Apa Hendak Buat Jika Usia Mencecah 20 An







Usia 20-an merupakan peringkat di mana seseorang itu berada dalam dunia bebas dan memasuki alam kehidupan berdikari setelah menempuhi alam remaja yang penuh keseronokkan . Peringkat usia ini merupakan antara peringkat paling sukar untuk ditempuhi oleh setiap  manusia kerana ia adalah peringkat permulaan bagi seseorang untuk hidup dengan status dewasa. Bagi mereka yang berumur 20-an , cabaran kewangan , emosi , kesibukkan dan status merupakan cabaran yang amat berat dan perlu ditempuhi .  Ada yang menyambung pelajaran , ada yang berkerja ,  ada yang terus berkhawin dan tidak kiralah di kedudukan mana sekalipun , cabaran yang dihadapi oleh para belia ini tetap besar dalam menempuhi permulaan hidup di dimensi baru .

Jadi , apakah yang anda lakukan apabila usia anda telah mencecah angka 20 ? Dalam artikel ini PK akan sertakan beberapa tip penting yang anda boleh manfaatkan sebagai rujukan tentang apa yang anda perlu lakukan ketika berada di fasa ini.

1) Tuntut Ilmu

Menuntut ilmu ini bukanlah bermaksud anda belajar hingga ke peringkat master atau PHD di universiti-universiti terkemuka tetapi ia merupakan suatu bentuk pembelajaran berkaitan sesuatu yang memberi manfaat . Jangan risau jika anda gagal menjejakan kaki ke menara gading , belajarlah ilmu-ilmu yang bermanfaat seperti ilmu pelaburan saham , ilmu perniagaan , ilmu agama , ilmu masakan dan segala jenis ilmu yang bermanfaat . Ilmu pelaburan merupakan kilang emas bagi mereka yang 'sedar' dan bijak memanfaatkan peluang kerana dunia perniagaan hari ini dan esok semakin meningkat naik . Bayangkan jika anda mempunya kemahiran yang tinggi bermain saham seperti Warren Buffet , sudah tentu anda akan sedar betapa mudahnya untuk mengembangkan wang simpanan yang ada .


2) Buat Bisnes kecil-kecilan


Bisnes merupakan medium yang mendatangkan keuntungan yang  berlipat kali ganda berbanding makan gaji jika anda berjaya menguruskannya dengan baik . Di usia muda inilah waktu yang terbaik untuk anda memulakan bisnes kerana anda akan mempunyai banyak masa dan tenaga untuk mengembangkan bisnes anda . Bermulalah dengan modal yang kecil , carilah sektor perniagaan apa yang sesuai dengan diri anda . Jika anda keliru untuk mencari idea perniagaan yang boleh digunakan untuk membuka perniagaan sendiri , anda boleh membaca artikel ini .
Selain itu , bisnes yang dijalankan ketika usia muda juga berpotensi untuk memberi pengalaman dan pembelajaran kepada kita untuk mengetahui selok belok dunia perniagaan .

3) Bina Network Dengan Ramai Orang


Network merujuk kepada hubungan kita dengan orang lain kerana kita tidak tahu apa yang akan berlaku selepas ini . Cubalah untuk berhubung dengan ramai orang dan dapatkan nombor telefon mereka kerana mungkin mereka boleh menjadi tempat untuk anda meminta bantuan atau bertanya tentang sesuatu perkara . Networking yang baik membolehkan anda bergerak dengan sokongan yang padu dariapada orang sekeliling yang mengenali anda. Anda juga boleh mengenal pasti rakan network anda yang sesuai untuk dijadikan business partner untuk menjayakan suatu perniagaan . Selain itu , hubungan berkaitan pasangan hidup juga perlu ditekankan kerana usia 20-an adalah usia yang sesuai untuk membina rumah tanggan terutamanya bagi golongan wanita . Jangan kerana sibuk dengan rutin harian , anda tidak mencari pasangan hidup kerana jika usia sudah lewat mungkin tiada siapa yang sudi menerima anda.


4)Travel

Di usia inilah tenaga dan kudrat anda masih di tahap optimun dan anda boleh bergerak ke mana sahaja dengan mudah . Jika ditanya pada mereka yang sudah berada di peringkat lanjut usia , ramai di antara mereka yang menyesal kerana tidak memanfaatkan masa muda untuk menerokai dunia secara menyeluruh . Berusahalah untuk mengumpul duit untuk melancong ke negara lain dan jangan sesekali merasa rugi untuk melakukan hal ini kerana duit boleh dicari dan pengalaman tidak boleh dibeli . Anda mesti mempunyai target untuk berkunjung ke negara mana , pada waktu bila untuk pergi , dan bersedia untuk melaburkan sedikit modal untuk menyempurnakan impian anda itu . Percayalah bahawa kenangan dan pengalaman yang anda dapat semasa melancong ke luar negara tidak akan dapat dilupakan dan anda akan mengenangkannya suatu hari nanti apabila anda sudah tua.


5) Jaga Kesihatan Sebaik Mungkin


Kesihatan merupakan perkara yang paling penting dalam hidup kita . Apa yang kita lakukan pada masa muda menjadi penentu akan kesihatan kita di usia senja kelak . Jika kita kerap minum air manis , besar kemungkinan kita akan menghidap kencing manis di usia tua atau mungkin jika kita kerap mengambil makanan yang berlemak , kita akan menghidap penyakit jantung suatu hari nanti . Jagalah kesihatan di usia muda kerana  perjalanan kita masih jauh untuk menghadapi kehidupan di dunia ini . Bayangkan jika anda hidup tetapi menderita dengan penyakit kronik , menyeksakan bukan ? Justeru jagalah kesihatan anda di masa muda agar kelak anda kekal sihat dan bertenaga untuk melakukan aktiviti harian walaupun telah lanjut usia.

6) Luahkan Perasaan Yang Terpendam


Jika anda meminati seseorang sekarang , luahkan terus isi hati dan perasaan anda itu terhadap orang yang anda minati . Ini penting kerana jika terlambat , anda juga yang menyesal di kemudian hari . Begitulah perasaan yang dialami oleh mereka yang berganjak usia tentang kekesalan kerana tidak mengambil peluang untuk meluahkan isi hati kepada orang yang dicintai . Jangan takut untuk mencuba kerana keinginan tanpa usaha adalah sia-sia dan jika terlambat kelak anda juga yang menyesal melihat gadis atau jejaka idaman anda mekar di dakapan orang lain .Jadi ,  kalau anda mempunyai minat terhadap seseorang , terus luahkan perasaan tersebut selagi mereka masih belum menjadi milik orang .



Jadi setakat ini sahajalah nasihat yang boleh PK berikan tentang apa yang perlu anda lakukan ketika usia bakal atau telahpun mencecah 20-an . Manfaatkanlah masa yang anda di usia muda ini dengan sebaiknya agar anda menjadi insan yang berjaya suatu hari nanti .Terima kasih kerana sudi membaca artikel ini pada kali ini dan jangan lupa untuk memberi maklum balas dan komen samada berkaitan blog atau artikel ini.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.flit-media.com/2019/11/apa-perlu-buat-jika-usia-mencecah-20.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mahathir Yang Menyiksa Jiwanya Dipenghujung Usia

Mahathir Yang Menyiksa Jiwanya Dipenghujung Usia

papar berkaitan - pada 18/2/2020 - jumlah : 160 hits
Dalam menuju usia 95 tahun duduk lagi sebagai Perdana Menteri buat kali kedua ada gaji sekitar RM100 ribu sebulan dan anak anak semuanya bergelar jutawan dari sudut luaran kehidupan Tun Mahathir Mohamad tampaknya cukup bahagia dan selesa Da...
Mpmmk Cadang Had Usia 50 Tahun Bagi Jawatan Wakil Rakyat Dan Penjawat Awam

Mpmmk Cadang Had Usia 50 Tahun Bagi Jawatan Wakil Rakyat Dan Penjawat Awam

papar berkaitan - pada 16/2/2020 - jumlah : 497 hits
KUALA LUMPUR Majlis Pemikir Melayu Muda Kebangsaan mencadangkan supaya dihadkan tempoh jawatan wakil rakyat dan penjawat awam kepada usia 50 tahun agar ia tidak menyekat peluang pekerjaan generasi muda Presidennya Datuk Syed Mohammad Faiz A...
Wakil Wali Kota Kediri Lilik Muhibbah Tutup Usia

Wakil Wali Kota Kediri Lilik Muhibbah Tutup Usia

papar berkaitan - pada 16/2/2020 - jumlah : 218 hits
Seperti diketahui sebelum dibawa ke RS Dr Soetomo Surabaya Ning Lik sempat mendapat perawatan di RSUD Gambiran Kota Kediri
Jangan Tertipu Dengan Usia Muda Syarat Mati Tidak Harus Tua

Jangan Tertipu Dengan Usia Muda Syarat Mati Tidak Harus Tua

papar berkaitan - pada 19/2/2020 - jumlah : 239 hits
Kalau jodoh itu rahsia Allah kematian juga rahsia Allah Kita sebagai hamba di muka bumi lebih mengingatkan tentang kematian Usia muda dan tubuh badan yang sihat bukan satu jaminan untuk kita mampu hidup sehingga mencapai usia tua Umat Islam...
Mati Itu Tak Mengenal Usia Dan Saiz Badan

Mati Itu Tak Mengenal Usia Dan Saiz Badan

papar berkaitan - pada 19/2/2020 - jumlah : 432 hits
Last week masa Abam Bocey pergi ramai jugaklah yang sebut pasal physical Abam yang overweight kena jaga kesihatan kuruskan badan sekian sekian Harini macam Allah nak tunjuk pula Ashraf yang badan dia seems fit for a 40y o workout 3x week pu...
47 Tahun Berpisah Kakak Beradik Di Kamboja Bertemu Di Usia 92 Dan 101

47 Tahun Berpisah Kakak Beradik Di Kamboja Bertemu Di Usia 92 Dan 101

papar berkaitan - pada 23/2/2020 - jumlah : 221 hits
Dikutip dari laman BBC pada Sabtu LSM lokal mengatakan bahwa Bun Sen dipertemukan kembali dengan kakaknya yang berusia 101 tahun yang selama ini ia kira meninggal dunia
Sebab Serangan Jantung Usia Muda

Sebab Serangan Jantung Usia Muda

papar berkaitan - pada 19/2/2020 - jumlah : 476 hits
Serangan jantung tanpa sebarang tanda Seram ke Tak seram lah Mana ada orang takut dengan serangan jantung Betul tak kempen tentang kesihatan jantung Tak ada siapa peduli Keluar iklan pasal serangan jantung Korang tukar channel Siap order gr...
Tegur Anak Dari Usia Muda Baru Senang Nak Didik Si Kecil Tahu Apa Betul Apa Salah

Tegur Anak Dari Usia Muda Baru Senang Nak Didik Si Kecil Tahu Apa Betul Apa Salah

papar berkaitan - pada 16/2/2020 - jumlah : 365 hits
Dalam mendidik anak anak memang setiap daripada kita mempunyai cara dan jalan yang tersendiri Tak dinafikan apa yang dibuat mungkin tidak ada salahnya tapi dalam kita tidak sedar mungkin ada antara cara kita kurang tepat dalam memberi didik...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Makanan Perlis Paling Popular

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Panduan Produk Kesihatan

Tafsir Mimpi Gajah

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Sungai Muda Sempadan Pulau Pinang Kedah



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Lyodra Tak Selalu Memiliki Chord

No Campaign Elements In Kkb Hari Raya Open House Selangor Mb Tells Bersih

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander

Essential Guide To Safe Well Water Maintenance

Drama Dia Pria Terhebat

Jambu Batu Kandungan Nutrisi Dan Manfaatnya Untuk Kesihatan