Anwar Mahu Hak Pelajar Sekolah Mengkritik Dipertahankan



Kes ancaman rogol ke atas serorang pelajar perempuan, Ain Husniza Saiful Nizam yang mendedahkan gurauan melampau gurunya dan kemudian diancam ‘gurauan’ rogol oleh rakan sekelas mendapat perhatian Ketua Pembangkang Parlimen Malaysia, Datuk Seri Anwar Ibrahim.
Dalam dialog bersama adik Ain secara siaran langsung Facebook yang dimoderatorkan kartunis terkenal Zunar, semalam, Anwar jelas mahukan sistem pendidikan negara diperbaikki untuk lebih menghormati maruah insan dan memastikan isu-isu intimidasi dianggap serius dan bukan gurauan biasa.
Menjawab soalan Ain apakah ada cara sistem pendidikan negara boleh melahirkan pelajar yang mempunyai jati diri dan sahsiah, Anwar menekankan kepada peranan guru untuk mendengar dan menyiasat keluhan pelajar, bukan mengecam atau dibungkamkan.
“Kita dengar satu keluhan anak muda, rintihan (gurauan melampau guru), kita harus beri peluang (dengar kritikan) bukan kecam. Apatah lagi isu dibangkitkan itu besar, isu akhlak.
“Berfikiran kritis perlu dalam pendidikan. Kalau tidak boleh bicara, ditanam rasa takut dan diserang pula, saya rasa aneh. Seorang anak yang kita harus tunjuk kasih sayang, dia keluarkan satu pandangan, paling tidak kita ambil berat, dan ambil tindakan sewajarnya.
“Ini tugas Kementerian Pendidikan dan Kementerian Wanita. Beri peluang kepada Ain dedahkan dan kawan-kawan pula perlu mendukung pertahan kebenaran. Apa erti pendidikan kalau kita tidak pertahan kebenaran,” kata Anwar.
Berbicara pengalaman ketika beliau menjadi Menteri Pendidikan pada era 1990an, Anwar menyatakan kementeriannya selalu mengutamakan kurus penerapan nilai-nilai Islam.
Hal itu menjawab soalan Ain apakah yang dilakukan sewaktu Anwar menjawat Menteri Pendidikan suatu ketika dahulu.
“Ada komplen mesti segera tangani. Saya ingat ada satu sekolah di Kuala Lumpur masa itu, saya beri kata dua, iika tidak selesai masalah dalam 2 minggu saya tutup sekolah.
“Bukanlah maksud nak tutup tetapi tunjuk serius. Saya turun ke sekolah itu, saya panggil semua guru dan pelajar datang dan guru besar ditukar serta merta kerana tidak ambil tindakan yang wajar. Itu menjadi mesej kepada semua sekolah,” katanya.
Ain mencadangkan hal-hal memperlecehkan suara pelajar wajar dihentikan segera. Katanya, kes beliau mungkin selesai tetapi mungkin kes yang sama akan berlaku di sekolah lain
Anwar menjelaskan, nilai-nilai Islam sangat perlu diterapkan ke semua struktur pendidikan. Dan nilai itu bukan sekadar ritual tetapi tetapi kurang penekanan akhlak, etika tidak ada dan hanya mengambil pendekatan untuk menghukum orang.
“Nilai mulia patut disemai di kalangan pendidik supaya hal ini tidak berulang. Saya setuju dengan Ain ini bukan (kes) luar biasa (di Malaysia). Kadang kala ceramah agama juga diselit hal lucah. Kadang-kadang yang dengar itu anak-anak kecil.
“Dalam hal ini, satu latihan guru kemudian kesedaran pelajar. Pelajar mesti tahu mereka ada hak untuk komplen dan pertahan hak itu,” katanya.
Mengenai kekecewaan Ain dan tohmahan kononnya beliau mempunyai agenda politik, Anwar tidak bersetuju dengan hal itu.
Menurut Anwar, suara Ain kini telah menyedarkan masyarakat dalam perkara yang sebelumnya dipandang remeh.
“Ada dua perkara. Pertama kesan itu positif kerana menyedarkan orang ramai tidak ada sesiapa terlepas daripada kerja-kerja yang rendah moral ini atau menghina pelajar
“Tetapi untuk kes khusus, tindakan harus diambil, pengetua mesti ambil tindakan, PPD mesti awasi tindakan mesti diambil.
“Kalau ada satu komplen dari anak-anak, kita kena siasat. Ini belum siasat dikatakan gurau senda, perkara kecil, hina guru-guru, tak betul.
“Kita hargai guru-guru. Tetapi kes khusus dibangkitkan mesti ada siasatan. Bagi saya ini kelemahan besar dalam sistem negara,” katanya lagi.
Adik Ain baru-baru ini menggegar sistem pendidikan negara apabila memuatnaik melalui media sosial kritikannya kepada guru yang mengajar subjek Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan tetapi mengungkapkan isu-isu rogol di bawah umur yang menghadapi hukuman keras, dan bergurau mencadangkan ‘merogol’ gadis di atas 18 tahun.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suarapakatandaily.com/archives/32109

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sekolah Di China Diarah Tutup Selepas Mendakwa Pelajar Mampu Menetaskan Telur Rebus

Sekolah Di China Diarah Tutup Selepas Mendakwa Pelajar Mampu Menetaskan Telur Rebus

papar berkaitan - pada 4/5/2021 - jumlah : 239 hits
Astro AwaniSEBUAH sekolah vokasional di China telah diarah tutup selepas pengasas serta pengetuanya menerbitkan laporan yang mendakwa pelajar sekolah berkenaan mampu menetaskan telur ayam dengan hanya menggunakan kuasa minda Pengasas Sekola...
Wanita 88 Tahun Terkait Kelompok Ttsh Meninggal Akibat Covid 19 Pelajar Sekolah Menengah Edgefield Diuji Positif Virus

Wanita 88 Tahun Terkait Kelompok Ttsh Meninggal Akibat Covid 19 Pelajar Sekolah Menengah Edgefield Diuji Positif Virus

papar berkaitan - pada 2/5/2021 - jumlah : 182 hits
SINGAPURA Seorang wanita Singapura berusia 88 tahun dari kelompok jangkitan COVID 19 di Hospital Tan Tock Seng meninggal dunia pada Sabtu akibat komplikasi yang berpunca daripada jangkitan itu Ini menjadikan jumlah keseluruhan kematia
Video Zunar Sebagai Hos Anwar Ibrahim Ain Husniza Bicara Isu Semasa Melibatkan Sekolah

Video Zunar Sebagai Hos Anwar Ibrahim Ain Husniza Bicara Isu Semasa Melibatkan Sekolah

papar berkaitan - pada 7/5/2021 - jumlah : 302 hits
06 05 2021 5 00PM Petang Anwar Ibrahim Saya akan bersama adik Ain Husniza Saiful Nizam dalam program bicara tentang isu semasa yang melibatkan sekolah dan pendidikan dalam rencana besar mewujudkan persekitaran yang selamat buat anak anak di...
Kluster Baharu Babitkan Pelajar Guru Sekolah Agama Di Papar Kata Masidi

Kluster Baharu Babitkan Pelajar Guru Sekolah Agama Di Papar Kata Masidi

papar berkaitan - pada 5/5/2021 - jumlah : 208 hits
Masidi Manjun berkata berdasarkan penelitian kes indeks dipercayai mendapat jangkitan daripada kontak rapat yang mempunyai gejala lebih awal KOTA KINABALU Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan Masidi Manjun berkata kluster baharu yang dic...
Sekolah Menengah Edgefield Beralih Ke Hbl Setelah Pelajar Diuji Positif Covid 19

Sekolah Menengah Edgefield Beralih Ke Hbl Setelah Pelajar Diuji Positif Covid 19

papar berkaitan - pada 2/5/2021 - jumlah : 143 hits
SINGAPURA Sekolah Menengah Edgefield akan mengambil langkah langkah pencegahan setelah Kementerian Kesihatan mengumumkan pada Sabtu bahawa seorang pelajar perempuan berusia 15 tahun di sekolah itu adalah dalam kalangan tujuh kes COV
Sekolah Khas Didik Pelajar Jadi Gamer Handal

Sekolah Khas Didik Pelajar Jadi Gamer Handal

papar berkaitan - pada 7/5/2021 - jumlah : 205 hits
Mempunyai hobi game ternyata juga boleh mendatangkan banyak keuntungan Pemain game handal seperti Jonathan Wendel Lee Young Ho dan banyak lagi menjadi kaya berkat bakatnya Kini di Jepun para pemain game mendapat sebuah kemudahan untuk menge...
Dua Pelajar Sekolah Maut Kemalangan Di Baling

Dua Pelajar Sekolah Maut Kemalangan Di Baling

papar berkaitan - pada 11/5/2021 - jumlah : 266 hits
ALOR SETAR Dua pelajar lelaki sebuah sekolah menengah maut selepas motosikal yang dinaiki mereka hilang kawalan sebelum dilanggar sebuah kereta yang datang dari arah bertentangan di Kampung Kuala Samak dekat Baling hari ini Ketua Polis Daer...
Pemberian 50 000 Komputer Riba Tablet Cerdik Kepada Pelajar

Pemberian 50 000 Komputer Riba Tablet Cerdik Kepada Pelajar

papar berkaitan - pada 26/4/2021 - jumlah : 324 hits
Pemberian 50 000 Komputer Riba Tablet CERDIK Kepada Pelajar yang dijangkakan akan bermula pada penghujung Mei ini Setakat ini 13 000 peranti telah diedarkan oleh Syarikat Berkaitan Kerajaan dan Syarikat Pelaburan Berkaitan Kerajaan kepada P...
Pelajar Bakal Menerima 50 000 Peranti Cerdik Pada Pada Akhir Mei Ini

Pelajar Bakal Menerima 50 000 Peranti Cerdik Pada Pada Akhir Mei Ini

papar berkaitan - pada 26/4/2021 - jumlah : 241 hits
CERDIK menyasarkan sekurang kurangnya 50 000 pelajar akan menerima peranti mereka pada akhir bulan Mei 2021 ini merupakan sebuah inisiatif jangka panjang yang menyediakan akses digital untuk pendidikan dan merangkumi 2 komponen utama iaitu ...
Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Cara Memasarkan Homestay Anda

Dapatkan Porsche Design Honor Magic6 Rsr Di Honor Experience Store Terpilih Pada 5 Mei

Overcoming Funding Challenges

Samsung Knox Empowering Consumer Security In The Galaxy A55 5g

Dr Zaliha Terus Kunci Mulut Berkaitan Titah Adendum Minta Rujuk Ulasan Pm

Moisturizer Terbaik 2024 Tekstur Water Based 9 Kebaikan Yang Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Nostalgia Bedak Sejuk

Lima Gandingan Makanan Hebat Untuk Pemakanan Sihat Dari Susan Bowerman

Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Experience The Bee Heat Ac Difference Experience Superior Comfort

Dua Lelaki Warga Asing Empat Lari 70 Meter Sahaja

Bekas Pemain Import Liga M Antara Ditahan Dalam Op Kutip