Anak Tak Duduk Diam Itu Tak Semestinya Hiperaktif Kena Caranya Mereka Boleh Jadi Bijak


“Anak saya terlalu aktif..tak boleh duduk diam walau seminit..melompat sana, melompat sini. Nak tengok dia duduk diam, waktu dia tidur. Tidur pulak sekejap sahaja. Begitulah antara keluhan ibu-ibu yang anak mereka terlalu aktif.
Sebenarnya anak yang aktif menunjukkan mereka sihat. Otak mereka pantas berfikir untuk melakukan pelbagai aktiviti. Bayangkan jika anak kita terbaring saja, tentu kita susah hati juga dibuatnya.

Justeru ibu-ibu setkan minda kita untuk memandang situasi itu dari sudut yang positif bagi mengurangkan stres. Tip berikut mungkin boleh membantu kita dalam menangani anak-anak yang sentiasa aktif ataupun hiperaktif.
1) Tetapkan peraturan yang jelas untuk anak-anak dan seisi keluarga. Jangan fleksibel kerana kanak-kanak yang terlalu aktif ini mereka memerlukan peraturan yang jelas.
Beri penerangan dari mata ke mata tentang peraturan dan minta mereka mengulangi kembali apa yang kita katakan untuk memastikan mereka faham. Perlu faham jika anak buat kesalahan kita kena juga menghukum mereka sebagai pengajaran.

2) Rutin yang tetap boleh membantu kanak-kanak, termasuk kanak-kanak hiperaktif. Kebanyakan kanak-kanak cenderung untuk menghadapi kesukaran apabila tidak ada rutin yang tetap dan konsisten. Jika kanak-kanak tahu bahawa waktu tidur adalah pada pukul 9 malam, maka secara semula jadi, itu akan menjadi tabiatnya.
Bagi ibu bapa yang memang doktor sahkan anaknya dalam kategori hiperaktif, pastikan buat sesuatu aktiviti tidak lebih dari 30 minit kerana kanak-kanak hiperaktif sukar untuk fokus untuk jangka masa yang lama.

3) Gunakan masa lapang untuk membawa anak-anak keluar bersiar-siar ke taman permainan, membaca buku bersama-sama, atau sekadar bermain dan bergurau dengan mereka. Detik-detik seperti ini boleh membantu terutamanya untuk menjalin hubungan yang mesra dengan anak-anak dan meningkatkan daya tumpuannya secara berperingkat.
4) Elakkan anak daripada banyak menonton TV, dan jangan biarkan menonton TV pada waktu malam terlalu lama. Bunyi TV yang kuat dan kadang-kadang mengkhayalkan boleh merangsang kanak-kanak hiperaktif. Pilih satu atau dua rancangan yang sesuai untuk mereka tonton. Kanak-kanak hiperaktif lebih mudah belajar dengan melakukan aktiviti bukan dengan duduk menonton. Jadi, sediakan banyak aktiviti yang memerlukan pergerakan untuk mereka.

Oleh itu, ibu bapa harus tahu personaliti anak masing-masing. Kadang-kadang anak ini mereka sebenarnya nak perhatian daripada ibu bapa sahaja. Jika terlalu kerap menjerit, membentak atau memukul secara tak langsung perangai mereka boleh jadi semakin melampau.
Sebaiknya kesabaran yang tinggi sangat penting kerana setiap anak personalitinya berbeza-beza. Pendekatan yang berhemah, penuh kasih sayang boleh membantu anak-anak ini berjaya kelak.
Paling penting usah memberi label yang negatif seperti “buas” kepada mereka.

NOVAMIL 1+
Novamil 1+ adalah susu formula untuk kanak-kanak berumur 1-3 tahun yang diimport sepenuhnya dari Kesatuan Eropah. Novamil 1+ mengandungi nutrien yang seimbang seperti asid lemak penting Omega-3 dan Omega-6 dari tumbuhan asal untuk perkembangan mental dan visual serta 26 vitamin dan mineral untuk menyokong pertumbuhan fizikal anak kecil. Mempunyai rasa vanila yang lazat, tanpa sukrosa untuk mengelakkan masalah gigi dan obesiti. 3 gelas Novamil 1+ melengkapi makanan harian anak anda. – Sihat & Ceria.

NOVAMIL DHA
Novamil DHA adalah susu formula untuk kanak-kanak berumur 1-3 tahun yang diimport sepenuhnya dari Kesatuan Eropah. Diformulasi oleh sekumpulan ahli farmasi, ahli pediatrik, ahli diet dan pakar pemakanan, Novamil DHA mengandungi nutrien yang seimbang dengan DHA dari minyak ikan, GOS Prebiotik dan 5 Nukleotida, tanpa sukrosa dan dengan rasa vanila yang lazat. Pengambilan 3 gelas Novamil DHA dapat melengkapkan makanan harian anak anda.
 
NOVAMIL IT
Novamil IT adalah susu formula untuk kanak-kanak berumur 1-3 tahun yang diimport sepenuhnya dari Kesatuan Eropah. Dirumuskan oleh sekumpulan ahli farmasi, pakar kanak-kanak, ahli diet dan pakar pemakanan, Novamil IT membantu mengawal najis dan pergerakan usus pada kanak-kanak yang semakin membesar selain memberi mereka nutrien seimbang seperti asid lemak penting dan 26 vitamin serta mineral untuk mental dan fizikal bagi perkembangan sihat. Dengan rasa susu semula jadi tanpa ditambah sukrosa, pengambilan 3 gelas Novamil IT setiap hari dapat melengkapkan makanan harian anak anda.
Jangan lupa saksikan rancangan TV Pa&Ma di Astro Prima dan Astro Maya HD setiap Selasa jam 12 tengah hari dan ulangannya 9 malam yang dibawakan oleh Novamil.

 
 
The post Anak Tak Duduk Diam Itu Tak Semestinya Hiperaktif. Kena Caranya Mereka Boleh Jadi Bijak appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://majalahpama.my/anak-tak-duduk-diam-itu-tak-semestinya-hiperaktif-kena-caranya-mereka-boleh-jadi-bijak/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Doa Makan Yang Di Anggap Biasa Jika Di Amalkan Setiap Hari Anak Boleh Jadi Baik Dan Bijak

Doa Makan Yang Di Anggap Biasa Jika Di Amalkan Setiap Hari Anak Boleh Jadi Baik Dan Bijak

papar berkaitan - pada 1/11/2018 - jumlah : 677 hits
Doa yang hari hari kita buat sebelum makan besar sangat manfaatnya jika di amalkan untuk anak anak Mungkin ramai ibu bapa yang tak tahu pun kelebihan doa tersebut untuk jadikan anak kita orang yang baik akhlaknya dan bijak Perkongsian dari ...
Seawal Dalam Pantang Selalu Berborak Dengan Bayi Boleh Merangsang Otak Anak Jadi Bijak

Seawal Dalam Pantang Selalu Berborak Dengan Bayi Boleh Merangsang Otak Anak Jadi Bijak

papar berkaitan - pada 1/11/2018 - jumlah : 538 hits
Jika anda ingin melahirkan anak yang bijak anda perlu mula merangsang otak anak sejak bayi lagi Bagaimana caranya Cuba lakukan kaedah ini bersama bayi anda Cara ini bukan sahaja boleh menggalakkan fungsi otak bayi bahkan juga dapat merapatk...
Tak Bisa Diam Dan Suka Lompat Lompat Berbahagialah Itu Tanda Anak Anda Punya Kecerdasan Kinestetik Tinggi

Tak Bisa Diam Dan Suka Lompat Lompat Berbahagialah Itu Tanda Anak Anda Punya Kecerdasan Kinestetik Tinggi

papar berkaitan - pada 20/10/2018 - jumlah : 244 hits
Ada delapan jenis cerdasan menurut Howard Gardner Linguistik matematik visual spasial musik interpersonal intrapersonal naturalis dan kinestesik Dari sekian jenis itu kecerdasan kinestesik mungkin yang terdengar asing Menurut Gardner jika a...
Buang Tabiat Beri Gajet Masa Makan Anak Boleh Diam Tapi Kesannya Buat Mak Ayah Menyesal

Buang Tabiat Beri Gajet Masa Makan Anak Boleh Diam Tapi Kesannya Buat Mak Ayah Menyesal

papar berkaitan - pada 4/11/2018 - jumlah : 677 hits
Memberikan gajet ketika di meja makan tak kiralah di rumah atau di restoran luar mampu memberikan ketenangan yang sekejap kepada ibu bapa Tapi memberi implikasi yang negatif untuk jangkamasa panjang Di meja makan anak anak mampu Melatih ski...
Mencecah 3 Tahun Bila Ajar Anak Mereka Tak Fokus Dan Suka Main 3 Ciri Ini Ibu Kena Faham

Mencecah 3 Tahun Bila Ajar Anak Mereka Tak Fokus Dan Suka Main 3 Ciri Ini Ibu Kena Faham

papar berkaitan - pada 25/10/2018 - jumlah : 404 hits
Biasanya bila di rumah ajar anak membaca menulis mak ayah rasa sedikit tercabar Ramai yang selalu suarakan Saya tak boleh nak ajar anak rasa nak marah je lagi lagi sekejap fokus sekejap nak main Kenapa kita rasa macam ni Sebab utama kita ta...
Salah Bancuh Susu Cuci Simpan Botol Susu Anak Boleh Jatuh Sakit 10 Tips Ini Sangat Penting

Salah Bancuh Susu Cuci Simpan Botol Susu Anak Boleh Jatuh Sakit 10 Tips Ini Sangat Penting

papar berkaitan - pada 26/10/2018 - jumlah : 542 hits
Botol susu adalah peralatan yang sering digunakan untuk bayi dan kanak kanak kecil menikmati susu sama ada susu ibu perahan atau susu formula Ibu bapa perlu peka pengendalian botol susu dan cara bancuh susu yang salah boleh mengundang mudar...
Messy Play Dengan Modal Tak Sampai Rm5 Anak Seronok Boleh Menajamkan Skil Motor Halus

Messy Play Dengan Modal Tak Sampai Rm5 Anak Seronok Boleh Menajamkan Skil Motor Halus

papar berkaitan - pada 27/10/2018 - jumlah : 463 hits
Tidak perlu bermodal besar untuk berikan anak rasa seronok hanya menggunakan dua bahan ini mereka sudah boleh bermain dengan gembira sambil menajamkan skil motor halus dan menajamkan sensori Modal yang keluar pun tak sampai RM5 berkongsi ca...
Anak Bosan Makan Nasi Mi Boleh Cuba Buat Sup Cendawan Kaya Vitamin B Baik Untuk Otak

Anak Bosan Makan Nasi Mi Boleh Cuba Buat Sup Cendawan Kaya Vitamin B Baik Untuk Otak

papar berkaitan - pada 29/10/2018 - jumlah : 656 hits
Menjinakkan selera anak adalah menjadi tanggungjawab mama papa Bila mereka bosan dengan sesetengah menu boleh cuba untuk tukarkan menunya Kalau nasi dan mi sudah kurang mendapat sambutan apa kata cuba masakkan sup cendawan pula Yang penting...
Patutlah Anak Anak Suka Dengan Ayah Mereka Mungkin Ini Antara Sebabnya

Patutlah Anak Anak Suka Dengan Ayah Mereka Mungkin Ini Antara Sebabnya

papar berkaitan - pada 25/10/2018 - jumlah : 417 hits
Anak anak kalau dijaga dengan bapa memang kebanyakannya suka Entahlah kenapa seronoknya Mungkin perkara yang diutarakan ini menjadi faktor penyebab bapa menjadi kegemaran anak anak Karakter cara berfikir antara bapa dan ibu selalunya memang...
3 Pelampau Khawarij Ditahan

Lost Opportunities In Labuan

Dua Bersaudara Maut Tiga Cedera Parah Nahas 4wd

Lirik Lagu Semua Tentangmu Sufian Suhaimi

Abyad Sofi

Zii Jia Won T Join National Team For Thomas Cup Training

Apakah Itu Sistem Bantuan Pemandu Dan Fungsinya

Tamago Kake Gohan



Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kuih Muah Tonton

10 Filem Indonesia Terbaru Best 2023 2024 Juga Tersedia Online


Puisi 35 Takdir

Raya Raya Raya 2024

Siput Serang Tanaman

Year Round Pool Fun Pool Place Easton Your Partner In Pool Maintenance

3 Lelaki Positif Dadah Ditahan Samun Pelajar Di Kolej

Remaja Perempuan Berusia 14 Tahun Anak Ketua Polis Lahad Datu Ditemui Maut Berlumuran Darah