Anak Meragam Terkurung Dalam Rumah Pagi Pagi Keluar Kejap Biar Kena Matahari


Tahu tak, semakin lama kita terkurung di dalam rumah yang ‘lemau’ dan terkedap, semakin huru-hara jam biologi kita. Ini paling beri kesan kepada anak-anak kecil kerana jam biologi mereka sedang berkembang!
Bagaimana? Baik, sifir mudahnya:
– Suhu badan yang hangat itu membuat kita segar, bertenaga serta fokus. Contoh mudah, kita merasa segar semasa bersenam dan membuat aktiviti aktif.
– Suhu badan yang menyejuk itu pula meningkatkan rasa mengantuk. Contoh mudah, kita mudah merasa mengantuk selepas mandi (sejukkan badan) yang melekit dan berpeluh, mandi pantai atau setelah puas ‘main air’ di kolam mandi.

Matahari pagi sangat berjasa dari sudut:
Menghangatkan badan selepas badan mengalami penurunan suhu terendah terutamanya beberapa jam sebelum waktu subuh (dawn).
Suhu yang meningkat (hangat) akan menghantar signal kepada reseptor di bahagian otak yang mengawal status mental dan keberjagaan (alertness).Ia seterusnya meningkatkan pengeluaran Serotonin atau popular dengan nama hormon gembira.
Anak yang gembira mudah belajar, aktif, kurang meragam dan lebih mudah tidur bila badannya mengesan penurunan suhu, yang selalunya bermula selepas tengahari.
Itulah sebabnya kita semua mula rasa mengantuk selepas waktu ‘lunch break’ kerana tahukah anda, seawal pertengahan tengahari, badan akan mula merendahkan suhunya sebagai persediaaan tidur malam yang akan bermula beberapa jam sahaja lagi!

Ya, tidur malam yang bagus itu sebenarnya proses yang bermula sejak AWAL PAGI! Berjalan sekitar 30 minit dibawah matahari pagi itu sangat bagus. Jika berjalan keluar rumah itu sukar atau mustahil buat anda, cukuplah jika anda benarkan anak bermain di depan parkir rumah atau balkoni yang terang dan cerah. Dapat berpeluh itu lagi bagus. Namun yang penting, asalkan cahaya matahari dapat kena kepada kulit dan dapat di tangkap oleh mata anak anda!
Mengapa mata
Hormon cortisol (mempromosi rasa berjaga & awas) di rembeskan bila retina mata kita menangkap jumlah cahaya yang banyak. Manakala hormon Melatonin (hormon tidur/mengantuk) pula di rembeskan ketika retina mata menangkap cahaya yang kurang atau keadaan gelap
Inilah sebabnya mengapa anak-anak yang bermain gadjet atau menonton tv ketika menghampiri waktu mereka patut tidur, lebih sukar terlelap kerana signal cahaya menghalang penghasilan hormon tidur yang efektif. Lebih lama anak berjaga➡ badan memasuki fasa overtired ➡ lebih mudah meragam akibat letih / lebih lambat tertidur akibat kekurangan hormon tidur.

Inilah juga sebabnya mengapa sebahagian orang yang sukar tidur, memilih untuk memakai ‘blind fold’ (penutup mata) agar retina mata menangkap amaun kegelapan yang optimum.
Maka, jika anda memilih untuk aktif, duduk di dalam suasana yang cerah terang dan berudara segar serta mendapat amaun cahaya semulajadi yang elok setiap hari pada waktu siang, maka jam biologi badan (kitaran bangun – tidur) anda akan secara automatic berputar mengikut waktu sepatutnya.
Cahaya matahari = sumber vitamin D= bantu perkembangan tulang & sistem imun.
Cahaya matahari mengaktifkan vitamin D dalam badan manusia lalu meningkatkan penyerapan kalsium untuk penghasilan dan pembesaran tulang.

Matahari juga mengaktifkan T-cell dalam badan manusia yang memainkan peranan penting dalam perkembangan sistem imun. Ya, matahari buat manusia sihat, gembira dan tidur lebih elok!
Sudah lama anak-anak terperap di dalam rumah tak dapat cahaya semulajadi? Mood dan tidur anak pun sudah ke laut?
Apa kata mulai hari ini kita bermain di bawah cahaya matahari setiap pagi!
Kredit: USWATUN HASANAH MOHD HABIB
KONSULTAN TANGISAN BAYI
DBL INSTITUTE
THB EDU ASSC
THE WONDER WEEKS ACADEMY
SLEEPSMART EDUCATION

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)

Pa&Ma dengan kerjasama 9 bulan 10 hari nak bagi webinar PERCUMA tanda terima kasih atas sokongan follower semua selama ini.
Webinar ‘Aku Tak Takut Beranak’ menampilkan barisan speaker-speaker hebat dan berpengalaman dalam bidang keibubapaan seperti Ustaz Don, Ustaz Kazim Elias, Dato’ Dr Fazley Yaakob, Dr Rizal Abu Bakar, Dr Maiza Tusimin dan Dr Afida Sohana.
Selain berpeluang menceduk ilmu yang dikongsi, anda juga berpeluang memenangi hadiah cabutan bertuah sebab ada 70 hadiah best yang ditawarkan termasuklah sebuah handphone.
So apa yang anda kena buat untuk dapat HADIAH CABUTAN BERTUAH tu? Just daftar je kat sini https://toko.ideaktiv.com/product/webinar-aku-tak-takut-beranak/
FREE je tau Webinar ni!!
The post Anak Meragam Terkurung Dalam Rumah, Pagi-Pagi Keluar Kejap Biar Kena Matahari! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/anak-meragam-terkurung-dalam-rumah-pagi-pagi-keluar-kejap-biar-kena-matahari/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rambut Dipotong Separa Botak Ibu Tipu Anak Supaya Tidak Keluar Rumah Semasa Pandemik

Rambut Dipotong Separa Botak Ibu Tipu Anak Supaya Tidak Keluar Rumah Semasa Pandemik

papar berkaitan - pada 3/6/2021 - jumlah : 308 hits
Taiwan kini sedang dilanda gelombang baru bagi COVID 19 sejak dari bulan Mei yang lalu dan kian hari kes semakin meningkat Kuarantin merupakan satu perkara yang sukar dilakukan buat sesetengah orang dan beberapa para ibu bapa turut mengarah...
Anak Tidur Ibu Bapa Keluar Ke Pasar Rumah Terbakar Kakak Meninggal Adik Selamat

Anak Tidur Ibu Bapa Keluar Ke Pasar Rumah Terbakar Kakak Meninggal Adik Selamat

papar berkaitan - pada 6/6/2021 - jumlah : 221 hits
Seorang kanak kanak perempuan berusia enam tahun yang ditinggalkan di rumah dengan pintu berkunci oleh ibu bapanya yang pergi ke pasar maut selepas rumahnya di Kondominium The Rise Collection II Jalan Dr Wu Lien Teh Georgetown terbakar pagi...
Hampir 12 Tengah Malam Bapa Tertidur Tak Sedar Anak 3 Tahun Setahun Keluar Rumah

Hampir 12 Tengah Malam Bapa Tertidur Tak Sedar Anak 3 Tahun Setahun Keluar Rumah

papar berkaitan - pada 30/5/2021 - jumlah : 353 hits
Seorang bapa mengakui disebabkan kecuaiannya tidur terlalu lena menjadi punca dua anak perempuannya berusia satu dan tiga tahun berkeliaran tanpa pengawasan di sekitar Kampung Melayu Kulai di Kulai Johor pada Jumaat Ketua Polis Daerah Kulai...
Hanya Dua Orang Dari Isi Rumah Dibenar Keluar Bermula 1 Jun

Hanya Dua Orang Dari Isi Rumah Dibenar Keluar Bermula 1 Jun

papar berkaitan - pada 31/5/2021 - jumlah : 186 hits
MALAYSIAKINI Hanya dua orang sahaja wakil isi rumah dibenarkan keluar di bawah prosedur operasi standard sepanjang perintah sekatan pergerakan penuh yang bermula 1 Jun ini Menteri Pertahanan Ismail Sabri Yaakob berkata mereka dibenarkan kel...
Nak Keluar Ketika Total Iockdown Ini 14 Perkara Penting Korang Perlu Tahu Sebelum Keluar Rumah

Nak Keluar Ketika Total Iockdown Ini 14 Perkara Penting Korang Perlu Tahu Sebelum Keluar Rumah

papar berkaitan - pada 1/6/2021 - jumlah : 207 hits
LEBIH banyak sekatan jalan raya akan dilakukan di seluruh negara bermula tengah malam ini berikutan pelaksanaan Sekatan Pergerakan Penuh atau total lockd0wn bermula 1 Jun hingga 14 Jun ini
Risau Sangat Nak Bagi Anak Pegang Gunting Biar Saja Lama Lama Anak Pandai

Risau Sangat Nak Bagi Anak Pegang Gunting Biar Saja Lama Lama Anak Pandai

papar berkaitan - pada 9/6/2021 - jumlah : 261 hits
Tugasan yang melibatkan aktiviti menggunting selalu menjadi masalah pada anak anak kecil kita Tidak biasa memegang gunting malah kurang mahir memegang gunting dengan cara tepat membuatkan kita terpaksa membantu anak Sekali dua mungkin tidak...
12 Idea Susun Atur Dekor Ruang Belajar Anak Anak Di Rumah

12 Idea Susun Atur Dekor Ruang Belajar Anak Anak Di Rumah

papar berkaitan - pada 8/6/2021 - jumlah : 328 hits
Dua hari lepas telah pun di umumkan taqwin pembelajaran anak anak sekolah di mana pelaksanaan semula PdPR selama 25 hari bermula 13 14 Jun 2021 Pada pendapat ana ia adalah sangat wajar sebagai salah satu langkah yang di ambil kerajaan sebag...
Pergerakan Tidak Melebihi Radius 10km Dari Kediaman Hanya Dua Orang Dibenarkan Keluar Dari Rumah Ismail Sabri

Pergerakan Tidak Melebihi Radius 10km Dari Kediaman Hanya Dua Orang Dibenarkan Keluar Dari Rumah Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 31/5/2021 - jumlah : 260 hits
Hanya dua orang dari setiap rumah dibenarkan keluar untuk membeli barang keperluan sepanjang sekatan pergerakan penuh kata Menteri Kanan Keselamatan Datuk Seri Ismail Sabri Katanya pergerakan itu tertakluk dalam radius 10 kilometer sahaja P...
Hiburan Tak Ada Maid Sari Yanti Akui Urus Hal Rumah Dan Anak Anak Sendiri

Hiburan Tak Ada Maid Sari Yanti Akui Urus Hal Rumah Dan Anak Anak Sendiri

papar berkaitan - pada 9/6/2021 - jumlah : 223 hits
Pelakon Sari Yanti menjawab pertanyaan pengikutnya di Instagram menerusi fungsi soal jawab bahawa dirinya tidak mempunyai pembantu dalam menolongnya uruskan hal hal rumah Menurut Sari dia mengakui masih terkial kial dalam menguruskan hal ru...
Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Effective Market Research On A Budget

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Tiga Lelaki Bakar Anak Kucing Diburu Polis

Pengalaman Menginap Di Grand Court Hotel Teluk Intan Dekat Dengan Menara Condong Teluk Intan



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Unveiling The Convenience Of Online Bookstore In Malaysia

Pilihan Allah Pasti Terbaik Kita Tidak Bisa Memaksa Pilihan Kita Kepada Allah

True Wallet Live22 Top 53 By Nellie Live22slot Fun 29 Jun 2024

Konfflik Irael Iran 3 Suasana Terkini

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Bercakap Dengan Jun