Antara Takdir Doa Usaha Tawakal Dan Redha Semuanya Penting Bagi Menjamin Kesihatan Mental Dan Emosi


Sebagai manusia yang lemah kita memang tidak lepas dari alpa dan lupa tentang apa tujuan kita dicipta dan bagaimana harus kita lalui kehidupan ini dengan cara yang sihat.
Bak kata orang hidup biarla jangan pening kepala. Jika ada masalah jangan fikir banyak dengan memburukkan lagi keadaan tapi uruskanlah dengan elok. Jangan menambah tapi selesaikanlah!
Oleh yang demikian kena faham bagaimana mahu jalani kehidupan mengikut aturanNya.
Allah swt mencipta makhluk dengan menentukan perjalanan hidup sekali Bersama. Takkanlah Allah nak aniaya kita dengan cipta makhluk dan dibiarkannya menentukan nasibnya sendiri. Manusia sudah tentu tidak mampu.
Sebab itulah ada takdir. Orang Islam diwajibkan beriman dengan qada dan qadar iaitu takdir. Sudah ditentukan seperti dinyatakan dalam Al-Quran semuanya sudah ditulis dalam Loh Mahfuz. Hatta gugur daun pun di takdirkan apatah lagi nasib manusia.
Jika takdir dah ditentukan apalagi perlu doa, usaha, tawakal, redha? Tentu korang bertanya kan.
Manusia dicipta tidak melainkan hanya untuk beribadah kepada Allah swt. Awal-awal lagi dah disuruh beriman dengan takdir begitu juga yang lainnya doa, usaha, tawakal, redah itu semua ibadah. Malah seluruh hidup kita ibadah jika kita niatkannya begitu.
Molek gitu semua pun pahala.
Melainkan jika korang tak setuju dan memberontak maka dosa la pula yang akan diganti. Pahala hilang diganti dosa.
Cantiknya takdir ialah kita sendiri tidak tau apa takdir kita jadi takde alasan untuk kita tidak doa, tidak usaha, tidak tawakal dan tidak redha.
Tak faham?
Bayangkan malam lailatul qadar. Adakah kita tahu bila di antara malam-malam Ramadhan. Tak tau kan. Oleh itu kita terus usaha. Seeloknya usaha tiap malam tanpa terlepas satu malam pun. Jika lulus sudah confirm kita dapat malam lailatul qadar. Keep positif.
Begitu juga dengan takdir. Keep positif. Untungnya siapa positif dia Berjaya dan siapa negative hidupnya merosot dan gagal.
Jelas gitu mengapa Allah swt haramkan tilik nasib. Supaya kita tidak cepat melatah kalau nasib tak baik atau banyak berangan kalau awal-awal dah tahu nak jadi jutawan.
Rezeki Allah swt luas tak bertepi. Teruskan keep positif mana tahu Allah swt pemurah dan memberikan korang rezeki terpijak.
Syaratnya mudah, tingkatkan kebergantungan kepada Allah swt. Ibaratnya korang makan gaji tapi rezeki itu bukan dari bos tapi Allah swt yang bayar. Memang sukar.
Bayangkan korang berniaga. Untung sabut timbul tak tahu harini sales berapa. Semalam sales untung. Esok belum tentu. Siapa boleh jamin? Hanya Allah swt tiada yang selainNya.
Maka bergantunglah pada Allah swt sepenuhnya dengan mula berdoa, usaha dan tawakal,
Takpe kalau tak nak doa, tak nak usaha, tak nak tawakal. Boleh je nak harapkan takdir. Apa nak jadi, jadilah. Que sera sera, what will be, will be. Ibarat kayu hanyut kat sungai dibawa arus tak tahu kemana. Allah swt pun tak zalim macam tu. Kita bukan zombie.
Sangat unik nasib manusia ini Allah swt ciptakan. Ibarat satu system artificial intelligent yang sangat bijak dengan logic controller yang sangat dinamik hidup kita ini dijalankan dengan adanya kombinasi takdir, doa, usaha dan tawakal. Potensinya untuk kita harungi sangatlah luas bagi yang nampak peluang. Bagi yang negative mereka cuma akan merungut dan menangisi nasib yang kononnya belum pasti.
Ingatlah bahawa nasib kita adalah seperti mana yang kita fikirkan. Allah swt dah nyatakan dalam Al-Quran tiada yang ubah nasib kita melainkan diri sendiri. Jadi dah ada hint sini bahawa kita masih berpeluang kejar impian kita dengan syarat ia dibuat ikut saluran. Mohonlah dulu doa pada Allah swt. Usaha pula janganlah menentang Syariah dan kemudian bergantunglah pada Allah swt ibarat nyawa kita yang berada dalam genggamanNya. Allah swt pasti suka dengan hamba yang minta pertolongan dari Nya menandakan kita ini appreciate bahawa kita ini hamba yang dicipta dan mengadu dan minta tolong hanya padaNya dan tidak pada yang lain.
Ingatlah juga manusia tidak akan berjaya dengan usaha sendiri melainkan Allah swt yang telah bantu kita. Malang bagi kita jika percaya bahawa usaha kitalah yang membawa gaji masuk ke bank, usaha kitalah yang yang menbangunkan syarikat gergasi, usaha kitalah yang menghasilkan keuntungan berjuta. Ingatlah semuanya dengan izinNya.
Redha itu timbul kemudian. Jika untung banyak syukur dan redha kerana Allah swt turunkan rezeki namun jika untung sedikit juga syukur dan redha kerana itulah rezeki yang Allah swt tentukan untuk kita hari ini.
Bagusnya mukmin, apa juga yang datang dalam hidupnya semua adalah ibadah – pahala belaka jika kita hadapinya dengan positif.
Lain pula yang marah-marah, kecewa, sakit hati bila rugi yang datang hanyalah bala, bala dan bala yang difikirkannya maka rosaklah hidupnya akibat tidak redha.
Set minda agar sentiasa berfikir secara rasional pasti korang akan sentiasa sihat belaka.
In shaa Allah.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://affiliatesecretfornewbie.com/antara-takdir-doa-usaha-tawakal-dan-redha-semuanya-penting-bagi-menjamin-kesihatan-mental-dan-emosi/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kita Tidak Akan Mampu Untuk Melawan Takdir Tapi Kita Mampu Ubah Takdir Melalui Doa Usaha Dan Tawakkal

Kita Tidak Akan Mampu Untuk Melawan Takdir Tapi Kita Mampu Ubah Takdir Melalui Doa Usaha Dan Tawakkal

papar berkaitan - pada 16/5/2019 - jumlah : 933 hits
Hati ini sering penuh tanda tanya merungut mempersoalkan soal itulah inilah degil dan terus bertanya kenapa ALLAH tiada saat aku memerlukanNya Hakikatnya di mana kita saat dalam bahagia Hati itu penuh keraguan Yakinkanlah bahawa Allah itu d...
Fungsi Penting Vitamin A C B12 Dan Mineral Kepada Kesihatan Tubuh

Fungsi Penting Vitamin A C B12 Dan Mineral Kepada Kesihatan Tubuh

papar berkaitan - pada 31/5/2019 - jumlah : 321 hits
Selain berfungsi untuk membentuk sel darah vitamin dan mineral juga memiliki fungsi penting lain bagi kesihatan tubuh untuk proses metabolisme atau tenaga oenzym antioksidan neurotopik dan mengawal pelepasan sistem neurotransmitter sistem i...
Isu Kesihatan Mental Perlu Dibincang Secara Terbuka Kata Syed Saddiq

Isu Kesihatan Mental Perlu Dibincang Secara Terbuka Kata Syed Saddiq

papar berkaitan - pada 17/5/2019 - jumlah : 242 hits
Isu kesihatan mental perlu dibincang secara terbuka kata Syed Saddiq nbsp
Kerajaan New Zealand Ikrar Tangani Isu Ketagihan Kesihatan Mental

Kerajaan New Zealand Ikrar Tangani Isu Ketagihan Kesihatan Mental

papar berkaitan - pada 30/5/2019 - jumlah : 223 hits
Kerajaan New Zealand ikrar tangani isu ketagihan kesihatan mental Dikemas kini 1 jam yang lalu Diterbitkan pada 29 May 2019
Berkat Doa Rakyat Malaysia Kesihatan Ainul Makin Baik Dari Hari Ke Hari

Berkat Doa Rakyat Malaysia Kesihatan Ainul Makin Baik Dari Hari Ke Hari

papar berkaitan - pada 3/6/2019 - jumlah : 354 hits
LONDON Tahap kesihatan adik Ainul Mardhiah yang menghidap kanser mulut Germ Cell Tumor dan kini sedang dirawat di sebuah hospital kanak kanak di London semakin hari semakin baik Bapanya Ahmad Safiuddin Ahmad Razak 24 berkata doktor yang mer...
Bacalah Doa Penting Ini Jika Malam Itu Anda Bertemu Dengan Malam Al Qadar

Bacalah Doa Penting Ini Jika Malam Itu Anda Bertemu Dengan Malam Al Qadar

papar berkaitan - pada 25/5/2019 - jumlah : 525 hits
As Salam Syukur Kita semakin menghampiri 10 malam terkahir pada Bulan Ramadhan Sekejapnya masa berlalu Sungguhlah Masa itu ibarat pedang Jika kita tidak memotongnya ia akan memotong kita Allahuakbar Saya ingin kongsikan satu doa khusus yang...
Cintailah Pasanganmu Kerana Allah Kerana Dengan Itu Semuanya Akan Indah

Cintailah Pasanganmu Kerana Allah Kerana Dengan Itu Semuanya Akan Indah

papar berkaitan - pada 31/5/2019 - jumlah : 474 hits
Cintailah Pasanganmu Kerana Allah Kerana Dengan Itu Semuanya Akan Indah Orang yang benar imannya mencintai apa yang Allah berikan kepadanya Seorang suami yang beriman mencintai isterinya kerana itulah isteri yang Allah berikan kepadanya Cin...
Terima Kasih Doakan Jebat Anak Baba Kuat Sharnaaz Syukur Semuanya Dah Selamat

Terima Kasih Doakan Jebat Anak Baba Kuat Sharnaaz Syukur Semuanya Dah Selamat

papar berkaitan - pada 25/5/2019 - jumlah : 438 hits
Anak kepada pelakon Sharnaaz Ahmad dan Noor Nabila Jebat Jayden telah selamat menjalani pembedahan pada Khamis Perkara itu dikongsikan sendiri oleh pasangan terbabit menerusi akaun instagram pasangan ini selepas Jebat selesai prosedur pembe...
Pocong Muncul Di Tempat Mak Nyah Bunuh Diri Semuanya Di Rakam

Pocong Muncul Di Tempat Mak Nyah Bunuh Diri Semuanya Di Rakam

papar berkaitan - pada 31/5/2019 - jumlah : 459 hits
Pocong Muncul Di Tempat Mak Nyah Bunuh Diri Semuanya Di RakamBAYANGKAN ketika anda mahu mengundurkan kereta tiba tiba kelibat menyerupai hantu pocong terlihat pada skirn kamera kereta anda Apa agaknya perasaan anda
Towards More Comprehensive Pension Reform

3 Sebab Kenapa Kashmir Menjadi Pilihan Traveler Malaysia

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Tak Sekolah

Legoland Malaysia Resort Empowers Teachers And Students To Conquer The Legoland School Challenge 2024



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Leha Leya Lawa Tonton

Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3


Drama Racun Rihanna Lakonan Intan Najuwa Rita Rudaini

Bunga Paling Seram Di Dunia

Logo Autentik Untuk Produk Asli Madu

Ucapan Hari Jadi Ucapan Lawak Untuk Kawan Islamik

Hadiah Hari Guru 40 Idea Hadiah Yang Menarik

Gara Gara Al Bani Menuduh Iamam Bukhari Kafir Karena Takwil