Apa Beza Parfum Eau De Perfume Dan Eau De Toilette Untuk Minyak Wangi


Sering kita lihat banyak minyak wangi di pasaran dan kita juga terkadang kala keliru dengan istilah yang dicetak pada botol dalam minyak wangi ini. Ada istilah eau de perfume atau eau de toilette. Untuk itu kami ingin kongsikan sedikit sebanyak mengenai istilah minyak wangi ini agar memudahkan anda memilih jenis pewangi pada masa akan datang.

Istilah Parfum / Minyak Wangi

Pada botol pewangi wangian sering tertulis label 'parfum', 'eau de parfum', 'eau de toillette' atau 'body splash'. Mungkin banyak dari Anda masih bingung, kandungan apakah itu dan berpengaruhkah pada ketahanan aromanya?

Label-label tersebut ternyata berkait rapat dengan kadar kandungan pati parfum. Semakin tinggi tingkat patinya, maka semakin lama pula wangian tersebut bertahan dan tentunya, semakin mahal harganya.

Parfum (Pure Perfume) 
Kadar Ketumpatan patinya mencapai 16%-30%, dan asli tanpa campuran alkohol. PARFUM adalah pati minyak wangi yang paling kuat dan paling mahal. Tahan lebih lama sehingga 6-8 jam bergantung kepada jenis kulit. Jika anda mengenakan wangian ini, bukan sahaja tubuh akan berbau harum malah boleh dihidu dari jarak yang cukup jauh dan tahan lama.

Jangan menyemburkan semburan parfum ke baju kerana teksturnya yang berminyak dapat meninggalkan noda. Cukup dengan oleskannya sedikit di nadi tangan dan belakang telinga.

Eau de Perfume 

Kadar Ketumpatan patinya mencapai 8%-16%. EDP atau Eau De Parfum mengandungi pati yang kurang pekat daripada Parfum. Tahan sehingga 3-5 jam. Ia mempunyai kandungan alkohol yang sedikit, aroma wanginya tahan lama dan kuat. Selalunya lebih sesuai digunakan pada malam hari, terutama untuk menghadiri acara formal.

Eau de Toilette 

Kadar Ketumpatan patinya mencapai 5%-8%. EDT atau Eau De Toilette merupakan minyak wangi yang lazim didapati di pasaran. Tahan sehingga 2-4 jam. Wangian ini berada setingkat diatas cologne. Kandungan alkoholnya kurang sedikit berbanding dengan cologne. Untuk kesegaran yang bertahan lama, wangian jenis ini adalah pilihan yang sesuai kerana aromanya ringan, tidak terlalu tajam dan sesuai untuk banyak acara mahu pun saat bersantai bersama teman.

Eau de Cologne 
Kadar Ketumpatan patinya mencapai 3%-5%. EDC atau Eau De Cologne adalah minyak wangi yang paling lemah dan kebiasaannya dipasarkan kepada lelaki. Tahan sehingga 2 jam. Jenis wangian ini yang paling ringan jika dibandingkan dengan yang lain. Amat sesuai digunakan di bagian tubuh, untuk menyegarkan dan memberikan aroma harum setelah mandi. Biasanya wangian ini beraroma menyegarkan. Contohnya kita boleh dapati pada tisu basah yang sesuai digunakan sebagai penyegar selepas melakukan sebarang aktiviti.

Eau Fraiche / Body Splash
Eau Fraiche biasanya disebut dengan istilah Perfume BodyMist atau Body Splash. Ia memiliki kadar pati terendah di antara semua jenis parfum , dengan campuran kurang dari 3% dan bertahan hanya sekitar 1 jam saja. Wanginya tidak bertahan lama dan cepat menguap, karena kadar alkoholnya yang tinggi. Sama seperti eau de cologne, body splash lebih sesuai dipakai untuk mengharumkan tubuh.

Kita sering menjumpai jenis EDP dan EDT. Perlu kita pahami bahwa tidak semua parfum tersedia dalam 2 jenis ini. Untuk parfum wanita sebagian besar berjenis EDP, sebaliknya untuk lelaki sebagian besar berjenis EDT.

Umumnya, parfum jenis EDP lebih tahan lama daripada EDT. Namun ketahanan aroma sebuah parfum dipengaruhi oleh banyak hal. Salah satunya jenis aroma dari parfum tersebut. Ada yang kuat, sedang, dan halus. Ada parfum berjenis EDP yang jenisnya halus, tentunya ia tidak akan bertahan lama. Banyak juga jenis EDT yang aromanya kuat sehingga aromanya bertahan lama.

Kebanyakkan produk wangian mengandung alkohol. Jadi, semakin tinggi kadar kepekatan pati parfum semakin sedikit kadar alkoholnya. Karena sifat alkohol yang menguap, fungsi alkohol disini untuk membantu menyebarkan aroma parfum agar tercium oleh orang-orang di sekitar Anda.

Selain itu, walaupun kadar kepekatan pati parfum mempengaruhi berapa lama wangian dapat bertahan pada tubuh Anda, Selain itu kondisi kulit kita juga mempengaruhi ketahanan parfum tersebut. Misalnya, mereka yang memiliki kulit kering, wangian parfum akan lebih cepat berkurang berbanding mereka yang memiliki kondisi kulit berminyak. Kadar PH seseorang, juga akan mempengaruhi interaksi antara kulit dan parfum.

Itu sahaja lah yang dapat kami kongsikan berkenaan dengan istilah minyak wangi ini. Marilah kita sama-sama memahaminya agar dapat memudahkan kita dalam memilih wangian disamping mengetahui maksud istilahnya.

Sumber: Online Sophie Boutique



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://apabezanya.blogspot.com/2018/11/apa-beza-parfum-eau-de-perfume-dan-eau.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
7 Tips Menggunakan Minyak Wangi

7 Tips Menggunakan Minyak Wangi

papar berkaitan - pada 14/6/2019 - jumlah : 298 hits
Ini merupakan tips mencari dan menggunakan minyak wangi yang seuai secara betul 1 Semburkan minyak wangi
Senarai Kereta Jimat Minyak Terbaik Di Malaysia

Senarai Kereta Jimat Minyak Terbaik Di Malaysia

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 494 hits
Senarai Ranking Kereta Jimat Minyak Terbaik di Malaysia berdasarkan fuel consumption di MalaysiaPasti banyak yang bermain dengan fikiran rakyat Malaysia apabila memikirkan kenaikan harga minyak di Malaysia Pasti seboleh bolehnya mencari car...
Minyak Percuma Irdk Sempena Tahun Baru 2017

Minyak Percuma Irdk Sempena Tahun Baru 2017

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 356 hits
Sebagai tanda terimakasih diatas sokongan anda semua yg menjadikan IRDK sebagai grup facebook no 1 dipantai timur hingga dikenali diseluruh Malaysia Sempena tahun baru 2017 IRDK dgn kerjasama Hasif Hasan DermaxSuperskin Cik Nur telah mengag...
30 Kenderaan Tidak Dapat Bergerak Selepas Isi Minyak Di Petronas

30 Kenderaan Tidak Dapat Bergerak Selepas Isi Minyak Di Petronas

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 254 hits
Pagi tadi dilaporkan lebih 30 kenderaan tidak dapat bergerak berhampiran Kilometer 7 di Lebuhraya Sungai Besi kesemua kenderaan berkenaan telah menghadapi masalah enjin setelah dikatakan mengisi minyak di sebuah stesen minyak PETRONAS Kejad...
Minyak Percuma Habis Dalam Sejam

Minyak Percuma Habis Dalam Sejam

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 430 hits
KOTA BHARU Petrol Ron 95 percuma yang diagihkan di Petronas Padang Tembak Pengkalan Chepa di sini tadi habis hanya dalam tempoh sejam Sejumlah 430 liter petrol itu dapat dirasai 300 penunggang yang beratur sepanjang 300 meter bersama motosi...
Projek Pembinaan Stesen Minyak Petron

Projek Pembinaan Stesen Minyak Petron

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 1310 hits
Projek Pembinaan Stesen Minyak Petron Seberang PraiPada tahun 2014 Harbour Malaysia Group telah diberi francais untuk mengusahakan stesen minyak PETRON di Penaga Pulau Pinang Untuk menjayakan projek ini anak syarikat Harbour Malaysia Develo...
Pemandu Teksi Tetak Pekerja Stesen Minyak Rempuh Penunggang Motosikal

Pemandu Teksi Tetak Pekerja Stesen Minyak Rempuh Penunggang Motosikal

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 331 hits
Seorang pemandu teksi ditahan polis kerana menetak tangan pekerja stesen minyak di Desa Tun Razak Kuala Lumpur semalam Dalam kejadian yang berlaku di Stesen Petronas itu suspek terdahulu bertengkar mulut dengan pekerja warga Bangladesh itu ...
Cara Memasak Nasi Minyak

Cara Memasak Nasi Minyak

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 805 hits
Original Content Nasi minyak biasanya dimakan ketika acara istimewa seperti majlis perkahwinan majlis pertunangan ataupun majlis formal seperti majlis perpisahan di tempat kerja Nasi minyak juga dihidangkan untuk para tetamu bagi meraikan s...
Tak Sangka Niat Nak Tolong Bayarkan Minyak Customer Lelaki Terima Ganjaran Duit Bersamaan Lapan Tahun Gaji

Tak Sangka Niat Nak Tolong Bayarkan Minyak Customer Lelaki Terima Ganjaran Duit Bersamaan Lapan Tahun Gaji

papar berkaitan - pada 16/6/2019 - jumlah : 381 hits
Setiap kebaikan yang dilakukan pastinya akan diberikan ganjaran yang lebih hebat Kebaikan yang dilakukan pastinya akan membantu meringankan beban dan secara tidak langsung dapat mencerminkan peribadi mulia serta menjadi contoh buat orang la...
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Tiga Lelaki Bakar Anak Kucing Diburu Polis

Banjir Besar Dubai 2024 Ustaz Azhar Idrus

Lirik Lagu Cinta Setandan Pisang Eda Ezrin Den Manjo

Home Detention Najib Keputusan Lembaga Pengampunan Atau Bukan

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Puasa Tarwiyah 2024 Maksud Hari Tarwiyah Hukum Berpuasa



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


The Friendly S Music Pub By Kvadrat Architects In Astana Kazakhstan

Kunjung Marhaban Aidilfitri 2024

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal