Anak Selalu Tengok Mak Ayah Gaduh Emosi Jadi Kacau Rasa Tak Bahagia


Tidak dinafikan setiap pasangan pasti pernah berselisihan faham. Perkahwinan mana yang tidak pernah diuji. Apabila sesebuah pasangan berkahwin itu mempunyai anak, setiap keputusan yang diambil tidak bersifat peribadi dan melibatkan diri mereka sahaja. Kita harus memikirkan keseluruhan penyelesaian untuk masalah itu demi anak-anak juga.

Sekiranya pergaduhan sering berlaku di hadapan anak, ia bukanlah pemandangan sihat untuk mereka. Emosi mereka akan terjejas dan memberi kesan mendalam terhadap tumbesaran mereka. Dalam pada kita memperjuangkan apa yang betul (bagi kita), anak-anak yang menanggung akibatnya.
APAKAH KESAN TERHADAP ANAK-ANAK JIKA IBU AYAH MEREKA SELALU BERGADUH?
1. Keyakinan Diri Terganggu
Anak-anak yang sering diabaikan kerana kemelut yang emlanda kedua ibu bapanya akan sering merasakan merelah punca kejadian itu. Kajian yang pernah dijalankan juga menunjukkan mereka selalu menyalahkan diri sendiri kerana tidak membantu untuk menyelesaikan perkara itu.
Kerana tekanan itu mereka menjadi kurang yakin dengan diri sendiri dan mengalami kekeliruan. Apabila kerap berlaku, ia boleh menyebabkan anak-anak mengalami kemurungan.
2. Emosi Tercalar
Tekanan melihat pergaduhan ibu bapa di depan anak menyebabkan mereka sukar mempercayai orang lain. Segala kata cacian dan perlakuan ketika sedang bergaduh akan menyebabkan anak-anak mengalami trauma dan tantrum kerana ia ibarat mimpi ngeri buat mereka.
Kemurungan ini akan menjadikan mereka menjadi anti sosial dan kerap menjauhkan diri dai persekitaran yang sihat dan tidak mahu disayangi sesiapa kerana rasa khuatir diabaikan.
Baca Juga:
Tak Sangka Boleh Ajar Anak Guna Mainan Rosak, Speech Therapist Ini Kongsi Caranya
Tak Puas Hati Kena Paksa Mandi, Adik Ni Bagi Muncung Panjang Pada Ibunya. Comel!
Teliti & Tulisan Cantik, Usia 4 Tahun Anak Dazrin Kamarudin Pandai Mengeja. Bijaknya!
3. Tidak Menikmati Kehidupan Yang Bahagia
Memandangkan ibu ayah yang selalu bergaduh, anak-anak terbentuk menjadi dewasa sebelum usia mereka. Apatah lagi jika selalu ditinggalkan, mereka dilatih dari awal untuk menjaga dan menguruskan diri sendiri.
Kredit foto: Facebook Mohd Azizi 4. Tidak Menunjukkan Emosi
Apabila terlalu kerap mendengar pergaduhan ibu ayah menyebabkan mereka lebih cenderung untuk memendam perasaan dan tidak mahu memihak kepada sesiapa. Ini adalah kesan daripada kejadian terpaksa mendengar dan berada dalam situasi di mana ibu dan ayah bergaduh teruk. Setiap apa yang mereka rasakan akan dipendam dan menjadikan mereka orang yang mempunyai krisis dengan emosi dan identiti sendiri apabila meningkat dewasa.
5. Tingkah Laku Bermasalah
Ketika membesar, anak-anak memandang ibu ayah mereka sebagai idola. Setiap perlakuan ibu ayah akan menjadi ikutan. Jika sering berdepan dengan keadaan yang tidak baik ketika mereka membesar, itulah yang akan mereka ikuti. Mereka cenderung untuk bertindak kasar. mereka juga sukar menilai kasih sayang sebenar kerana tidak pandai menilainya.
6. Cenderung Untuk Mengalami Gangguan Pelajaran
Apabila selalu melihat pergaduhan yang berlaku, anak-anak akan mengalami gangguan emosi sekaligus mengganggu prestasi pelajaran mereka. Bukan sahaja mengalami masalah disiplin, anak-anak ini juga akan mengalami kesukaran memahami pelajaran dan hilang semangat untuk belajar kerana tekanan yang dihadapi.
Kredit foto: Facebook Mohd Azizi 7. Kesihatan Terjejas
Bukan sahaja emosi, tetapi kesihatan anak-anak yang sering menyaksikan pergaduhan. Biasanya anak-anak ini akan mengalami sakit kepala, sakit perut, serangan lelah atau penyakit yang berulang.
8. Gangguan Tabiat Makan
Beberapa kajian mendapati anak-anak yang sering menyaksikan pergaduhan antara ibu ayah mereka akan berkait dengan masalah pemakanan seperti anoreksia atau bulimia.
Ketika marah, macam-macam boleh terjadi. Kita cenderung untuk melakukan perbuatan yang tidak baik atau mengeluarkan kata-kata kesat yang memberi impak bukan kepada pasangan tetapi anak-anak juga. Sebagai ibu ayah yang bertanggung jawab, carilah penyelesaian yang terbaik dalam keadaan emosi yang stabil. Capailah kata sepakat dengan cara yang baik supaya tidak menjejaskan kesihatan mental dan fizikal anak-anak yang disayangi.
Sumber: Verywellfamily

Untuk lebih banyak info terkini jom sertai Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama)

Jom, join Gathering Ibu Hamil Menawan sekarang! Banyak aktiviti dan hadiah menarik menanti dan penampilan istimewa Pn. Nad Masrom. Klik DAFTAR segera di sini https://toko.ideaktiv.com/product/gathering-mama-hamil-menawan-pama-x-numom/
The post Anak Selalu Tengok Mak Ayah Gaduh, Emosi Jadi ‘Kacau’. Rasa Tak Bahagia! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://majalahpama.my/anak-selalu-tengok-mak-ayah-gaduh-emosi-jadi-kacau-rasa-tak-bahagia/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anak Sapu Duit Tabung Haji Mak Ayah

Anak Sapu Duit Tabung Haji Mak Ayah

papar berkaitan - pada 6/11/2022 - jumlah : 129 hits
INILAH KISAH YANG BERLAKU APABILA ANAK YANG MENJADI PUNCA SEGALA AMANAH KEPADA KEHIDUPAN IBU BAPA TELAH MENGKHIANATI IBU BAPA HANYA TUHAN YANG TAHU DAN FAHAMI ERTI KESUSAHAN DAN KEDUKAAN KEHIDUPAN APABILA IANYA BERLAKU
Besar Potensi Anak Sulung Ini Fakta Yang Mungkin Banyak Mak Ayah Tak Tahu

Besar Potensi Anak Sulung Ini Fakta Yang Mungkin Banyak Mak Ayah Tak Tahu

papar berkaitan - pada 7/11/2022 - jumlah : 126 hits
Sesungguhnya anak sulung ada keistimewaan tersendiri Merekalah yang mengajar kita untuk menjadi ibu ayah serta mengajar kita erti kesabaran Selain itu kehadiran mereka mendidik ibu ayah untuk lebih matang dan bertanggung jawab Seperti yang ...
Biar Susah Mak Ayah Tak Tunjuk Kita Cuma Nak Yang Terbaik Untuk Anak

Biar Susah Mak Ayah Tak Tunjuk Kita Cuma Nak Yang Terbaik Untuk Anak

papar berkaitan - pada 16/11/2022 - jumlah : 139 hits
Sebagai ibu ayah kita sanggup buat apa saja asalkan semuanya cukup untuk anak anak Kalau dahulu kita hidup susah kita dah pasang niat untuk anak anak tak melalui pengalaman itu Kita hanya mahukan yang terbaik untuk anak biarpun kita sendiri...
Bila Badan Penat Gaduh Dengan Pasangan Anak Buat Perangai Bawalah Ke Pantai

Bila Badan Penat Gaduh Dengan Pasangan Anak Buat Perangai Bawalah Ke Pantai

papar berkaitan - pada 16/11/2022 - jumlah : 95 hits
Stress atau tekanan ialah keadaan seseorang itu mengalami ketidakstabilan sama ada fizikal ataupun mental dan ianya berkaitan dengan cara hidup kita Dr Hans Selye pengasas kepada teori stress atau tekanan perasaan telah mendefinisikannya se...
Rezeki Anak Kerana Doa Mak Ayahnya Alhamdulillah Masih Panjang Umurnya

Rezeki Anak Kerana Doa Mak Ayahnya Alhamdulillah Masih Panjang Umurnya

papar berkaitan - pada 4/11/2022 - jumlah : 166 hits
Alhamdulillah minggu lepas dapat rezeki balik kampung melawat mak Dapatlah kami meraikan mak bawa mak makan makan berehat daripada kerja hariannya dan dapat juga bawa mak untuk shopping Prinsip aku mudah je rezeki anak kerana doa mak dan ay...
Hoi Safuan Disangka Mar4h Cara Mak Jenny Borak Dengan Anak Lawak Habis

Hoi Safuan Disangka Mar4h Cara Mak Jenny Borak Dengan Anak Lawak Habis

papar berkaitan - pada 4/11/2022 - jumlah : 155 hits
Setiap negeri mempunyai cara percakapn yang tersendiri walaupun kadang kala ada sesetengah dialek dari negeri tertentu yang mungkin agak kasar bagi orang biasa yang bukan dari negeri berkenaan Namun ianya bukanlah kurang sopan untuk didenga...
Perhatikan Sikap Anak Kalau Suka Buat Perangai Tak Dengar Cakap Sebenarnya Tangki Emosi Dia Kosong

Perhatikan Sikap Anak Kalau Suka Buat Perangai Tak Dengar Cakap Sebenarnya Tangki Emosi Dia Kosong

papar berkaitan - pada 9/11/2022 - jumlah : 143 hits
Pernah tak anda alami situasi anak selalu meragam buat perangai dan tak dengar kata anda sebagai ibu bapa Sebenarnya setiap perbuatan anak ada kaitan dengan emosinya Sebagai ibu bapa elakkan dari terus memarahi anak Cuma memahami keperluan ...
Maream Masih Bebas Gajet Selalu Keluar Bawa Buku Bagus Farah Lee Didik Anak

Maream Masih Bebas Gajet Selalu Keluar Bawa Buku Bagus Farah Lee Didik Anak

papar berkaitan - pada 16/11/2022 - jumlah : 193 hits
Personaliti media sosial Farah Lee dilihat mempunyai cara tersendiri mendidik dan mengajar anaknya walaupun tanggungkjawab itu digalasnya bersendirian tanpa kehadiran seorang suami Apa yang boleh dipuji Farah berjaya membuktikan ibu tunggal...
Pentingnya Ayah Dalam Kehidupan Anak Dia Jadi Lebih Bijak Baik Tingkah Laku

Pentingnya Ayah Dalam Kehidupan Anak Dia Jadi Lebih Bijak Baik Tingkah Laku

papar berkaitan - pada 16/11/2022 - jumlah : 104 hits
Figura seorang papa sangat memberi makna dalam kehidupan anak anak Memang anak pandang tinggi pada papa mereka dan setiap tingkah lakunya akan diperhatikan dan anak akan ikut Betul kalau papa layan mama umpama queen anak anak akan ikut seka...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls

Wee Barking Up The Wrong Tree

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Fam What Happened To The World Cup Tickets



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Lelaki Bunuh Bakar Saudara Sendiri

Filem Reversi

Pucuk Manis Khasiat Dan Kesan Sampingan

Arief Apa Salahku Chord

8 Tanda Tanda Buasir Berdarah Mungkin Sebenarnya Kanser Usus

Afidivit Sokong Tahanan Rumah Najib Razak Ada Kesilapan