Anak Kami Tak Cukup Ketinggian Pendek Bantut Ketot


ANAK KAMI TAK CUKUP TINGGI? PENDEK? BANTUT? KETOT? - Assalamualaikum dan selamat pagi ! Pejam celik, pejam celik dah nak menghampiri cuti sekolah dah, kan ! Sekolah anak kami pun dah konvo. Tapi, jadual persekolahan masih lagi berlangsung. Walaupun sudah selesai majlis konvokesyen. Bila buka cerita bab sekolah, mummy nak share entri kali ini tentang isu ketinggian anak. Kadang-kadang mummy rasa anak kami macam tak cukup tinggi. Betul ke anak kami tak cukup tinggi? Pendekkah anak kami? Bantut? Ketot? Anak korang macam mana? Ada perasan macam mummy rasa anak tak cukup tinggi , tak?

ANAK KAMI TAK CUKUP TINGGI? PENDEK? BANTUT? KETOT?

ANAK KAMI TAK CUKUP TINGGI? PENDEK? BANTUT? KETOT? Okay, sebelum mummy cerita lanjut tentang perihal ketinggian anak kami. Mummy faham, parents yang mempunyai anak akan lebih tertumpu pada anak. Tak kiralah kesihatan, pakaian dan juga tumbesaran anak. Ibu bapa kepada anak-anak tidak sama kehidupannya dengan ibu bapa tanpa anak. Perkara ni, mummy dah rasakan pada tahun pertama perkahwinan kami. Memang tak sama! Bila ada anak ni, concern mummy dan priority mummy hanya lah untuk anak! Macam sekarang ni lah ! Sibuk nak kaji adakah ANAK KAMI TAK CUKUP TINGGI? PENDEK? BANTUT? KETOT?
Alhamdulillah, kini kami sudah memiliki 3 orang cahaya mata. Dhia berumur 6 tahun, Dzal 5 tahun dan yang bongsu Daim berumur 2 tahun. 




Anak pertama dan kedua mummy, Dhia dan Dzal dah bersekolah. Dalam ramai-ramai pelajar di sekolah, macam biasalah, kita mak pak ni, suka buat comparison dengan anak orang lain. Sering bertanyakan pada diri sendiri adakah ANAK KAMI TAK CUKUP TINGGI? PENDEK? BANTUT? KETOT?



Bukan compare untuk mencari salah silap pencipta. Dari situ mungkin kita boleh nampak di mana kekurangan anak kami dan kami cuba untuk mencari solusi untuk anak kami. Macam mana mummy boleh risau bab ketinggian anak? Pertamanya, mummy akan lihat di manakah kedudukan anak kami ketika berbaris. Adakah di paling hadapan (sebab rendah), di belakang sekali (sebab tinggi) atau berbaris di bahagian tengah.



Dari segi fizikal dan ketinggian mereka mummy nampak anak kami akan beratur di bahagian depan. Tetapi, bukan yang paling depan. 
Agak risau juga bila fikir kan bab ketinggian. Mummy pun, agak lama tak bawa mereka timbang berat dan tinggi. Huhu.
Kalau dulu tu, bila kami hantar kat klinik kerajaan nak dapatkan vaksin dan sebagainya, mungkin nurse atau doctor ada ambil ukuran sebab sebahagian daripada SOP saringan. 
Kenapa mummy dah mula risau? 
Mesti korang nak tahu, kan? 

KENAPA RISAU BAB KETINGGIAN ANAK?



Kenapa mummy risau bab ketinggian anak? Okay, sebenarnya jika anak-anak tak berapa tinggi, ianya bukan sekadar ketinggian sahaja, tapi ianya juga ada kaitan dengan kesihatan. Antara risikonya, mudah mencapai BMI yang tinggi.
Berat, kemungkinan kita anggap macam normal. Tapi.. jika rendah berbanding pelajar yang sama berat tu. Tentu lah, yang rendah akan mencapai BMI yang tinggi kan?
Bukan itu sahaja. Kalau dia antara yang paling rendah, kadang-kadang kita mungkin risau kalau dia kena buli kat sekolah. Betul, banyak juga pelajar yang kecil molek tapi bijak pandai, tapi kadang-kadang keyakinan dia dalam sesetengah aktiviti macam bersukan mungkin terjejas juga.
Kita sebagai mak pak ni mestilah nak yang terbaik buat anak-anak kita, kan? Lagipun mereka hanya akan lalu proses membesar ni sekali seumur hidup je. Jadi, kalau kita boleh tolong pastikan mereka tak ketinggalan daripada segi ketinggian, rasanya itulah yang terbaik, kan?



Sebenarnya tumbesaran dan ketinggian ni ada banyak faktor dia. Antaranya genetik, tapi kalau kita jaga anak-anak kita dengan elok, insyaAllah ada potensi untuk jadi lebih tinggi sikit daripada kita. 
Pemakanan ataupun ‘nutrition’ pun memainkan peranan. Kat sekolah sekarang ni pun dah tak dibenarkan jual kopi atau teh kat kantin sebab boleh mengganggu pembesaran kanak-kanak. Menu sekarang pun dah lebih sihat kalau nak banding dengan zaman kita dulu.
Faktor sosioekonomi pun penting. Golongan miskin lebih cenderung ada anak-anak kurang zat makanan. Diorang mungkin tak dapat zat yang penting untuk membesar.
Akhir sekali, kalau kita dah jaga semua tu pun, masih ada kemungkinan dia pendek sebab ada masalah daripada segi hormon. Kalau ada kekurangan hormon tumbesaran tertentu, anak kita mungkin tak dapat membesar secara optimum.





Jadi sebenarnya penting untuk kita mak pak ni untuk pastikan kita ukur ketinggian anak-anak kita dari semasa ke semasa. Bila kita suspek mungkin dia ketinggalan, kita boleh buat sesuatu untuk tolong atau cari jalan penyelesaian.
Mummy agak gembira sebab dapat jemputan untuk hadir ke majlis pelancaran satu mobile app yang boleh tolong ibu bapa untuk ukur tinggi dan plot atas graf ketinggian. Lebih mudah kita nak monitor tinggi dengan growth chart anak-anak kita.
Bila kita nak jumpa doktor untuk dapatkan nasihat, data yang kita save dalam app ni mungkin berguna kepada doktor jugak.
Kalau nak tahu lebih lanjut tentang app ni, nanti mummy akan update dan share dalam Instagram macam mana nak download dan guna.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.azlindaalin.com/2019/11/anak-kami-tak-cukup-ketinggian-pendek-bantut-ketot.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Biasakan Anak Beri Salam Walaupun Tak Formal Cukup Untuk Si Kecil Faham

Biasakan Anak Beri Salam Walaupun Tak Formal Cukup Untuk Si Kecil Faham

papar berkaitan - pada 7/11/2019 - jumlah : 296 hits
Anak kecil jiwanya mudah dibentuk Apa yang diajar ibu bapa itulah yang akan diingatinya sampai mereka besar Dalam bab memberi salam ibu bapa juga harus mula mengajar anak seawal mungkin Nampak macam remeh tapi inilah yang mengambarkan jiwa ...
Padah Apabila Dapat Anak Gadis Jenis Pendek Akal

Padah Apabila Dapat Anak Gadis Jenis Pendek Akal

papar berkaitan - pada 31/10/2019 - jumlah : 571 hits
Gambar hiasanPADAH APABILA DAPAT ANAK GADIS JENIS PENDEK AKAL Apabila penulis tiba tiba terbaca status seorang ibu yang meluahkan rasa sedih atas perlakuan anak perempuannya di laman sosial Facebook emosi pula tiba tiba rasanya Bukan sahaja...
Rm 5 Pun Dah Cukup Bermakna Wanita Oku Mohon Bantuan Gendong Anak Ke Hospital Dengan Kaki Bengkak Ada Nanah

Rm 5 Pun Dah Cukup Bermakna Wanita Oku Mohon Bantuan Gendong Anak Ke Hospital Dengan Kaki Bengkak Ada Nanah

papar berkaitan - pada 18/11/2019 - jumlah : 1260 hits
Setiap manusia memang berbeza ujian yang Allah bagi Perkongsian daripada seorang wanita yang menggunakan nama Chinta Kaseh Sabryna pastinya membuatkan setiap yang membaca tersentuh hati Apakan tidak dengan keadaan kaki yang bengkak bernanah...
Kuningnya Warna Air Kencing Anak Itu Petanda Dia Tak Cukup Susu

Kuningnya Warna Air Kencing Anak Itu Petanda Dia Tak Cukup Susu

papar berkaitan - pada 6/11/2019 - jumlah : 403 hits
Semua ibu menyimpan niat untuk menyusukan anak anak sehingga usia mereka mencecah dua tahun Namun terdapat beberapa kekangan yang menghalang para ibu untuk mencapai target itu Ketika menyusukan anak kedudukan yang salah menyebabkan ibu dan ...
Tak Cukup Duit Nak Bayar Gambar Konvo Tadika Anak Bapa Terharu Ada Yang Sudi Bantu

Tak Cukup Duit Nak Bayar Gambar Konvo Tadika Anak Bapa Terharu Ada Yang Sudi Bantu

papar berkaitan - pada 10/11/2019 - jumlah : 426 hits
Hujung tahun memang meriah dengan majlis graduasi anak anak kat tadika Bukan sahaja nak tengok anak anak convo malah ibu ayah juga turut berpeluang melihat persembahan persembahan comel anak anak Tapi ya lah bila ada majlis majlis macam ni ...
Anak Tak Dengar Cakap Ibu Buat Buat Merajuk Nanti Dia Faham Kenapa Benda Tu Salah

Anak Tak Dengar Cakap Ibu Buat Buat Merajuk Nanti Dia Faham Kenapa Benda Tu Salah

papar berkaitan - pada 3/11/2019 - jumlah : 297 hits
Cara setiap ibu mendidik anak anak berbeza Ada yang menggunakan pendekatan tegas dan ada juga yang lebih suka berlembut dengan anak anak Pendekatan yang ibu lakukan sebenarnya mengikut personaliti anak mereka sendiri Biasanya ibu mengambil ...
Kerap Bersin Hidung Tersumbat Mata Berair Ada Pendarahan Hidung Itu Tanda Anak Ada Resdung

Kerap Bersin Hidung Tersumbat Mata Berair Ada Pendarahan Hidung Itu Tanda Anak Ada Resdung

papar berkaitan - pada 3/11/2019 - jumlah : 501 hits
Bagi golongan dewasa gejala seperti selesema hidung tersumbat dan berair sakit kepala rasa sakit di kawasan dahi dan muka merujuk kepada gangguan sinus atau resdung yang serius Begitupun semua simptom dan rasa sakit ini mudah disampaikan ke...
Suami Isteri Ramai Anak Lelaki Memang Letih Sikit Tapi Merekalah Pelindung Keluarga Nanti

Suami Isteri Ramai Anak Lelaki Memang Letih Sikit Tapi Merekalah Pelindung Keluarga Nanti

papar berkaitan - pada 3/11/2019 - jumlah : 327 hits
Setiap pasangan yang berkahwin pasti menginginkan cahaya mata Tidak kisahlah sama ada anak lelaki ataupun perempuan asalkan bayinya sihat sudah cukup membahagiakan Pun begitu ramai juga ibu dan ayah mengharapkan agar anak sulung mereka lela...
Jenis Carseat Mengikut Umur Anak

Jenis Carseat Mengikut Umur Anak

papar berkaitan - pada 2/11/2019 - jumlah : 893 hits
Jenis Carseat Mengikut Umur Anak Sejak seminggu yang lepas kecoh pasal dasar kerajaan yang mewajibkan kanak kanak bawah 12 tahun menggunakan carseat atau tempat duduk khas untuk kanak kanak di dalam kereta Dasar ini mengundang perbalahana a...
Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Cara Memasarkan Homestay Anda

Dapatkan Porsche Design Honor Magic6 Rsr Di Honor Experience Store Terpilih Pada 5 Mei

Overcoming Funding Challenges

Samsung Knox Empowering Consumer Security In The Galaxy A55 5g

Moisturizer Terbaik 2024 Tekstur Water Based 9 Kebaikan Yang Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit

Dr Zaliha Terus Kunci Mulut Berkaitan Titah Adendum Minta Rujuk Ulasan Pm



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Experience The Bee Heat Ac Difference Experience Superior Comfort

Dua Lelaki Warga Asing Empat Lari 70 Meter Sahaja

Bekas Pemain Import Liga M Antara Ditahan Dalam Op Kutip

Huawei Pura 70 Series

Operator Tidak Berlesen Lupus Sisa Secara Haram Swcorp Negeri Sembilan