Anwar Waspada Tangan Mahu Curangi Agenda Reformasi


Malaysiakini 01/01/2019     Peralihan kuasa yang berjalan lancar selepas Pakatan Harapan (PH) memenangi pilihan raya umum Mei lalu mencerminkan kematangan rakyat Malaysia termasuk di kalangan penjawat awam, kata Presiden PKR Anwar Ibrahim.

Menurut Anwar peristiwa 9 Mei itu merupakan detik bersejarah buat rakyat Malaysia selain jarang sekali berlaku dalam konteks politik dunia.

Bagaimanapun kata Anwar kerajaan tidak harus berpuas hati dengan kemenangan tersebut, sebaliknya perlu terus menangani kebimbangan rakyat terutama golongan bawahan dan mendengar rintihan mereka.

"Kita tidak harus cepat berpuas hati, malah kita harus berwaspada dengan tangan-tangan yang mahu mencurangi agenda reformasi yang didambakan rakyat. Kerajaan harus terus mendengar rintihan rakyat.
"Jika kita benar-benar mendengar dan melihat, kita akan temui pelbagai kebimbangan dan keresahan di bawah," katanya dalam perutusan sempena Tahun Baru 2019.
Anwar memberikan contoh kajiselidik dalam kalangan 3000 pelajar yang menyatakan kebimbangan terhadap isu gaji rendah dan masalah pengangguran.
"Terdapat juga keresahan dalam kalangan nelayan, penoreh getah, dan buruh yang bekerja kuat demi sesuap nasi.

Pertahankan subsidi"Ini juga menjadi sebab mengapa saya mempertahankan pemberian subsidi ketika perbahasan Belanjawan 2019 dan saya akan terus bekerja mempertahankan mereka yang terpinggir," kata anggota parlimen Port Dickson Situ.

Pendirian Anwar mengenai subsidi untuk rakyat itu ternyata tidak senada dengan pandangan perdana menteri, Dr Mahathir Mohamad yang sebelum ini mengatakan subsidi hanya membuatkan rakyat "tidak mampu berfikir dan tidak boleh berdikari".
Baca: Subsidi buatkan rakyat tak mampu berfikir? Najib bidas Dr M“Lihat saja kerajaan terdahulu, mereka memberi wang kepada golongan miskin dan golongan itu tidak perlu bekerja. Walaupun tidak bekerja,tetap mendapat RM500 (Bantuan Rakyat 1Malaysia).
“Jika Malaysia terus menjadi sedemikian, tidak lama lagi, semua orang tidak akan mampu berfikir, tidak boleh bergerak dan tidak boleh melakukan kerja dengan sendiri kerana terlalu bergantung kepada subsidi,” kata Mahathir pada Oktober lalu.

'Akan terus bersuara walau dikritik'Selain cabaran dalam era digital, Anwar yang dinamakan Mahathir sebagai bakal penggantinya berkata kerajaan perlu memastikan Malaysia kekal dalam arus ekonomi dunia dan mendepani masalah perubahan iklim.

"Kerajaan Pakatan Harapan seharusnya fokus dan mendepani masalah-masalah ini secara bersama. Saya akan terus bersuara bagi pihak rakyat waima berdepan dengan risiko dikritik," jelasnya.

Anwar menegaskan fakta bahawa Malaysia merupakan negara yang dilimpahi pelbagai sumber dan aset tidak boleh disangkal oleh sesiapa.
"Namun aset yang teramat penting buat Malaysia adalah rakyat dan warganya yang pluralistik yang akan terus mendukung antara satu sama yang telah melalui segalanya bersama dan akan terus mendepani cabaran-cabaran mendatang," katanya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://idahsalam.blogspot.com/2019/01/anwar-waspada-tangan-mahu-curangi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Reformasi Taik Kucing Anwar Ibrahim

Reformasi Taik Kucing Anwar Ibrahim

papar berkaitan - pada 29/12/2018 - jumlah : 48 hits
Here is another piece of viral news Azmin Ali the Timbalan Presiden of PKR has written an open letter to Brader Anwar the Presiden of PKR This is a lawan towkey type letter Azmin sounds quite fed up Azmin does not mince his words Baca dulu ...
Mahathir Vs Anwar Siapa Lebih Pertahankan Melayu Islam Agenda Sama Rata Dap

Mahathir Vs Anwar Siapa Lebih Pertahankan Melayu Islam Agenda Sama Rata Dap

papar berkaitan - pada 24/12/2018 - jumlah : 36 hits
KONSPIRASI JATUHKAN ANWAR KALI 2Mahu tidak mahu saya terpaksa menulis hakikatnya yg berlaku dlm keluarga PH bahawa konspirasi utk menidakkan Anwar menjadi PM ke 8 benar2 berlaku di kalangan pasukan PH sendiri Mula2 saya hairan kenapa sebaha...
Mencari Tangan Dicurigai Disebut Anwar

Mencari Tangan Dicurigai Disebut Anwar

papar berkaitan - pada 3/1/2019 - jumlah : 38 hits
ULASANANWAR Ibrahim menyebut perihal mengenai tangan yang dicurigai yang akan mengganggu agenda Reformasi yang dibawanya Beliau mahu orang beringat ingat dengan tangan berkenaan Apabila Anwar menyebut mengenai tangan haram itu tentu ramai y...
4752 Waspada Beli Ubat Dalam Talian Berita Harian 29 112 18

4752 Waspada Beli Ubat Dalam Talian Berita Harian 29 112 18

papar berkaitan - pada 1/1/2019 - jumlah : 37 hits
Pembelian ubat ubatan secara dalam talian perlu dilakukan secara bijak bagi mengelak pengguna mengalami kesan sampingan yang boleh mengundang bahaya kesihatan Ini berikutan sebahagian besar pengguna adalah wanita dan dilaporkan mengalami ke...
Waspada 21 Wilayah Ini Berpotensi Diterpa Angin Kencang Dari 1 6 Januari 2019

Waspada 21 Wilayah Ini Berpotensi Diterpa Angin Kencang Dari 1 6 Januari 2019

papar berkaitan - pada 1/1/2019 - jumlah : 41 hits
Badan Meteorologi Klimatologi dan Geofisika memprakirakan ada 21 daerah di Indonesia berpotensi dilanda angin kencang gelombang tinggi dan hujan lebat pada 1 hingga 6 Januari 2019 Masyarakat diminta tetap waspada Deputi Bidang Meteorologi B...
Ibu Hamil Yang Gondongan Perlu Waspada Terutama Jika Mengandung Anak Laki Laki

Ibu Hamil Yang Gondongan Perlu Waspada Terutama Jika Mengandung Anak Laki Laki

papar berkaitan - pada 30/12/2018 - jumlah : 10 hits
Jika ibu hamil menderita gondongan dan mengandung janin laki laki Maka kelak si anak laki laki saat dewasa berisiko tinggi terganggu pembentukan spermanya Hal tersebut juga mengganggu kesuburan laki laki
Ini Daftar 68 Gunung Api Aktif Di Indonesia Tetap Waspada Agar Tidak Menjadi Korban

Ini Daftar 68 Gunung Api Aktif Di Indonesia Tetap Waspada Agar Tidak Menjadi Korban

papar berkaitan - pada 28/12/2018 - jumlah : 34 hits
Indonesia menjadi salah satu negara yang mempunyai gunung api aktif terbanyak Bahkan terdapat beberapa daerah yang mempunyai lebih dari satu gunung api aktif Sejarah mencatat sejumlah peristiwa erupsi gunung api besar pernah terjadi di Indo...
Waspada Bmkg Informasikan Sudah 8 Gempa Bumi Terjadi Di Sejumlah Daerah Setelah Tahun Baru 2019

Waspada Bmkg Informasikan Sudah 8 Gempa Bumi Terjadi Di Sejumlah Daerah Setelah Tahun Baru 2019

papar berkaitan - pada 3/1/2019 - jumlah : 52 hits
BMKG kembali menginformasikan gempa bumi yang terjadi selama dua hari ini Informasi tersebut mengutip dari twitter dan website resmi BMKG Tercatat dalam website resminya tersebut sudah 8 Gempa Bumi terjadi di Sejumlah daerah di Indonesia da...
Warga Amerika Diimbau Waspada Saat Bepergian Ke China

Warga Amerika Diimbau Waspada Saat Bepergian Ke China

papar berkaitan - pada 5/1/2019 - jumlah : 28 hits
Pemerintah Amerika Serikat melalui Kementerian Luar Negeri mengingatkan warganya meningkatkan kewaspadaan jika bepergian ke China Imbauan ini dikeluarkan karena AS menilai China menerapkan penegakan hukum yang sewenang wenang

Keluarga Yun Peng Belum Sedia Untuk Bertemu Dengan Pemandu Toyota Vios Kerana Perkara Ini

Teman Wanita Moey Dedah Perkara Sebenar Di Hari Tragedi Suv

Foto Panas Vanessa Akui Foto Di Bilik Hotel Adalah Dirinya

Memang Lakulah Produk Ni Pada Anak Dara Pecah Lobang

Kupu Kupu Aneh Di Masjidil Haram

Cara Buat Bawang Goreng Sedap Dan Tak Pahit Ini Petuanya

Berang Disuruh Hantar Anak Ke Sekolah Suami Belasah Isteri

Berita Dari Austria Tun Mahathir Dedahkan Kepada Dunia Barat Israel Sebenarnya Adalah Penjenayah



Keret House Rumah Paling Sempit Di Dunia

Biodata Rania Pemenang Kelima Dewi Remaja 2018 2019

Biodata Fazreen Fazeera Bekas Peserta Dewi Remaja 2018 2019

Resepi Kuih Cakoi Lembut dan Sos Manis Pandan

Lelaki Ini Mempunyai 24 Personaliti Berbeza Kisah Billy Milligan


Vape Vs Rokok Tembakau Mana Yang Lebih Selamat

Apa Itu Hevc

Dolar Dan Aset Aset Lain Diniagakan Rendah Namun Masih Ada Peluang Untuk Pasaran Pulih

Dulu Julang Tun M Sekarang

Tahniah Dan Pujian Buat Salahuddin Ayub

Petua Untuk Merawat Kudis Buta