Muhyiddin Perlu Letak Jawatan Bukan Usul Darurat Anwar



Pengerusi Pakatan Harapan (PH), Anwar Ibrahim berkata Perdana Menteri Muhyiddin Yassin sepatutnya meletakkan jawatan dan bukannya mengusulkan perisytiharan darurat.
Kata Anwar, itu adalah langkah yang perlu diambil oleh seorang perdana menteri yang waras dan bertanggungjawab selepas menyedari dirinya tidak lagi memiliki sokongan majoriti anggota Parlimen.
“Apabila Muhyiddin memilih untuk mempertahankan kuasa setelah mengetahui telah terhakis dengan kehilangan sokongan anggota Parlimen, maka dia memilih untuk mengemukakan usul darurat.
“Padahal, pengendalian Covid-19 mampu dilakukan melalui perintah kawalan pergerakan (PKP), PKP bersyarat, melalui langkah-langkah tambahan dan mengambil kira pandangan pakar perubatan serta keselamatan.
“Tetapi bila ini gagal, sokongan hilang dan sepatutnya sebagai perdana menteri yang waras dan bertanggungjawab (Muhyiddin) akan meletakkan jawatan dan Agong mempunyai wewenang (hak dan kekuasaan) untuk memanggil seorang anggota Parlimen yang dipercayai mendapat sokongan majoriti anggota Parlimen.
“Tetapi Muhyiddin memilih jalan pendek, terdesak dan tidak bertanggungjawab untuk mengusulkan pengisytiharan darurat,” katanya kepada pemberita selepas mempengerusi mesyuarat Majlis Presiden PH, di ibu pejabat PKR, di Petaling Jaya, hari ini.
Anwar berkata demikian merujuk kepada pengisytiharan darurat yang dibuat tidak sampai 24 jam selepas Muhyiddin mengumumkan PKP.
Perkembangan itu juga hadir ketika beberapa wakil rakyat Umno menarik semula sokongan terhadap kerajaan Perikatan Nasional (PN).
Anggota Parlimen BN, Tengku Razaleigh Hamzah (Gua Musang) sebelum ini mengumumkan menarik sokongan terhadap kerajaan PN dan diikuti Ahmad Jazlan Yaakub (Machang).
Manakala, hari ini Nazri Aziz (Padang Rengas) pula mengambil tindakan yang sama.
Masih boleh persembah sokongan
Sementara itu, mengulas tanggapan yang melihat pembangkang kini berdepan kekangan bagi membentuk kerajaan baru meskipun mempunyai majoriti dalam tempoh darurat ini, Anwar berkata ia tafsiran yang salah.
Kata anggota Parlimen Port Dickson itu, pembangkang masih boleh bertemu Agong untuk mempersembahkan sokongan anggota parlimen.
“Tak betul, itu tafsiran yang salah. Yang tidak ada itu jalur (sidang) Parlimen. Itu memang tersangkut kerana Muhyiddin takut berdepan dengan kenyataan hilang kuasa sokongan di kalangan anggota parlimen maka (kerajaan) jatuh.
“Jadi, tidak ada peruntukan yang menghalang kita mendapat sokongan dan mempersembahkan kepada Agong.
“Apa masalahnya, masalah pengendalian negara, ekonomi, cara pengendalian Covid-19, cara pengendalian masyarakat Melayu dan pelbagai kaum di negara ini, semua yang menjadi persoalan,” tambahanya.
Terdahulu, Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah hari ini berkenan supaya Pengisytiharan Proklamasi Darurat dilaksanakan sebagai langkah proaktif untuk membendung gejala wabak Covid-19.
Datuk Pengelola Bijaya Diraja Istana Negara Dato’ Indera Ahmad Fadil Shamsuddin memaklumkan Seri Paduka Baginda turut memberi perkenan untuk tempoh pelaksanaan darurat ini sehingga 1 Ogos, 2021 atau sehingga suatu tarikh yang lebih awal jika angka kes positif Covid-19 harian dapat dikawal dan diturunkan dengan berkesan.
Al-Sultan Abdullah turut berkenan terhadap cadangan kerajaan bagi pembentukan satu Jawatankuasa Bebas yang akan dianggotai oleh Ahli-ahli Parlimen Kerajaan dan Pembangkang serta pakar-pakar kesihatan dan yang berkait.
The post Muhyiddin perlu letak jawatan, bukan usul darurat – Anwar appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2021/01/12/muhyiddin-perlu-letak-jawatan-bukan-usul-darurat-anwar/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sebagai Perdana Menteri Waras Bertanggungjawab Muhyiddin Patut Letak Jawatan Kata Anwar

Sebagai Perdana Menteri Waras Bertanggungjawab Muhyiddin Patut Letak Jawatan Kata Anwar

papar berkaitan - pada 13/1/2021 - jumlah : 228 hits
Faiz ZainudinPETALING JAYA Pengerusi Pakatan Harapan Anwar Ibrahim berkata sebagai perdana menteri yang waras dan bertanggungjawab Muhyiddin Yassin sepatutnya meletak jawatan bukannya mencadangkan pelaksanaan darurat Katanya letak jawatan i...
Umno Tarik Diri Mp Umno Letak Jawatan Tidak Menjejas Kan Pun Muhyiddin

Umno Tarik Diri Mp Umno Letak Jawatan Tidak Menjejas Kan Pun Muhyiddin

papar berkaitan - pada 7/1/2021 - jumlah : 428 hits
Selagi tiada persidangan parlimen tergempar atau tiada titah Agong Tapi percayalah umno flip flop tidak berani tarik diri tidak AKAN guling di jalan
Muhyiddin Zalim Tidak Letak Jawatan Rakyat Jadi Mangsa Keangkuhannya

Muhyiddin Zalim Tidak Letak Jawatan Rakyat Jadi Mangsa Keangkuhannya

papar berkaitan - pada 16/1/2021 - jumlah : 210 hits
Muhyiddin ngaku je la dah tak mampu Covid semakin tinggi sokongan kpd hang pun semakin kurang hingga langsung x capai majaroti langsung sbg PM Sbb itu Islam ajar nak lantik Imam solat pun kena pilih yg sihat segar selain dari berilmu Sedang...
Kerajaan Pimpinan Muhyiddin Berada Dalam Kegilaan Anwar Sedia Cabar Proklamasi Darurat

Kerajaan Pimpinan Muhyiddin Berada Dalam Kegilaan Anwar Sedia Cabar Proklamasi Darurat

papar berkaitan - pada 17/1/2021 - jumlah : 258 hits
KUALA LUMPUR Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim akan mencabar proklamasi darurat yang dilaksanakan oleh kerajaan di mahkamah Kenyataan itu menyusul selepas tiga hari Ahli Parlimen Port Dickson itu mencadangkan semua ahli Parlimen me...
Pentadbiran Pn Gagal Muhyiddin Seharusnya Letak Jawatan

Pentadbiran Pn Gagal Muhyiddin Seharusnya Letak Jawatan

papar berkaitan - pada 12/1/2021 - jumlah : 201 hits
AKHMAL NASIRPengisytiharan Darurat yang diumumkan oleh Perdana menteri hari ini telah membuktikan bahawa pentadbiran kerajaan Perikatan Nasional telah gagal dalam menguruskan negara mendepani cabaran Covid 19 Segala galanya bermula dari lan...
Pentadiran Muhyiddin Tenggelam Punca Tiba Masa Letak Jawatan

Pentadiran Muhyiddin Tenggelam Punca Tiba Masa Letak Jawatan

papar berkaitan - pada 4/1/2021 - jumlah : 198 hits
Oleh January 04 2021Setelah 10 bulan memerintah kerajaan Perikatan Nasional yang disertai BN sebagai salah satu komponennya kelihatan berprestasi lebih buruk berbanding mantan kerajaan Pakatan Harapan Dalam tempoh setahun pemerintahan keraj...
Tun Mahathir Nasihat Muhyiddin Letak Jawatan

Tun Mahathir Nasihat Muhyiddin Letak Jawatan

papar berkaitan - pada 8/1/2021 - jumlah : 263 hits
472 total views 472 views today PUTRAJAYA Tun Dr Mahathir Mohamad menasihatkan Tan Sri Muhyiddin Yassin supaya meletak jawatan selepas berlakunya pergeseran antara Parti Pribumi Bersatu Malaysia dan UMNO Bekas Perdana Menteri itu berkata pe...
Muhyiddin Telah Hilang Majoriti Sebagai Perdana Menteri Dan Wajar Letak Jawatan

Muhyiddin Telah Hilang Majoriti Sebagai Perdana Menteri Dan Wajar Letak Jawatan

papar berkaitan - pada 10/1/2021 - jumlah : 343 hits
Sebentar tadi Ahli Parlimen Machang Dato Ahmad Jazlan Yaakub mengumumkan penarikan sokongan daripada kerajaan PN dan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin Dengan ini sokongan ke atas kerajaan PN sekarang adalah sebanyak 110 orang ahli Pa...
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Ultimate Guide To Ghibli Park

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Pengasas Pbrs Joseph Kurup Meninggal Dunia

Gugurnya Dosa Waktu Solat

Islamic Studies Expert The Act Of Likening Humans To Dogs For Patronising Mcd S Is Sinful



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Honor Malaysia Bakal Lancar Empat Produk Baharu Pada 22 April

Finding Your Inner Peace Buddha Statues And The Path To Mindfulness

Bayi Meninggal Dunia Selepas Diberi Makan Cahaya Matahari

Banjir Besar 5 Negara Ragut Ratusan Nyawa

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Penyokong Pn Jangan Bongkak Dan Takabbur