Anak Selalu Muntah Selepas Makan Mungkin Alami Penyakit Ganjil Ini Perlu Jumpa Pakar Segera


Anak muntah selepas makan? Adakah keadaan tersebut kerap terjadi? Jika ya, mungkin si kecil alami penyakit ganjil gangguan ruminasi. Ikuti penjelasan lanjut tentangnya. 

Mengapa anak muntah selepas makan? Jika si kecil kerap muntah atau mengeluarkan kembali makanan yang selepas beberapa jam waktu makan, terdapat kemungkinan mereka mengalami masalah gangguan ruminasi (rumination syndrome).
Selalunya, seorang kanak-kanak dengan keadaan ini akan makan secara normal, tetapi selepas 1 atau 2 jam, makan yang tidak dicerna akan masuk kembali ke mulut daripada tekak.
Situasi anak muntah selepas makan tersebut akan berlaku saban hari, setiap kali selesai waktu hidangan.
Perkataan ruminasi (rumination) berasal daripada lembu atau binatang yang melakukan proses mengeluarkan kembali makanan yang ditelan kembali ke mulut atau dikenali sebagai regurgitate. Ia proses pencernaan normal bagi haiwan tersebut.
Gangguan itu pernah dianggap sebagai penyakit ganjil yang menjejaskan kanak-kanak dengan ketidakupayaan mental.
Namun kini, pakar perubatan menyedari bahawa ia boleh dialami oleh mana-mana individu.
Seringkali keadaan tersebut berlaku pada bayi yang berusia antara 3 hingga 12 bulan dan kanak-kanak dengan gangguan kognitif.
Umumnya, sindrom tersebut adalah gangguan yang jarang berlaku sama ada kepada kanak-kanak, remaja, mahupun individu dewasa.

Fahami simptom penyakit ganjil gangguan ruminasi Bercakap tentang keadaan muntah selepas makan, mesti anda membayangkan keadaan muntah yang bersepah itu, kan?
Tetapi gangguan penyakit ganjil ruminasi ini adalah berbeza daripada muntah biasa.
Muntah ruminasi, keadaan makanan tidak dicerna dan selalunya masih mempunyai rasa yang sama seperti kali pertama ia dimakan.
Individu dengan keadaan ruminasi akan melakukan proses regurgitate selepas makan. Ia berlaku apabila makanan yang ditelan naik kembali ke bahagian tekak dan mulut.
Masalah anak muntah selepas makan itu bukan dilakukan secara terpaksa atau tidak sengaja seperti muntah biasa.
Gejala lain yang boleh berlaku, termasuklah:
Mengalami masalah nafas berbau Kehilangan berat Senak atau sakit perut Pereputan gigi Mulut atau bibir kering Gejala dan simptom yang dialami sama ada bagi kanak-kanak atau individu dewasa adalah sama.
Individu dewasa lebih cenderung untuk memuntahkan makanan yang kembali ke mulut daripada tekak. Manakala kanak-kanak pula akan cenderung mengunyah dan menelan kembali makanan tersebut.
Memahami punca anak muntah selepas makan Faktor yang menjadi penyebab kepada gangguan penyakit ganjil ini masih tidak diketahui. Tetapi terdapat beberapa perkara yang boleh menyumbang kepada perkembangannya, seperti:
Penyakit fizikal atau tekanan yang teruk boleh mencetuskan tingkah laku tersebut Pengabaian atau hubungan yang tidak normal antara anak dengan ibu atau penjaga menyebabkan si kecil mengalami masalah berkaitan aspek keselesaan diri. Bagi sesetengah kanak-kanak mengunyah boleh memberikan ketenangan Ia mungkin cara untuk kanak-kanak mendapat perhatian Ia dipercayai sebagai manifestasi penyakit mental seperti kemurungan atau kegelisahan Mengenal pasti gangguan ruminasi Oleh sebab keadaan yang berlaku seakan muntah, penyakit ganjil ini selalu disalah diagnosis sebagai gangguan muntah, gangguan gastrik atau penyakit refluks gastroesofagus.
Untuk mendiagnosis gangguan ini, doktor mungkin akan bertanyakan keadaan seperti:
Apakah rupa dan rasa makanan yang di ruminasi? Adakah keadaan ia masih kelihatan sama dan terasa seperti sebelumnya? Tempoh anak muntah selepas makan atau berlakunya regurgitate? Adakah gangguan penyakit ganjil itu membangunkan anak daripada tidur? Adakah anak mengambil ubat merawat refluks dan keberkesanannya? Walau bagaimanapun, beberapa ujian darah dan pengimejan boleh dilakukan untuk mengenal pasti penyebab lain simptom muntah dan menilai tahap dehidrasi dan kekurangan zat makanan.
Merawat masalah anak muntah selepas makan Untuk mengatasi masalah penyakit ganjil ini akan tertumpu kepada perubahan tingkah laku anak.
Beberapa pendekatan boleh digunakan seperti:
Mengubah postur anak semasa dan selepas makan Menggalakkan lebih banyak interaksi antara anak dan ibu semasa makan, memberikan lebih perhatian kepada si kecil Mengurangkan gangguan semasa menyusu Menjadikan waktu makan lebih santai dan menggembirakan Mengubah fokus anak ketika dia mula mengalami ruminasi Memberikan sesuatu yang masam atau pahit di lidah ketika dia mula muntah Menjalani psikoterapi bagi ibu dan/ atau keluarga mungkin dapat membantu meningkatkan komunikasi dan menangani rasa negatif disebabkan tingkah laku dan penyakit ganjil tersebut.
Tidak terdapat sebarang ubat yang boleh digunakan untuk mengatasi gangguan ruminasi ini.
Tidak menjejaskan keadaan fizikal Berita baiknya, gangguan ruminasi ini tidak mendatangkan masalah yang besar kepada keadaan fizikal individu.
Dalam kes yang jarang berlaku, ia boleh menyebabkan masalah pada esofagus. Bagi sesetengah remaja dengan sindrom ini, ia boleh menyebabkan penurunan kecil berat badan.
Anda disarankan untuk melakukan rundingan dengan doktor untuk mengenal pasti gejala dan psikologi tingkah laku bagi menghentikan gangguan ruminasi daripada berulang.
Sumber: Hello Doktor
The post Anak Selalu Muntah Selepas Makan Mungkin Alami Penyakit Ganjil Ini, Perlu Jumpa Pakar Segera appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/anak-selalu-muntah-selepas-makan-mungkin-alami-penyakit-ganjil-ini-perlu-jumpa-pakar-segera/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hati Hati Kalau Batuk Anak Bunyi Pelik Mungkin Sebab Penyakit Kroup

Hati Hati Kalau Batuk Anak Bunyi Pelik Mungkin Sebab Penyakit Kroup

papar berkaitan - pada 17/8/2023 - jumlah : 139 hits
Kanak kanak yang berumur lima tahun ke bawah mempunyai risiko yang lebih tinggi untuk menghidapi kroup Kroup kebiasaannya menyerang kanak kanak ketika cuaca sejuk Walau bagaimanapun anda tidak perlu terlalu risau mengenainya kerana jangkita...
Perkara Pertama Selepas Anak Mula Makan Kena Ajar Anak Minum Air Dari Cawan

Perkara Pertama Selepas Anak Mula Makan Kena Ajar Anak Minum Air Dari Cawan

papar berkaitan - pada 17/8/2023 - jumlah : 189 hits
Minum air masak dari cawan adalah antara perkara pertama yang kita kena latih bayi seawal mula makan Walaupun bayi sudah cukup dapatkan hidrasi daripada susu air masak sangat penting untuk 1 Latih anak minum menggunakan cawan 2 Bersihkan mu...
Badan Naik Cepat Sangat Sarat Hamil Anak Ketiga Nad Zainal Mengidam Makan Nasi Kandar

Badan Naik Cepat Sangat Sarat Hamil Anak Ketiga Nad Zainal Mengidam Makan Nasi Kandar

papar berkaitan - pada 24/8/2023 - jumlah : 217 hits
Pelakon Nad Zainal akhirnya mengesahkan dirinya sedang hamil anak ketiga dan bakal bersalin pada pertengahan Oktober depan Berdebar menantikan kelahiran bayi ketiganya itu akui Nad dia terbuka untuk berkongsikan perkhabaran gembira itu apat...
Anak Murid Cop Cikgu Sendiri Ajak Kahwin Selepas Habis Sekolah

Anak Murid Cop Cikgu Sendiri Ajak Kahwin Selepas Habis Sekolah

papar berkaitan - pada 29/8/2023 - jumlah : 141 hits
JAKARTA nbsp Seorang guru wanita di Indonesia berkongsi nbsp mesej nbsp seorang pelajarnya dalam aplikasi WhatsApp nbsp yang meluahkan rasa cinta dan mengajak dia berkahwin lapor portal berita Wolipop semalam Guru dikenali sebagai Rindy Yan...
Selepas 30 Minit Anak Nikah Ibu Meninggal Dunia

Selepas 30 Minit Anak Nikah Ibu Meninggal Dunia

papar berkaitan - pada 29/8/2023 - jumlah : 175 hits
Walaupun dalam dunia ini mempunyai banyak perkara yang tidak dijangka berlaku namun sebagai manusia siapalah kita untuk mengawal semua benda kita hanyalah hamba yang wajib mengabdikan Allah S W T Setiap perkara yang berlaku di dunia ini mem...
Isteri Peluk Anak Atas Bonet Kereta Selepas Tangkap Suami Curang

Isteri Peluk Anak Atas Bonet Kereta Selepas Tangkap Suami Curang

papar berkaitan - pada 1/9/2023 - jumlah : 178 hits
Sebuah klip video tular di Vietnam memaparkan seorang wanita duduk di atas bonet sebuah kereta sambil memeluk anaknya selepas menangkap suaminya curang bersama perempuan lain lapor laman berita Vietnam Post Dalam kejadian yang dikatakan ber...
Pelangi Selepas Hujan Shuhada Bawa Anak Bercuti Ke Jepun Ramai Tumpang Gembira

Pelangi Selepas Hujan Shuhada Bawa Anak Bercuti Ke Jepun Ramai Tumpang Gembira

papar berkaitan - pada 16/8/2023 - jumlah : 172 hits
Selepas kemelut rumahtangga yang berpanjangan akhirnya bekas isteri pelakon Hafidz Roshdi mengorak langkah bahagia bersama anak anak dengan bercuti ke luar negara Menerusi Instagramnya Shuhada tampil berkongsi momen indahnya bersama dua ana...
Kbs Bantu Kanak Kanak Kudung Kaki Jumpa Pakar Prostetik

Kbs Bantu Kanak Kanak Kudung Kaki Jumpa Pakar Prostetik

papar berkaitan - pada 31/8/2023 - jumlah : 162 hits
Baru baru ini tular sebuah video memaparkan seorang kanak kanak lelaki berusia 11 tahun berupaya menghabiskan lariannya sehingga ke garisan penamat dengan sebatang tongkat walaupun kudung kaki kiri Difahamkan Muhammad Aqil Naufal Zahiran me...
Anak Susah Sangat Nak Makan Sayur Buah Ini 15 Trick Buat Anak Mudah Makan Sayur Buah

Anak Susah Sangat Nak Makan Sayur Buah Ini 15 Trick Buat Anak Mudah Makan Sayur Buah

papar berkaitan - pada 4/9/2023 - jumlah : 220 hits
Seperti yang kita semua telah sedia maklum bahawa SAYUR dan BUAH dapat memberikan vitamin antioksidan serat air pada tubuh badan Bagi kanak kanak terutamanya ianya penting dalam perkembangan tubuh badan serta dapat meningkatkan sistem imuni...
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

Article 153 Of The Federal Constitution Does Not Bar Opening Uitm To Non Bumiputera

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik

Proses Pengubahsuaian Malaykord Baru

Pas Showing It Should Lead Pn Says Analyst

Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Lawrence Wong Mengangkat Sumpah Sebagai Perdana Menteri Keempat Singapura

Kangen Band Setengah Mati Mengejar Dia Chord

Airasia Santan Menu Baru Harga

Ulu Tiram Attack Suspect Not Ji Member Initial Link Made Due To Father S Past Says Igp

Muslims Rebuke Rais Yatim S No No To Sarawak S Proposal Of Conducting Friday Sermons In English

Resepi Sos Hijau Vietnamese Rolls