Anwar Bapa Pengkhianat Azmin Ungkit Langkah Kajang Pd


malaysiakini.com
Isabelle Leong
Diterbitkan: Nov 11, 2022 9:15 AM
Bekas timbalan presiden PKR Azmin Ali, yang digelar "pengkhianat" berikutan pembabitannya dalam Langkah Sheraton menyifatkan bekas mentornya Anwar Ibrahim sebagai "bapa pengkhianat".

Azmin, yang juga ahli majlis tertinggi Bersatu memperincikan dua "langkah" oleh presiden PKR sepanjang kerjaya politiknya yang didakwanya sebagai 'gila kuasa'.

Bercakap kepada pemberita di Tambun, Perak, petang tadi, Azmin mengungkit "Langkah Kajang" yang didakwa bertujuan mencatur Anwar sebagai menteri besar Selangor pada 2014 dan "Langkah Port Dickson" untuk mencapai cita-cita presiden PKR itu menjadi perdana menteri.

“Bukankah itu pengkhianat? Beritahu saya. Abdul Khalid Ibrahim berada di pejabat (menteri besar) tetapi beliau telah dipecat dengan cara yang tidak demokratik.
Gambar fail.“Dia (Anwar) adalah bapa pengkhianat sebenar,” kata Azmin (atas) kepada pemberita selepas memberi ucapan kepada penduduk Tambun, semalam.

Pengarah pilihan raya Perikatan Nasional (PN) itu berada di Klebang Jaya untuk menawarkan sokongan kepada rakan gabungannya Ahmad Faizal Azumu yang bertanding di kerusi Parlimen Tambun menentang Anwar.

“Kemudian dia melancarkan satu lagi langkah, Langkah Port Dickson. Tiada seorang pun daripada anda membincangkan Langkah Port Dickson. Sudah ada wakil rakyat yang memenangi pilihan raya dan beliau masih hidup sehingga kini.

“Tetapi kerana dia (Anwar) begitu bercita-cita tinggi untuk menjadi perdana menteri, dia memaksa ahli parlimen itu meletakkan jawatan. Tetapi dia tidak menjadi perdana menteri."
Pada 2014, peletakan jawatan secara mengejut Adun Kajang Lee Chin Cheh untuk mengosongkan kerusinya dilihat sebagai permulaan kontroversi "Langkah Kajang".

Ia digembar-gemburkan secara meluas sebagai rancangan PKR untuk menggantikan Khalid menteri besar ketika itu dengan Anwar, yang sepatutnya diletakkan di kerusi DUN itu.

Bagaimanapun, Anwar hilang kelayakan bertanding kerana disabitkan kesalahan liwat. Dia kemudiannya digantikan oleh isterinya Dr Wan Azizah Wan Ismail.

Sementara itu, Langkah Port Dickson berlaku kurang setahun selepas pilihan raya umum 2018. Ia berlaku selepas Anwar dibebaskan dari penjara setelah mendapat pengampunan diraja daripada Yang di-Pertuan Agong ketika itu, Sultan Muhammad V.
Ahli Parlimen Port Dickson ketika itu, Danyal Balagopal Abdullah, mengosongkan kerusinya yang mencetuskan pilihan raya kecil yang kemudian dimenangi Anwar, membuka jalannya kembali ke parlimen.

Azmin berkata semasa Langkah Sheraton yang meruntuhkan kerajaan Pakatan Harapan, perdana menteri ketika itu Dr Mahathir Mohamad tidak didesak untuk meletakkan jawatan.

“Sebab dia (Mahathir) bertengkar dengan Anwar, dia letak jawatan. Mengapa anda menyalahkan saya pasal perkara itu? Apabila Mahathir meletak jawatan, sudah tentu, mengikut Perlembagaan, Agong perlu memilih seseorang yang mempunyai sokongan majoriti dalam Dewan Rakyat.

“Dan sokongan itu doberikan kepada Muhyiddin (Yassin), ia sangat lancar.

“Mengikut Perlembagaan, tidak ada pengkhianatan. Tanya dia (Anwar) siapa pengkhianat di Port Dickson dan Kajang,” tegasnya.

[Baca berita penuh]

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2022/11/anwar-bapa-pengkhianat-azmin-ungkit.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Azmin Ali Pengkhianat Mesti Diterajang Keluar Dari Gombak Anwar Gesa Pengundi Tumbangkan Bekas Timbalannya

Azmin Ali Pengkhianat Mesti Diterajang Keluar Dari Gombak Anwar Gesa Pengundi Tumbangkan Bekas Timbalannya

papar berkaitan - pada 17/11/2022 - jumlah : 105 hits
Presiden PKR Anwar Ibrahim menggesa penduduk di Gombak terajang pengkhianat yang juga dalang utama dalam Langkah Sheraton menyebabkan kerajaan PH hanya berkesempatan mentadbir Putrajaya selama 22 bulan Ketika berucap di hadapan 5 000 hadiri...
Langkah Kajang Port Dickson Adalah Pengkhianatan Sebenar Azmin Ali

Langkah Kajang Port Dickson Adalah Pengkhianatan Sebenar Azmin Ali

papar berkaitan - pada 15/11/2022 - jumlah : 106 hits
Peletakan jawatan oleh wakil rakyat Kajang dan Port Dickson untuk memberi laluan kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim adalah sebenar benar pengkhianatan kata Datuk Seri Mohamed Azmin Ali Ketua Penerangan Perikatan Nasional itu menegaskan tindaka...
Langkah Tian Chua Nak Sekat Anwar Jadi Pm

Langkah Tian Chua Nak Sekat Anwar Jadi Pm

papar berkaitan - pada 15/11/2022 - jumlah : 213 hits
S VinothaaCalon bebas Tian Chua nampaknya cuba menghakis sokongan PH di kawasan Batu bagi menghalang ketua pembangkang Anwar Ibrahim daripada menjadi perdana menteri kata penyandang kerusi parlimen itu P Prabakaran Dia mengulas dakwaan beka...
Dr M Blame Muhyiddin Hamzah Azmin For Anwar Not Becoming Pm

Dr M Blame Muhyiddin Hamzah Azmin For Anwar Not Becoming Pm

papar berkaitan - pada 13/11/2022 - jumlah : 169 hits
Former prime minister Dr Mahathir Mohamad said it was not him who should be blamed for Anwar Ibrahim not becoming prime minister under the Pakatan Harapan administration Instead he blamed those from within the coalition who engineered the S...
Rentasan 1240 Panas Kini Azmin Ali Dedah Punca Sebenar Anwar Ibrahim Lari Ke Parlimen Tambun

Rentasan 1240 Panas Kini Azmin Ali Dedah Punca Sebenar Anwar Ibrahim Lari Ke Parlimen Tambun

papar berkaitan - pada 29/10/2022 - jumlah : 166 hits
MENARIK DALAM RENTASAN 1240 1 APA ISTIMEWANYA TITIWANGSA 2 PENGUNDI PATUT TOLAK PARTI PEMFITNAH 3 DAP TAMBAH CALON MELAYU DI PARLIMEN 4 LAIN JADI TALI BARUT LAIN YANG DICACI Layari kami untuk mendapat berita dan isu semasa di Malaysia Berit...
Impian Anwar Jadi Pm Akan Berkubur Di Tambun Kata Azmin Ali

Impian Anwar Jadi Pm Akan Berkubur Di Tambun Kata Azmin Ali

papar berkaitan - pada 11/11/2022 - jumlah : 324 hits
agendaily com10 11 2022Menteri Kanan Perdagangan Antarabangsa dan Industri kerajaan sementara Datuk Seri Mohamed Azmin Ali turun membantu kempen calon Perikatan Nasional bagi Parlimen Tambun Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu di Klebang Jaya Ipo...
Bapa Pengkhianat Ingat Parti Kalau Banyak Makan Budi Hilang Intergriti

Bapa Pengkhianat Ingat Parti Kalau Banyak Makan Budi Hilang Intergriti

papar berkaitan - pada 30/10/2022 - jumlah : 141 hits
Dia tambah lagi Hari tu kata nak tanding 100 kerusi ni dah jadi 120 Tunggu dua tiga hari lagi akan naik jadi 222 la kot pulak agaknya Tapi tak ada hal Dia nak tanding 500 kerusi pun tak apa Negara demokrasi kan Tanding boleh banyak tapi men...
Buka Mata Anak Jati Port Dickson Ingatkan Pengundi Tambun Tentang Anwar

Buka Mata Anak Jati Port Dickson Ingatkan Pengundi Tambun Tentang Anwar

papar berkaitan - pada 1/11/2022 - jumlah : 89 hits
satuberita myBy November 1 2022PENGUNDI Port Dickson berkata nama dan pengaruh besar tidak bermakna seseorang itu boleh menjadi wakil rakyat yang baik meluahkan kekecewaan mereka kepada penyandang Parlimennya Datuk Seri Anwar Ibrahim yang d...
Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Berebut Kasih

Reaching Out

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools

Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

Penuhkan Keseniangan Anda Dengan Kedatangan Terbaru Vivo V30e 5g Di Malaysia



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


The Infinite Rise House By Earthscape Studio In Anaikatti India

Territorial Sea Act Still Valid And Applicable Including In T Ganu Pmo

Bomba Extinguishes Blaze That Razed 40 Of Pasir Gudang Palm Oil Factory

Towards More Comprehensive Pension Reform

Sayur Tauge Masak Lemak Putih Untuk Lunch

Sungai Muda Sempadan Pulau Pinang Kedah