Anugerah Terindah Perasaan Cinta Kepada Al Quran Sedari Kecil Lagi


USIANYA masih muda, namun remaja ini dikurniakan keistimewaan apabila bukan saja berjaya menghafal 30 juzuk al-Quran, malah mampu mengingati satu persatu terjemahan dan nombor ayat yang dibacanya.
Pelajar Maahad Tahfiz Al Quran Wal Qiraat (MTTAQ) Pulai Chondong dekat Kota Bharu, Abdul Rauf Sapuan, 16, yang khatam al-Quran ketika berusia tujuh tahun, mula menghafal ketika berada di Tingkatan Satu dengan mengambil masa dua tahun tujuh bulan bagi mengingati kesemua juzuk.

Katanya, sebelum ini, dia mengambil masa selama 15 minit untuk menghafal satu muka surat surah al-Quran, tetapi kini masa yang diambil hanya empat hingga lapan minit.
“Bagi memudahkan saya mengingati bacaan setiap surah di dalam al-Quran, saya akan memejamkan mata setiap kali menghafal dan membayangkan al-Quran berada di hadapan mata.
“Sebelum ini saya pernah menghafal sebelum waktu Subuh dan mengambil masa selama empat minit untuk mengingati satu muka surat surah dalam al-Quran.
“Selain itu, sudah menjadi rutin harian saya untuk mengambil masa lebih kurang 10 minit selepas solat Subuh sebelum ke sekolah dan dalam masa sama turut mengikuti kelas hafalan bersama rakan-rakan lain selepas waktu Maghrib antara jam 8 hingga 10 malam ketika berada di asrama,” katanya.

Anak ketiga daripada enam beradik ini berkata, bergelar sebagai seorang hafiz al-Quran menjadi idaman setiap umat Islam dan ia tidak sukar apabila mempunyai perasaan cinta kepada al-Quran kerana ia akan memberi kekuatan untuk menghafalnya.
“Sejak berusia lima tahun, saya sudah memasang angan-angan bergelar hafiz dan perasaan ini semakin kuat setiap kali mendengar imam terawih mengalunkan ayat suci al-Quran ketika mengimamkan solat di masjid.
“Bagi meneruskan cita-cita ini dan mendalami isi kandungan al-Quran, saya berhasrat untuk menyambung pengajian dalam bidang al-Quran dan Qiraati di Mesir,” katanya.
Sementara itu, ibunya Dr Rosnani Zakaria, 45, yang juga Pensyarah Perubatan Universiti Sains Malaysia (USM) Kubang Kerian, berkata, amalan membaca al-Quran dididik sejak anaknya masih kecil.
“Saya selalu berpesan kepada anak-anak dan tanam di dalam jiwa mereka, kegelapan dalam kubur hanya boleh diterangi dengan cahaya iaitu al-Quran.
“Saya dan suami, Sapuan Yusoff, 44 mahukan semua anak kami berjaya dalam bidang yang mereka ceburi dan Alhamdulillah, baru-baru ini Ahmad Rauf dinobatkan Tokoh Tahfiz 2018,” katanya.
 

Sumber : Metro
The post Anugerah Terindah…Perasaan Cinta Kepada Al-Quran Sedari Kecil Lagi.. appeared first on Suara Viral Malaysia.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suaraviral.org/anugerah-terindahperasaan-cinta-kepada-al-quran-sedari-kecil-lagi/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cara Ubati Anak Kecil Yang Demam Dengan Menggunakan Ayat Ayat Al Quran Rileks Media

Cara Ubati Anak Kecil Yang Demam Dengan Menggunakan Ayat Ayat Al Quran Rileks Media

papar berkaitan - pada 26/1/2019 - jumlah : 419 hits
Soalan Saya nak tanya macamana cara nak ubati anak kecil yang demam dengan menggunakan ayat ayat al Quran Jawapan Doa Demam Panas Amalkan bacaan Al Fatihah ayat kursi doa demam panas Dibaca pada air kosong bagi anak minum Doa demam panas Dg...
Lelaki Ini Berkongsi 22 Tip Mudah Hafal Al Quran Dalam Masa 4 Bulan

Lelaki Ini Berkongsi 22 Tip Mudah Hafal Al Quran Dalam Masa 4 Bulan

papar berkaitan - pada 3/2/2019 - jumlah : 331 hits
Lelaki Ini Berkongsi 22 Tip Mudah Hafal Al Quran Dalam Masa 4 Bulan Perkongsian ini adalah dari Fadhil Azman yang berasal dari Singapura Berusia 22 tahun beliau kini menyambung pelajaran di University of Jordan dalam bidang Islamic Theology...
Ajar Anak Baca Al Quran Biar Potensi Otak Lebih Cerdik

Ajar Anak Baca Al Quran Biar Potensi Otak Lebih Cerdik

papar berkaitan - pada 1/2/2019 - jumlah : 381 hits
Ya sebagai ibu bapa tak rugi pun jika ajar anak baca Al Quran Kita sepatutnya bangga dan beruntung bila zuriat kelahiran kita mengenal kalamullah diperingkat awal Al Quran merupakan wahyu Allah dan peninggalan Rasulullah SAW yang akan kekal...
What Hadi Said Is From The Quran

What Hadi Said Is From The Quran

papar berkaitan - pada 31/1/2019 - jumlah : 244 hits
Of course if Syed Iskandar Syed Jaafar Al Mahdzar wants to challenge the Quran in court he can do so After all Hadi cannot possibly prove that the Quran actually did come from Allah and was not fabricated by a man named Muhammad NO HOLDS BA...
Menyanyi Pandai Dan Al Quran Lagi Pandai Ameng Membaca Al Quran Mendapat Pujian Netizen

Menyanyi Pandai Dan Al Quran Lagi Pandai Ameng Membaca Al Quran Mendapat Pujian Netizen

papar berkaitan - pada 6/2/2019 - jumlah : 326 hits
Assalamualaikum Sayu je saya dengar brother Ameng spring tu sedang mengaji al Quran nur qarim tu Memang sedap sampai saya ni tak sedar saya menangis sebak Memang mantapp Alhamdulillah Aminnn Begitulah pujian yang diberi oleh salah seorang p...
Pertemuan 2 Sungai Dan Fakta Al Quran

Pertemuan 2 Sungai Dan Fakta Al Quran

papar berkaitan - pada 7/2/2019 - jumlah : 247 hits
Pertemuan 2 Sungai Dan Fakta Al Quran UN1X PROJECT Foto dibawah ini menunjukan 2 sungai yang mengalir di bagian selatan dekat Cape Town Afrika SelatanSungai sungai ini mengalir bersama sama dan kejadian alam ini diketahui pada abad ke 20 di...
Kkb Polls Go Out To Vote With Peace Of Mind As Safety Assured Says Selangor Police

Kanak Kanak Usia 3 Tahun Sudah Boleh Diajar Berdikari Tahu Urus Diri Sudah Cukup Baik

Bnm Fines Habib Jewels Rm96 250 For Anti Money Laundering Breach

Business Community Heaves Sigh Of Relief At Stable Opr

Pharmaniaga Komited Pulih Kewangan Keluar Status Pn17

Sejarah Hitam Bola Sepak Berulang

Hukuman Masyarakat Sangat Berat Jika Anda Punya Pendapat Berbeza Dari Mereka

Are Malaysian Consumers Missing The Target In Anti Israel Boycotts Of Western Brands



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Faedah Sirah Nabi Perang Bani Quraizhah Dan Pelajaran Di Dalamnya

Zim Zim Ala Kazim

Dalia Farhana Curang Chord

Cara Hilangkan Migrain

Untonglah Menantu Zahid Hamidi Dilantik Pengerusi Jiankun

Mad Science A Harley Sportster Grand Prix Racer By A Nuclear Chemist