Rakyat Dijangka Terus Dapat Manfaat Hasil Pentadbiran Bersih Ph




Pada 1 Februari 2020
oleh Mohammed Sofian; Foto: MOF

Oleh Mohammed Sofian; Foto: MOFKe arah mencapai status negara maju, aspek pembangunan negara tidak boleh hanya diukur dari segi pertumbuhan ekonomi atau kepesatan infrastruktur semata-mata sebaliknya, ia perlu dilihat dari sudut yang menyeluruh.
Sudut menyeluruh ini perlu merangkumi penumpuan terhadap kualiti hidup, kuasa membeli selain pengagihan pendapatan yang lebih baik, dilihat sebagai ukuran lebih bermakna bagi menilai pembangunan negara. Perkara ini pernah ditegaskan Perdana Menteri, Dr. Mahathir Mohamad.
Beliau turut menegaskan, Kerajaan Pakatan Harapan (PH) akan terus berusaha dalam memastikan kemakmuran dan kekayaan negara dapat diagihkan secara lebih saksama melalui pelaksanaan dan pendekatan pembangunan yang lebih inklusif.
Atas sebab itu, pelbagai inisiatif berteraskan rakyat telah diperkenalkan kerajaan dalam usaha mengurangkan beban pelbagai lapisan masyarakat merangkumi e-Tunai Rakyat, Bantuan Sara Hidup (BSH), Skim Perlindungan Nasional B40 (Skim mySalam), Bantuan Awal Persekolahan dan i-Suri.
Skim mySalam sebagai contoh, merupakan langkah proaktif Kerajaan Persekutuan dalam membantu golongan B40 menangani kesulitan kewangan yang timbul akibat kemasukan ke wad hospital kerajaan atau ditimpa salah satu daripada 36 penyakit kritikal yang tidak diduga.
Sebagai sebuah kerajaan yang bertanggungjawab, Kerajaan PH merasai keperitan yang ditanggung oleh rakyat yang hilang mata pencarian akibat sakit atau kemalangan
Kira-kira 3.69 juta rakyat Malaysia terdiri daripada isi rumah kumpulan pendapatan bulanan 40 peratus terendah (B40) yang juga penerima BSH akan memperoleh manfaat daripada mySalam.
Dari segi penerimaan rakyat, mySalam dilaporkan memperoleh sambutan menggalakkan oleh masyarakat,  yang mana mereka menyifatkannya sebagai bukti keprihatinan kerajaan dalam mengurangkan beban golongan isi rumah B40 dalam mendapatkan rawatan kesihatan. 
Secara keseluruhannya, inisiatif mySalam ini membuktikan bahawa, walaupun telah mewarisi beban kewangan yang cukup besar, ia tidak menghalang pihak kerajaan untuk terus memperkenalkan program-program mesra rakyat.
Meskipun pelaksanaan program-program ini kelihatan berfasa-fasa, kerajaan kekal komited untuk memastikan usaha terbabit mencapai golongan sasaran dan mereka yang memerlukan akan menerimanya.
Kerajaan yang dipimpin Pakatan Harapan (PH) dikatakan akan terus berusaha sedaya upaya untuk menjana dana bagi meringankan beban rakyat dan ke arah mencapai matlamat itu, kerajaan turut mengambil langkah-langkah inovatif dan alternatif.
Selain itu, Inisiatif e-Tunai Rakyat membabitkan peruntukan RM450 juta bagi menggalakkan budaya digital dan peralihan kepada masyarakat tanpa tunai, dilaporkan turut mendapat sambutan menggalakkan oleh pengguna.
Lebih banyak inisiatif
Sepertimana dilaporkan, ekonomi negara dijangka berkembang lebih pesat pada 2020 berdasarkan kepada Indeks Pengurus Pembelian Pembuatan (PMI) Disember 2019 yang meningkat ke paras tertingginya dalam tempoh 15 bulan, kata Menteri Kewangan Lim Guan Eng.
Di samping itu, katanya, kerajaan juga akan memperbanyakkan peluang pekerjaan dan meningkatkan pendapatan belia, graduan baharu dan wanita melalui program #MalaysiaKerja bernilai RM6.5 bilion dan pelaksanaan projek infrastruktur bernilai RM120 bilion.
Sehubungan itu, dijangkakan lebih banyak inisiatif baharu yang dapat melonjakkan kehidupan serta meringankan beban rakyat akan diperkenalkan oleh kerajaan pada masa depan.
Saya optimis bahawa peruntukan inisiatif untuk rakyat akan dapat terus dipertingkatkan sekali gus memanfaatkan golongan memerlukan terutama B40 dan M40.
Ini lebih-lebih lagi dengan pendekatan penjimatan kerajaan ke atas projek-projek mega seperti projek Laluan Rel Pantai Timur (ECRL) iaitu RM21.5 bilion, lebuhraya Pan Borneo Sarawak (RM3.1 bilion) dan sebagainya, dilihat dapat membuka kepada projek-projek pembangunan lain khas untuk rakyat.





Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2020/02/rakyat-dijangka-terus-dapat-manfaat.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dia Tunjuk Pisau Terus Tarik Handphone Saya Tak Sempat Nikmat Hasil Ragut Suspek Jatuh Longkang Patah Kaki

Dia Tunjuk Pisau Terus Tarik Handphone Saya Tak Sempat Nikmat Hasil Ragut Suspek Jatuh Longkang Patah Kaki

papar berkaitan - pada 17/2/2020 - jumlah : 462 hits
Seorang wanita yang sedang berjalan kaki menuju ke destinasinya diragut penunggang motosikal Namun perbuatannya itu mengundang padah apabila suspek hilang kawalan lalu terjatuh ke longkang yang menyebabkan kakinya patah Menurut Ustaz Hanafi...
Dewan Rakyat Boleh Tentukan Saya Terus Jadi Pm Atau Tidak

Dewan Rakyat Boleh Tentukan Saya Terus Jadi Pm Atau Tidak

papar berkaitan - pada 9/2/2020 - jumlah : 266 hits
Dr Mahathir SHAH ALAM Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad menegaskan kedudukan beliau sebagai pemimpin nombor satu negara kekal atau sebaliknya hanya boleh ditentukan oleh ahli Dewan Rakyat Menurutnya perkara itu merupakan prinsip bagi ...
34 Rakyat Malaysia Di Wuhan Terus Dipantau Kedutaan

34 Rakyat Malaysia Di Wuhan Terus Dipantau Kedutaan

papar berkaitan - pada 6/2/2020 - jumlah : 190 hits
Rakyat Malaysia yang masih berada di Wuhan dan akan terus dipantau pihak kedutaan di sana Duta Besar Malaysia ke China Raja Datuk Nushirwan Zainal Abidin berkata ketika ini terdapat kira kira 34 rakyat Malaysia yang tidak menyertai misi pul...
Rakyat Terus Pertikai Kenyataan Rule Of Law Jemaah Menteri

Rakyat Terus Pertikai Kenyataan Rule Of Law Jemaah Menteri

papar berkaitan - pada 7/2/2020 - jumlah : 195 hits
KENYATAAN akhbar Jemaah Menteri berkaitan kedaulatan undang undang berhubung insiden yang berlaku terhadap Syed Saddiq dikecam pengguna media sosial RATA RATA netizen yang menyuarakan pandangan terhadap satu kenyataan Jemaah Menteri bertaju...
221 Isi Rumah Dapat Manfaat Program Mesra Rakyat Tnb

221 Isi Rumah Dapat Manfaat Program Mesra Rakyat Tnb

papar berkaitan - pada 24/2/2020 - jumlah : 263 hits
KUALA LUMPUR 24 FEB Tenaga Nasional Bhd berkata sejumlah 221 isi rumah telah mendapat manfaat daripada Projek Mesra Rakyat di seluruh negara sejak 2012 melibatkan nilai sebanyak RM6 97 juta PMR merupakan sebahagian daripada program tanggung...
12 Manfaat Zat Besi Untuk Anak Bisa Meningkatkan Sistem Kekebalan Tubuh

12 Manfaat Zat Besi Untuk Anak Bisa Meningkatkan Sistem Kekebalan Tubuh

papar berkaitan - pada 24/2/2020 - jumlah : 474 hits
Zat besi memiliki fungsi yang sangat penting untuk kesehatan tubuh kekurangan zat besi akan mengganggu sejumlah aktivitas di dalam tubuh yang bisa jadi berpotensi membuat tubuh jadi rawan terserang penyakit Salah satu fungsi utama zat besi ...
5 Manfaat Alpukat Yang Membuat Tubuh Jadi Lebih Sehat

5 Manfaat Alpukat Yang Membuat Tubuh Jadi Lebih Sehat

papar berkaitan - pada 23/2/2020 - jumlah : 141 hits
Buah alpukat sangat terkenal memiliki kekayaan nutrisi yang melimpah
11 Manfaat Tumbuhan Bagi Manusia

11 Manfaat Tumbuhan Bagi Manusia

papar berkaitan - pada 24/2/2020 - jumlah : 719 hits
Bisakah kamu sebutkan apa manfaat tumbuhan bagi manusia merupakan salah satu jenis makhluk hidup yang banyak tumbuh di sekitar kita Keberadaannya di muka bumi memiliki fungsi penting bagi kelangsung hidup makhluk lainnya Ada beragam jenis t...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Drama Anggun Mikayla

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Arul Rasheed Feat Shana Abella Gemersik Aidilfitri Chord

Hukum Berbuka Puasa Di Bulan Ramadhan Dan Cara Bayar Fidyah

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Di Ambang Inflasi Bagaimana Dow Jones Dan S P Bertindak Untuk Sesi Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik

10 Fakta Biodata Siti Khadijah Halim Pelakon Drama Berepisod Wanita Syurga TV3 Gandingan Redza Rosli


Gaya Hidup Sihat 8 Perkara Yang Perlu Anda Amalkan

Ceo Flutter 2023

Hari Ini 3 Lucu Di M Sia K Jaan Gagal Sayur Kisah Cinta

Boikot Kk Mart Bukan Speedmart

Bersahur Dengan Sup Ayam Simple Tapi Sedap

The Ultimate Home Cycling Adventure Beaches Mountains And Music