Anak Jadi Lagi Bijak Soleh Amalan Ibu Waktu Hamil Perlu Padat Dengan Ilmu


Ramai orang mengatakan anak-anak yang bermasalah bermula daripada cara didikan yang kurang tepat daripada rumah. Hal ini benar namun cara didikan yang bagaimanakah dikatakan kurang tepat?
Matlamat untuk menjadikan anak bijak dan dengar kata serta tidak bermasalah sebenarnya harus bermula daripada awal, iaitu ketika mengandung lagi.

Kata Datuk Dr Fadzilah Kamsah, “Semua anak dilahirkan pintar tetapi yang memberi impak ialah cara kita merangsang mereka. Ibu bapa mesti mempunyai misi jelas iaitu menanam tekad membentuk masa depan anak.” Demikian pandangannya.
Jadi matlamat untuk menjadikan anak bijak haruslah lebih jelas.
Oleh yang demikian, jadikanlah dunia awal bayi iaitu alam rahim sebagai institusi pertamanya mempelajari pelbagai perkara baharu. Janin boleh dirangsang melalui kaedah-kaedah tertentu.

1. Pemakanan Sihat Makanan berkhasiat dan seimbang sangat penting dalam pembinaan otak bayi. Jadi, pastikan pemakanan seharian ibu ketika hamil mengandungi karbohidrat, vitamin, mineral dan paling penting kaya dengan protein.
Sama juga halnya dengan pengambilan minyak ikan Omega . Ia adalah makanan yang baik untuk perkembangan otak bayi. Malah, kandungan EPA dan DHA yang ada di dalam minyak ikan amat diperlukan untuk perkembangan bayi yang sihat.

2. Banyakkan Ibadat Islam amat menggalakkan anda mengamalkan beberapa aspek penting supaya anak yang dilahirkan berakhlak mulia. Antaranya, banyak mengingati Allah SWT dengan memohon ampun dan taubat; melakukan kebajikan dan meninggalkan segala larangan-Nnya.
Sepanjang hamil, anda dan suami dituntut memperbanyakkan solat sunat dan puasa sunat terutamanya pada Isnin dan Khamis. Sama juga halnya dengan membaca Al-Quran. Antara yang elok dibaca ketika hamil ialah surah al-Fatihah, Yasin, at-Taubah, Yusuf, Luqman, an-Nahl (ayat 78), al-Aa’raf (ayat 189) dan banyak lagi.
Dengan membaca surah dan ayat ini, ia dapat memudahkan proses bersalin, mendapat anak yang sihat, sempurna, bijak dan soleh.

3. Jangan Lupa Al-Quran Doa adalah senjata umat Islam. Oleh itu, anda digalakkan untuk kerap membaca surah al-Fatihah, al-Inshirah dan ayat Kursi. Suami juga perlu mengambil tanggungjawab membaca surah berkenaan dan dihembuskan ke perut anda.
Surah Fatihah adalah ibu al-Quran, al-untuk melapangkan hati dan fikiran manakala ayat Kursi bertujuan menghalau gangguan syaitan. Apabila hati anda terang dan lapang, anak mudah menerima pelajaran. Malah, setelah anak lahir, anda masih boleh meneruskan bacaan berkenaan ketika menyusukannya. Amalan ini diyakini dapat menghasilkan anak yang bijak dan tinggi akhlaknya.

4. Kerap Sentuh Berbicaralah sambil mengusap lembut perut. Lahirkan perasaan rindu menanti kelahirannya dengan penuh ikhlas. Kajian mendapati bayi yang mendapat perhatian sejak dalam kandungan jelas kelihatan lebih baik dan tidak banyak meragam berbanding golongan yang tidak mendapat perhatian daripada ibu bapanya.
Ada pendapat menyatakan bahawa rangsangan sebegini amat efektif apabila kandungan menginjak usia enam bulan ke atas. ini disebabkan pada usia tersebut jaringan struktur otak bayi mula berfungsi dengan baik.

5. Emosi Terkawal Pastikan emosi anda sentiasa tenang agar anak yang bakal dilahirkan selalu riang dan tidak mudah meragam. Keadaan emosi yang tenang akan membantu perkembangan otak yang sihat dan pertumbuhan janin yang seimbang. Jadi, anda harus lebih banyak bersabar dan bersikap positif.
Percayalah, tingkah laku yang baik akan mempengaruhi sikap anak anda di masa hadapan. Malah, perasaan riang merupakan rangsangan kepada pembinaan otak yang pada masa yang sama dapat memastikan bayi yang sihat, pintar dan cerdas.

6. Muzik Klasik Perdengarkan janin dengan muzik klasik kerana ia diyakini dapat merangsang kecerdasan bayi sejak dalam kandungan. Oleh kerana muzik klasik memiliki pelbagai nada yang harmoni, ia mampu memberi rangsangan berupa gelombang alfa.
Gelombang ini berupaya menimbulkan ketenangan dan ketenteraman sehingga anak dapat memberi tumpuan yang lebih terhadap sesuatu perkara.

7. Pengetahuan Asas Perdengarkan juga beberapa jenis bahasa dan pelbagai pengetahuan asas yang mudah. Mulalah mengajar Aa-B-C, 1-2-3, kata-kata pengenalan diri seperti assalamualaikum, hello, ini ibu atau ayah dan sebagainya.
Lakukan isyarat-isyarat mudah seperti menepuk perut dengan lembut, menggosok persekitaran perut, menggoncang perut perlahan-lahan dan kemudian usap lembut bagi menenangkannya.
Rakamkan suara anda, suami dan ahli keluarga yang lain berserta bunyi-bunyian dan pasangkan earphone ke perut. Dengan cara itu bayi yang bakal lahir mudah mengecam suara-suara orang terdekat dengannya setelah dilahirkan kelak.

Perkenalkan juga perbezaan suasana seperti terang dan gelap dengan menggunakan lampu picit yang disuluh ke perut. Lakukan rangsangan ini selama lima hingga 10 minit setiap kali melakukannya.
Semoga semua ibu mengandung istiqomah melakukan amalan tersebut sambil jangan lupa berdoa memohon kepada Yang Maha Esa agar mengurniakan anak-anak yang soleh dan solehah kepada  kita.
Baca: Tak Keluar Rumah Pun Ibu Risau Kesihatan Anak, Ini Apa Yang Boleh Dibuat
Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti atau event yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post Anak Jadi Lagi Bijak & Soleh, Amalan Ibu Waktu Hamil Perlu Padat Dengan Ilmu! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/anak-jadi-lagi-bijak-soleh-amalan-ibu-waktu-hamil-perlu-padat-dengan-ilmu/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Saat Ibu Ayah Penat Tengoklah Wajah Anak Mereka Kekuatan Waktu Kita Rasa Gagal

Saat Ibu Ayah Penat Tengoklah Wajah Anak Mereka Kekuatan Waktu Kita Rasa Gagal

papar berkaitan - pada 19/4/2021 - jumlah : 296 hits
Anak anak memberikan cabaran yang berbeza pada setiap peringkat usia mereka Ketika bayi kita diuji dengan kepenatan fizikal menguruskan anak yang bergantung sepenuhnya kepada kita Tidur sering terganggu dan tidak cukup Kitaran menyusukan an...
Selalu Perhati Ibu Pakai Mask Sekali Anak Ambil Sapuan Coklat Letak Kat Muka

Selalu Perhati Ibu Pakai Mask Sekali Anak Ambil Sapuan Coklat Letak Kat Muka

papar berkaitan - pada 6/5/2021 - jumlah : 249 hits
Apa agaknya perasaan anda sebagai ibu bila lihat anak buat sesuatu yang diluar jangkaan Terkejut nak marah atau istighfar banyak banyak Situasi mengejut ini mungkin anda tak sangka pun Tapi inilah yang ramai ibu bapa akan lalui sementara tu...
Bawa Anak Anak Bermaafan Dengan Ibu Video Dr Sheikh Muszaphar Buat Wargamaya Sebak

Bawa Anak Anak Bermaafan Dengan Ibu Video Dr Sheikh Muszaphar Buat Wargamaya Sebak

papar berkaitan - pada 6/5/2021 - jumlah : 205 hits
Sekatan perjalanan rentas negeri dan daerah yang dikeluarkan kerajaan sempena hari raya nanti membuatkan kita turut bersedih kerana tidak dapat beraya bersama ibu dan ayah di pagi raya Sehari sebelum PKP semalam ramai diantara kita yang men...
Makan Kacang Merah Semasa Hamil Bagus Untuk Ibu Ini 6 Manfaat Ramai Tidak Tahu

Makan Kacang Merah Semasa Hamil Bagus Untuk Ibu Ini 6 Manfaat Ramai Tidak Tahu

papar berkaitan - pada 1/5/2021 - jumlah : 187 hits
Minum cendol ditambah dengan kacang merah hmmm memang enak yang tak terkata Lembut dan manis saja kacang merah itu apabila dikunyah Selain dari sedap makan kacang merah semasa hamil juga ada manfaat yang kita selalu terlepas pandang Kacang ...
Anak Buang Ibu Yang Dijangkiti Covid 19 Di Tepi Jalan

Anak Buang Ibu Yang Dijangkiti Covid 19 Di Tepi Jalan

papar berkaitan - pada 28/4/2021 - jumlah : 291 hits
Seorang wanita yang berumur lingkungan 60an telah dibuang oleh anak lelakinya di tepi jalan di bawah panas terik mahatahari kerana dijangkiti Covid 19 Bagaimanapun kejadian tersebut bukanlah berlaku di negara kita Malalaysia tapi berlaku di...
Dapatkan Set Sedondon Ibu Dan Anak Di Butik Jamilah

Dapatkan Set Sedondon Ibu Dan Anak Di Butik Jamilah

papar berkaitan - pada 25/4/2021 - jumlah : 686 hits
Dapatkan Set Sedondon Ibu Dan Anak di Butik JAMILAHSudah menjadi kebiasaan pada musim perayaan mesti kita nak pakai sedondon satu family kan sis pun camtu jugak tau awal2 dah plan nak pilih warna tema setiap tahun warna berlainan la rasa se...
Anak Saya Sudah Tiada Anak Maut Ditimpa Kerusi Dibaling Dari Tingkat 17 Ibu Saman Dbkl Rm1 Juta

Anak Saya Sudah Tiada Anak Maut Ditimpa Kerusi Dibaling Dari Tingkat 17 Ibu Saman Dbkl Rm1 Juta

papar berkaitan - pada 1/5/2021 - jumlah : 351 hits
Tiga tahun lalu seorang remaja lelaki berusia 15 tahun maut akibat dihempap kerusi yang dibaling dari tingkat 17 sebuah rumah pangsa di PPR Pantai dalam Ketika itu mangsa yang juga merupakan pelajar di SMK La Salle Petaling Jaya dalam perja...
Ibu Tinggalkan Sesuatu Buat 12 Adik Beradik Ini Ternyata Bacaan Talqin Si Anak Buat Ibunya Buat Ramai Sebak

Ibu Tinggalkan Sesuatu Buat 12 Adik Beradik Ini Ternyata Bacaan Talqin Si Anak Buat Ibunya Buat Ramai Sebak

papar berkaitan - pada 19/4/2021 - jumlah : 527 hits
Sayu betul bacaan talkin yang dilafazkan oleh seorang pemuda buat ibunya Berikut merupakan bacaan talkin yang dilafazkan INGATLAH bahawasanya mama sekarang sedang tinggal di alam brzakh
Anak Pandai Minum Guna Straw Bijak Boleh Rangsangan Sensori Proprioseptif

Anak Pandai Minum Guna Straw Bijak Boleh Rangsangan Sensori Proprioseptif

papar berkaitan - pada 1/5/2021 - jumlah : 292 hits
Apabila berpeluang makan di luar maka si kecil pun sibuklah untuk minum Ia memberikan banyak faedah asalkan minuman yang diminum bukan minuman ringan terlalu manis atau terlalu panas Artikel Menarik Risiko air tumpah dan mengotorkan baju me...
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Sustainable Weekend Villa By Kanopea Architecture Studio And T3 Architects In Vietnam

Pengasas Pbrs Joseph Kurup Meninggal Dunia

Gugurnya Dosa Waktu Solat



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


The Spark Of Innovation

Lirik Lagu Hidupku Sebelum Mati Kunto Aji

Doa 12 Pintu Pembuka Pintu Rezeki Segala Kebaikan

Daun Kelor Mujarab Untuk Diebetes Fahami 15 Khasiatnya

Menikahi Ibu Kandung Humor Kampung By Dr Hm Rakib S H M Ag Pekanbaru

Lirik Lagu Sio Ado Mnukwar