Anak Kuat Mengamuk Sampai Penat Nak Pujuk Pakar Kongsi Teknik Yang Betul Redakan Marah Anak


Anak saya seorang yang sangat teratur. Setiap kali bermain dia akan menyusun alat permainannya dengan rapi dan bila ada rakan yang melanggar dia akan marah sangat sampai berguling. Saya risau melihat sikap panas barannya itu. Bagaimanakah cara terbaik untuk mengajar anak supaya mengawal rasa marah? 

“..rakannya yang melanggar dia akan marah sangat sampai berguling..”
Berdasarkan tingkah laku anak anda, maka dia perlu didedahkan pada Kemahiran Pengurusan Kemarahan (Anger Management Skills)
Bezakan antara emosi dan tingkahlaku Kemarahan adalah sesuatu yang normal untuk menunjukkan perkembangan emosi seseorang yang sihat. Walaubagaimanapun, di peringkat kanak-kanak, mereka masih lagi di tahap yang mana mereka keliru untuk memahami perbezaan antara perasaan emosi marah dan perbuatan  agresif. Perasaan itu perlu, tetapi tidak perlu dizahirkan dengan perbuatan yang mengancam sekeliling.
Salah satu cara yang terbaik untuk mengajar anak-anak untuk melabelkan emosi mereka, dengan demikian, mereka boleh memberitahu jenis-jenis emosi yang berkaitan dengan kemarahan, kekecewaan dan sebagainya.
Ibu boleh atau guru boleh memberitahu anak-anak, “Tidak mengapa untuk merasa marah, tetapi bukan memukul.” Bantu si kecil untuk mereka mampu melihat perbezaan antara keduanya dan seterusnya membantu mereka untuk mengawal kemarahan terlahir.
Kadangkala, tingkah laku agresif boleh hadir melalui perasaan yang tidak selesa, bukan sahaja kemarahan, malah boleh jadi emosi yang berbentuk kesedihan, malu dan sebagainya. Adalah perlu untuk bercakap dengan anak tentang emosi dan perasaan , seterusnya ia membuatkan mereka mampu untuk membezakan jenis-jenis emosi yang ada.
Menunjuk cara kemahiran pengurusan kemarahan Ambil nafas dalam-dalam. Ingatkan diri sendiri bahawa untuk menenangkan anak bukan sesuatu yang terdesak. Jauhkan diri anak dengan barang-barang yang boleh mencederakan mereka sendiri serta orang lain. Jika ibu bapa tenang, anak akan tenang. Ini adalah konsep asas dalam Kemahiran Pengurusan Kemarahan (Anger Management Skills) untuk menunjukkan model terbaik untuk mengawal kemarahan.
Jika ibu bapa pun melampiaskan kemarahan dengan perbuatan seperti mengamuk dan memukul, ingatlah si anak sentiasa melihat tingkahlaku kita sebagai contoh di sekeliling. Ia hanyalah sekadar ibarat ketam mengajar anaknya berjalan lurus.
Ibu bapa juga perlu ingat bahawa sesetengah anak akan mengamuk untuk meredakan kemarahan. Otak mereka sedang berkembang dan masih belum ada atau neural pathways yang kukuh untuk mengajar mereka mengawal diri sendiri. Sedangkan, orang dewasa pun masih belum mampu mengawal selia kemarahan mereka sendiri.
Mewujudkan peraturan ketika marah Antara cara terbaik untuk mengembangkan neural pathways ialah dengan menawarkan empati. Maksudnya, kita membenarkan anak marah untuk melepaskan segala kekusutan, kemarahan, kesakitan dan emosi yang lain. Ia akan membina rasa percaya antara ibu bapa dan anak. Kemudian, jangan biarkan mereka keseorangan selepas marah, pergi kepada mereka dan mulakan perbualan ringkas seperti bertanya punca kemarahan, akibat kemarahan, cara penyelesaian terbaik dengan perbincangan bersama.
Ibu bapa juga perlu meletakkan had jika perlu untuk memastikan semua orang selamat. Sambil mengakui kemarahan adalah sesuatu yang normal tetapi dalam pada yang sama kita perlu hadirkan rasa penyanyang kepada anak. Had itu hanya pada perbuatan, bukannya emosi. Mengatasi emosi yang negatif adalah lebih baik untuk membantu perkembangan emosi anak-anak yang sihat.
Jika si kecil memukul ibu bapa, anda boleh bertoleransi dan kekal menjadi penyayang seketika. Sebenarnya, kanak-kanak tidak mempunyai niat untuk menyakitkan hati orang lain. Itu adalah benda yang menakutkan dan membuatkan mereka akan rasa bersalah.
Mengajar cara mengatasi kemarahan yang sihat Selain berbincang tentang kemarahan mereka selepas reda, ibu bapa boleh mencuba mencari bahan-bahan permainan lain yang membuatkan mereka boleh memudarkan perasaan marah. Contohnya, aktiviti mewarna dengan  krayon, musik yang menenangkan, terapi bauan yang menyegarkan supaya mereka boleh menjadi lebih tenang.
Guna time-out atau mengasingkan mereka sebagai langkah pantas untuk beri mereka bertenang. Jauhkan diri mereka dari situasi yang membuatkan mereka semakin marah. Walaubagaimanapun, ketika time-out, ia bukanlah bermaksud membiarkan mereka diasingkan diri keseorangan, bahkan ibu bapa perlu melihat mereka ditakuti mereka akan mencederakan diri sendiri.
Memberikan penghargaan jika perlu Ini adalah pengurusan tingkahlaku yang biasa iaitu dengan cara memberikan pengukuhan positif jika mereka membuat sesuatu yang baik. Contohnya, berikan pujian, pelukan dan ciuman kepada si kecil jika mereka mampu meredakan kemarahan. Jika mereka melanggar peraturan, kita boleh memberikan pengukuhan negatif iaitu dengan mengambil sesuatu dari mereka. Contohnya, tidak membenarkan menonton televisyen jika mereka masih marah.
Ketika mereka sedang marah, ia bukanlah masa yang baik untuk menerangkan kenapa mereka tidak boleh dapat apa yang merheka mahu. Selepas kemarahan reda, barulah masa yang sesuai untuk menerangkan sesuatu.
The post Anak Kuat Mengamuk Sampai Penat Nak Pujuk? Pakar Kongsi Teknik Yang Betul Redakan Marah Anak appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://majalahpama.my/anak-kuat-mengamuk-sampai-penat-nak-pujuk-pakar-kongsi-teknik-yang-betul-redakan-marah-anak/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Doktor Kongsi Tip Pujuk Anak Ke Klinik Gigi Tanpa Rasa Takut Dan Fobia

Doktor Kongsi Tip Pujuk Anak Ke Klinik Gigi Tanpa Rasa Takut Dan Fobia

papar berkaitan - pada 1/1/2019 - jumlah : 465 hits
Doktor cuba doktor bagitau kat saya macam mana saya nak pujuk anak saya pergi klinik gigi Dia fobia sangat masa kat sekolah kena tampal Memang bukan senang nak pujuk anak anak kecil pergi klinik gigi kalau dia dah ada pengalaman ngeri masa ...
Mama Papa Boleh Merangkak Sekali Bila Nak Latih Anak Banyak Kelebihannya Bonding Pun Kuat

Mama Papa Boleh Merangkak Sekali Bila Nak Latih Anak Banyak Kelebihannya Bonding Pun Kuat

papar berkaitan - pada 21/12/2018 - jumlah : 326 hits
Bila anak kita dah mula meniarap dan sudah pandai angkat pinggulnya untuk merangkak mama papa jangan segan silu untuk cuba merangkak bersama Begitu juga dengan anak anak yang sudah besar Apa salahnya bersama sama merangkak supaya anak lebih...
Fateh Kuat Adam Corrie Kongsi Momen Khatankan Anak Masa Umur 5 Bulan

Fateh Kuat Adam Corrie Kongsi Momen Khatankan Anak Masa Umur 5 Bulan

papar berkaitan - pada 28/12/2018 - jumlah : 273 hits
Adam Fateh Lee anak kepada pelakon Adam Corrie walau pun baru berusia 5 bulan sudah dikhatankan Fateh anak kuat kata si ayah Adam Corrie melaksanakan khatan untuk bayinya di sebuah hospital di ibu negara telah memuatnaik gambar cahaya matan...
Anak Fobia Lepas Kena Tampal Gigi Dekat Sekolah Doktor Gigi Kongsi Tip Untuk Pujuk Anak Ke Klinik

Anak Fobia Lepas Kena Tampal Gigi Dekat Sekolah Doktor Gigi Kongsi Tip Untuk Pujuk Anak Ke Klinik

papar berkaitan - pada 9/1/2019 - jumlah : 977 hits
Bila sebut tentang gigi klinik pergigian doktor gigi bukan sahaja kanak kanak yang terasa takut malah orang dewasa turut terasa ngilu dan sakit Walaubagaimanapun Rawatan pergigian sangat diperlukan untuk memastikan gigi sentiasa bersih gusi...
Umur 3 4 Tahun Memang Anak Tengah Kuat Tantrum Suka Tipu Tipu Guru Ini Kongsi Tip Elak Jadi Habit

Umur 3 4 Tahun Memang Anak Tengah Kuat Tantrum Suka Tipu Tipu Guru Ini Kongsi Tip Elak Jadi Habit

papar berkaitan - pada 1/1/2019 - jumlah : 417 hits
Kanak kanak berumur 3 hingga 4 tahun memang selalu uji kesabaran ibu ayah Tantrum tabiat menipu sering kali menjadi tabiat Guru ini kongsi cara untuk mengelakkan ia daripada menjadi kebiasaan atau habit Pengasas TFA playschool berkongsi ten...
Jangan Marah Kalau Anak Sulung Kuat Sentap Ini Antara Sebabnya

Jangan Marah Kalau Anak Sulung Kuat Sentap Ini Antara Sebabnya

papar berkaitan - pada 25/12/2018 - jumlah : 539 hits
Jangan Marah Kalau Anak Sulung Kuat Sentap Ini Antara Sebabnya Kalau anak kedua ada sindrom anak kedua anak sulung juga ada peelnya yang mak kena jaga jaga Biarpun anak sulung jenis mudah disuruh dan menurut perintah tapi mereka pantang di ...
Penat Uruskan Anak Dan Rumahtangga Suami Kena Belajar Fahami Isteri Baru Isteri Makin Kuat

Penat Uruskan Anak Dan Rumahtangga Suami Kena Belajar Fahami Isteri Baru Isteri Makin Kuat

papar berkaitan - pada 24/12/2018 - jumlah : 354 hits
Salah satu sebab mengapa isteri amat perlukan me time dalam hidupnya kerana kurangnya masa rehat pada diri sendiri Bebanan emosi juga antara penyebab isteri menjadi terlalu penat Dalam hal ini suami kenalah fahami isteri sekali sekali bagi ...
Ini Jalan Terakhir Terpaksa Berniqab Nak Pujuk Anak Gelagat Lucu Ayah Ini Tarik Perhatian Netizen

Ini Jalan Terakhir Terpaksa Berniqab Nak Pujuk Anak Gelagat Lucu Ayah Ini Tarik Perhatian Netizen

papar berkaitan - pada 23/12/2018 - jumlah : 778 hits
Anak kecil yang rapat dengan ibunya memang akan sentiasa mahu ibu disisi Tapi adakalanya kekangan tugas dan masa si ayah mengambil alih Seperti apa yang dilakukan bapa ini lucu dan kelakar Demi untuk pujuk dan menghiburkan anak tersayang sa...
Ustazah Norhafizah Musa Kongsi Rahsia Nak Dapat Anak Bijak Dunia Akhirat

Ustazah Norhafizah Musa Kongsi Rahsia Nak Dapat Anak Bijak Dunia Akhirat

papar berkaitan - pada 24/12/2018 - jumlah : 387 hits
Ustazah Norhafizah Musa penceramah bebas berkongsi kepada ibu bapa rahsia untuk mendapat anak bijak dunia dan akhirat Memiliki anak anak yang bijak dan berakhlak sentiasa menjadi impian di dalam hati setiap yang bergelar ibu bapa Maka berus...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Wan Ji Najib Dapat Layanan Sangat Istimewa Di Penjara

Hospital Kuala Pilah

Potong Ikan Keluar Api

Asan Lembu The Movie

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Packing Barang Kucing Kesayangan

Subconscious Mind

Doa Doa Dalam Bulan Ramadan Yang Boleh Kita Amalkan

Mangkuk Correle 2024

Diy Toy For Toddler

Peristiwa Nuzul Al Quran Dan Bekalan Air