Anwar Ibarat Bahtera Hampir Tenggelam Yang Mengidam Jawatan Pm Kata Hadi


FMT Reporters
-January 13, 2021 6:19 PM

Abdul Hadi Awang.
PETALING JAYA: Presiden PAS, Abdul Hadi Awang, menuduh Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim sebagai lebih asyik dengan jawatan perdana menteri daripada memberi tumpuan kepada wabak Covid-19 yang semakin memburuk.

Beliau terkilan kerana jawatan perdana menteri terus dijadikan polemik meskipun terbukti pembangkang berpecah belah dan tidak mempunyai sokongan yang diperlukan.

“Pada waktu yang gawat ini, mereka masih berbahas siapa yang layak menjadi perdana menteri, walaupun dalam keadaan mereka berpecah belah tidak mampu mengumpulkan jumlah yang mencukupi,” kata Hadi.

Hadi yang menjadi sekutu utama perdana menteri Muhyiddin Yassin dalam kerajaan Perikatan Nasional, berkata Anwar sepatutnya peka terhadap peri laku dan cita-citanya menjadi perdana menteri.

“Ada juga yang tenggelam bahteranya tetapi masih berpaut. Sebahagian lain pula, tanpa sedar, sudah hampir tenggelam bahtera mereka, sehingga ada yang menghantar nama kepada Agong dengan tandatangan tanpa angka,” kata Hadi.

“(Ini) laksana menyerahkan cek kosong supaya Tuanku meletakkan berapa jumlahnya (Ahli Parlimen),” katanya dalam kenyataan.

Hadi tidak menamakan Anwar namun ketua pembangkang itu satu-satunya pemimpin pada Oktober lalu, yang mendakwa mempunyai sokongan majoriti Ahli Parlimen untuk dilantik menjadi perdana menteri, menggantikan Muhyiddin Yassin.

Namun, apabila diterima menghadap Yang di-Pertuan Agong Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shah pada tahun lalu, Anwar gagal mengemukakan senarai nama dan pengakuan berkanun Ahli Parlimen berkenaan.

Semalam, Anwar sekali lagi mendesak Muhyiddin meletak jawatan dan menyelar beliau kerana mengusulkan darurat untuk membendung wabak Covid-19.

Hadi mempertahankan tindakan Muhyiddin itu, dan membidas saf pemimpin pembangkang kerana lebih cenderung mengenai persoalan kepimpinan negara, bukannya Covid-19.

“Ada yang masih berpolitik sepanjang masa dengan pelbagai alasan politik yang tidak matang dan sejahtera, kata Hadi.

Hadi menegaskan proklamasi darurat itu wajib dilaksanakan untuk melandaikan lengkung jangkitan Covid-19.

Justeru, beliau berkata semua pihak di negara ini harus berhenti meneladani Presiden AS, Donald Trump, yang mengutamakan politik dan bukan nasib rakyat negara itu.

“Malangnya, mereka (kalangan pemimpin tempatan) lebih menghayati ‘sunnah’ Trump yang bermain politik tanpa mempedulikan wabak yang sedang melanda negara berkenaan dengan marak,”katanya.

Tegas Hadi, isu keselamatan rakyat wajar diutamakan, dan pengisytiharan darurat oleh Agong semalam harus mendorong semua pihak untuk bersatu hati dalam memerangi Covid-19.

Beliau juga menafikan tuduhan pembangkang bahawa darurat mengekang hak dan mata pencarian rakyat.

“Tempoh darurat sudah ditentukan, tempoh masa dan sempadan yang sangat terhad sehingga penyelesaian wabak dapat dicapai. Darurat tidak menghalang pergerakan rakyat untuk menjalani kehidupan diri, keluarga dan masyarakat.

“Seterusnya dicadangkan urusan pentadbiran berjalan dengan persediaan menubuhkan anggota yang memantau melalui penglibatan semua pihak tanpa mengira perbezaan kaum, agama dan politik.

Hadi menyifatkan darurat yang diisytiharkan sebagai kawalan yang “wajib ditunaikan oleh kerajaan berdaulat untuk sementara waktu, bukan selama-lamanya”.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2021/01/anwar-ibarat-bahtera-hampir-tenggelam.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sebagai Perdana Menteri Waras Bertanggungjawab Muhyiddin Patut Letak Jawatan Kata Anwar

Sebagai Perdana Menteri Waras Bertanggungjawab Muhyiddin Patut Letak Jawatan Kata Anwar

papar berkaitan - pada 13/1/2021 - jumlah : 225 hits
Faiz ZainudinPETALING JAYA Pengerusi Pakatan Harapan Anwar Ibrahim berkata sebagai perdana menteri yang waras dan bertanggungjawab Muhyiddin Yassin sepatutnya meletak jawatan bukannya mencadangkan pelaksanaan darurat Katanya letak jawatan i...
Bahtera Siapa Hilang Arah Anwar Atau Hadi

Bahtera Siapa Hilang Arah Anwar Atau Hadi

papar berkaitan - pada 15/1/2021 - jumlah : 198 hits
MUHAMMAD AZHA SALAHUDINSusulan kenyataan yang dikeluarkan oleh Presiden Pas Tuan Haji Hadi Awang yang mengatakan Presiden PKR Anwar Ibrahim bagai bahtera yang hilang arah sangat menarik untuk dibaca Ungkapan bahtera juga tidak lari dalam fi...
Pentadiran Muhyiddin Tenggelam Punca Tiba Masa Letak Jawatan

Pentadiran Muhyiddin Tenggelam Punca Tiba Masa Letak Jawatan

papar berkaitan - pada 4/1/2021 - jumlah : 195 hits
Oleh January 04 2021Setelah 10 bulan memerintah kerajaan Perikatan Nasional yang disertai BN sebagai salah satu komponennya kelihatan berprestasi lebih buruk berbanding mantan kerajaan Pakatan Harapan Dalam tempoh setahun pemerintahan keraj...
Anwar Perlu Menghadap Agong Sekarang Kata Mat Sabu

Anwar Perlu Menghadap Agong Sekarang Kata Mat Sabu

papar berkaitan - pada 13/1/2021 - jumlah : 203 hits
AMANAH tegas berpendirian Pengerusi Pakatan Harapan Datuk Seri Anwar Ibrahim sepatutnya tiada halangan untuk menghadap Yang di Pertuan Agong jika Presiden PKR itu sudah mempunyai cukup majoriti Presidennya Mohamad Sabu berkata Anwar tidak h...
Mahathir Sedia Terima Anwar Sebagai Pm Positif Bantu Usaha Tawan Putrajaya Kata Mahfuz

Mahathir Sedia Terima Anwar Sebagai Pm Positif Bantu Usaha Tawan Putrajaya Kata Mahfuz

papar berkaitan - pada 17/1/2021 - jumlah : 372 hits
freemalaysiatoday com January 17 2021 8 20 AMNaib Presiden Amanah Mahfuz Omar berkata PH mesti ke hadapan untuk mengerakkan kesepakatan pembangkang bagi membentuk kerajaan baharu PETALING JAYA Kesediaan Dr Mahathir Mohamad menerima Anwar Ib...
Hentikan Perbincangan Sulit Dengan Anwar Ibrahim Dan Dap Kata Zainal Rafique

Hentikan Perbincangan Sulit Dengan Anwar Ibrahim Dan Dap Kata Zainal Rafique

papar berkaitan - pada 3/1/2021 - jumlah : 297 hits
Para pemimpin UMNO digesa menjadikan kekalahan dalam Pilihan Raya Umum ke 14 sebagai satu iktibar dan pedoman agar tidak membawa parti ke laluan yang sama lagi pada masa hadapan Ketua UMNO Bahagian Bukit Bintang Datuk Zainal Rafique menging...
Muhyiddin Perlu Letak Jawatan Bukan Usul Darurat Anwar

Muhyiddin Perlu Letak Jawatan Bukan Usul Darurat Anwar

papar berkaitan - pada 13/1/2021 - jumlah : 220 hits
Pengerusi Pakatan Harapan Anwar Ibrahim berkata Perdana Menteri Muhyiddin Yassin sepatutnya meletakkan jawatan dan bukannya mengusulkan perisytiharan darurat Kata Anwar itu adalah langkah yang perlu diambil oleh seorang perdana menteri yang...
Cabar Darurat Di Mahkamah Beri Persepsi Anwar Pentingkan Politik Kata Penganalisis

Cabar Darurat Di Mahkamah Beri Persepsi Anwar Pentingkan Politik Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 20/1/2021 - jumlah : 244 hits
PETALING JAYA Seorang penganalisis politik berkata tindakan Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim mahu mengambil tindakan undang undang bagi mencabar perisytiharan darurat akan memberi persepsi beliau lebih mementingkan agenda politik berbanding ...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Drama Anggun Mikayla

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Arul Rasheed Feat Shana Abella Gemersik Aidilfitri Chord

Hukum Berbuka Puasa Di Bulan Ramadhan Dan Cara Bayar Fidyah

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Di Ambang Inflasi Bagaimana Dow Jones Dan S P Bertindak Untuk Sesi Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik

10 Fakta Biodata Siti Khadijah Halim Pelakon Drama Berepisod Wanita Syurga TV3 Gandingan Redza Rosli


Gaya Hidup Sihat 8 Perkara Yang Perlu Anda Amalkan

Ceo Flutter 2023

Hari Ini 3 Lucu Di M Sia K Jaan Gagal Sayur Kisah Cinta

Boikot Kk Mart Bukan Speedmart

Bersahur Dengan Sup Ayam Simple Tapi Sedap

The Ultimate Home Cycling Adventure Beaches Mountains And Music