Ancol Resmi Jadi Lokasi Museum Rasulullah Saw Terbesar Di Dunia


Peletakkan batu pertama pembangunan Museum Internasional Sejarah Nabi Muhammad SAW dan Peradaban Islam secara resmi dilakukan di Pantai Ancol Timur, Jakarta Utara, Rabu (26/2).
Museum ini akan menjadi Museum Rasulullah terbesar di Indonesia.
Peletakkan batu pertama ini juga ditandai dengan menekan tombol sirine oleh Ketua Umum Dewan Masjid Indonesia (DMI), Jusuf Kalla, bersama Sekretaris Liga Dunia Islam, Syekh Muhamad bin Abdul Karim Al Issa, Menteri Agama Fachrul Razi, Gubenur DKI Jakarta Anies Baswedan, Menteri BUMN Erick Thohir, dan Menteri Agraria dan Tata Ruang Sofyan A Djalil.
Dalam sambutannya, Kalla mengucapkan terimakasih kepada semua pihak yang telah mendukung pembangunan Museum Rasulullah terbesar di dunia.
Dia juga berterima kasih kepada Anies yang telah mencari lahan untuk pembangunan Museum Rasulullah ini, hingga akhirnya dipilihlah lokasi yang cukup strategis di kawasan Ancol.
“Mudah-mudahan nanti museum ini bisa melihat matahari terbit dan terbenam. Di samping juga bagaimana bisa mengetahui dengan jelas sejarah Rasulullah,” ujar Kalla dalam sambutannya.
Mantan wakil presiden ini menjelaskan, umat Islam Indonesia selama ini memang memiliki tradisi maulid Nabi dan Isra’ Mi’raj yang di dalamnya dilaksanakan ceramah untuk meneladani Rasulullah.
Namun, menurut dia, untuk mengetahui sejarah Rasulullah tidak cukup dengan itu, sehingga perlu juga disampaikan secara visual melalui museum tersebut.
“Karena dengan visual jauh lebih paham tiga kali lipat kecepatan visual dibanding dengan ceramah, jadi pemahamannya tentu bisa lebih baik,” ucapnya.
Di samping itu, menurut dia, museum ini nantinya juga akan menggambarkan sejarah Islam di Indonesia dan peradaban Islam di dunia.
Karena itu, DMI nantinya akan mengundang tokoh-tokoh dan sejarawan Islam untuk mengungkap sejarah masuknya Islam di Indonesia.
Kalla berharap, museum Rasullah nantinya bisa dikunjungi sekitar lima juta orang untuk setiap tahunnya.
Namun, menurut dia, museum ini masih banyak membutuhkan tenaga ahli, sehingga dalam waktu dekat akan merekrut ratusan orang untuk membangun museum Rasulullah.
Selain itu, menurut dia, DMI juga akan mengundang ormas-ormas Islam untuk menjadikan Museum Rasulullah sebagai museum yang dinamis, museum yang tidak hanya melihat masa lalu tapi juga bisa melihat masa depan.
“Kita ingin membikin museum yang dinamis, bukan yang statis. Ini museum yang dinamis, lengkap diskusinya, risetnya, dan konferensi,” jelasnya.
Sumber: republika.co.id


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://islamidia.com/ancol-resmi-jadi-lokasi-museum-rasulullah-saw-terbesar-di-dunia/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Memakai Celak Mata Sunnah Rasulullah Saw

Memakai Celak Mata Sunnah Rasulullah Saw

papar berkaitan - pada 14/2/2020 - jumlah : 612 hits
Para sahabat dahulu suka bercelak kerana mengikuti amalan Nabi Muhammad SAW kerana mereka memandang perbuatan memakai celak itu sebagai suatu sunnah yang penting dan besar Riwayat ada mengatakan bahawa Rasulullah memakai celak 3 kali dibaha...
Sahabat Nabi Saw Yang Paling Akhir Meninggal Dunia

Sahabat Nabi Saw Yang Paling Akhir Meninggal Dunia

papar berkaitan - pada 23/2/2020 - jumlah : 1011 hits
SOALAN Siapakah sahabat Nabi SAW yang paling akhir meninggal dunia JAWAPAN Sahabat adalah merupakan generasi terbaik yang pernah ada di dalam sejarah Islam Mereka merupakan generasi yang terawal memeluk Islam dan membantu penyebaran Islam k...
Jadi Donatur Anak Yatim Ashraf Sinclair Ingin Bersama Rasulullah Saw

Jadi Donatur Anak Yatim Ashraf Sinclair Ingin Bersama Rasulullah Saw

papar berkaitan - pada 22/2/2020 - jumlah : 203 hits
Sejak meninggal hari Selasa 18 Februari 2020 terkuak fakta mulia bahwa aktor Ashraf Sinclair merupakan sosok dermawan yang sayang dengan anak yatim Suami Bunga Citra Lestari atau BCL itu merupakan donatur tetap Yayasan Daarul Rahman di Peja...
Kisah Lelaki Yang Lupa Membaca Selawat Kepada Rasulullah Saw

Kisah Lelaki Yang Lupa Membaca Selawat Kepada Rasulullah Saw

papar berkaitan - pada 23/2/2020 - jumlah : 373 hits
Assalammualaikum dan salam sejahtera Hujjatul Islam Al Ghazali meriwayatkan bahawa ada seorang lelaki yang lupa membaca selawat kepada Rasulullah SAW Lalu pada satu malam dia bermimpi melihat Rasulullah SAW tidak mahu menoleh kepadanya lalu...
Maksud Iffah Dan Afaf Dalam Doa Rasulullah Saw

Maksud Iffah Dan Afaf Dalam Doa Rasulullah Saw

papar berkaitan - pada 27/2/2020 - jumlah : 347 hits
SOALAN Apa maksud iffah dalam hadith yang menyebut Nabi SAW berdoa dengan memohon petunjuk ketaqwaan sifat iffah dan kekayaan JAWAPAN Kami mulakan dengan menyebut hadith yang dimaksudkan Daripada Ibn Mas ud R A Nabi SAW biasa membaca doa Wa...
Meneladani Nilai Nilai Perjuangan Rasulullah Saw Di Madinah

Meneladani Nilai Nilai Perjuangan Rasulullah Saw Di Madinah

papar berkaitan - pada 3/3/2020 - jumlah : 198 hits
Hijrah artinya pindah Hijrah Rasul artinya perpindahan Rasulullah saw beserta sahabatnya dari Mekah ke Madinah Beliau bisa menyatukan penduduk di Madinah dengan berbagai macam keyakinan Membuat suatu kebijakan di mana seluruh kelompok tidak...
Wirid Mustajab Dari Rasulullah Saw Untuk Melancarkan Rezeki

Wirid Mustajab Dari Rasulullah Saw Untuk Melancarkan Rezeki

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 162 hits
Kali ini tiba lagi soal rezeki dam kami akan bagikan Selayaknya seorang muslim memiliki amalan wirid atau dzikir yang selalu didawamkan Karena amalan itu tentu ada atsarnya untuk dirinya entah di dunia atau di akhirat Namun tentu saja wirid...
Bunga Terbesar Di Dunia Rafflesia

Bunga Terbesar Di Dunia Rafflesia

papar berkaitan - pada 4/3/2020 - jumlah : 563 hits
Assalamualaikum dan salam sejahtera semuaDah sampai ke belum Itulah antara kata kata yang sering didengari apabila berada di Jeti Aman Jaya Pulau Banding Pulau Banding merupakan pintu masuk utama ke Kompleks Hutan Belum Temengor dimana kawa...
Shah Alam Tersenarai 25 Stadium Terbesar Di Dunia

Shah Alam Tersenarai 25 Stadium Terbesar Di Dunia

papar berkaitan - pada 18/2/2020 - jumlah : 315 hits
SHAH ALAM 17 FEB Stadium Shah Alam tersenarai antara 25 stadium bola sepak terbesar di dunia sebaris dengan Camp Nou yang merupakan stadium rasmi bagi FC Barcelona Selain Shah Alam Business Insider Malaysia juga menyenaraikan 22 stadium bes...
The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Prof As Dakwa Tak Selamat Kunjungi Malaysia Selepas Sebar Propaganda Sokong Zionis

Apabila Sang Profesor Datang Melawat



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools

Zus Ice Watermelon Latte

Gnabry Akan Kembali Sane Diragui Untuk Perlawanan Bayern Dengan Real Madrid

Sarah Yasmine Kenalan Saya Anna Jobling

Dendam Rupanya Babak Chacha Maembong Jasmin Hamid Ganyang Ruhainies Buat Netizen Puas