Anwar Tekankan Pentingnya Tingkatkan Saringan Dan Pemberian Vaksin


 
Kementerian Kesihatan Malaysia terus menggunapakai strategi yang lapuk terutamanya dalam hal ujian saringan COVID-19 yang rendah.
Pada 21 Jun pihak Kementerian Kesihatan (KKM) melaporkan hanya 58,384 ujian saringan COVID-19 telah dilakukan dengan 4,611 kes positif dikesan, dengan kadar kes positif pada 7.90%. Ia adalah kadar kes positif harian yang tertinggi sejak bulan Januari tahun ini.
Ujian saringan telah menurun sebanyak 52% sejak 29 Mei dan tidak mengejutkan juga bahawa kes harian juga menurun sebanyak 48% dalam tempoh yang sama.
Untuk membandingkan, pada bulan April 2021 yang lalu Malaysia secara puratanya melaporkan sebanyak 2,107 kes harian baharu dengan melakukan 58,277 ujian saringan satu hari.
Dalam maksud lain, kita hari ini mempunyai dua kali ganda kes dengan kadar ujian yang sama yang kita lakukan pada bulan April.
Menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), 10 hingga 30 ujian mesti dilakukan untuk satu kes positif, atau lebih bilamana terdapat perebakan wabak bagi membendung kes-kes sporadik.
Malaysia kini terus menjadi antara negara yang mempunyai kadar kes COVID-19 yang tertinggi di dunia, dan kebanyakan kes yang dikesan tidak dikesan dengan mana-mana kluster.
Menurut syor dari WHO itu, Malaysia seharusnya melakukan sekurang-kurangnya 138,000, atau 300,000 ujian saringan setiap hari.
Sekiranya 138,000 ujian saringan dilakukan hari ini, kita pasti akan mengesan lebih 9,000 kes-kes baharu.
Ramai pakar penyakit berjangkit mengesyorkan agar kadar ujian ditingkatkan, dan juga saintis-saintis data dan pakar-pakar ekonomi.
Badan-badan dan institut-institut pemikir dan penyelidikan yang dekat dengan kerajaan PN juga mengesyorkan langkah yang sama.
Namun, kadar pengujian kita terus menurun, dan ada beberapa kerat pemimpin politik tanpa rasa bersalah menyatakan kes sedang menurun kononnya kesan dari langkah PKP yang dijalankan pemerintah.
Pengarah Kesihatan pada 5 Februari yang lalu memberitahu bahawa KKM sedang merencana untuk meningkatkan keupayaan pengujian kepada 200,000 satu hari.
Minggu ini, Pengarah Kesihatan telah mengarahkan makmal-makmal swasta untuk meningkatkan ujian saringan.
Setakat ini, kes baharu yang paling tinggi dikesan dalam satu hari adalah sebanyak 126,964 pada 29 Mei yang lalu. Angka ini jauh dari sasaran 200,000 ujian saringan yang disasarkan KKM.
Malaysia telah berada dalam fasa darurat sejak bulan Januari yang lalu. Saya bingung memikirkan mengapa keupayaan ujian saringan tidak mencapai sasaran yang dibuat, dan mengapa kerajaan yang mempunyai kuasa di bawah Ordinan Darurat kini merayu pada sektor swasta bagi membantu dalam rencana ini.
Ini bukti nyata kerajaan PN adalah kerajaan yang GAGAL.
Kempen vaksinasi juga lemah dan lembab, dengan dos total harian yang disuntik menurun sebanyak 40% sejak hari Khamis yang lalu.
Dengan kadar vaksinasi yang lembab selembab siput, saya fikir AMAT WAJAR kadar pengujian ditingkatkan bagi melindungi kesihatan warga.
ANWAR IBRAHIM
22 Jun 2021.






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/06/anwar-tekankan-pentingnya-tingkatkan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pusat Pemberian Vaksin Cameron Highlands

Pusat Pemberian Vaksin Cameron Highlands

papar berkaitan - pada 28/6/2021 - jumlah : 328 hits
Pusat Pemberian Vaksin atau PPV bagi Daerah Cameron Highlands kini telah dipindahkan dari Pejabat Kesihatan Daerah ke Dewan MDCH Puncak Arabella PPV ini mampu memberi vaksin dengan kapastiti 300 500 penerima setiap sesi pemberian vaksin Pem...
Hiburan Zul Yahya Kecewa Masjid Jadi Pusat Pemberian Vaksin

Hiburan Zul Yahya Kecewa Masjid Jadi Pusat Pemberian Vaksin

papar berkaitan - pada 28/6/2021 - jumlah : 239 hits
Baru baru ini bekas pelakon dan juga telah bergelar penceramah bebas Zul Yahya ungkap rasa kecewa serta terkilan apabila tempat beribadah dijadikan sebagai tempat Pusat Pemberian Vaksin AdvertisementPerkara tersebut dimuatnaik oleh Zul pada...
4 Faktor Pentingnya Tetap Lakukan 5m Sesudah Vaksin Patut Dipahami

4 Faktor Pentingnya Tetap Lakukan 5m Sesudah Vaksin Patut Dipahami

papar berkaitan - pada 28/6/2021 - jumlah : 204 hits
Bagi Anda yang sudah mendapatkan vaksin bukan berarti boleh mengabaikan protokol kesehatan yang sudah diterapkan terutama 5M
Bersikap Adillah Dalam Pemberian Vaksin

Bersikap Adillah Dalam Pemberian Vaksin

papar berkaitan - pada 25/6/2021 - jumlah : 160 hits
UMUM mengetahui sebanyak 40 4 juta rakyat United Kingdom telah menerima dos pertama suntikan vaksin Covid 19 sementara 27 9 juta menerima dos kedua dalam tempoh enam bulan Perkara itu jauh berbeza dengan negara ini Di Malaysia kita mengambi...
Kerajaan Disaran Pertimbang Pemberian Vaksin Kepada Pembantu Rumah Warga Asing

Kerajaan Disaran Pertimbang Pemberian Vaksin Kepada Pembantu Rumah Warga Asing

papar berkaitan - pada 13/6/2021 - jumlah : 252 hits
Kerajaan disaran mempertimbangkan pemberian vaksin kepada pembantu rumah warga asing dalam pelaksanaan fasa ketiga Program Imunisasi COVID 19 Kebangsaan Ahli Dewan Undangan Negeri Jeram Padang Datuk L Manickam berkata cadangan itu bukan ber...
Vaksin Covid 19 Kerajaan Kaji Pemberian Vaksin Secara Automatik

Vaksin Covid 19 Kerajaan Kaji Pemberian Vaksin Secara Automatik

papar berkaitan - pada 9/6/2021 - jumlah : 206 hits
Kerajaan akan mengkaji usaha pemberian vaksin secara automatik seperti dicadangkan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin Menteri Penyelaras Program Imunisasi COVID 19 Kebangsaan Khairy Jamaluddin berkata ini termasuk mengambil kira soal ...
Jokowi Tinjau Pemberian Vaksin Untuk 1 000 Orang Di Terminal Kampung Rambutan

Jokowi Tinjau Pemberian Vaksin Untuk 1 000 Orang Di Terminal Kampung Rambutan

papar berkaitan - pada 10/6/2021 - jumlah : 250 hits
Sehingga kata Jokowi diharapkan vaksinasi tersebut dapat memberikan perlindungan bagi para supir hingga pedagang yang berjualan di terminal
Rebat E Hailing Rm20 Ke Pusat Pemberian Vaksin Bermula 1 Julai

Rebat E Hailing Rm20 Ke Pusat Pemberian Vaksin Bermula 1 Julai

papar berkaitan - pada 11/6/2021 - jumlah : 151 hits
Seramai 50 000 individu di negeri ini bakal menerima rebat pengangkutan bagi pengambilan vaksin terutamanya warga emas menerusi Pakej Kita Selangor 2 0 Menteri Besar Datuk Seri Amirudin Shari berkata inisiatif yang bakal memberi manfaat kep...
Eugene Levy S Toronto

Anwar Ibrahim Terima Mandat Rakyat

Ptptn Invites Stakeholders To Collaborate In New Scheme

Ge14 S Impact On State Federal Relations

Porsche Design Honor Magic V2 Rsr Menang Red Dot Award Product Design 2024

Empat Maut Mpv Dan Kereta Api Berlanggar

Jangan Pandang Belakang 2

Pembukaan Akaun Kanak Kanak Tabung Haji



Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal


Staycation Di Flemington Hotel Taiping

Rumah Terbuka Di Rumah Baru Cyra

Jom Heboh Edisi Raya Putrajaya

Sussurro House By Davide Adracco Architetto In Sao Miguel Do Gostoso Brazil

Spiritual Leader Indians May Vote For Bersatu Candidate Because Of Pas

Ex Manager S Jail Term Set Aside Fined Rm100 000 For Deposit Taking