Anwar Bohong Pkr Cuma Associate Tak Jadi Ahli Liberal International



(Suara TV) – Datuk Seri Anwar Ibrahim menegaskan, PKR tidak pernah menjadi anggota pertubuhan antarabangsa, Liberal International.
Perdana Menteri juga Presiden PKR itu menyeru supaya isu tersebut tidak dipolitikkan.
“Soal Liberal International, Yang Berhormat boleh semak kita tidak pernah menjadi anggota.
“Kita pada peringkat awal (menjadi) associate, tapi oleh kerana ada beberapa keputusan mereka termasuk mengiktiraf lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT) serta pendirian (menyokong) Israel, kita tidak menjadi ahli,” katanya pada waktu Pertanyaan-Pertanyaan Perdana Menteri (PMQT) di Dewan Rakyat, pada Selasa lapor Utusan.

Surat 28 April 2017 ini sahkan PKR adalah ahli Liberal International Mengenai pendirian Liberal International menyokong Israel, Anwar berkata, PKR telah memutuskan hubungan dengan pertubuhan itu dan perkara berkenaan telah dimaklumkan Menteri Komunikasi dan Digital yang juga Ketua Penerangan PKR, Fahmi Fadzil.
“Oleh yang demikian kita putus hubungan dan ini dimaklumkan oleh Menteri Komunikasi dan Digital selaku Ketua Penerangan (PKR).
“Kalau ditanya… dalam hubungan dengan beberapa badan antarabangsa yang saya pernah hadir… saya hadir, saya sebagai pengerusi, tetapi ada had dia. Bila timbul masalah pengiktirafan Israel, maka saya kata (itu) batas kita, tetapi rundingan dalam kesemua isu lain, saya teruskan umpamanya dalam ASEAN,” katanya.
Pada Jumaat lalu, Fahmi memaklumkan PKR tidak pernah menjadi ahli kepada sebuah pertubuhan antarabangsa Liberal International susulan terdapat dakwaan yang mengaitkan parti berkenaan dengan pertubuhan antarabangsa itu.
Anwar berkata, pendirian setiap negara mengenai perjuangan menyokong Palestin adalah berbeza namun negara-negara ahli ASEAN mempunyai hubungan baik.
“Pendirian negara berbeza, Filipina lebih cenderung bersetuju dengan pendirian Amerika Syarikat (AS) walaupun tidak sekeras itu, tetapi kita dalam hubungan dua hala masih baik dengan Filipina. Dalam soal Palestin ini, hanya Malaysia, Indonesia dan Brunei nampak betul-betul kuat sepakat.
“Yang lainnya kita ada hubungan dan kita minta seperti mana saya berjumpa dengan Perdana Menteri Thailand yang baharu Srettha Thavisin, saya minta kalau boleh jangan terlalu kuat dengan pendirian pro-AS dalam Palestin kerana ini akan menyinggung dan menimbulkan keresahan dalam sebahagian masyarakat Thailand dan Malaysia,” katanya.
Anwar menjelaskan beliau pernah hadir dan menyampaikan ucaptama pada persidangan antarabangsa Liberal International di Kaherah, Mesir, yang turut disertai ketua parti pembangkang di Mesir ketika itu, Ayman Nour; wakil Ikhwan al Muslimim (Muslim Brotherhood), Mahdi Akif dan Mohamed Morsi (sebelum beliau menjadi Presiden Mesir).
Katanya, Mahdi Akif yang turut mendengar ucaptama itu mengucapkan tahniah atas pendirian tegas disampaikan Anwar dalam menyentuh isu berkaitan kezaliman, hak kepada rakyat dan Palestin.
“Jadi bayangkan.. berbeza dengan sesetengah pendapat kita, betul saya hadir (persidangan itu)… kita juga hadir di United Nations (Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu) dan di PBB, Israel merupakan anggota yang diiktiraf.
“Namun kita hadir sebagai anggota (PBB) tidak bermakna kita ada kena mengena dengan Israel. Kita tidak ada hubungan dengan Israel,” katanya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2023/11/07/anwar-bohong-pkr-cuma-associate-tak-jadi-ahli-liberal-international/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Oops Pkr S Name And Logo On Liberal International S Website After All

Oops Pkr S Name And Logo On Liberal International S Website After All

papar berkaitan - pada 5/11/2023 - jumlah : 211 hits
PKR and Gerakan were listed as two of the eight Asian members of Liberal International in the organisation s website PKR information chief Fahmi Fadzil has contacted the UK based organisation Liberal International asking it to remove the pa...
Fahmi Minta Liberal International Keluarkan Nama Logo Pkr

Fahmi Minta Liberal International Keluarkan Nama Logo Pkr

papar berkaitan - pada 4/11/2023 - jumlah : 71 hits
KETUA Penerangan PKR Fahmi Fadzil telah berhubung dengan pihak Liberal International untuk meminta supaya nama dan logo PKR dikeluarkan daripada laman web organisasi itu Fahmi yang juga Menteri Komunikasi dan Digital berkata buat masa ini b...
Pkr Liberal International Gerakan

Pkr Liberal International Gerakan

papar berkaitan - pada 5/11/2023 - jumlah : 148 hits
Bila dah kantoi mula gelabah Bukan takat PKR jer Gerakan pun ada dalam list liberty international as obserberrrrr Dan setakat ini PN masih belum keluar apa apa kenyataan membabitkan gerakan
Pkr S Association With Liberal International Goes Back Years

Pkr S Association With Liberal International Goes Back Years

papar berkaitan - pada 6/11/2023 - jumlah : 118 hits
Murray Hunter Nurul Izzah in 2016 claimed PKR is a full member of LI Why is Fahmi Fadzil threatening to prosecute anybody who says PKR is a member Will PKR sue Nurul too Liberal International condemns Malaysian court s politically motivated...
Anwar Akui Pernah Beri Ucap Tama Da Am Program Li Tegaskan Pkr Bukan Ahli

Anwar Akui Pernah Beri Ucap Tama Da Am Program Li Tegaskan Pkr Bukan Ahli

papar berkaitan - pada 8/11/2023 - jumlah : 195 hits
agendaily com07 11 2023Logo PKR sudah dibuang daripada laman web Liberal International PKR tidak pernah menjadi anggota pertubuhan antarabangsa Liberal International kata Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim Kontroversi tercetus sebelum...
Stop Harping On Liberal International Pkr Man Tells Opposition

Stop Harping On Liberal International Pkr Man Tells Opposition

papar berkaitan - pada 7/11/2023 - jumlah : 87 hits
Ledang MP Syed Ibrahim Syed Noh said it was very clear that Malaysia rejected ethnic cleansing and genocide KUALA LUMPUR A government backbencher has told the opposition to stop harping on the Liberal International issue and come together t...
Pkr Denies Links To Liberal International

Pkr Denies Links To Liberal International

papar berkaitan - pada 4/11/2023 - jumlah : 78 hits
PKR information chief Fahmi Fadzil says the party is not and has never been a member of the organisation which supports Israel PKR has denied having any links with the UK based organisation Liberal International which stands in solidarity w...
Kj Dubs Pkr S Handling Of Liberal International Issue A Pr Disaster

Kj Dubs Pkr S Handling Of Liberal International Issue A Pr Disaster

papar berkaitan - pada 7/11/2023 - jumlah : 123 hits
Khairy Jamaluddin said the issue would not have prolonged if PKR had come clean PETALING JAYA Khairy Jamaluddin last night labelled PKR s handling of its alleged ties to Liberal International which stands in solidarity with the people of Is...
Mantan Hakim Mk Jadi Saksi Ahli Dugaan Pelanggaran Etik Anwar Usman Cs

Mantan Hakim Mk Jadi Saksi Ahli Dugaan Pelanggaran Etik Anwar Usman Cs

papar berkaitan - pada 3/11/2023 - jumlah : 97 hits
Zico pun menduga MKMK ini belum dibentuk secara definitif karena intervensi Ketua MK Anwar Usman
Transit Aliran Automatik Di Putrajaya Percuma Selama Tiga Bulan

Rumah Terbuka Wld Raya 2024

Pramugari Malaysia Airlines Meninggal Dunia Tak Sempat Pulang Ke Tanah Air

Apa Itu Wang What Is Money

Beyond Lettuce Wraps Unleash The Power Of Low Carb Bread

Doubletree By Hilton Presents Signatures Across The State A Makan Kitchen Showcase

Masa Depan Pas Bukan Dalam Pn

Zus Yang Terakhir Kalinya



10 Fakta Biodata MK K Clique Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Gandingan Erysha Emyra Yang Beristerikan Siti Hajaar Syeikh Nordin

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria


Definisi Umur Warga Emas

Pangkat Tentera Darat Malaysia Lencana

Sebutkan Satu Ayat Tentang Rahasia Yahudi By Dr Hm Rakib S H M Ag

Ai Team Subscribers Mei 21 2024

Misi Memburu Awan Karpet Di Bukit Taisho Bahau Gagal

Watikah Zahid Hamidi Untuk Bn Hadapi Prn Sabah