Anak Tak Suka Duduk Diam Bagi Melompat Atas Trampoline Bagus Untuk Fokus


Ibu ayah jika anak usia 2 tahun ke atas suka explore, melompat tu bagus. Cuma anda perlu tahu cara yang betul untuk rangsang perkembangan anak tanpa mengehadkannya. Tak semestinya anak tak duduk diam itu hiperaktif ya!
Sebab itu, menurut Terapis Cara Kerja, Puan Siti ‘Aisyah Rozalli, kemahiran melompat merupakan kemahiran yang penting untuk dikuasai oleh kanak-kanak. Pada usia 2 tahun, kanak-kanak akan boleh mula melompat (kaki terangkat dari lantai, bukan hanya “bounce” tanpa mengangkat kaki).
Kanak-kanak yang lambat menguasai kemahiran melompat, biasanya akan turut berisiko mempunyai kelewatan dalam perkembangan lain termasuk kemahiran motor halus dan kemahiran berkomunikasi.
KEBAIKAN MELOMPAT ATAS TRAMPOLINE
Stimulasi Sensori Vestibular & Proprioception
Bila anak-anak melompat di atas trampoline, daya lonjakan dari trampoline yang anjal akan menyebabkan berlaku tekanan (pressure) pada bahagian sendi-sendi utama kaki dan tulang belakang semasa anak-anak ‘mendarat’ di atas trampoline. Ini adalah stimulasi proprioception. Manakala semasa anak-anak melonjak, daya tujahan yang diberikan oleh keanjalan trampoline akan menyebabkan anak-anak melompat lebih tinggi dan perlu mengawal keseimbangan tubuh dari terjatuh. Ini adalah stimulasi vestibular.
Kredit: Shutterstock Kesedaran Bahagian Tubuh
Stimulasi proprioception yang berlaku semasa anak-anak melonjak di atas trampoline akan membantu mereka untuk mengenalpasti bahagian tubuh dengan lebih baik. Input sensori yang lebih baik dapat disampaikan kepada tubuh badan. Ini akan membantu anak-anak untuk lebih sedar akan pergerakan tulanh belakang dan sendi utama kaki. Kesedaran ini akan membantu anak-anak untuk kurang hiperaktif, menguatkan ‘core muscles’ serta membantu meningkatkan ‘alertness’ pada persekitarannya.
Mempunyai Kekuatan ‘Core Muscles’ Yang Baik
Ini akan membantu anak-anak untuk mempunyai ‘endurance’ yang lebih panjang kepada aktiviti statik. Aktiviti statik seperti belajar sambil duduk di atas kerusi akan lebih mudah dilakukan bila ‘core muscles’ anak-anak lebih kuat.
Fokus Dan Koordinasi Visual
Apabila anak melompat di atas trampoline sambil memandang anda, atau membaling bola pada target sambil melompat di atas trampoline, atau memandang pada satu poin di dinding, ini akan membantu fokus dan koordinasi visual anak-anak. Perkara ini adalah amat penting bagi membantu anak-anak mempunyai fungsi tubub yang lebih bersedia untuk belajar perkara yang berkaitan dengan visual motor-perseptual seperti MEMBACA dan MENULIS.

Mengurangkan Hiperaktif
Melompat di atas trampoline adalah antara ‘diet sensori’ yang biasa akan diberikan oleh terapis bagi anak-anak yang hiperaktif. Memberikan waktu untuk anak-anak melompat sepuasnya, akan mengurangkan keinginan dan tenaga bagi anak-anak yang sentiasa ingin berlari, dan memanjat ke sana ke mari.
Meningkatkan Kemahiran Memahami Arahan
Melakukan aktiviti melompat di atas trampoline sambil mengajak anak bermain permainan “jump, jump, jump, jump, stop!” akan membantu anak-anak yang sukar mengikut arahan, hiperaktif dan suka melakukan kerja dengan cepat-cepat sehingga kelihatan ‘clumsy’. Ajarkan anak untuk lompat semasa anda sedang menyebut “jump, jump, jump”. Dan minta anak anda berhenti bila anda sebut “stop!”. Jika anak anda sukar mengikut arahan pada awalnya, gunakan bantuan fizikal atau modelkan pada anak anda untuk membantunya faham permainan ini.
Stimulasi Komunikasi Sambil Melompat
Melihat anak-anak yang sentiasa berkembang secara holistik, tidak salah jika anda mahu membantu kesukaran anak anda semasa melakukan aktiviti atas trampoline. Ajak anak anda mengira bilangan lompatannya, ajak anak anda menyebut “jump, jump, stop” bersama semasa bermain permainan “jump, jump, stop” dengannya, pastikan anak anda faham maksud naik dan turun, ajak anak anda tepuk tangan sambil melompat, dan apa sahaja. Gunakan kreativiti anda! Have Fun!
Tapi, jika anak anda belum boleh melompat dengan baik, fokuskan aktiviti atas trampoline untuk membantu anak anda melompat dengan baik dahulu. Kepelbagaian aktiviti tambahan, lakukan bila anak anda sudah semakin menguasai aktiviti melompat di atas trampoline.

Tips Jika Anak Anda Takut
– Ajak anak anda main dahulu permainan kegemarannya di atas trampoline sebelum anda ajak anak anda melompat.
– Anak-anak yang sering takut, biasanya mempunyai anxiety level yang agak tinggi. Melompat di atas trampoline akan membantu meningkatkan keyakinan dirinya.
SEMOGA BERJAYA!!
Kredit: OT Aisyah Rozalli

Sikit-sikit, lama-lama jadi bukit. Ayuh, belajar cara didik anak untuk menyimpan sejak mereka kecil. Daftar sekarang di https://toko.ideaktiv.com/product/ajar-anak-simpan-duit/

Untuk lebih banyak info terkini jom sertai Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!
 
 
The post Anak Tak Suka Duduk Diam, Bagi Melompat Atas Trampoline. Bagus Untuk Fokus! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/anak-tak-suka-duduk-diam-bagi-melompat-atas-trampoline-bagus-untuk-fokus/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Main Petai Dah Nak Sejam Tak Perlu Mainan Mahal Petai Buat Anak Elfira Loy Duduk Diam

Main Petai Dah Nak Sejam Tak Perlu Mainan Mahal Petai Buat Anak Elfira Loy Duduk Diam

papar berkaitan - pada 23/7/2022 - jumlah : 274 hits
Melewati Instagram pelakon Elfira Loy dengan gelagat dua anak saban hari memang mencuit hati Paling menarik pastinya si comel Muhammad Rayyan Khalaf anak sulung Elfira yang semakin aktif meraih perhatian ibunya saban waktu Berkongsi gelagat...
Hah Elok Supaya Monyet Tidak Lagi Suka Melompat Untuk Mendapatkanmakanan

Hah Elok Supaya Monyet Tidak Lagi Suka Melompat Untuk Mendapatkanmakanan

papar berkaitan - pada 25/7/2022 - jumlah : 130 hits
RUU anti lompat parti dibahas pada 27 Julai digulung 28 Julai kata menteri July 25 2022 Wan Junaidi Tuanku Jaafar berkata corak bagi RUU anti lompat parti berlainan jika dibandingkan dengan undang undang sedia ada berikutan ia dibuat Jawata...
Hamil Kali Ni Tak Terlalu Penat Cukup Dulu 4 Adira Mahu Fokus Besarkan Anak

Hamil Kali Ni Tak Terlalu Penat Cukup Dulu 4 Adira Mahu Fokus Besarkan Anak

papar berkaitan - pada 4/8/2022 - jumlah : 149 hits
Dijangka melahirkan anak keempat hujung September atau Oktober depan penyanyi lagu Ombak Rindu dan Takdir Tercipta Adira Suhaimi anggap cukuplah jika dikurniakan empat cahaya mata Fokus untuk membesarkan anak anak sebaik mungkin Adira yang ...
Anak Memilih Bab Makan Tak Semestinya Dia Tak Suka Dr Kongsi Tip Paling Mudah

Anak Memilih Bab Makan Tak Semestinya Dia Tak Suka Dr Kongsi Tip Paling Mudah

papar berkaitan - pada 21/7/2022 - jumlah : 175 hits
Doktor anak saya ni sangat memilih bab makan Apa yang saya boleh buat supaya dia makan Kadang kadang anak tak nak makan sesuatu makanan tu bukan kerana tak suka rasa makanan itu tetapi tidak suka teksturnya atau cara penyediaannya Berkongsi...
Kini Katak Bebas Dari Cemohan Bersekongkol Dengan Mp Yang Suka Melompat

Kini Katak Bebas Dari Cemohan Bersekongkol Dengan Mp Yang Suka Melompat

papar berkaitan - pada 29/7/2022 - jumlah : 229 hits
Zunar cartoonist fan club Kartunis zunar kembali dengan masej KATAK Bagi beliau isu lompat katak bukan lah sesuatu yang baru tetapi ianya menifesto para ahli parlimen yang suka melompat demi kepentingan politik mereka sendiri Melalui kartun...
Ibu Suka Belanja 2 Sahabat Ketika Hay4tnya Anak Menangis Terima Balasan Kebaikan Arw4h Tak Disangka Sangka Ketika Konvo

Ibu Suka Belanja 2 Sahabat Ketika Hay4tnya Anak Menangis Terima Balasan Kebaikan Arw4h Tak Disangka Sangka Ketika Konvo

papar berkaitan - pada 28/7/2022 - jumlah : 141 hits
HARI graduasi pastinya menjadi hari paling bermakna bagi mereka yang bergelar penuntut institusi pengajian tinggi untuk diraikan bersama ibu bapa Namun tidak semua beruntung dapat meraikan hari penuh bersejarah ini dengan insan tersayang te...
Bapa Bunuh Diri Lepas Campak 3 Anak Dari Atas Lebuh Raya

Bapa Bunuh Diri Lepas Campak 3 Anak Dari Atas Lebuh Raya

papar berkaitan - pada 3/8/2022 - jumlah : 157 hits
Malaysiakini Dua kanak kanak meninggal dunia manakala seorang lagi cedera parah apabila mereka dicampak oleh seorang lelaki dipercayai bapa mereka dari atas Lebuhraya Lingkaran Tengah 2 di Kepong awal pagi tadi Ketua Polis Sentul Beh Eng La...
Bukan Sebab Tiada Kerja Tapi Anak Kelantan Berhijrah Kerana Memang Suka Merantau Kata Timbalan Mb Kelantan

Bukan Sebab Tiada Kerja Tapi Anak Kelantan Berhijrah Kerana Memang Suka Merantau Kata Timbalan Mb Kelantan

papar berkaitan - pada 27/7/2022 - jumlah : 163 hits
Penghijrahan rakyat Kelantan terutama golongan muda ke negeri lain adalah disebabkan sikap serta tradisi mereka yang suka merantau dan bukan disebabkan kekurangan pekerjaan di Kelantan kata Timbalan Menteri Besar Datuk Mohd Amar Nik Abdulla...
Bagus Untuk Anak Formula Terbaharu Susu Kambing Karihome Dengan Kualiti Terbaik

Bagus Untuk Anak Formula Terbaharu Susu Kambing Karihome Dengan Kualiti Terbaik

papar berkaitan - pada 20/7/2022 - jumlah : 129 hits
Sudah menjadi impian setiap ibu ayah untuk menyediakan hanya yang terbaik buat si manja tersayang Kalau boleh mahukan semuanya sempurna terutamanya apabila bercerita tentang keperluan tumbesaran anak Untuk memastikan si manja membesar denga...
Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Hospital Kuala Pilah

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan

Patut Tak Boleh Daftar

Attacks On Govt By Minority Groups Need To Be Curbed Zahid



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Welcome 2024

Akhirnya Berjaya Cara Betulkan Kalendar Hijrah Ramadan Di Iphone Untuk Tahun 2024

Pengalaman Masuk Hospital Kpj

Data Analytics In Business Decisions

Lirik Lagu Berdamai Ghea Inderawani

Drama Sebiru Hujung Borneo