Apa Habaq Makcik Kiah


Apa khabar mak cik Kiah?

1. Pada 25 Mac 2020, kerajaan telah mengumumkan penangguhan pembayaran secara automatik pinjaman perumahan dan kereta selama 6 bulan kepada semua rakyat Malaysia.

2. Nilai yang ditanggung bank adalah sekitar RM100 bilion. Sebab itu pakej Stimulus kedua PRIHATIN berjumlah RM250 bilion kerana hampir separuh daripadanya adalah daripada nilai moratorium.

3. Kita diberitahu bahawa bank-bank mempunyai kecairan yang mencukupi bagi melaksanakan dasar ini. Tambahan pula, bank turut dibenarkan beroperasi di bawah kadar minima 100% Liquidity Coverage Ratio (LCR).

4. LCR merupakan satu 'quantitative requirement' yang memerlukan bank memegang aset-aset yang berkualiti tinggi dan cair bagi menempuh tekanan kecairan yang tinggi selama 30 hari. Jadi bank tidak terikat untuk memegang aset-aset tersebut untuk memenuhi piawaian 100% LCR.

5. Bank Negara berjanji akan memastikan wujudnya kecairan yang cukup kepada bank-bank melalui operasi pasaran terbuka, seperti jual beli reverse repo.

6. Pinjaman Perumahan, pembelian saham dan amanah saham akan turut dilonggarkan.

7. Ini bermaksud kesemua langkah ini dapat mengurangkan kesan kepada pendapatan bank ekoran perlaksanaan moratorium 6 bulan kepada jutaan rakyat Malaysia.

8. Lebih-lebih lagi moratorium ini bersifat automatik. Orang ramai tidak perlu apply. Hanya duduk rumah diam-diam. Mak cik Kiah boleh menarik nafas lega.

9. Bagaimana pula dengan kadar faedah selama 6 bulan moratorium ini? Untuk pinjaman kereta, tidak ada bayaran faedah tambahan manakala pinjaman perumahan bergantung kepada bank.

10. Selepas sebulan, Bank Negara Malaysia (BNM) membuat kenyataan bahawa moratorium untuk pinjaman kereta dan pinjaman produk Islamik tidak lagi automatik dan orang ramai perlu memohon kelulusan dari bank.

11. Mereka yang ingin terus menangguhkan pembayaran akan dikenakan bayaran faedah. Bermaksud peminjam akan bayar lebih. Ini berbeza dengan pengumuman sebelum ini.

12. Jika peminjam tidak mahu membayar faedah lebih, mereka boleh membuat bayaran sederap 6 bulan pada bulan ketujuh selepas tamat 6 bulan moratorium.

13. Ini tidak masuk akal. Hanya orang kaya yang berpeluang mengambil pilihan ini. Yang golongan kebanyakan, marhaen? Tidak ada pilihan selain bayar lebih.

14. Asas kepada langkah moratorium untuk memastikan rakyat boleh bernafas dan terus berbelanja apabila pendapatan mereka hilang kerana perintah berkurung.

15. Bagi mereka yang masih ada kerja dan gaji masih sama, bolehlah mereka menabung dan menyimpan hasil daripada duit 6 bulan tak perlu bayar pinjaman.

16. Kini nampaknya situasi sudah berbeza. Kerajaan melalui BNM telah membuat pusingan u-turn.

17. Sama ada mereka tidak kaji masak-masak sebelum membuat dasar ini ataupun mereka tunduk kepada desakan bank-bank di Malaysia.

18. Untuk makluman, hari ini saham Maybank naik 2.16%, CIMB naik 2.37% dan RHB 2.59% selepas pengumuman ini dibuat. Nampaknya pasaran melihat pendapatan bank akan lebih masyuk meskipun ada 6 bulan moratorium.

19. Tahniah bank. Kasihan Mak Cik Kiah.

C@P

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2020/05/apa-habaq-makcik-kiah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Moratorium Bank Negara U Turn Makcik Kiah Terkena

Moratorium Bank Negara U Turn Makcik Kiah Terkena

papar berkaitan - pada 2/5/2020 - jumlah : 280 hits
Apa khabar mak cik Kiah Haritu Kerajaan kata kalau ambil moratorium untuk pinjaman sewa beli kenderaan Bank tidak akan kenakan kadar faedah Apa sudah jadi Bank pula u turn Bagi yang kerja ada gaji boleh pilih untuk tidak ambil tawaran morot...
Promo Makcik Kiah Hasilkan Lebih Dari 5 Angka Sepanjang Pkp

Promo Makcik Kiah Hasilkan Lebih Dari 5 Angka Sepanjang Pkp

papar berkaitan - pada 28/4/2020 - jumlah : 330 hits
Bagaimana Makcik Kiah Lakukan Saya hanya ikut apa yang mereka tawarkan tools apa yang mereka ada serta strategi apa yang mereka gunakan Bezanya mereka buat dengan skala besar saya pula hanya skala kecil yang mana anda juga boleh lakukan Mal...
Bantuan Rm600 Makcik Kiah

Bantuan Rm600 Makcik Kiah

papar berkaitan - pada 3/5/2020 - jumlah : 369 hits
Dulu umum ada bantuan RM600 untuk pekerja yang ambil cuti tanpa gaji Rupanya dah ditamatkan awal minggu lepas sebab dah takde peruntukan Bukan NR kata dia dah tolong kumpulkan rezab RM2 trillion untuk negara Kalau ingat saya mula mula dulu ...
Apa Bantuan Seterusnya Untuk Makcik Kiah Dan Kawan Kawannya

Apa Bantuan Seterusnya Untuk Makcik Kiah Dan Kawan Kawannya

papar berkaitan - pada 29/4/2020 - jumlah : 193 hits
Pada 29 April 2020Oleh Steven SimDahulunya kita selalu dengar istilah OKB atau orang kaya baru Mereka ini merupakan orang yang tiba tiba jadi kaya gara gara durian runtuh dan sebagainya Sepanjang krisis Covid 19 pula saya nampak munculnya s...
Hai Makcik Kiah Pun Berbaris Kat Kedai Pajak Gadai

Hai Makcik Kiah Pun Berbaris Kat Kedai Pajak Gadai

papar berkaitan - pada 5/5/2020 - jumlah : 671 hits
Beratur panjang di kedai pajak gadai Ingatkan kat kedai no ekor je berbaris jarak 1 meter Mungkinkah Mak Cik Kiah atau Pak Salleh berada dalam kalangan yang berbaris itu Apa yang penting kerajaan Melayu Islam tanpa DAP Makcik Kiah pasai apa...
Jika Syarat Moratorium Diubah Mak Cik Kiah Dan Keluarga Akan Bertambah Susah Syed Saddiq

Jika Syarat Moratorium Diubah Mak Cik Kiah Dan Keluarga Akan Bertambah Susah Syed Saddiq

papar berkaitan - pada 1/5/2020 - jumlah : 328 hits
Berita keputusan Bank Negara Malaysia menukar syarat moratorium menjadi buah mulut netizen pada saat ini Sebelum ini BNM menawarkan penangguhan atau penggantungan sementara obligasi pembayaran balik pinjaman pembiayaan untuk jangka masa yan...
Kiah Juga Yang Dapat Nama

Kiah Juga Yang Dapat Nama

papar berkaitan - pada 20/4/2020 - jumlah : 182 hits
Dalam bidang sains sosial ada beberapa disiplin dalam menulis Katalah dalam satu isu jurnal ada artikel yang ditulis oleh makcik Kiah Macam mana kita nak petik tulisan makcik Kiah tu Contoh 1 Dalam jurnal yang ditulis oleh Kiah Sila maklum ...
U Turn Moratorium Apa Khabar Mak Cik Kiah

U Turn Moratorium Apa Khabar Mak Cik Kiah

papar berkaitan - pada 2/5/2020 - jumlah : 406 hits
Saya bersimpati dengan rakyat biasa yang mengharapkan agar ada sedikit kelegaan untuk penangguhan bayaran ansuran bank selama 6 bulan tanpa perlu tanggungan bayaran faedah atau keuntungan bank Dengan perkembangan terbaru pasti ramai yang ke...
Untuk Makcik Bawang

Untuk Makcik Bawang

papar berkaitan - pada 19/4/2020 - jumlah : 291 hits
Allah tidak berjanji tiap tiap yang berkahwin itu akan dikurniakan anak Sayyiditina Aishah berkahwin dengan Baginda Nabi Muhammad SAW pun tidak dikurniakan anak Maka apa yang peliknya Tidak pelik kalau berkahwin tidak mempunyai anak Yang pe...
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

T18c24 Bayi Aina Muntah Susu Beku Macam Keju

Gulai Udang Nenas

Road And Track A Lithe Bmw R80 Restomod By 46works

Harris Alif Dari Idola Kecil Ke Selebriti Serba Boleh

Govt To Continue Using E Jamin Bail System

Kerajaan Pahang Sumbang Rm8 000 Kepada Keluarga Allahyarham Konstabel Muhamad Syafiq

Article 153 Of The Federal Constitution Does Not Bar Opening Uitm To Non Bumiputera



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan

Majlis Perkahwinan Anak Saudara

From Smoke To Pet Dander Bnx Filter Traps Microscopic Airborne Contaminants

Pas Dikecam Balun Polis Bukan Fahaman Ekstremis

Kelahi Selepas Kemalangan Lelaki Bawa Kereta Lawan Arus

Lirik Luqman Faiz Bahagiamu Tujuanku