Anak Kidal Ada Kelebihannya Mama Jangan Runsing Atau Cuba Tukar Tangan Anak


Pasti ada diantara kita yang memiliki anak yang menulis menggunakan tangan kidal. Sebenarnya tak salah dan tak jadi satu kesalahan pun jika menggunakan tangan kidal. Jika anak anda memilih untuk menggunakan tangan kidal seperti ayahnya, biarkan sahaja.
Jangan sesekali memaksa anak yang berkecenderungan tangan kidal kepada tangan kanan. Percayalah, bila besar anak akan keliru dengan kiri dan kanan. Lebih-lebih lagi bab mencari arah. Kan susah tu!
Anak kidal ni banyak kelebihannya. Paling penting mereka tersangatlah kreatif! Jom baca kelebihan anak kidal yang dikongsikan oleh Cikgu Iznan, di blognya, www.cikguiznan.com.
Apa Yang Anda Perlu Tahu Jika Mempunyai Anak Kidal
Sebenarnya, tidak ramai yang dilahirkan kidal. Mereka terdiri daripada 15 peratus populasi dunia dan dianggap unik serta kreatif. Menurut kajian, kemahiran motor kanak-kanak berkait rapat dengan fungsi otak.

Otak besar manusia terdiri daripada dua bahagian, iaitu kiri dan kanan. Otak kanan berfungsi mengawal bahagian kiri badan, manakala otak kiri bertanggungjawab mengawal bahagian kanan badan. Namun bagi anak kidal, fungsi otak kanannya berkembang lebih baik dan dominan berbanding otak kiri.
Selain itu, otak kiri juga berperanan mengawal kemampuan berbahasa, bercakap, menulis dan semua perkara berkaitan tata bahasa. Sementara otak kanan pula berfungsi mengatur kreativiti, keupayaan persepsi, pengenalan dimensi ruang, situasi, waspada dan tumpuan.
Bagi kanak-kanak kidal, kecenderungan mereka menggunakan tangan kiri boleh dilihat seawal usia dua ke tiga tahun. Ketika ini, kemahiran motornya sedang berkembang dan akan menunjukkan bahagian mana yang lebih dominan. Sifat kidal akan lebih ketara ketika kanak-kanak mencapai usia lima tahun.

Terdapat beberapa fakta mengenai anak kidal yang boleh dijadikan rujukan serta panduan oleh ibu bapa. Antaranya;
1. Anak mewarisi kidal dari keturunan
Pada 2007, seorang penyelidik mendedahkan penemuannya berkaitan anak kidal. Ia berpunca daripada faktor keturunan. Kesimpulan itu dibuat berdasarkan kes penghidap disleksia yang mempunyai gen simetri otak. Gen itu diturunkan daripada bapa, tetapi tidak bermakna kidal disebabkan kelainan simetri otak.
2. Bukan semua kidal semula jadi
Potensi kidal memang ditunjukkan sejak anak lahir. Tetapi, ada juga kanak-kanak yang kidal disebabkan faktor kesihatan, tangan kanan tidak berfungsi baik atau otot tangan kanan lemah hingga terpaksa menggunakan tangan kiri.
3. Anak kidal lebih peka
Menurut laporan dibentangkan Pusat Perubatan Universiti Georgetown, Amerika Syarikat, pendengaran anak kidal lebih tajam dan mampu membezakan jenis suara dengan baik. Ini berbeza dengan anak dominan tangan kanan yang lebih dinamik dan mudah berubah hingga tidak sensitif dalam membezakan jenis suara.

4. Tidak tetap pendirian
Berdasarkan ujian tingkah laku yang diadakan di Scotland, didapati orang kidal lebih pemalu. Mereka bimbang melakukan kesilapan dan takut menerima kritikan hinggakan mudah bersikap ragu-ragu dalam membuat keputusan.
5. Sensitif
Anak kidal mudah berubah mood dan lebih sensitif. Ini kerana, segelintir daripada mereka tidak mempunyai keseimbangan dalam memproses emosi di otak kanan dan kiri.
6. Kreatif
Hasil kajian terhadap lebih 2,000 orang kidal menunjukkan bahawa sebahagian besar daripada mereka lebih berbakat dalam bidang seni dan artistik.
7. Lebih penakut
Persatuan Psikologi British membuat penelitian terhadap beberapa orang kidal dan mereka yang dominan tangan kanan.
Semua responden diminta menonton filem seram. Hasilnya, kanak-kanak kidal mengingati dengan jelas setiap adegan yang menyeramkan dalam filem dan cenderung mengalami trauma.

8. Pintar
Anak kidal mempunyai otak yang lebih berstruktur, menjadikan kemampuan intelektualnya lebih tinggi dalam pelbagai bidang. Mensa, sebuah organisasi yang menghimpunkan pemilik IQ tertinggi di dunia menyatakan sekurang-kurangnya 20 peratus ahlinya adalah kidal.
Apapun, anak kidal mempunyai banyak kelebihan yang boleh dikembangkan dari semasa ke semasa. Justeru, ibu bapa dan guru seharusnya memahami dan menerima keunikan yang ada dalam diri anak-anak ini.
Ibu bapa khususnya, mereka boleh berbincang dengan doktor dan pakar berkaitan mengenai cara terbaik untuk mendidik, mengasah bakat serta mengembangkan potensi anak kidal berbanding mengubah keunikan semula jadi yang ada pada si manja.
The post Anak Kidal Ada Kelebihannya, Mama Jangan Runsing Atau Cuba Tukar Tangan Anak! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://majalahpama.my/anak-kidal-ada-kelebihannya-mama-jangan-runsing-atau-cuba-tukar-tangan-anak/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tip Mudah Ajar Anak Kemas Semula Mainan Mama Jangan Strees Tapi Make It Fun

Tip Mudah Ajar Anak Kemas Semula Mainan Mama Jangan Strees Tapi Make It Fun

papar berkaitan - pada 25/12/2018 - jumlah : 767 hits
Otak boleh jadi jem seketika bila tengok anak sepahkan mainan tahap terlampau Ibu rasa nak pitam melihatnya Mana taknya ambil masa yang agak lama juga untuk dikemaskan kepada rupa asal Tapi apa nak buatkan kemas sajalah perlahan lahan Seben...
Anak Menangis Diletakkan Dalam Stroller Nak Angkat Atau Biarkan Cuba Dulu Cara Ini

Anak Menangis Diletakkan Dalam Stroller Nak Angkat Atau Biarkan Cuba Dulu Cara Ini

papar berkaitan - pada 30/12/2018 - jumlah : 458 hits
Biasanya ibu bapa yang ada anak kecil membeli stroller dengan niat untuk memudahkan dan memberi keselesaan kepada si anak apabila di bawa keluar berjalan Tapi lain pula jadinya apabila anak menangis mahu diangkat Nak angkat atau biarkan sah...
Tukar Botol Susu Bila Sampai Limitnya Jangan Sayang Sebab Mahal Hingga Kesihatan Anak Terjejas

Tukar Botol Susu Bila Sampai Limitnya Jangan Sayang Sebab Mahal Hingga Kesihatan Anak Terjejas

papar berkaitan - pada 23/12/2018 - jumlah : 380 hits
Mahal macam mana pun botol tukarlah dengan kerap Jangan kedekut Menjadikan botol susu sebagai satu koleksi sangat sangat tidak relevan Perkongsian dari cukup membantu ibu bapa supaya tidak bersikap acuh tak acuh atau dalam kata lainnya teng...
Kalau Tak Suka Nama Adam50 Tukar Jadi Guaneng50 Atau Matsabu50 Tapi Jangan Mansuh

Kalau Tak Suka Nama Adam50 Tukar Jadi Guaneng50 Atau Matsabu50 Tapi Jangan Mansuh

papar berkaitan - pada 22/12/2018 - jumlah : 378 hits
Kalau Tak Suka Nama ADAM50 Tukar Jadi GuanEng50 atau MatSabu50 Tapi Jangan Mansuh Mantan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak melahirkan rasa sedih apabila inisiatif Amanah Dana Anak Malaysia yang diperkenalkannya akan dimansuhkan bermula...
Jangan Biar Anak Gigit Atau Masuk Wayar Dalam Mulut Risiko Bibir Melecur Boleh Bawa Maut

Jangan Biar Anak Gigit Atau Masuk Wayar Dalam Mulut Risiko Bibir Melecur Boleh Bawa Maut

papar berkaitan - pada 27/12/2018 - jumlah : 510 hits
Hati hati mak ayah bila mengecas handphone sebab anak anak ni diorang bukan tahu pasal bahaya Bagi mereka semua benda boleh di gigit Itu yang wayar soket pun dia nak kunyah Sila ambil iktibar Pada 28 september 2017 satu kejadian buruk telah...
Mama Papa Boleh Merangkak Sekali Bila Nak Latih Anak Banyak Kelebihannya Bonding Pun Kuat

Mama Papa Boleh Merangkak Sekali Bila Nak Latih Anak Banyak Kelebihannya Bonding Pun Kuat

papar berkaitan - pada 21/12/2018 - jumlah : 326 hits
Bila anak kita dah mula meniarap dan sudah pandai angkat pinggulnya untuk merangkak mama papa jangan segan silu untuk cuba merangkak bersama Begitu juga dengan anak anak yang sudah besar Apa salahnya bersama sama merangkak supaya anak lebih...
3 Hari Lahir Anak Demam Kuning Normal Cuma Serius Atau Tak Jururawat Ini Kongsikan Bacaannya

3 Hari Lahir Anak Demam Kuning Normal Cuma Serius Atau Tak Jururawat Ini Kongsikan Bacaannya

papar berkaitan - pada 23/12/2018 - jumlah : 3601 hits
Bayi yang baru lahir berisiko menghidap demam kuning atau dikenali sebagai jaundis Biasanya 50 ke 60 peratus bayi yang lahir cukup bulan mengalami jaundis pada minggu pertama hingga ke minggu kedua selepas dilahirkan Jaundis juga biasanya b...
Insha Allah Mujarab Baca Dan Amalkan Doa Pendek Ini Anak Anda Akan Solat Tanpa Disuruh Atau Dipaksa Lagi Selepas Ini

Insha Allah Mujarab Baca Dan Amalkan Doa Pendek Ini Anak Anda Akan Solat Tanpa Disuruh Atau Dipaksa Lagi Selepas Ini

papar berkaitan - pada 18/12/2018 - jumlah : 511 hits
Bagaimana membuat anak anak solat dengan kesedaran mereka sendiri tanpa perlu disuruh dan dimarah Seorang sahabat pernah bercerita Aku menceritakan satu kisah yang terjadi padaku Anak perempuanku yang berumur 16 tahun solat baginya adalah h...
Rezeki Jangan Ditolak Pelanggan Datang Tangan Kosong Balik Dapat Rm500 Rm200 Cash Voucher Pula

Rezeki Jangan Ditolak Pelanggan Datang Tangan Kosong Balik Dapat Rm500 Rm200 Cash Voucher Pula

papar berkaitan - pada 5/1/2019 - jumlah : 568 hits
Seperti yang kita tahu MYHOME mengumpulkan koleksi perabot yang paling dinanti nantikan produk rumah maklumat sepanjang tahun di bandar dan menyediakan platform yang lebih eksklusif untuk memenuhi industri perabot perabot premium untuk kedu...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

15 Easter Garland Designs To String Along The Spring Festivities

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Do You Know About Kuda Kepang Dance

Cukai Perkhidmatan 8 Hanya Ke Atas Golongan Berkemampuan

300 Extra Padu Registration Counters Opened