Anwar Mahu Zeti Aziz Jelaskan Dakwaan Raja Petra Kamarudin



(Malaysiakini) – Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim meminta Pengerusi Permodalan Nasional (PNB), Zeti Akhtar Aziz menjelaskan tuduhan yang dibuat oleh blogger Raja Petra Kamarudin terhadap keluarganya.
Blogger tersebut baru-baru ini mendakwa keluarga Zeti menerima dana dari ahli perniagaan Low Taek Jho daripada penjualan bon oleh Pihak Berkuasa Pelaburan Terengganu (TIA), yang merupakan pendahulu 1MDB.
Zeti pada masa itu merupakan Gabenor Bank Negara Malaysia (BNM) manakala Low adalah dalang utama penyelewengan dana 1MDB melalui rangkaian pengubahan wang haram antarabangsa.
“Beliau (Zeti) yang kini menjawat jawatan Pengerusi Permodalan Nasional Berhad (PNB) harus segera mengesahkan kenyataan-kenyataan yang dibuat sebelum ini terkait pengetahuannya tentang aliran dana haram 1MDB, dan apakah atas kapasiti sebagai Gabenor BNM beliau telah dengan sedar membenarkan aliran dan transaksi masuk dan keluar dari akaun-akaun bank di Malaysia yang dimiliki oleh pemain-pemain politik, “kata Anwar dalam satu kenyataan hari ini.
Zeti pada Julai 2018 menyatakan bahawa dia tidak tahu menahu mengenai berbilion ringgit dalam akaun bank bekas perdana menteri Najib Razak.
Najib pada Julai lalu dijatuhkan hukuman penjara 12 tahun dan denda RM210 juta atas penyelewengan dana yang dikaitkan dengan SRC International Sdn Bhd, bekas anak syarikat 1MDB.
Dia juga menghadapi 25 tuduhan pengubahan wang haram dan penyalahgunaan kuasa melibatkan dana 1MDB sebanyak RM2.28 bilion.
“Saya ingin menyatakan secara tegas bahawa dakwaan ini adalah palsu. Saya tidak mengetahui mengenai RM2.6 bilion ini yang dimasukkan ke dalam akaunnya, ”kata Zeti sebagai respons terhadap dakwaan Najib bahawa dia tahu mengenai dana itu tetapi tidak memberikan amaran.
Zeti mendakwa Najib pada 2015 memanggilnya ke pejabat ketika masih perdana menteri dan berusaha meyakinkannya untuk membersihkan namanya. Zeti berkata dia menolak permintaan itu.
Bagaimanapun Raja Petra membangkitkan semula dakwaan terhadap Zeti pada Isnin lalu dengan mendakwa keluarganya juga dikaitkan dengan penipuan Low, melalui akaun bank Singapura.
Najib juga membangkitkan dakwaan terbaru itu di media sosial dan mendesak agar Zeti memberikan penjelasan.
Malaysiakini telah menghubungi Zeti untuk memberi komen dan sedang menunggu jawapan.
“Beliau juga mesti memberi penjelasan tentang sebarang pengetahuan yang beliau ada saat kes 1MDB terdedah, dan apakah ahli-ahli keluarganya turut mendapat manfaat kewangan hasil dari kesepakatan dengan Jho Low,” kata Anwar.
“Kegagalan untuk menjawab persoalan-persoalan ini akan mewujudkan prasangka dan keraguan terhadap integriti pengawal selia kewangan di negara ini,” tambahnya.
Anwar berkata pemerintah Singapura juga perlu memberi penjelasan kerana dakwaan tersebut memberikan imej buruk kepada reputasi republik itu.
Presiden PKR itu juga menegaskan individu yang terlibat dalam skandal itu mesti dipertanggungjawabkan.
“Kegagalan untuk menghadapkan mereka ke muka pengadilan juga akan meletakkan Malaysia dalam keadaan terdedah kepada skandal semacam 1MDB di masa hadapan.
“Ia juga akan menjadikan Malaysia sebagai bahan gurau senda tatkala kita gah berbicara soal ketelusan, kebertanggungjawaban dan melawan rasuah.
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2020/12/31/anwar-mahu-zeti-aziz-jelaskan-dakwaan-raja-petra-kamarudin/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anwar Wants Answers From Zeti Aziz Over Raja Petra Claim

Anwar Wants Answers From Zeti Aziz Over Raja Petra Claim

papar berkaitan - pada 1/1/2021 - jumlah : 190 hits
Opposition leader Anwar Ibrahim has called on Permodalan Nasional Berhad chairperson Zeti Akhtar Aziz to clarify allegations made against her and her family by blogger Raja Petra Kamaruddin The blogger alleged that Zeti s family benefited f...
Anwar Ibrahim Dr Zeti Mesti Memberi Penjelasan Pertuduhan Mengaitkan Ke

Anwar Ibrahim Dr Zeti Mesti Memberi Penjelasan Pertuduhan Mengaitkan Ke

papar berkaitan - pada 1/1/2021 - jumlah : 194 hits
KENYATAAN MEDIA 31 Disember 2020 Pertuduhan terbaru mengaitkan keluarga mantan Gabenor Bank Negara Malaysia Tan Sri Dr Zeti Akhtar Aziz dalam kes 1MDB yang melibatkan transaksi dengan Jho Low dan bank bank di negara jiran Singapura menampak...
Zeti Nafi Terima Dana 1mdb Itu Dakwaan Palsu Berniat Jahat

Zeti Nafi Terima Dana 1mdb Itu Dakwaan Palsu Berniat Jahat

papar berkaitan - pada 1/1/2021 - jumlah : 189 hits
Bekas gabenor Bank Negara Zeti Akhtar Aziz menafikan dakwaan ahli keluarga dan dirinya menerima dana daripada 1MDB Dakwaan terhadap saya dan keluarga saya palsu serta berniat jahat sama sekali katanya dalam kenyataan malam ini Baru baru ini...
Zeti Perlu Jawab Dakwaan Terima Dana 1mdb Jho Low Kata Patriot

Zeti Perlu Jawab Dakwaan Terima Dana 1mdb Jho Low Kata Patriot

papar berkaitan - pada 31/12/2020 - jumlah : 169 hits
Persatuan Patriot Kebangsaan berkata bekas gabenor Bank Negara Zeti Aziz perlu menjelaskan dakwaan bahawa keluarganya pernah menerima dana lebih RM100 juta daripada ahli perniagaan yang diburu Low Taek Jho Presiden Mohamed Arshad Raji dalam...
So Zeti Aziz Lied In July 2018 After All

So Zeti Aziz Lied In July 2018 After All

papar berkaitan - pada 30/12/2020 - jumlah : 252 hits
I refer to the former Prime Minister s recent interview with MalaysiaKini when reference was made on the claim that I had knowledge of the inflow of RM2 6 billion into the personal bank account of the former Prime Minister in 2013 I wish to...
Zeti Aziz S Family Received Millions From Jho Low

Zeti Aziz S Family Received Millions From Jho Low

papar berkaitan - pada 28/12/2020 - jumlah : 369 hits
Senior officers of AmInvestment Bank Bhd have conspired to help two companies linked to Jho Low make millions in profit from flipping 1Malaysia Development Bhd bonds the first day it was issued The RM5 0 billion bond sale was arranged by Am...
Jawablah Zeti Najib Desak Bekas Gabenor Bank Negara Perjelas Dakwaan Terima Dana 1mdb

Jawablah Zeti Najib Desak Bekas Gabenor Bank Negara Perjelas Dakwaan Terima Dana 1mdb

papar berkaitan - pada 29/12/2020 - jumlah : 182 hits
Najib Razak mendesak bekas gabenor Bank Negara Zeti Aziz menjawab pendedahan sebuah laman blog yang membongkar beberapa dokumen yang dikaitkan dengan keluarganya yang didakwa pernah menerima dana lebih RM100 juta daripada ahli perniagaan di...
Dakwaan Anwar Ada Majoriti Utuh Pergi Baliklah Tun M

Dakwaan Anwar Ada Majoriti Utuh Pergi Baliklah Tun M

papar berkaitan - pada 31/12/2020 - jumlah : 147 hits
bharian comOleh Disember 31 2020 5 54pmAnwar Ibrahim dan Dr Mahathir Mohamad SHAH ALAM Tun Dr Mahathir Mohamad menegaskan beliau tidak akan menjalin sebarang kerjasama dengan Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim Bekas Perdana Menteri ...
Zeti Aziz Must Answer The Serious Allegations By Malaysia Today

Zeti Aziz Must Answer The Serious Allegations By Malaysia Today

papar berkaitan - pada 31/12/2020 - jumlah : 189 hits
The former Bank Negara governor cannot remain silent she must clear the air immediately Retired Brigadier General Mohamed Arshad Raji A recent allegation in a blog post that claimed former Bank Negara governor Zeti Akhtar Aziz s family had ...
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Ultimate Guide To Ghibli Park

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Pengasas Pbrs Joseph Kurup Meninggal Dunia

Gugurnya Dosa Waktu Solat

Islamic Studies Expert The Act Of Likening Humans To Dogs For Patronising Mcd S Is Sinful



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Honor Malaysia Bakal Lancar Empat Produk Baharu Pada 22 April

Finding Your Inner Peace Buddha Statues And The Path To Mindfulness

Bayi Meninggal Dunia Selepas Diberi Makan Cahaya Matahari

Banjir Besar 5 Negara Ragut Ratusan Nyawa

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Penyokong Pn Jangan Bongkak Dan Takabbur