Ancaman Politik Agenda Bunuh Kebebasan Akademik


tyrazalhe


Didik masyarakat analisa fakta daripada bina persepsi hanyir: DPPM

Pensyarah Program Sains Politik Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Abdul Muein Abadi akur arahan berhenti menulis isu politik sensitif susulan 'perbalahan' dengan Penasihat Media dan Komunikasi di Pejabat Perdana Menteri, Datuk A Kadir Jasin.
BANGI – PAS hari ini menyelar ancaman politik yang berlaku ke atas seorang pesyarah Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Abdul Muein Abadi, sekali gus menyifatkan ia sebagai agenda membunuh kebebasan akademik serta suara bijak pandai rakyat di era kerajaan Malaysia baharu.

Semalam, Abdul Muein yang juga pensyarah Program Sains Politik UKM, mengesahkan beliau diarah supaya tidak lagi menulis mengenai sebarang isu politik yang sensitif.

Ia susulan penulisannya yang mendedahkan fakta dan data berhubung tindakan kerajaan menjual aset negara bertajuk ‘400 Hari Pakatan Jual Lebih RM20 Bilion Aset Negara’ di Facebook, minggu lalu.

Kesal dengan perkara itu, Ketua Dewan Pemuda PAS Malaysia, Ir Khairil Nizam Khirudin berkata, tindakan berkenaan adalah episod malang dan hitam dalam sejarah kebebasan akademik berikutan tekanan politik yang dikenakan terhadap Abdul Muien serta kepimpinan pengurusan universiti.

“Penulisan beliau membentangkan hujahan dan data yang menyimpulkan sikap Kerajaan PH yang mengambil jalan mudah dalam mengurangkan tanggungjawab dan saiz kerajaan melalui amalan ekonomi neoliberal, serta tidak mengambil kira kepentingan strategik negara jangka panjang menyebabkan rasa tidak senang dikalangan ahli politik kerajaan sehingga tekanan diberikan kepadanya.

“Pada masa yang sama, tiada siapa dikalangan ahli politik kerajaan yang mampu menyanggah apa yang beliau utarakan. Secara tidak langsung ini membuktikan apa yang beliau utarakan adalah sesuatu yang benar,” katanya dalam kenyataan, hari ini.

Ir Khairil berkata, perkara seperti itu tidak sepatutnya berlaku di era Malaysia baharu, apatah lagi apabila Menteri Pendidikan, Maszlee Malik memberi komitmen untuk menggubal akta baru bagi memberi kebebasan akademik dan autonomi lebih luas kepada universiti.

Justeru, Pemuda PAS mengajak semua pihak untuk menolak budaya mengugut rakyat, khususnya golongan ilmuan dan ahli akademik.

“Wacana dan perdebatan yang sihat berlandaskan fakta dan disiplin ilmu perlu dibudayakan dikalangan masyarakat agar tahap pemikiran rakyat dapat diangkat untuk menyumbang dalam pembinaan negara dan tamadun.

“Wacana sihat berlandaskan ilmu dan fakta serta dipandu prinsip yang jelas menjadi salah satu tunjang dalam Budaya Politik Matang dan Sejahtera (BPMS) yang diperkenalkan oleh PAS.

“Akhirnya buat Kerajaan PH, didiklah masyarakat untuk menganalisa fakta berlandaskan disiplin ilmu daripada mendidik masyarakat menyebar fitnah dan membina persepsi yang hanyir,” katanya.  

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2019/07/ancaman-politik-agenda-bunuh-kebebasan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jokowi Ingin Partai Koalisi Selesaikan Agenda Politik Sebelum Pelantikan

Jokowi Ingin Partai Koalisi Selesaikan Agenda Politik Sebelum Pelantikan

papar berkaitan - pada 8/7/2019 - jumlah : 183 hits
Jokowi Ingin Partai Koalisi Selesaikan Agenda Politik Sebelum Pelantikan Meski begitu Andi menegaskan partainya miliki cara sendiri untuk menentukan Munas Serta tidak bisa serta merta mengikuti keinginan Jokowi
Tuduhan Keji Untuk Bunuh Kerjaya Politik Saya Kata Exco Perak

Tuduhan Keji Untuk Bunuh Kerjaya Politik Saya Kata Exco Perak

papar berkaitan - pada 14/7/2019 - jumlah : 218 hits
Tuduhan keji untuk bunuh kerjaya politik saya kata exco Perak Dikemas kini 1 jam yang lalu Diterbitkan pada 13 Jul 2019 9 43
Doktor Saya Betul Betul Minta Maaf Sebab Susahkan Doktor Pesakit Cuba Bunuh Diri Doktor Kongsi Tanda Depresi

Doktor Saya Betul Betul Minta Maaf Sebab Susahkan Doktor Pesakit Cuba Bunuh Diri Doktor Kongsi Tanda Depresi

papar berkaitan - pada 9/7/2019 - jumlah : 604 hits
Penyakit psikologi masih dipandang enteng dalam kalangan masyarakat kita Ramai yang memandang golongan mengalami tekanan mental sebagai sengaja cuba mencari tumpuan orang ramai dengan mencederakan diri sendiri Hakikatnya ramai antara mereka...
Ditegur Lantaran Sering Main Pubg Mobile Remaja 17 Tahun Ini Bunuh Diri

Ditegur Lantaran Sering Main Pubg Mobile Remaja 17 Tahun Ini Bunuh Diri

papar berkaitan - pada 9/7/2019 - jumlah : 201 hits
Haryana seorang remaja 17 tahun di Jind India bunuh diri setelah dilarang main PUBG Mobile oleh ibunya Sang ibu diduga mengambil paksa smartphone yang dipakai untuk main PUBG Mobile
Keputusan Kes Bunuh Zulfarhan Osman Tertuduh Perlu Bela Diri Atau Sebaliknya

Keputusan Kes Bunuh Zulfarhan Osman Tertuduh Perlu Bela Diri Atau Sebaliknya

papar berkaitan - pada 9/7/2019 - jumlah : 1855 hits
Masih ingatkah anda semua dengan kisah arwah Zulfarhan Osman yang di bunuh oleh rakan sekadet dengan tekapan seterika wap di badan serta dibelasah dua tahun dulu Kini keputusan sama ada 19 penuntut Universiti Pertahanan Nasional Malaysia pe...
Takut Ditangkap Polisi Lantaran Ketahuan Mencuri Pemuda Ini Bunuh Diri

Takut Ditangkap Polisi Lantaran Ketahuan Mencuri Pemuda Ini Bunuh Diri

papar berkaitan - pada 11/7/2019 - jumlah : 151 hits
Takut Ditangkap Polisi Lantaran Ketahuan Mencuri Pemuda Ini Bunuh Diri Tubuh Arif ditemukan pada Selasa sekitar pukul 08 00 Wib Di lehernya melingkar ikat pinggang yang ujungnya diikatkan ke plafon
Adik Bunuh Abang Gara Gara Telefon Bimbit

Adik Bunuh Abang Gara Gara Telefon Bimbit

papar berkaitan - pada 9/7/2019 - jumlah : 2218 hits
Mangsa dipercayai dibunuh adik perempuannya berusia 14 dan teman lelaki berusia 15 tahun di rumahnya Adik bunuh abang Gara gara telefon bimbit TAIPING Gara gara telefon bimbit seorang remaja perempuan bersama teman lelakinya sanggup membunu...
31 Julai Ini Keputusan Kes 19 Pelajar Upnm Didakwa Bunuh Arwah Zulfarhan

31 Julai Ini Keputusan Kes 19 Pelajar Upnm Didakwa Bunuh Arwah Zulfarhan

papar berkaitan - pada 9/7/2019 - jumlah : 1303 hits
The ReporterMahkamah Tinggi hari ini menetapkan 31 Julai ini untuk keputusan kes 19 pelajar Universiti Pertahanan Nasional Malaysia yang didakwa membunuh dan mencederakan rakan seuniversiti mereka Pegawai Kadet Laut UPNM Zulfarhan Osman Zul...
Nicol David Wanita Asia Pertama Digelar Ratu Skuasy Dunia

More Than Genetics How Life Experiences Shape Our Health

E Jamin Judiciary Bar Agree On Proposal To Reinstate Similar E Bail System

Video Suspek Serang Balai Polis Ulu Tiram Maut Ditembak

Adakah Batuk Membatalkan Solat Ust Azhar Idrus

Kelebihan Berpuasa Hari Putih

Buasir Otak Tv Hadiah Hari Guru Ikut Kerja Bapa Be Like

Ppim Sedia Bantu Cari Penyelesaian Harian Metro 17 05 2024



Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia


Apa Aku Buat Sekarang Ni

Pas Showing It Should Lead Pn Says Analyst

Article 153 Of The Federal Constitution Does Not Bar Opening Uitm To Non Bumiputera

Infinix Gt 20 Pro Antara Golongan Pertama Telefon Pintar Di Seluruh Dunia Yang Menyokong Pubg Mobile Dalam 120fps

Govt To Continue Using E Jamin Bail System

Kdn Fc Berputih Mata Di Laman Sendiri