Salah Bancuh Susu Cuci Simpan Botol Susu Anak Boleh Jatuh Sakit 10 Tips Ini Sangat Penting


Botol susu adalah peralatan yang sering digunakan untuk bayi dan kanak-kanak kecil menikmati susu sama ada susu ibu perahan atau susu formula. Ibu bapa perlu peka, pengendalian botol susu dan cara bancuh susu yang salah boleh mengundang mudarat kepada anak.
Sering kali perkara ini tidak dititik beratkan oleh ibu bapa atau penjaga bayi dan kanak-kanak. Ia dipandang remeh tanpa mengetahui perkara yang ringkas sebegini boleh menjadi punca masalah kesihatan anak!
Jururawat Bel Nawhen telah berkongsi tentang perkara ini. Perkongsian ini sama sekali tidak bertujuan untuk menggalakkan pemberikan susu formula dan menidakkan penyusuan susu ibu. Ia adalah sekadar perkongsian panduan oleh beliau.

BANCUH SUSU FORMULA ANAK:
Masuk air sejuk Air panas (janganlah mengelegak sangat) Masuk susu. Nisbah air panas ke air sejuk 1:4. Masa tuang air panas tu, cukup sekadar sampai susu air dirasakan suam. Bukannya masuk susu dahulu kemudian masukkan air panas. Nanti kandungan khasiat serta nutrisi dalam susu tu pun hilang sebab air panas yang dituang tu. Lepas tu, rasa suhu air dengan titiskan sedikit di belakang tapak tangan.
3 PERKARA ANDA PERLU INGAT BILA MEMBANCUH SUSU   Anda harus ingat.
Susu yang sudah dibancuh dan tidak diminum/ada lebihan harus dibuang setelah dua jam dibancuh. Jangan sesekali panaskan susu dengan microwave. Pastikan botol susu anak adalah BPA (Bisphenol A) free yang mana BPA ini sangat berbahaya jika bertindak balas terhadap haba dan boleh menghasilkan bahan kimia yang berbahaya dan bakal ditelan oleh anak-anak. 7 TIPS PENTING PENGENDALIAN SUSU FORMULA Info tambahan:
#1 KERAP MENCUCI PUTING BOTOL SUSU ANAK
Semasa mencuci puting susu , anda perlu bersihkan ia dengan span lembut supaya ia tidak mengoyakkan puting. Pastikan setiap sudut dicapai hingga ke hujung puting susu. Asingkan setiap bahagian dan komponen botol susu.
#2 ELAK BIARKAN SISA SUSU TIDAK HABIS BERLAMA-LAMA DIDALAM BOTOL
Sisa susu perlu terus dibuang kerana ia boleh menjadi medium pembiakan kuman dan bakteria, menjadi basi dan menimbulkan bau yang kurang enak. Ini secara automatik akan menyebabkan kebersihan botol susu menjadi terganggu.
#3 PASTIKAN BOTOL SUSU SENTIASA KERING
JANGAN simpan ia terus dalam keadaan basah dan tertutup, botol yang basah dan tidak kering dengan sempurna serta dibiarkan tertutup akan menjadi perumah kepada bakteria dan kuman. Segera keringkan botol setelah dibersihkan atau anginkan ia dengan meletakkan di tempat rak yang dikhaskan bagi mengeringkan botol dan puting.

#4 STERILKAN BOTOL DAN PUTING SECARA BERKALA
Bagi menyahkuman botol dan puting, pensterilan boleh dilakukan dengan menggunakan alat khas atau merebus botol susu dan puting setelah dibersihkan. PASTIKAN keseluruhan botol dan puting susu terendam SEPENUHNYA didalam air. Rebus cukup setakat air mendidih dan biarkan sekurang-kurang 2-3minit setelah mendidih. Keluarkan botol menggunakan penyepit khas agar kesterilannya terjaga. Kemudian lap dan keringkan botol susu sebelum disimpan. #5 GUNA CECAIR PEMBERSIH BOTOL
Gunakan cairan pembersih botol susu yang betul dan berus yang betul. Bukannya menggunakan cairan pencuci pinggan mangkuk dan mencampur span cuci pinggan. Pastikan botol dibilas sempurna.
#6 MESTI ADA SEKURANG-KURANGNYA 3 BIJI BOTOL
Pastikan anda mempunyai lebih dari tiga botol susu untuk anak. Minimum dicadangkan adalah 5-8. Lagi banyak botol susu, lagi peluang jagaan botol boleh ditingkatkan. Bertukar-tukar botol susu boleh membenarkan botol bergilir-gilir dibersihkan sempurna.

#7 PASTIKAN IA TIDAK ROSAK
Buang botol dan puting jika kelihatan merekah, koyak, pecah kerana bakteria mampu kekal hidup dan membiak dipermukaan yang telah rosak dan mamlu bertahan dengan lama.
#8 PERLU DITUKAR
Tukar botol sekurang-kurang setiap 3bulan-6bulan sekali atau sekurang-kurang apabila botol telah berubah warna, kelihatan kekuningan dan bercalar sana sini.
SALAH KENDALI ANAK BOLEH CIRIT BIRIT Justeru, jika anak yang mengambil susu formula menggunakan botol susu mengalami cirit birit, perhatikan cara pengendalian botol susu dan puting sebelum melihat kepada faktor penyumbang yang lain.
Masih ada yang melakukan kesalahan dalam menyediakan susu formula untuk anak. Ingat, susu perlu dibancuh ikut sukatan yang betul seperti arahan pada tin.
Nota kaki:
Post ini bukan menggalakkan penyusuan susu formula kepada bayi tetapi lebih kepada pemberian info bancuhan yang betul.
Sumber: Bel Nawhen
The post Salah Bancuh Susu, Cuci & Simpan Botol Susu, Anak Boleh Jatuh Sakit! 10 Tips Ini Sangat Penting appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://majalahpama.my/salah-bancuh-susu-cuci-simpan-botol-susu-anak-boleh-jatuh-sakit-10-tips-ini-sangat-penting/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Selain Ambil Immunisasi 4 Perkara Ini Ibu Bapa Perlu Ambil Tahu Elak Anak Jatuh Sakit

Selain Ambil Immunisasi 4 Perkara Ini Ibu Bapa Perlu Ambil Tahu Elak Anak Jatuh Sakit

papar berkaitan - pada 27/10/2018 - jumlah : 341 hits
Kanak kanak sedang membesar mudah terdedah kepada pelbagai jangkitan kuman yang boleh menyebabkan mereka diserang penyakit Oleh itu sebagai ibu bapa penting untuk anda mendidik mereka menjaga kesihatan diri supaya kurang risiko untuk jatuh ...
Pengawasan Anak Anak Sangat Penting

Pengawasan Anak Anak Sangat Penting

papar berkaitan - pada 19/10/2018 - jumlah : 341 hits
Assalamualaikum dan selamat pagi kawan Hari ni pertama kali dalam sejarah nak marah pada diri sendiri pun ade sbb kecuaian diri menangis jangan cakap la tapi bersyukur pada Allah kerana tiada perkara yg tidak diingini berlaku Sebelun kejadi...
Pelekapan Yang Salah Semasa Menyusu Boleh Menyebabkan Puting Merekah Lakukan Cara Ini Untuk Elak Rasa Sakit

Pelekapan Yang Salah Semasa Menyusu Boleh Menyebabkan Puting Merekah Lakukan Cara Ini Untuk Elak Rasa Sakit

papar berkaitan - pada 27/10/2018 - jumlah : 571 hits
Masalah puting merekah berkemungkinan berpunca daripada pelekapan yang tidak betul kelainan pada lidah atau bibir seperti bersambung jangkitan pada puting seperti jangkitan kulat dan sebagainya Pertama sekali kita perlu mencari punca masala...
Sangat Penting Penjagaan Tayar Kenderaan Dan Tips

Sangat Penting Penjagaan Tayar Kenderaan Dan Tips

papar berkaitan - pada 17/10/2018 - jumlah : 245 hits
Tayar merupakan komponen yang sangat penting bagi sesebuah kenderaan Jika rosak ia boleh menyebabkan kemalangan sekali gus mengancam nyawa pemandu dan penumpang tanpa diduga Oleh itu tayar ini perlu dijaga dengan sempurna agar pergerakan an...
Tips Rumah Sentiasa Kemas Ibu Tak Stres Walau Pun Anak Ramai Masih Kecil Ibu Ini Kongsikannya Yang Penting Kerjasama

Tips Rumah Sentiasa Kemas Ibu Tak Stres Walau Pun Anak Ramai Masih Kecil Ibu Ini Kongsikannya Yang Penting Kerjasama

papar berkaitan - pada 16/10/2018 - jumlah : 407 hits
Kemas rumah bukan tugas ibu sahaja Jika anak masih kecil anda perlu bijak untuk melatih anak anak membantu Tips yang dikongsikan ibu ini bernas dan praktikal untuk digunapakai terutama sekali bagi ibu yang mempunyai anak ramai Lazimnya bila...
Bila Anak Jatuh Sakit Elak Bawa Ke Tempat Awam Tindakan Cik Piah Wajar Dipuji

Bila Anak Jatuh Sakit Elak Bawa Ke Tempat Awam Tindakan Cik Piah Wajar Dipuji

papar berkaitan - pada 30/10/2018 - jumlah : 773 hits
Feeya Iskandar atau Cik Piah penyampai radio di Suria FM selalu mengambil langkah berjaga jaga dengan tidak membawa anak anaknya Adam Malique dan Nuh Aryyan ke tempat awam setiap kali mereka berdua jatuh sakit Langkah beginilah yang perlu d...
Minum Susu 10 Botol Sehari Lebih 20 Kali Buang Air Besar Hingga Berdarah Ibu Trauma Usus Anak Luka

Minum Susu 10 Botol Sehari Lebih 20 Kali Buang Air Besar Hingga Berdarah Ibu Trauma Usus Anak Luka

papar berkaitan - pada 29/10/2018 - jumlah : 815 hits
Biasanya ramai ibu ibu kalau anak minum banyak susu tak makan pun tak kisah Ini antara tanggapan yang salah sama sekali Perlu diingatkan bila anak dah mula boleh makan seimbangkan pemakanan anak dengan minum susu Paling penting anak umur 2 ...
Susu Ibu Kurang Ketika Haid Suplemen Kalsium Magnesium Boleh Atasi Masalah Ini

Susu Ibu Kurang Ketika Haid Suplemen Kalsium Magnesium Boleh Atasi Masalah Ini

papar berkaitan - pada 16/10/2018 - jumlah : 283 hits
Sesetengah wanita mengalami masalah penghasilan susu merudum daripada waktu ovulasi hingga hari pertama atau kedua haid Untuk makluman kalsium dalam darah perlahan lahan menurun sewaktu wanita mengalami haid Oleh yang demikian dalam seseten...
Anak Bosan Makan Nasi Mi Boleh Cuba Buat Sup Cendawan Kaya Vitamin B Baik Untuk Otak

Anak Bosan Makan Nasi Mi Boleh Cuba Buat Sup Cendawan Kaya Vitamin B Baik Untuk Otak

papar berkaitan - pada 29/10/2018 - jumlah : 660 hits
Menjinakkan selera anak adalah menjadi tanggungjawab mama papa Bila mereka bosan dengan sesetengah menu boleh cuba untuk tukarkan menunya Kalau nasi dan mi sudah kurang mendapat sambutan apa kata cuba masakkan sup cendawan pula Yang penting...
Irma Hasmie Enggan Komen Status Perkahwinan Apa Yang Penting Allah Jaga Hati Fikiran Kami

Salah Besar Kalau Kembali Kepada Quran Dan Sunnah Saja Tambah Ulil Amri

Panduan Dan Cara Atasi Sembelit Bagi Dewasa Kanak Kanak Dan Selepas Bersalin

Cheah Liek Hou

Mcmc S Police Report Against Writer Murray Hunter Is High Handed And Has A Chilling Effect On Freedom Of Speech

Keluarga Berang Terima Kiriman Jenazah Individu Lain

Adapting To Consumer Behavior

Kenyataan Wan Rosdy Bakar Semangat Penyokong Pakatan Harapan Di Prk Dun Kuala Kubu Bharu



5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Racun Rihanna Slot Samarinda TV3


Family Camping Journey Kami Repeat Lagi Camping 3h2m Di Dusun Pak Abu Campsite

Papagomo Ditahan Aibkan Agong

Tergamak Petik Al Quran Kaki Fitnah Dipanggil Pejuang Rakyat

Normani S Legs And Feet In Tights 5

Jadwal Puasa Sunnah Mei 2024

Wanita Maut Ditikam 30 Kali Di Sepanyol