Anak Dengar Kata Rumah Tangga Bahagia Bacalah 3 Doa Ini Selalu Besar Rahmatnya


Impian untuk memiliki pasangan yang memahami, anak-anak yang baik dan soleh solehah sentiasa nombor satu dalam diri setiap individu. Tapi bagaimana nak dapat kebahagiaan itu?
Menurut Ustaz Ebit Lew tiada siapa boleh beri kita bahagia melainkan Allah SWT sahaja. Dialah yang memberikan hati kita tenang dan bahagia. Dialah yang menjadikan suami/isteri saling sayang-menyayang dan anak-anak baik mendengar kata.
Oleh itu kita mestilah sentiasa bersyukur dengan segala nikmat yang Allah bagi. Allah SWT bagi macam-macam nikmat kepada kita.
Nak bahagia kena berjuang dan berkorban
Macam mana nak buat supaya anak-anak dengar cakap, macam mana nak buat supaya isteri/suami bertambah sayang pada kita? Apa amalan-amalan yang patut kita buat?

Tambah Ustaz lagi, kalau kita nak kan kebahagiaan tersebut mula-mula sekali kena buat baik pada keluarga, sentiasa doa kepada Allah supaya gerakkan hati pasangan kita untuk sayangkan kita, gerakkan hati anak-anak mudah mendengar cakap.
Oleh itu ketua keluarga iaitu suami kena bawa isteri dan anak-anak dekat dengan Allah SWT. Bawa ahli keluarga belajar iman, kenal Allah dan Rasulullah s.a.w. Contoh keluarga bahagia dan rumah tangga paling bahagia adalah rumah tangga Nabi s.a.w. Jadikan kisah kehidupan Nabi sebagai contoh  kita hidup berkeluarga.
Kalau kita nak Allah SWT sayang jadi kita kena sanggup buat apa sahaja untuk pastikan Allah sayang kita. Dalam hidup ini tak perlu cari siapa salah dan siapa silap. Suami tak perlu cakap isteri silap dan isteri juga tak perlu salahkan suami. Masing-masing kena berkorban dan berusaha mendekatkan diri pada Allah SWT.
Untuk bahagia kena berjuang, berkorban dan berusaha. Ia bukannya boleh datang sekelip mata atau telan apa-apa pil bahagia. Tapi kena berusaha membawa ahli keluarga dekat dengan Allah. Bila dekat dengan Allah dan dalam hati ada iman, Insya-Allah semuanya dipermudahkan.
Suami dan isteri saling sayang-menyayang, anak-anak tak degil sebab masing-masing tahu jika buat baik Allah akan lebih sayang kerana sayang yang kita mahu itu semuanya kurniaan daripada Allah jua.
Makanya, bawalah ahli keluarga datang ke majlis ilmu, mendengar cerita kehidupan akhirat, cerita kehidupan Rasulullah s.a.w. Kita tak akan dapat bahagia bila tak bawa ahli keluarga kepada sunnah Nabi.
Amal 3 doa ini untuk bahagia
1. Surah al-Furqan ayat 74
Amalkan doa ini selalu. Jangan tinggalkan ia. Ini adalah rahsia bahagia dalam kehidupan. Ia adalah doa paling mujarab untuk kebahagiaan dalam keluarga. Ia umpama kemuncak bahagia. Allah yang ajarkan manusia doa ini dalam al-Quran.
Maksud ayat ini: “Ya Allah anugerahkan kami pasangan yang menyejukkan mata dan beri keturuan zuriat yang dapat memimpin pada kebaikan.”
Allah yang beri rasa sayang dan cinta pada pasangan. Bila tengok rasa tenang dan bahagia walaupun tak banyak duit dan tak cantik atau handsome.
Keluarga bahagia adalah impian untuk pimpin tangan pasangan dan anak-anak masuk ke syurga Allah. Bawa mereka dekat pada Allah SWT. Syarat bahagia sebuah keluarga yang ALlah dah tetapkan iaitu mengurniakan kita wajah pasangan yang menyejukkan mata dan pimpin ke syurga.
Bila kita pimpin pasangan dan anak-anak dekat dengan Allah mereka juga akan bahagia. Kalau kita nak bahagiakan anak-anak bukan bila mereka sedih kita bagi mainan, kita bagi gajet, kita bawa jalan-jalan. Kita sepatutnya bimbing anak-anak dekta dengan Allah SWT dan Nabi s.a.w.
2. Surah Ibrahim ayat 40
Macam mana nak suruh anak-anak mudah solat? Amalkan doa ini Insya-Allah anak-anak akan mudah solat, solat awal bahkan bersolat sunat juga.
Maksud ayat ini: “Ya Allah jadikan aku orang yang mendirikan solat dan zuriat keturunan aku orang yang menjaga solat.”
Tujuan hidup kita adalah untuk mendapat reda Allah. Oleh itu kita kena dekatkan diri pada Allah. Doa pada Allah supaya kita dan zuriat keturunan jadi orang yang menjaga solat. Orang yang menjaga solat adalah orang yang dekat pada Allah. Ahli solat tidak akan mudah marah-marah, tak suka maki hamun, tidak mengeluh dalam hidup, tenang dalam hidup, tak cepat melatah, lidah jadi baik, tak menyakitkan hati orang lain.
Ahli solat akan sentiasa cakap baik, tak menyakitkan hati orang. Kalau anak kita suka anak cakap kasar dan tak reti nak cakap lembut sebenarnya ia bermula dengan diri kita sendiri.
Bila kita adalah orang ahli solat maka secara tak langsung kita juga orang yang sangat menjaga lidah dan tak cakap kasar pada pasangan dan anak-anak. Ibu ayah jangan terlalu kasar dan keras pada anak-anak 24 jam. Bertegas pada mereka itu perlu tapi jangan sampai anak-anak jadi tak suka dan takut pada kita.
Semakin anak-anak membesar mereka dahagakan kasih sayang dan pelukan ciuman dari ibu ayah. Oleh itu janganlah asyik tengok handphone 24 jam bila di rumah sampai lupa nak tengok dan pelu cium suami/isteri dan anak-anak.

Dalam  hidup ini kita kena menghargai apa yang kita ada. Kadang-kala kita kurang mempunyai hati yang bersyukur dan menghargai apa yang ada pada kita.
Nabi s.a.w bersabda orang yang paling baik adalah orang yang paling baik terhadap ahli keluarganya. Bila kita syukur, Allah sayang kita. Bangunkan keluarga dengan kasih sayang dan peluk cium anak-anak setiap masa.
3. Surah al-Ahqaf ayat 15
Satu orang tanya pada Talhah r.a apa nak buat bila anak dia degil. Talhah r.a cakap baca surah al-Ahqaf ayat 15.
Maksud ayat ini: “Ya Tuhanku, tunjukkanlah aku jalan untuk mensyukuri nikmat Engkau yang telah Engkau berikan kepadaku dan kepada ibu bapaku dan supaya aku dapat berbuat amal yang soleh yang engkau redhai; berilah kebaikan kepadaku dengan (memberi kebaikan) kepada anak cucuku. Sesungguhnya aku bertaubat kepada Engkau dan sesungguhnya aku termasuk orang-orang muslim.”
Saidina Ali r.a berkata ini doa yang diamalkan oleh Saidini Abu Bakar As-Siddiq ketika umur 40 tahun dan Allah bagi semua alli keluarganya memeluk Islam

The post Anak Dengar Kata, Rumah Tangga Bahagia. Bacalah 3 Doa Ini Selalu. Besar Rahmatnya! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/anak-dengar-kata-rumah-tangga-bahagia-bacalah-3-doa-ini-selalu-besar-rahmatnya/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pandai Urus Anak Dan Suami Ini 5 Sisi Lain Nia Ramadhani Saat Jadi Ibu Rumah Tangga

Pandai Urus Anak Dan Suami Ini 5 Sisi Lain Nia Ramadhani Saat Jadi Ibu Rumah Tangga

papar berkaitan - pada 16/12/2019 - jumlah : 297 hits
Menikah dengan pengusaha kaya raya tidak membuat Nia Ramadhani manja dan melepaskan segala urusan rumah tangga ini dia buktinya
Amalan Berpahala Besar Yang Bisa Dilakukan Oleh Ibu Rumah Tangga

Amalan Berpahala Besar Yang Bisa Dilakukan Oleh Ibu Rumah Tangga

papar berkaitan - pada 13/12/2019 - jumlah : 285 hits
Amalan Pahala Besar yang Bisa Dikerjakan Ibu Rumah Tangga Assalamu alaikum Selamat pagi ustd Amalan sunnah apakah yg besar pahalanya jika dikerjakan setiap hari bagi wanita Khusus nya ibu rumah tangga Jazakumullah Ida di batu aji batam Kepu...
Jangan Sesekali Cakap Nakalnya Bila Anak Buat Perangai Kata Itu Satu Doa Mustajab

Jangan Sesekali Cakap Nakalnya Bila Anak Buat Perangai Kata Itu Satu Doa Mustajab

papar berkaitan - pada 17/12/2019 - jumlah : 329 hits
Anak makin besar perangainya cukup menguji kesabaran ibu bapa Macam macam perasaan akan muncul apabila anak dah mula buat perangainya Nak cubit nak marah nak pukul semua ada dalam waktu itu Disebabkan ini ada ibu bapa yang tak dapat menahan...
Target 12 Anak Dari Biasa Biasa Bila Anak Ramai Rezeki Murah Rumah Pun Meriah

Target 12 Anak Dari Biasa Biasa Bila Anak Ramai Rezeki Murah Rumah Pun Meriah

papar berkaitan - pada 30/12/2019 - jumlah : 372 hits
Orang kata anak ramai rezeki Tapi dalam keadaan hari ini bila pasangan yang mempunyai anak lebih dari 5 orang pun orang dah menjeling tengok bila bawa keluar ke mana mana Mungkin dulu orang tak kisah sangat tapi sekarang ia sedikit berbeza ...
Ajar Anak Ingat Nombor Telefon Alamat Rumah Untuk Pastikan Anak Selamat Di Sekolah

Ajar Anak Ingat Nombor Telefon Alamat Rumah Untuk Pastikan Anak Selamat Di Sekolah

papar berkaitan - pada 30/12/2019 - jumlah : 288 hits
Sekolah merupakan antara tempat yang paling selamat untuk kanak kanak namun memastikan keselamatan anak di sekolah merupakan kebimbangan bagi sebilangan besar ibu bapa Penyakit kemalangan dan kecemasan boleh berlaku persediaan kecil boleh m...
Berapa Kali Cakap Selalu Macam Ni Kerap Sangat Berleter Nanti Anak Tak Takut

Berapa Kali Cakap Selalu Macam Ni Kerap Sangat Berleter Nanti Anak Tak Takut

papar berkaitan - pada 16/12/2019 - jumlah : 310 hits
Orang cakap kalau kita mahu sesuatu itu melekat di hati dan ingatan anak kita perlu ulang banyak kali barulah anak ingat barulah anak buat Saya dah letih berleter kadang kadang sampai naik angin hilang sabar tetapi anak tidak buat juga Tida...
Didik Anak Kena Adil Tak Boleh Yang Besar Je Mengalah Risau Dengki Sesama Sendiri

Didik Anak Kena Adil Tak Boleh Yang Besar Je Mengalah Risau Dengki Sesama Sendiri

papar berkaitan - pada 29/12/2019 - jumlah : 279 hits
Sikap ibu ayah membeza bezakan anak ditakuti boleh menjadi punca mereka jadi dengki satu sama lain Didik lebih dari seorang anak jangan sampai ibu ayah membeza bezakan mereka tanpa sedar Sikap tersebut kalau dibiarkan boleh menjadi punca ke...
15 Potret Rumah Mewah Anak Gen Halilintar Perempuan Ada Sauna Hingga Tempat Karaoke

15 Potret Rumah Mewah Anak Gen Halilintar Perempuan Ada Sauna Hingga Tempat Karaoke

papar berkaitan - pada 28/12/2019 - jumlah : 1568 hits
Setelah sebelumnya menunjukan kan rumah anak Gen Halilintar laki laki kini giliran rumah anak Gen Halilintar perempuan Rumah anak laki laki dan perempuan di keluarga Gen Halilintar berada di dua rumah yang berbeda
Baim Wong Dan Paula Verhoeven Dikaruniai Anak Pertama Kado Bahagia Di Penghujung Tahun

Baim Wong Dan Paula Verhoeven Dikaruniai Anak Pertama Kado Bahagia Di Penghujung Tahun

papar berkaitan - pada 29/12/2019 - jumlah : 428 hits
Selamat datang ke dunia Baim dan Paula junior Semoga dapat menjadi kabar gembira bagi semuanya ya
Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

This Five Cylinder Puch Proves There S No Replacement For Displacement

Drama Framed Lakonan Mimi Lana Meerqeen

Adab Tu Kena Ada Walaun Tak Dak Adab Ke Tak Sekolah

Ceramah Pn Tidak Dapat Sambutan Di Kuala Kubu Baharu Pas Boikot Calon Bersatu Prk Kkb

Mesyuarat Negara Negara Asean Dalam Bidang Sains Dan Teknologi Kuantum

Potensi Pemulihan Ringgit Terancam Jika Data Pekerjaan As Mengejutkan Negatif



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Turning Raw Data Into Stunning Presentations With One Click

Kurangkan Saiz Produk Tanpa Maklum Pembeli Boleh Kena Denda Rm35 000

Kes Pemerasan Rm1 25 Juta 3 Pegawai Kanan Polis Ditahan

Misteri Surat Addendum Pengampunan Najib

Aksi Tfc Tempang Tanpa Akhyar

Prk Kuala Kubu Bharu Sock Tao Garis Lima Teras Dalam Manifesto