur.

Sebenarnya apabila kita mengambil suplemen CoQ10 dengan dos yang betul, maka penghasilan tenaga dapat dilakukan dalam “mitokondria” dengan banyak. Masalahnya ramai yang mengambil suplemen ini dengan dos yang rendah, sehinggakan “mitokondria” tidak dapat menggunakannya secara optima.

Apabila seseorang itu memgambil dos suplemen CoQ10 dengan betul, ia akan membantu “mitokondria” melakukan tugasnya menghasilkan tenaga secara maksima.

Tenaga yang dihasilkan dalam “mitokondria” dinamakan adenosine triphosphate (ATP). Semakin banyak nutrient CoQ10 ini diambil, semakin mudah penghasilan tenaga ATP. Ini akan membantu otot-otot jantung mengepam darah ke seluruh tubuh dengan lebih berkesan.

Walau bagaimana pun, semasa penghasilan tenaga ATP, radikal bebas juga dihasilkan sebagai ‘end-product’. Maknanya semakin banyak tenaga yang dihasilkan, semakin banyak radikal bebas yang dihasilkan. Radikal bebas ini yang bertanggungjawab merosakkan sel-sel otot jantung dan menyebabkan penyakit jantung. Bagi membuat perbandingan yang mudah, saya menyamakan radikal bebas dengan asap enjin kereta semasa kereta bergerak laju. Asap ini juga yang merosakkan enjin kereta jika tidak diuruskan dengan baik.

Walau bagaimana pun, nutrient CoQ10 juga dapat memusnahkan radikal bebas yang dihasilkan. Oleh itu kita memerlukan nutrient ini untuk menjana tenaga dan membersihkan radikal bebas dalam tubuh kita.

Apa itu CoQ10, Fungsi CoQ10 dan Manfaat CoQ10 untuk Jantung
Apabila kandungan CoQ10 dalam tubuh semakin rendah, ia ibarat bateri yang lemah. Malangnya kekurangan CoQ10 ini tidak diperiksa secara rutin oleh doctor. Jadi ramai doctor yang tidak menyedari pesakit mereka mengalami masalah kekurangan nutrient ini. Semua pemeriksaan rutin kelihatan normal, dan mereka tidak menyedari bahawa punca rasa mudah penat, senang letih dan cepat mengantuk dan tertidur, hanya disebabkan oleh masalah kekurangan Q10.

Individu yang mengalami penyakit lemah jantung (congestive heart failure) lebih mudah mengalami rasa letih, cepat penat dan selalu mengantuk, akibat kekurangan nutrient CoQ10 ini. Oleh itu saya mencadangkan agar pesakit lemah jantung, mengambil nutrient CoQ10 bagi menguatkan fungsi jantung.

Dos Terbaik CoQ10

Nutrien CoQ10 boleh didapati dari pemakanan. Antaranya dari jantung dan hati haiwan seperti lembu, ayam, kambing dan haiwan-haiwan yang lain. Ia juga boleh didapati dari ikan-ikan liar dari laut dan sungai.

Secara amnya setiap orang yang sihat, mendapat antara 2–5 mg CoQ10 sehari dari makanan yang diambil. Namun ia mungkin tidak mencukupi.

Apa itu CoQ10, Fungsi CoQ10 dan Manfaat CoQ10 untuk Jantung
1. Penghasilan nutrient CoQ10 semakin berkurangan apabila seorang individu itu mencapai umur 40. Bagi individu yang berumur antara 40 dan 60, dos yang sesuai antara 50-100 mg CoQ10 sehari.

2. Bagi mereka yang berumur 60 tahun ke atas atau individu yang mengambil ubat merendahkan kolestrol (STATIN), saya mencadangkan mengambil nutrient ini antara 100-200 mg sehari. Ini kerana penghasilan CoQ10 semakin rendah apabila berusia 60 tahun ke bawah. Pengambilan ubat statin juga menghalang penghasilan CoQ10, jadi mengamalkan pengambilan suplemen Q10 supaya tidak berasa letih, sakit bdan dan mudah penat.

3. Bagi mereka yang baru menjalani sebarang prosedur berkaitan jantung, pembedahan jantung, atau mengalami serangan sakit jantung atau mengalami masalah penyakit jantung yang lemah, saya mencadangkan pengambilan dos sebanyak 200-300 mg CoQ10 sehari.

Unuk mendapat kesan yang terbaik, pengambilan suplemen CoQ10 ini harus diambil dalam dos yang berperingkat-peringkat. Contohnya jika ingin mengambil CoQ10 100mg sehari, boleh diambil 50mg pagi dan malam selepas makan.

Jika anda berminat ingin mendapatkan produk Shaklee,
boleh terus hubungi Umi melalui Whatsapp* Penafian: "Segala testimoni, penulisan dan perkongsian yang dikongsi dilaman ini, bukanlah preskipsi rawatan. Ia adalah berdasarkan pengalaman peribadi dan perkongsian maklumat dari artikel-artikel serta rakan-rakan bagi tujuan perkongsian manfaat

Jika anda mengalami sebarang masalah kesihatan atau sebarang penyakit, anda digalakkan mendapat nasihat dari doktor dan pakar kesihatan untuk mendapatkan rawatan susulan.”

 Kesan pengambilan adalah berbeza pada setiap individu. Suplemen Shaklee ini adalah salah satu medium/alternatif untuk membantu anda, bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.uminazrah.com/2020/02/apa-itu-coq10-fungsi-coq10-dan-manfaat-coq10-untuk-jantung.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
14 Manfaat Renang Baik Untuk Tubuh Jaga Kesehatan Jantung Dan Fisik

14 Manfaat Renang Baik Untuk Tubuh Jaga Kesehatan Jantung Dan Fisik

papar berkaitan - pada 24/2/2020 - jumlah : 129 hits
Renang bagi tubuh ternyata juga bermanfaat bagi organ organ dalam serta sangat baik bagi para penderita sakit jantung dan terapi para lansia
13 Manfaat Sujud Bagi Kesehatan Tubuh Bantu Jaga Kondisi Jantung Dan Otak

13 Manfaat Sujud Bagi Kesehatan Tubuh Bantu Jaga Kondisi Jantung Dan Otak

papar berkaitan - pada 22/2/2020 - jumlah : 241 hits
Sujud memiliki postur yang sekilas menyerupai gerakan yoga yakni child s pose Jika dalam sujud posisi tubuh menungging dengan meletakkan kedua tangan lutut ujung kaki dan dahi pada lantai
Manfaat Bubur Kacang Hijau Untuk Anak Anda

Manfaat Bubur Kacang Hijau Untuk Anak Anda

papar berkaitan - pada 18/2/2020 - jumlah : 586 hits
Selain lazat dan mengenyangkan bubur kacang hijau banyak khasiatnya khususnya buat anak anak Anak anak yang sedang membesar sangat memerlukan nutrisi yang cukup Kacang hijau mengandung kalsium zat besi zinc kalium fosfor vitamin A vitamin B...
Rakyat Dijangka Terus Dapat Manfaat Hasil Pentadbiran Bersih Ph

Rakyat Dijangka Terus Dapat Manfaat Hasil Pentadbiran Bersih Ph

papar berkaitan - pada 18/2/2020 - jumlah : 206 hits
Pada 1 Februari 2020Oleh Mohammed Sofian Foto MOFKe arah mencapai status negara maju aspek pembangunan negara tidak boleh hanya diukur dari segi pertumbuhan ekonomi atau kepesatan infrastruktur semata mata sebaliknya ia perlu dilihat dari s...
Lebih 24 000 Belia Dapat Manfaat Projek Reben Kuning

Lebih 24 000 Belia Dapat Manfaat Projek Reben Kuning

papar berkaitan - pada 19/2/2020 - jumlah : 284 hits
PUCHONG 18 FEB Seramai 24 234 belia mendapat manfaat daripada Projek Reben Kuning pada 2019 projek perintis bagi membantu belia berisiko membina kehidupan lebih baik selepas menjalani hukuman Menteri Belia dan Sukan Syed Saddiq Syed Abdul R...
7 Manfaat Minyak Zaitun Untuk Bayi Yang Jarang Diketahui

7 Manfaat Minyak Zaitun Untuk Bayi Yang Jarang Diketahui

papar berkaitan - pada 19/2/2020 - jumlah : 171 hits
Minyak zaitun terkenal memiliki banyak manfaat untuk kesehatan dan kecantikan Minyak ini sangat mudah ditemui Tidak hanya orang dewasa saja namun ternyata minyak zaitun memiliki banyak manfaat bagi kesehatan bayi
8 Manfaat Daun Kelor Untuk Bahan Makanan Alami Bisa Cegah Diabetes

8 Manfaat Daun Kelor Untuk Bahan Makanan Alami Bisa Cegah Diabetes

papar berkaitan - pada 22/2/2020 - jumlah : 219 hits
Daun kelor mengandung banyak nutrisi seperti vitamin A C protein kalsium dan protasium Karena banyak manfaat dari tanaman ini daun kelor juga mempunyai julukan sebagai pohon keajaiban
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank



6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik


Restoran Rebung 2 Di Putrajaya

Effective Email Marketing Strategies

Konsert Melly Friends Kuala Lumpur 2024

Terbukti Pasukan Terengganu Berkualiti

Asan Lembu The Movie

Flavour Mushroom Dadah Baru Kegilaan Remaja Ini Kesan Buruknya