Anak Saya Pergi Giant Pun Dah Happy Datin Shahida Selesa Hidup Bersederhana


Di sebalik kelembutan air muka Datin Sri Shahida, siapa sangka sebenarnya isteri kepada usahawan kosmetik, Datuk Sri Alif Shukri seorang yang tegas dalam bab mendidik anak. Ibu kepada tiga cahaya mata lelaki dan dua perempuan ini mengakui tiada istilah manjakan anak walaupun sekarang ada harta.
Shahida antara salah seorang penerima Pa&Ma Gala 2022 untuk Best Mama Millennial dan secara eksklusif berkongsi kisahnya kepada orang ramai mengenai cara didikannya daripada sisi seorang ibu.

Anak mesti no 1
Sejujurnya Shahida mengakui sangat sibuk tetapi memandangkan anak memerlukan perhatian, nak tak nak memang kena curi juga masa untuk mereka.
“Sejak dari anak sulung lagi, saya akan pastikan anak akan tidur dengan saya dan suami sehingga umur 4 tahun. Dengan cara inilah saya boleh luangkan masa dengan mereka setelah seharian sibuk dengan kerja.
“Bila usia 4 tahun, barulah mereka akan tidur di bilik sendiri. Jika saya outstation sekalipun, anak-anak akan ikut sekali. Dengan cara inilah kami dapat eratkan hubungan, sebab jika hari biasa sibuk,” katanya.

Suka ajar anak ilmu kehidupan
Selain itu, Shahida juga menyatakan ramai orang cakap saya lembut tetapi hakikatnya saya sangat garang dengan anak. Bagi saya ada anak sekali cakap dah dengar, ada anak beberapa kali cakap masih tak dengar lagi. Jadi kita sebagai ibu kena pandai main peranan.
“Rutin harian anak-anak juga setiap kali lepas balik sekolah mesti makan sama-sama, mengaji dan malam tuisyen. Gajet tak dibenarkan dan semua pun dah ada jadual.
“Manakala Sabtu dan Ahad anak-anak dah ada jadual buat kerja rumah. Selalu saya cakap kita bukan kaya selamanya, sebab itu ilmu kehidupan penting. Sebab tu juga saya kena tegas dengan mereka. Saya risau zaman sekarang macam-macam masalah membelenggu anak remaja. Jadi jika tak diberi didikan baik, risau kesan akan datang.

“Jadi saya ajar hidup secara sederhana. Kita ibu bapa kena jadi contoh. Saya lebih suka hidup sederhana dan saya orang yang sangat berjimat.
“Anak-anak pun kalau pergi Giant, Speed Mart bukan main seronok. Mereka lebih suka pergi tempat macam tu berbanding mall besar yang ada jual barangan mewah.
“Anak-anak pun kena belajar susah. Sekarang kita senang, nanti esok lusa kita tak tahu jatuh terduduk. Itu pesanan yang selalu saya cakap pada anak,” ujarnya.
“Pandai satu kelebihan, kekurangan kita raikan”
Shahida berkata, anak-anak pandai satu kelebihan. Namun tak semestinya anak kurang pandai kita sisihkan. Macam saya ada dua anak disleksia iaitu Khadijah dan Ibrahim.

“Sebenarnya kekurangan anak tu kita kena angkat supaya jadi kelebihan. Bagi saya cukup lah pandai membaca, sembahyang dan mengaji serta ada ilmu kehidupan demi masa depan. Bila ada pakej ini, buat apa pun tetap boleh berjaya.
“Walaupun ada bibik, saya akan pastikan anak tak kekok buat semua perkara. Sebab tu mereka selalu diingatkan untuk lipat kain, gosok baju, dan sebagainya. Usia 9 tahun anak-anak saya dah boleh buat semua ini dengan baik. Memang akan ada pembantu yang bagi laporan setiap hari apa anak buat.

“Jika hari cuti, saya akan bawa mereka ke pejabat untuk tolong bungkus barang-barang. Jadi tak lah membazir masa dan mereka akan tahu susahnya nak dapat duit.
“Seboleh mungkin saya nak didik anak-anak jadi lebih baik dari saya dan suami. Jika tak dimulakan dari awal, bila besar lagi susah nak tegur dan ajar.
“Lagi satu prinsip saya biar anak jadi sahabat baik kita selama-lamanya. Kalau dia ada apa-apa masalah tak malu nak bercerita dan berkongsi,” ujarnya.
Ikuti perkongsian lebih lanjut dan tip didikan yang diamalkan Datin Sri Shahida dalam live Pa&Ma Gala 2022 di bawah:

Sikit-sikit, lama-lama jadi bukit. Ayuh, belajar cara didik anak untuk menyimpan sejak mereka kecil. Daftar sekarang di https://toko.ideaktiv.com/product/ajar-anak-simpan-duit/

Untuk lebih banyak info terkini jom sertai Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!
 
 
 
 
The post “Anak Saya Pergi Giant Pun Dah Happy.” Datin Shahida Selesa Hidup Bersederhana appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/anak-saya-pergi-giant-pun-dah-happy-datin-shahida-selesa-hidup-bersederhana/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Takut Periuk Terbang Jika Berjodoh Dengan Michael Ang Dsv Selesa Hidup Sendiri

Takut Periuk Terbang Jika Berjodoh Dengan Michael Ang Dsv Selesa Hidup Sendiri

papar berkaitan - pada 27/7/2022 - jumlah : 226 hits
Baru baru ini ada netizen mengatakan usahawan kosmetik Datuk Seri Vida dilihat sesuai dengan pengarah terkenal Michael Ang sehingga ada yang mendoakan agar mereka berjodohan Memetik mStar Online Vida berkata dia perlu memikirkan banyak perk...
Hiburan Kena Fikir Dua Kali Netizen Jodohkan Dengan Michael Ang Dsv Explain Lebih Selesa Hidup Bujang

Hiburan Kena Fikir Dua Kali Netizen Jodohkan Dengan Michael Ang Dsv Explain Lebih Selesa Hidup Bujang

papar berkaitan - pada 27/7/2022 - jumlah : 226 hits
Usahawan terkenal Datuk Seri Vida atau nama sebenarnya Hasmiza Othman 51 menjawab cadangan netizen yang menjodohkannya dengan pengarah Michael Ang Dalam temu bual bersama Vida menyatakan bahawa dia perlu berfikir beberapa kali jika hendak m...
Dengar Lagu Je Terus Menjerit Happy Anak Issey Peminat Dikir Barat Sama Minat Macam Daddy

Dengar Lagu Je Terus Menjerit Happy Anak Issey Peminat Dikir Barat Sama Minat Macam Daddy

papar berkaitan - pada 19/7/2022 - jumlah : 172 hits
Ke mana tumpahnya kuah kalau tidak ke nasi Bukan sahaja bapanya yang begitu menggemari Dikir Barat kini minat yang satu itu turut digemari buah hati pertama Issey Faeeq Fathian yang kini berusia hampir satu tahun Menerusi Instagram Issey me...
Arrasya Anak Tasya Kamila Punya Koleksi Puluhan Kipas Alasannya Karena Bikin Happy

Arrasya Anak Tasya Kamila Punya Koleksi Puluhan Kipas Alasannya Karena Bikin Happy

papar berkaitan - pada 20/7/2022 - jumlah : 144 hits
Di usia tiga tahun Arrasya bahkan udah punya puluhan koleksi kipas angin tahu merek hingga cara memasangnya
Ultah Ke 3 Ini Deretan Foto Terbaru Arthur Anak Chef Arnold Yang Lucu Dan Bikin Gemas

Ultah Ke 3 Ini Deretan Foto Terbaru Arthur Anak Chef Arnold Yang Lucu Dan Bikin Gemas

papar berkaitan - pada 16/7/2022 - jumlah : 212 hits
Arthur Miles Poernomo putra dari Chef Arnold belum lama ini berulang tahun Arthur kini menginjak usia 3 tahun Potret Arthur makin mencuri perhatian di usianya sekarang Potretnya begitu lucu dan bikin gemas Ini deretan foto terbarunya
Seangkatan Ayuh Anak Muda Bubar

Seangkatan Ayuh Anak Muda Bubar

papar berkaitan - pada 16/7/2022 - jumlah : 194 hits
Seangkatan Ayuh Anak Muda bubarPosted By on July 16 2022Angkatan Muda KEADILAN kembali bertaut selepas Pemilihan KEADILAN 2022 Ketua Angkatan Muda KEADILAN yang baharu Adam Adli Abd Halim mahu semua perbezaan pandangan dan hala tuju dikesam...
Rotan Perlu Bagi Saya Lembut Je Tak Boleh Dato Fazley Kongsi Tip Didik Anak

Rotan Perlu Bagi Saya Lembut Je Tak Boleh Dato Fazley Kongsi Tip Didik Anak

papar berkaitan - pada 16/7/2022 - jumlah : 140 hits
Menjaga anak anak ini satu anugerah bukan satu tanggungjawab Ini yang dipegang oleh Dato Dr Fazley sejak pertama kali bergelar bapa Mendidik dan membesarkan anak anak satu proses buat ibu bapa jadi lebih kuat Proses membesar anak anak ni ke...
Mikayla Nak Jadi Barbie Sambut Birthday 4 Tahun Memey Norman Tunaikan Impian Anak

Mikayla Nak Jadi Barbie Sambut Birthday 4 Tahun Memey Norman Tunaikan Impian Anak

papar berkaitan - pada 17/7/2022 - jumlah : 181 hits
Tak salah kita menunaikan impian anak kecil kita jika berkemampuan Asal anak happy mak ayah pasti turun sama merasa bahagia Impian anak kecil Mikayla Delisha Hakim anak ketiga pasangan selebriti Norman Hakim dan Memey Suhaiza yang mahu memi...
Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Optimizing Your Twitter Feed Strategies For Positive Content Filtering

Adapting To Consumer Behavior

There Is An Awakening

Rm232mil Road Project Awarded To Nepturis Witness Tells Wan Saiful Trial

App Inarah

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Masih Beraya



5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Racun Rihanna Slot Samarinda TV3


Al Qur An Sebagai Obat Dan Faktor Yang Mempengaruhi Berhasilnya Ruqyah

Untukmu Shayang

Pesanan Buat Sang Suami

Lfl Should Defend The Victims Too

1 500 Berarak Ke Dataran Merdeka Tuntut Hak Pekerja

More Than Pools Patios Eric Curtis Landscape Architecture Designs For Life