Anak Speech Delay Dan Hyperactive 6 Tahun Besarkan Anak Sendirian Lufya Mohon Sokongan Pada Ibu Tunggal


Jika kita bersama pasangan terasa cabarannya membesarkan anak bersama, inikan pula terpaksa membesarkan anak bersendirian. Memang tidak mudah. Hal inilah yang dilalui oleh selebriti, Lufya Omar.

Menerusi Instagramnya, Lufya berkongsi rasa dan meluahkan kepayahannya bergelar ibu tunggal. Namun akui Lufya, dia paling beruntung kerana dibantu oleh ibu dan empat adik perempuannya yang setia membantunya menguruskan anak tunggalnya, Laana Haura yang kini berusia enam tahun.
“Haura sudah ada 6 emak. Saya, mama dan 4 adik perempuan saya telah sama-sama berganding tangan menjaga Haura sepenuh hati kami sejak dari lahir lagi.
“Saya terhutang budi dan hormati mereka kerana sanggup korbankan masa, duit, berkongsi tekanan dan susah senang bersama. Kakak tak pernah cakap ni. Tapi harini akak bersyukur mama didik kita semua adik beradik bersatu hati dan ikhlas menjaga satu sama lain.

“Alhamdulillah she’s a happy kid and blessed with love 💖 #laanahaura,” tulisnya meluahkan penghargaan buat adik-beradiknya yang setia membantu.
Malah kata Lufya lagi, lebih mencabar bila mana anaknya, Haura pernah berdepan masalah speech delay serta hyperactive suatu ketika dahulu.

Namun kini dia bersyukur berkat pertolongan semua dan kegigihannya memulihkan anak kesayangannya itu, Haura kini jauh berubah dan menjadi anak yang ceria dan suka tersenyum.
MENARIK:
Rezeki Terindah Dulu Ibu Sarat Bawa Perut Kini Bayi Kembar 3 Selamat Dilahirkan!
Suami Nakkan Yang Terbaik, Bukan Dayus, Suami Berkorban Lebih Dari Mampu Untuk Persiapan Isteri Bersalin!
Tak Berbaloi Stress Melampau, Rutin Simple Ni Buat Emosi Ibu Lebih Baik, Ubahlah!
 

“Kami usaha dari dia ada trauma masa kecik (selalu pukul muka), speech delay, dan hyperactive dan sekarang Haura berubah menjadi anak yang suka senyum, positif, baik dan strong.
“Perubahan yang sangat banyak. Lufya bawak pergi terapi untuk bantu Haura. Alhamdulillah dah lancar bercakap. Fya tak pernah share ini kepada umum,” kongsinya meluah rasa.
Malah Lufya juga turut memohon orang ramai untuk terus menyokong wanita bergelar ibu tunggal. Jangan sekali-kali melemahkan semangat mereka tetapi berilah semangat dan kata-kata yang positif untuk membesarkan anak.

“Tapi apa Fya nak share ni sebenarnya walaupun kita ini Ibu Tunggal kita pasti boleh mendidik anak dengan baik dan lebih mudah dengan sokongan keluarga.
“Bantulah ahli keluarga atau sahabat handai yang mengalami masalah seperti saya. Jangan dipersalahkan dan menekan mereka.
“Wanita ini nampak zahirnya lemah tetapi jika diberikan dorongan yang positif mereka akan “bangkit” lebih baik dari yang dulu.

“Berikan kata-kata hikmah dan positif bagi mereka yang mengalami penceraian sama ada diceraikan atau memohon cerai. Pasti ada yang tidak benar berlaku dalam perhubungan dalam rumah tangga. Sokongan keluarga dan sahabat sangatlah penting.
“Jika tidak dibantu, itulah yang berlaku sampai ibu buang anak, kes bunuh anak dan kejadian yang mengerikan berlaku. Kita tak nak tengok masyarakat kita jadi begini kan?.

“Berikanlah sokongan kepada ibu-ibu ini untuk bangkit meneruskan kehidupan. Mendoakan lebih baik dari mencela kerana kita masing-masing tidak tahu ujian apa yang Allah siapkan untuk kita di masa hadapan. Wallahuaklam,” luahnya lagi.
 
 
View this post on Instagram  
A post shared by Lufya Luvya (@lufyalaana)

Terdahulu, Lufya dan bekas suaminya, Dr Che Hafiz membuat keputusan untuk bercerai pada Julai 2020 lalu.
 

Jom, join Gathering Ibu Hamil Menawan sekarang! Banyak aktiviti dan hadiah menarik menanti dan penampilan istimewa Pn. Nad Masrom.
Klik DAFTAR segera di https://toko.ideaktiv.com/product/gathering-mama-hamil-menawan-pama-x-numom/

Untuk lebih banyak info terkini jom sertai Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!

 
The post “Anak Speech Delay Dan Hyperactive” 6 Tahun Besarkan Anak Sendirian, Lufya Mohon Sokongan Pada Ibu Tunggal! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://majalahpama.my/anak-speech-delay-dan-hyperactive-6-tahun-besarkan-anak-sendirian-lufya-mohon-sokongan-pada-ibu-tunggal/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jodoh Tak Kenal Siapa Jarak Usia 23 Tahun Abang Sado Pilih Ibu Tunggal Anak 5

Jodoh Tak Kenal Siapa Jarak Usia 23 Tahun Abang Sado Pilih Ibu Tunggal Anak 5

papar berkaitan - pada 12/11/2022 - jumlah : 206 hits
Jodoh tak kenal siapa malah jarak umur bukan penghalang Kata kata itu sering kita dengar apabila pasangan menjalinkan cinta tanpa mengambil kira usia mereka Begitulah kisah pasangan suami isteri ini membuatkan ramai yang kagum Biarpun jarak...
8 Tahun 8 Biji Kek Meriah Sungguh Sambutan Birthday Anak Dara Che Ta

8 Tahun 8 Biji Kek Meriah Sungguh Sambutan Birthday Anak Dara Che Ta

papar berkaitan - pada 13/11/2022 - jumlah : 154 hits
Sambutan hari jadi anak kepada selebriti terkenal Rozita Che Wan atau dikenali Che Ta menarik perhatian ramai apabila ia diraikan dengan lapan biji kek Difahamkan jumlah kek tersebut adalah sebagai tanda simbolik usia satu satunya anak dara...
Sokongan Anak Muda Selamatkan Maruah Agama Bangsa Tanah Air

Sokongan Anak Muda Selamatkan Maruah Agama Bangsa Tanah Air

papar berkaitan - pada 18/11/2022 - jumlah : 111 hits
agendaily com18 11 2022Bekas Perdana Menteri yang juga Pengerusi Perikatan Nasional Tan Sri Muhyiddin Yassin disifatkan tokoh paling dipercayai dalam kalangan 13 pemimpin politik negara Sokongan besar besaran anak muda kepada Perikatan Nasi...
Ayah Minta Maaf Minta Maaf Lelaki Sebak Anak Isteri Ibu Bapa Pergi Serentak

Ayah Minta Maaf Minta Maaf Lelaki Sebak Anak Isteri Ibu Bapa Pergi Serentak

papar berkaitan - pada 14/11/2022 - jumlah : 247 hits
Ajal maut semuanya rahsia Allah Namun pemergian mengejutkan empat ahli keluarga serentak benar benar memberi trauma buat seorang lelaki yang menjadi saksi kehilangan insan tersayang dalam kemalangan menyayat hati Ibu ayah isteri dan anak me...
Jangan Cium Bayi Orang Anak Sendiri Boleh Neelofa Minta Hormat Pendirian Setiap Ibu

Jangan Cium Bayi Orang Anak Sendiri Boleh Neelofa Minta Hormat Pendirian Setiap Ibu

papar berkaitan - pada 9/11/2022 - jumlah : 141 hits
Selebriti dan usahawan popular Neelofa menasihatkan orang ramai agar tidak mencium anak individu lain sesuka hati bagi mengelak dijangkiti sebarang penyakit Neelofa atau nama sebenarnya Noor Neelofa Mohd Noor 33 menegaskan perkara sebegitu ...
Ibu Dan Anak Di Bali Kompak Jadi Pencuri Modus Ganjal Kartu Atm

Ibu Dan Anak Di Bali Kompak Jadi Pencuri Modus Ganjal Kartu Atm

papar berkaitan - pada 10/11/2022 - jumlah : 293 hits
Kepolisian sektor Denpasar Selatan menangkap tiga pelaku pencurian dengan modus mengganjal kartu mesin ATM Dua di antaranya adalah ibu dan anak bernama Maria Ulfa dan Aditya Izama Hendra dan satu rekannya bernama Siti Sobariah
Hiburan Salah Tu Ustaz Dikata Dah Lama Berpisah Suami Ibu Tunggal Viral Tampil Betulkan Kenyataan Ebit Lew

Hiburan Salah Tu Ustaz Dikata Dah Lama Berpisah Suami Ibu Tunggal Viral Tampil Betulkan Kenyataan Ebit Lew

papar berkaitan - pada 15/11/2022 - jumlah : 242 hits
Siapa saja yang dalam kesusahan pasti pendakwah bebas bernama Ustaz Ebit Lew akan turun menghulurkan bantuan dalam sekelip mata dan individu terawal yang akan membantu Beberapa hari lalu seorang ibu tunggal yang mempunyai seorang anak perem...
Apa Motif Sebenarnya Nama Anak Terpalit Gosip Cinta Murahan Ibu Wafariena Kesal Dengan Iqbal Zulkefli

Apa Motif Sebenarnya Nama Anak Terpalit Gosip Cinta Murahan Ibu Wafariena Kesal Dengan Iqbal Zulkefli

papar berkaitan - pada 10/11/2022 - jumlah : 115 hits
Sebelum ini usahawan dan juga penyanyi Iqbal Zulkefli memaklumkan bahawa dia kini sudah bergelar pelakon apabila dia tampil dalam telemovie Pok Yie Preehhh bersama bintang bintang lain seperti Wafariena Along Cham dan ramai lagi Namun begit...
Hiburan Cantik Pun Kena Tinggal Dibantu Ebit Lew Sebab Ibu Tunggal Netizen Komen Hal Lain Pula

Hiburan Cantik Pun Kena Tinggal Dibantu Ebit Lew Sebab Ibu Tunggal Netizen Komen Hal Lain Pula

papar berkaitan - pada 14/11/2022 - jumlah : 148 hits
Pendakwah bebas Ebit Lew baru baru ini menghadiahkan seorang ibu tunggal yang bekerja dalam servis penghantaran makanan dengan sebuah motosikal Menerusi hantaran Ebit di ibu tunggal berusia 23 tahun itu mempunyai seorang anak dan menghantar...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan


Golden Lounge International Kuala Lumpur International Airport An Overview

Karakteristik Generasi Z Memahami Cara Mereka Mendapatkan Informasi

Pertama Kali Guna Servis Cuci Karpet

Kmum Dakwa Insiden Syarahan Pro Israel Disengajakan

Kronologi Serangan Israel Terhadap Iran

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide