Anak Nampak Faham Tapi Sebenarnya Tak Faham Terapi Pertuturan Kongsi Nasihatkan Bawa Anak Untuk Penilaian


Memang ada kanak-kanak yang mempunyai kefahaman yang sepatutnya dengan usia mereka tapi masih belum bercakap, tetapi ramai sebenarnya masih belum bercakap disebabkan oleh kurang kefahaman. Tapi mereka bijak dengan tingkahlaku mereka hingga membuatkan parents sangka anak-anak ini faham.
Ok, saya akan terangkan macam mana yang dikatakan kanak-kanak nampak macam faham, tapi sebenarnya tak faham.

MEMBUAT PILIHAN
Bila kita memberi pilihan pada kanak-kanak, mereka biasanya memang akan ambil tak kisah samaada mereka nak atau tak nak.. Ini membuatkan parents percaya yang anak boleh faham dan membuat pilihan. Untuk mengenalpasti samada anak betul-betul faham atau tidak, perhatikan betul-betul perkataan yg anda gunakan.. sebab biasanya kanak-kanak akan mengambil perkataan terakhir yang anda sebut. Oleh itu, cuba tukar kedudukan perkataan setiap kali memberi pilihan.. contohnya “nak lego ke puzzle?” Anak mungkin akan menjawab “puzzle” kerana ia adalah perkataan terakhir yg mereka dengar. Kemudian tanya semula “nak puzzle ke lego?” Sekiranya anak menjawab “lego”, mmg jelas lah anak tak faham soalan tersebut.. tapi hanya menyebut perkataan terakhir yang didengarnya saja..
TUMPUAN BERSAMA
Kanak-kanak mungkin menggunakan tumpuan bersama ini untuk berpura-pura menunjukkan mereka faham. Ini terjadi bila parents melihat ke arah objek dan kanak-kanak juga melihat ke arah objek yang sama. Contoh bila ibu bertanya, “mana kasut” dan tanpa disedari, ibu memang sedang melihat ke arah kasut.
Oleh itu, pastikan anda TIDAK melihat ke arah objek yang anda sebutkan.. contohnya bila anda memberi arahan “bagi mama kasut”, anda melihat ke arah kanak-kanak atau lihat ke arah objek lain.. Jika anak mengambil kasut, bermaksud mereka faham.. tapi sekiranya mereka mengambil objek lain yang anda tengok, itu menunjukkan yang mereka masih tidak faham.
MENGIKUT RUTIN
Kanak-kanak memang bagus dalam mengikut rutin.. ada kalanya kita akan nampak anak boleh mengikut apa yang cikgu di sekolah arahkan. Contohnya apabila cikgu meminta semua kanak-kanak untuk beratur, jika anak anda seorang yang ‘observer’, mereka akan melihat apa yang dilakukan oleh kanak-kanak lain dan meniru pergerakan mereka.
Di rumah, mereka akan dapat lakukan sesuatu yang rutin tanpa perlu memahami arahan dari parents.. Sebagai contoh, sudah menjadi kebiasaan yang diajar oleh parents, lepas makan kanak-kanak perlu meletakkan pinggan ke singki.. atau pun selepas membuka gula-gula, kanak-kanak perlu membuang plastik gula-gula ke dalam tong sampah. Jadi bila parents memberi arahan “buang sampah ni”, anak akan terus bawa ke tong sampah walaupun anak tidak faham arahan kerana situasi itu yang biasa terjadi.

MENGGUNAKAN OBJEK MENGIKUT KEGUNAANNYA
Contoh yang mudah untuk kita faham adalah, anda beri arahan “Baling bola” semasa sedang bermain bola dengan anak. Nampak seperti anak betul-betul faham arahan tersebut kan. Tapi jika difikir semula, memang itu fungsi bola: untuk dibaling. Jika anda beri arahan “duduk atas bola” dan anak boleh buat, boleh kita cakap yang mereka betul-betul faham, sebab sangat pelik bola digunakan untuk duduk.
GUNAKAN KEDUDUKAN DALAM ARAHAN
Biasanya parents jarang atau kurang memberi perhatian kefahaman pada kedudukan, kerana selalunya anak boleh je buat arahan yang melibatkan kedudukan. Sebagai conoth “buang sampah dalam tong sampah” dan anak memang buang dalam tong samaph.. kerana sampah memang kita akan letak di dalam tong.. tapi jika anda memberi arahan “letak sampah di luar tong sampah” mungkin akan berbeza, kerana adalah pelik dan tak biasa untuk kita letakkan sampah di luar tong sampah.
Jadi, untuk bertul-betul kenalpasti sama ada anak faham arahan yang melibatkan kedudukan (atas, bawah, luar, dalam, depan, belakang), anda boleh cuba memberi arahan yang tak masuk akal atau diluar kebiasaan, seperti “letak mainan bawah kotak” atau “letak patung bawah katil”.. Atau untuk periksa samaada anak faham dalam dan luar, anda boleh lakukan aktiviti seperti gunakan kotak atau bas yang boleh dibuka pintu / bumbung.. kemudian letakkan beberapa blocks di luar dan di dalam kotak/bas.. dan beri arahan.. “letak block dalam bas” dan “keluarkan block dari bas”.. jadi kita boleh tahu yang anak betul-betul faham atau tidak konsep tersebut.
JADI MAKSUDNYA APA?
Maksudnya, kita kadang-kadang “assume” yang anak faham, tapi sebenarnya , mereka sedang melakukan perkara yang biasa dilakukan.. dalam erti kata lain “common sense”. Tapi perlu diingat juga, kita perlu lihat umur anak dan keupayaan untuk mereka memahami arahan.. sebab setiap peringkat umur ada kebolehannya tersendiri..
Tetapi, jika anak sudah melebihi usia 18 bulan tapi masih belum juga bercakap, dan kerap kali parents mengatakan “anak saya faham semua arahan tapi tak bercakap”.. di sini lah perlunya penilaian yang lebih terperinci untuk kefahaman mereka.. Jangan takut dan risau untuk berjumpa Speech Therapist berhampiran anda untuk penilaian.. Tak rugi untuk anda tahu kan.
Sumber: Aishah Kassim

Jom, kongsikan foto comel si manja anda bertemakan Jungle Cuties di SINI! Ada hadiah menarik menanti.(https://www.majalahpama.my/pencarian-bayi-pilihan-pama/)

Untuk lebih banyak info terkini jom sertai Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!
 
The post “Anak Nampak Faham, Tapi Sebenarnya Tak Faham” Terapi Pertuturan Kongsi Nasihatkan Bawa Anak Untuk Penilaian appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://majalahpama.my/anak-nampak-faham-tapi-sebenarnya-tak-faham-terapi-pertuturan-kongsi-nasihatkan-bawa-anak-untuk-penilaian/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bila Berjalan Dengan Anak Kita Akan Nampak Sentiasa Remaja Ibarat Kakak Dengan Adik Ozlynn Kongsi Nikmat Kahwin Muda

Bila Berjalan Dengan Anak Kita Akan Nampak Sentiasa Remaja Ibarat Kakak Dengan Adik Ozlynn Kongsi Nikmat Kahwin Muda

papar berkaitan - pada 5/10/2022 - jumlah : 159 hits
Bila cakap mengenai keluarga pelawak dan penyampai radio Johan dan Ozlynn Wati pasti ramai yang kagum dengan cara mereka mendidik dan membesarkan anak anak
9 Bulan Bonda Bawa Ayyaz Keluar Kembar Daddy Intan Kongsi Wajah Anak Ke 3

9 Bulan Bonda Bawa Ayyaz Keluar Kembar Daddy Intan Kongsi Wajah Anak Ke 3

papar berkaitan - pada 5/10/2022 - jumlah : 147 hits
Selepas selamat melahirkan bayi lelaki ketiga 4 September lalu Intan Saleh telah berkongsi wajah puteranya buat tatapan ramai Menerusi perkongsian Intan di instagram dan Tik Toknya dia menunjukkan beberapa momen Ayyaz ketika sedang tidur da...
Kongsi Perasaan Dengan Anak Dia Akan Faham Selalu Tenangkan Kita

Kongsi Perasaan Dengan Anak Dia Akan Faham Selalu Tenangkan Kita

papar berkaitan - pada 24/9/2022 - jumlah : 121 hits
Menjadi seorang ibu tidaklah mudah Kadang kadang akan hilang sabar dek kerana keletihan dan banyak tekanan yang dirasai Tak kisahlah sama ada ibu bekerja mahupun suri rumah kedua duanya akan melalui perkara yang sama Banyak sangat buat kerj...
Mak Pulak Kena Tanggung Dia Anak Kongsi Bapa Keluar Tabligh 40 Hari Tapi Langsung Tak Beri Nafkah

Mak Pulak Kena Tanggung Dia Anak Kongsi Bapa Keluar Tabligh 40 Hari Tapi Langsung Tak Beri Nafkah

papar berkaitan - pada 4/10/2022 - jumlah : 128 hits
Menyertai tabligh untuk berdakwah dan mencari ilmu agama merupakan satu perkara yang sangat baik dalam membantu kita untuk berubah menjadi insan yang lebih baik Namun harus diingatkan bahawa mereka yang menyertai tabligh perlulah menyempurn...
Urutkan Gusi Anak Kita Pada Tempat Gigi Nak Tumbuh Doktor Kongsi Tip Kurangkan Sakit Gigi Bayi

Urutkan Gusi Anak Kita Pada Tempat Gigi Nak Tumbuh Doktor Kongsi Tip Kurangkan Sakit Gigi Bayi

papar berkaitan - pada 5/10/2022 - jumlah : 121 hits
Mak mak dah bersedia bila anak mula mengalami teething Teething ialah proses gigi nak tumbuh keluar Gigi susu pertama akan mula tumbuh lebih kurang umur baby 6 bulan Tanda tanda yang biasa dapat dilihat ialah 1 Anak kuat merengek disebabkan...
Anak Sulung Selalu Nampak Tertekan Dengan Keadaan Tanpa Sedar Kita Puncanya

Anak Sulung Selalu Nampak Tertekan Dengan Keadaan Tanpa Sedar Kita Puncanya

papar berkaitan - pada 5/10/2022 - jumlah : 139 hits
Anak sulung ni memang banyak kelebihan antaranya mengikut kajian mereka ada IQ yang tinggi tetapi cara didik anak sulung yang salah boleh buatkan anak sulung jadi pemarah mudah melenting dengan adik adik dan selalu tinggikan suara bila bers...
Saya Nak Kahwin Tapi Kongsi Ciri Wanita Idaman Jung Ilwoo Luah Hasrat Mahu Berkahwin

Saya Nak Kahwin Tapi Kongsi Ciri Wanita Idaman Jung Ilwoo Luah Hasrat Mahu Berkahwin

papar berkaitan - pada 29/9/2022 - jumlah : 183 hits
Sudah lebih 17 tahun dalam industri Jung Il woo kekal menjaga imejnya yang baik ARTIKEL BERKAITAN Baru baru ini Jung Il woo telah terlibat dengan satu temu bual bagi mengulas tentang dramanya Good Job Pada awal temu bual pelakon itu memberi...
Manisnya Dia Iras Muka Mama La Mira Filzah Dan Suami Kongsi Foto Anak Di Instagram

Manisnya Dia Iras Muka Mama La Mira Filzah Dan Suami Kongsi Foto Anak Di Instagram

papar berkaitan - pada 2/10/2022 - jumlah : 178 hits
Pelakon Mira Filzah dan suaminya Wan Emir Astar akhirnya memded4hkan wajah putera sulungnya Wan Khair Amir kepada umum selepas tujuh bulan dilahirkan Mira dan suami sama sama berkongsi foto bayi comel mereka di Instagram masing masing Alaha...
Kemain Nak Bawa Pelajar Luar Untuk Belajar Dinegara Tapi Rakyat Sendiri Tercicir Lemah Betul Ya Kementerian Ini

Kemain Nak Bawa Pelajar Luar Untuk Belajar Dinegara Tapi Rakyat Sendiri Tercicir Lemah Betul Ya Kementerian Ini

papar berkaitan - pada 1/10/2022 - jumlah : 154 hits
Baru semalam aku terbaca berita pelajar STPM yang dapat CGPA 4 0 tapi tak dapat tawaran dari mana mana universiti tempatan Tadi pula aku terbaca tajuk berita keputusan yang cemerlang tak jamin diterima masuk universiti Ini berita nak tambah...
Azmin Pledges To Tell All On May 11

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Utilizing Crowdfunding For Business

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

Malaysia S Ex Pm Mahathir Faces Anticorruption Probe



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq

Kemeriahan Aidilfitri Bila Anak Anak Pulang Beraya Bersama Keluarga

Beraya Di Kuantan Dan Melaka

Lirik Lagu Katakan Saja Nabila Razali

Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024