Anak Terpaksa Bersaing Dengan Phone Untuk Dapat Perhatian Ibu Ayah Bayangkan Perasaan Mereka


Ibu ayah menyedari bahaya sekiranya anak-anak terdedah secara berlebihan pada skrin gajet. Jika anak-anak minta untuk ‘pinjam sebentar’ pun, banyak syarat yang kita kenakan. Bimbang anak-anak terlalu obses dengan gajet. Namun, pernahkah anda terfikir jumlah masa yang anda habiskan memegang peranti turut mempengaruhi perkembangan anak serta hubungan anda dengan mereka?

Kadang-kadang, kita sendiri alpa tentang hal ini. Kita merasakan yang kita sudah cukup baik apabila sentiasa ada dengan anak-anak. Tetapi menurut pakar, kehadiran kita di sisi mereka tidak banyak melibatkan perkongsian emosi. Ibu ayah ada dengan anak-anak, tetapi tangan pegang telefon.

Penggunaan telefon ketika bersama anak-anak akan menyebabkan pengasuhan terganggu. Hal ini disebut sebagai ‘penggunaan teknologi berlebihan menggunakan telefon bimbit atau tablet di hadapan anak-anak’ dalam sebuah artikel yang diterbitkan oleh Michigan State University.
Artikel Menarik: [Kerap Peluk Anak Akan Hasilkan Hormon ‘Oxytocin’. Anak Akan Lebih Mudah Dengar Cakap Ibu Ayah]
#1 Anak Mula Rasa Tak Penting Pada Ibu Ayah
Penggunaan telefon pintar anda tidak disedari oleh anak-anak. Pada tahun 2015, tinjauan global terhadap 6,000 kanak-kanak berusia 8 hingga 13 tahun oleh AVG Technologies mendapati bahawa 52% kanak-kanak berpendapat ibu bapa mereka menghabiskan terlalu banyak masa di telefon bimbit mereka. Tiga puluh dua peratus daripadanya merasa tidak penting setiap kali ibu bapa mereka menggunakan telefon mereka pada waktu makan, perbualan, ketika menonton televisyen, dan bermain di luar.

#2 Mengganggu Perkembangan Otak Bayi
Pada tahun 2016, sebuah kajian yang diterbitkan dalam jurnal Translational Psychiatry mencadangkan bahawa pengasuhan yang terganggu dapat mempengaruhi perkembangan otak bayi.
Walaupun para penyelidik menguji eksperimen pada tikus, mereka mendapati bahawa seekor tikus yang mendapat perhatian yang terganggu dari ibunya makan dan bermain lebih sedikit dibandingkan dengan tikus yang tumbuh dalam suasana yang ideal dengan sarang yang selesa.

Menurut kajian itu, kurangnya perhatian yang konsisten, berulang-ulang, dan boleh dipercayai dapat mempengaruhi kemampuan tikus untuk mengembangkan hubungan emosi yang tepat untuk membantu memahami kesenangan itu. Ini dapat menggambarkan keperluan bayi manusia untuk hubungan emosi pada peringkat awal hidupnya.
“Ketika bayi berusia beberapa hari, minggu, dan bulan, menjadi sangat tidak selesa apabila selalu diperlukan untuk perawatan langsung dan perhatian yang tulus. Namun inilah yang sebenarnya diperlukan bayi untuk kehidupan yang memuaskan, berjaya, dan memuaskan secara emosi, ”kata Lisa Rafel, Gary Malkin, dan David Surrenda, Ph.D., pengarang Safe in the Arms of Love, Deepening the Essential Bond with Your Baby di blog mereka.

Artikel Lain: [Jangan Panggil Anak Degil Bila Tak Ikut Cakap Kita. Mungkin Sebab Kita Paksa, Dia Bosan!]
#3 Tak Dapat Belajar Perkataan Baru
Berbual antara anak-anak kecil dan ibu ayah sangat penting dalam mengembangkan kemahiran bahasa dan komunikasi yang kuat. Tetapi jika perbualan anda selalu terganggu oleh sebarang gajet – anda berhenti untuk membalas mesej dan sebagainya – ini boleh mempengaruhi perkembangan kognitif anak anda.
Satu kajian baru-baru ini yang diterbitkan dalam jurnal Developmental Psychology mendapati bahawa kanak-kanak lebih cenderung mempelajari kata-kata yang dipelajarinya dalam keadaan yang tidak terganggu. Gangguan seperti panggilan telefon atau ibu ayah yang membalas mesej walaupun sebentar akan memberi kesan kepada proses pembelajaran mereka. Para penyelidik mencadangkan agar kanak-kanak belajar dengan baik semasa mereka berinteraksi secara langsung dengan ibu bapa yang menjaganya.
Artikel Menarik: [Nak Beri Arahan Elak Guna Ayat Ugutan, Guna Ayat Mesra Baru Anak Dengar Kata]

“Kanak-kanak tidak dapat belajar ketika kita memilih untuk bercakap atau melihat telefon bimbit ketika bersama mereka,” kata psikologi Kathy Hirsh-Pasek dalam wawancara dengan The Atlantic.
Sumber: Smart Parenting
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post Anak Terpaksa ‘Bersaing’ Dengan Phone Untuk Dapat Perhatian Ibu Ayah. Bayangkan Perasaan Mereka appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/anak-terpaksa-bersaing-dengan-phone-untuk-dapat-perhatian-ibu-ayah-bayangkan-perasaan-mereka/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Saat Ibu Ayah Penat Tengoklah Wajah Anak Mereka Kekuatan Waktu Kita Rasa Gagal

Saat Ibu Ayah Penat Tengoklah Wajah Anak Mereka Kekuatan Waktu Kita Rasa Gagal

papar berkaitan - pada 19/4/2021 - jumlah : 298 hits
Anak anak memberikan cabaran yang berbeza pada setiap peringkat usia mereka Ketika bayi kita diuji dengan kepenatan fizikal menguruskan anak yang bergantung sepenuhnya kepada kita Tidur sering terganggu dan tidak cukup Kitaran menyusukan an...
Tak Selamanya Ibu Ayah Ada Pesan 7 Perkara Ini Pada Anak Anak Sebelum Mereka Meningkat Dewasa

Tak Selamanya Ibu Ayah Ada Pesan 7 Perkara Ini Pada Anak Anak Sebelum Mereka Meningkat Dewasa

papar berkaitan - pada 19/4/2021 - jumlah : 362 hits
Tak selamanya anak itu kecil antara perkara yang perlu ibu ayah fikirkan Dari kecil mereka perlu diasuh tentang tanggungjawab agar besar kelak mereka mampu menguruskan diri dan boleh mengharungi dugaan dalam hidup Baca Bagi ibu ayah anak an...
Anak Bawah 4 Tahun Ibu Ayah Strugle Berkejar Sana Sini Kira Lulus Fasa Pertama

Anak Bawah 4 Tahun Ibu Ayah Strugle Berkejar Sana Sini Kira Lulus Fasa Pertama

papar berkaitan - pada 23/4/2021 - jumlah : 343 hits
Terpaksa bagi anak gajet waktu makan sebab anak tak duduk diam Ini antara jawapan yang selalu sangat ibu bapa beritahu bila ditanya Tapi adakah ia sebenarnya bagus Melalui perkongsian Penulis Keibubapaan beliau terima BANYAK mesej macam ni ...
Kerap Peluk Anak Akan Hasilkan Hormon Oxytocin Anak Akan Lebih Mudah Dengar Cakap Ibu Ayah

Kerap Peluk Anak Akan Hasilkan Hormon Oxytocin Anak Akan Lebih Mudah Dengar Cakap Ibu Ayah

papar berkaitan - pada 1/5/2021 - jumlah : 208 hits
Emosi ibu kadang kadang tak terkawal bila penat seharian dengan tugas tugas yang sentiasa menanti Tapi bila emosi tak terkawal jangan pula kita lepaskan pada anak kesian anak anak jadi mangsa Emosi anak juga akan tergangu Artikel Menarik Ma...
Lebih Suka Memendam Rasa Ini Perlakuan Ibu Bapa Yang Tidak Mahu Bimbangkan Anak Mereka

Lebih Suka Memendam Rasa Ini Perlakuan Ibu Bapa Yang Tidak Mahu Bimbangkan Anak Mereka

papar berkaitan - pada 23/4/2021 - jumlah : 337 hits
Semasa kecil ibu bapa merupakan segalanya bagi kita namun bila meningkat dewasa dan sibuk dengan bekerja serta mempunyai keluarga sendiri kita kadang kala terlupa ibu bapa turut mahukan perhatian daripada kita Tambahan pula apabila halangan...
Video Bayangkan Baru 2 Tahun Kena Puasa Berbelas Jam Ibu Lemah Tengok Anak Hidap Leukemia

Video Bayangkan Baru 2 Tahun Kena Puasa Berbelas Jam Ibu Lemah Tengok Anak Hidap Leukemia

papar berkaitan - pada 29/4/2021 - jumlah : 237 hits
Kasih ibu membawa ke syurga kasih ayah kekal selamanya Walaupun tidak terlihat dengan mata kasar betapa besar kasih ibu dan ayah namun sebagai anak kita dapat merasainya Tiada seorang ibu didunia ini yang sanggup melihat anaknya menanggung ...
Rapat Sekalipun Anak Dengan Ibu Bab Tingkah Laku Apa Ayah Buat Anak Ikut Satu Satu

Rapat Sekalipun Anak Dengan Ibu Bab Tingkah Laku Apa Ayah Buat Anak Ikut Satu Satu

papar berkaitan - pada 30/4/2021 - jumlah : 290 hits
Baik macam mana pun si ibu anak tetap akan lebih ikut cara ayah berbanding ibu Sejauh mana kebenaran ini Ya anak anak memang mewarisi genetik ibu dan ayah Dan tiada lagi kajian spesifik mengatakan anak ikut mana lebih Namun anak anak meliha...
Bila Anak Bercakap Kita Jawab Oh Sambil Tengok Phone Tanpa Sedar Kita Dera Anak Secara Diam

Bila Anak Bercakap Kita Jawab Oh Sambil Tengok Phone Tanpa Sedar Kita Dera Anak Secara Diam

papar berkaitan - pada 26/4/2021 - jumlah : 210 hits
Bila anak bercakap kita tak endahkan kadang kadang di halaunya anak anak dengan alasan papa nak rehatlah Anak yang rindukan kita berlalu pergi dengan rasa kecewa Mungkin kita rasa itu sesuatu yang biasa namun bagi anak anak ianya sangat men...
Usia Anak 2 Tahun Dah Didik Solat Cara Ibu Ni Buat Anak Tak Tinggal Solat

Usia Anak 2 Tahun Dah Didik Solat Cara Ibu Ni Buat Anak Tak Tinggal Solat

papar berkaitan - pada 27/4/2021 - jumlah : 333 hits
Mendidik anak solat sememangnya memerlukan kesabaran namun trik dan pendekatan yang digunakan ibu ini sememangnya berbeza Bukan ketika usia anak lima tahun tetapi sejak usia anaknya berusia dua tahun lagi anak anak sudah didedahkan akan kep...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

Diabetes Bayi Pun Boleh Kena Jenis Penyakit Yang Tak Kenal Usia

How Did Afif Know Of Alleged Rm100m Payment For Pjd Link Asks Pj Mp

Memikirkan The Unknown

Produk Nestle Naik Harga Harga Milo Dan Nescafe Akan Meningkat Ikuti Senarai Produk Nestle Malaysia

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman



Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan


How To Be Happy

Pre Season Perlawanan Ud Castellonense Vs Jdt

Melaksanakan Perintah Allah Itu Bagaikan Obat Pahit Tetapi

Warrant Woes In El Paso An Attorney Can Help You Get Back On The Road

Media Orang Ramai Diingatkan Tidak Sebar Video Nahas Helikopter Tldm

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds