Anak Cepat Dapat Kaki Lambat Sikit Mulutnya Usia Kandungan Masa Lahir Main Peranan


Perkembangan anak menjadi fokus utama ibu bapa sejurus selepas lahir. Ia tidak dinafikan sangat mustahak untuk memastikan pencapaian si kecil sentiasa seiring perkembangan usia.
Namun harus diingat, bayi bukanlah individu yang sama, banyak faktor yang menjadikan mereka berbeza. Sama seperti insan dewasa, personaliti juga sudah mula diperlihatkan sejak lahir lagi.
Bayi, lebih variasi perkembangannya kerana terdapat beberapa faktor yang memainkan peranan penting. Antaranya usia sejarah kelahiran, personaliti dan halangan. Bayi bukanlah one size fits all,  setiap daripada mereka variasi.

Ibu ayah jangan terlalu tertekan dengan kelambatan penguasaan bayi dan ambil kira faktor pendedahan yang diperolehi si kecil. Perkongsian daripada Uswatun Hasanah Mohd Habib, Konsultan Tangisan Bayi ini boleh dijadikan panduan.
Ada beberapa kali saya mendapat mesej dari ibu bapa yang ‘cemas’ bila anak mereka lambat dalam sesuatu: lambat merangkak, lambat meniarap, lambat berjalan…
Perkembangan motor bukan bidang saya. Namun, saya ambil peluang ini memberi input dari perspektif perkembangan otak anak kerana ia tetap ada kaitan dengan perkembangan motor anak. Harapnya agar dapat bantu legakan hati ibu ayah di luar sana.
Apa yang membuat anak kita bervariasi?
Sejarah kelahiran
Bayi A yang lahir pada 2 April 2019 pada usia 37 minggu TAK SAMA dengan bayi B yang juga lahir pada 2 April 2019 pada usia 32 minggu juga TAK SAMA dengan bayi C yang juga lahir pada 2 April 2019 pada usia 41 minggu.
Pepatah ‘ age is just a number ‘ or ‘ age does not matter ‘ adalah benar untuk orang dewasa tetapi tak benar untuk bayi. Perbezaan usia hatta beberapa minggu itu besar ‘kesannya’.
Perkembangan otak berkait langsung dengan usia. Usia pula di kira dari tarikh anak mula di kandung (di senyawakan mungkin lebih tepat), dan bukan dari tarikh hari pertama anak melihat dunia (hari lahir).
Otak bayi berkembang di dalam dan luar rahim. Maka tentulah otak bayi yang lahir 3 minggu awal berbeza dengan otak bayi yang lahir cukup bulan, tepat 40 minggu misalnya.
Jadi, sebelum nak banding anak atau gabra periksa carta perkembangan motor anak, periksa usia sebenarnya terlebih dahulu. Anak bukan sedulang biskut raya yang masak pada masa yang sama ketika keluar dari ketuhar.
Personaliti
Anak bukan sedulang biskut raya yang serupa bentuk dan rasa dengan tujuan semata-mata untuk di ‘ngap’ oleh mulut manusia. Anak lahir dengan rupa dan perwatakan yang tersendiri dengan tujuan mengurus dunia sebagai ahli politik, doktor, guru dan ahli perniagaan misalnya.
Sejak hari pertama dilahirkan, anak akan menunjuk minat atau kecenderungan yang sesuai dengan personalitinya. Dia akan menghabiskan banyak masa berlatih bakat dan meneroka bidang minatnya.
HANYA SETELAH DIA PUAS DAN MENGUASAI MINATNYA, BARULAH ANAK AKAN BERALIH MENGUASAI BIDANG YANG DIA KURANG MINAT PULA.
Tak faham? Baik. Sebagai contoh, pada usia 8 minggu (+/- dah tentu!), semua anak akan mengalami 1 perkembangan otak yang membolehkan dia memasuki dunia corak (pattern). Iaitu anak akan MULA MENEROKA corak, bentuk, warna dan tekstur. Penerokaan ini bukan hanya secara visual (mata) tetapi menggunakan kesemua derianya. Anak bukan hanya meneroka dunia corak di sekelilingnya tetapi juga yang didalam badan atau sistemnya.
Maka, anak dengan personaliti ‘athletic’ (cenderung guna fizikal), akan menghabiskan banyak masa mengkaji tangannya misalnya. Bukankah tangan kita semua ada bentuk khusus? Maka, anak akan banyak merenung tangannya, cuba menggerakkan jari-jarinya atau lengannya dan akan mula masukkan jari ke dalam mulutnya. Ini semua bagi tujuan mengenal pasti ‘apa itu tangan dan apa yang tangan boleh buat’.
Anak yang lebih ‘chill’ pula akan seperti banyak termenung. Sebenarnya, dia menikmati dunia corak di sekelilingnya. Misalnya dia nampak ‘layan’ melihat sinar cahaya matahari yang menembusi biliknya, atau kusyuk menatap kertas dinding berwarna-warni rumahnya.

Anak minat bersosial pula akan mula banyak bunyi. Contohnya anak gemar buat bunyi pendek-pendek seperti ‘uh..uh..uh’ bila dia teruja melihat susunan tin berwarna-warna di rak kedai atau bila lihat kelibat ibunya. ‘Uh..uh..uh’ juga adalah sejenis corak iaitu corak bunyi yang boleh di hasilkan oleh peti suara manusia. Bayi juga akan suka menoleh dan mencari sumber bunyi sekeliling.
Nah! Perkembangan otak yang sama, namun sudutnya saja yang berbeza. Adakah anak yang ‘chill’ dan suka termenung menghayati alam itu akan akhirnya jadi tak mampu dan tak pandai meniarap, merangkak atau berjalan ? TIDAK, cuma mungkin lewat sedikit saja dia menguasainya berbanding rakannya yang bersikap ‘athletic’.
Bayi TIDAK BOLEH menguasai banyak perkara berbeza dalam sesuatu masa. Maka, ada benarnya kata orang tua-tua; ‘anak yang cepat kaki, lambat sikit mulutnya’.
‘Halangan’ situasi tertentu
Pada usia +/- 26 minggu (6 bulan), anak mengalami 1 perkembangan mental yang membolehkannya masuk dunia hubungan. Bermula usia ini, anak lebih ‘mobil’ (banyak pergerakan) kerana bukan sahaja anak telah faham ‘corak’ tangan dan bahagian badannya yang lain seperti yang dia telah pelajari dalam dunia corak pada sekitar usia 8 minggu dahulu, tetapi kini dalam dunia hubungan, anak telah pandai menyelaraskan pergerakkan kesemua anggota badannya dan hasilnya ramai bayi mula merangkak /mengengsot bermula usia ini.
Namun, kemampuan otak bayi memahami dunia hubungan ini saja tak cukup. Bayi yang ‘tembam’ misalnya mungkin jadi kurang minat dan kurang selesa nak merangkak kerana beban berat walaupun dia sebenarnya tahu , minat dan boleh merangkak.
Sekali lagi, anak bukan kuih raya yang kalau terhangus atau tak jadi seperti yang di harapkan, boleh di bakul sampahkan bila muncul sesuatu halangan. Ibu ayah empatilah dengan kesukaran semasa yang di hadapi anak.
Faktor-faktor tambahan lain
Manusia itu cemerlang dengan dorongan. Namun dorongan mesti betul, iaitu yang mengambil kira diri bayi seadanya dia.
Anak yang ‘athletic’ mungkin tak kisah berlatih meniarap (tummy time) dengan kerap dan agak lama sejak hari pertama. Maka, jika anak ini memiliki pula ibu ayah yang rajin ‘melayan’ buat ‘tummy time’ dengannya, tak hairan lah dia cepat menguasai meniarap misalnya.
Namun, anak yang bukan berpersonaliti ‘athletic’ dan di paksa-paksa lebih dari hadnya untuk dia berlatih ‘tummy time’, mungkin akan mula takut untuk mencuba kerana mengaitkan aktiviti meniarap itu sebagai pengalaman buruk.
Contoh lain, jika seorang anak itu memiliki ibubapa yang bersikap ‘intuitive’ :pandai ‘membaca’ kemahuan dan keperluan anak sebelum atau tanpa perlu di minta, maka anak merasa ‘tiada keperluan’ untuk dia banyak buka mulut. Maka, anak mungkin kelihatan ‘berat mulut’ untuk berlatih cakap, namun, tau-tau saja anak sudah terus pandai buat ayat penuh pada usia 16 bulan misalnya!.

JANGAN OBSES MEMBANDING *** Pokoknya, usahlah ibu bapa terlalu obses membanding perkembangan anak secara melulu. Anak yang pandai berjalan pada usia 10 bulan itu tak ada beza kualiti jalannya dengan anak yang pandai berjalan pada usia 16 bulan ketika kedua-duanya berusia 3 tahun. Tiada siapa yang boleh beza ‘siapa pandai jalan terlebih dahulu’ kecuali bila ibu yang bercerita.
Anak itu bervariasi. ‘Bervariasi’ dan ‘berbeza’ itu lain maksudnya. Jika ibu rasa anaknya ‘berbeza’ (tak macam anak lain) dan ibu risau tentang hal ini, rujuklah doktor anak anda untuk pengesahan.
Sumber: Baby Language
The post Anak Cepat Dapat Kaki, Lambat Sikit Mulutnya. Usia Kandungan Masa Lahir Main Peranan appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/anak-cepat-dapat-kaki-lambat-sikit-mulutnya-usia-kandungan-masa-lahir-main-peranan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pergerakan Bayi Jangan Main Agak Agak Elak Meninggal Dalam Kandungan Masa Lahir

Pergerakan Bayi Jangan Main Agak Agak Elak Meninggal Dalam Kandungan Masa Lahir

papar berkaitan - pada 21/6/2019 - jumlah : 330 hits
Pemantauan anda terhadap pergerakan bayi dalam kandungan sangat penting agar dapat mengelakkan risiko kematian bayi sewaktu dilahirkan Menurut Dr Dharmini Veerakumaran Pakar Perbidanan Sakit Puan Kelana Jaya Medical Centre Pertubuhan Kesiha...
Masih Ingat Lagi Dialah Anak Yang Saya Sambut Masa Lahir Dalam Kerete Dulu Norman Hakim

Masih Ingat Lagi Dialah Anak Yang Saya Sambut Masa Lahir Dalam Kerete Dulu Norman Hakim

papar berkaitan - pada 19/6/2019 - jumlah : 583 hits
Pelakon Norman Hakim mengimbau kembali kenangan menyambut kelahiran anak keduanya Marissa Dania di dalam kereta Menerusi satu entri repost di Instagram miliknya Norman mengimbau kenangan tersebut selepas Marissa mengucapkan Selamat Hari Bap...
Sikit Sikit Merajuk Ingat Bukan Semua Rajuk Anak Kena Pujuk Bila Dah Usia 3 Tahun Ke Atas

Sikit Sikit Merajuk Ingat Bukan Semua Rajuk Anak Kena Pujuk Bila Dah Usia 3 Tahun Ke Atas

papar berkaitan - pada 10/6/2019 - jumlah : 501 hits
Bukan semua rajuk anak kita nak kena pujuk Jika kita pujuk semuanya itulah yang menjadikan dia lenja Masa anak baru 3 tahun ke bawah bolehlah kita pujuk pujuk untuk dia tidak menangis begitu kuat Namun bila anak sudah lebih bijak dan faham ...
Kandungan Gizi Susu Serta Manfaatnya Bagi Tumbuh Kembang Anak

Kandungan Gizi Susu Serta Manfaatnya Bagi Tumbuh Kembang Anak

papar berkaitan - pada 16/6/2019 - jumlah : 278 hits
Susu dianjurkan dikonsumsi oleh anak sejak kecil Bahkan sejak lahir anak diperkenalkan dengan susu melalui ASI Susu Artikel ditulis oleh dan dipublikasikan pertama kali di Hak cipta oleh
Cermin Kereta Pecah Anak Tetamu Raya Main Baling Baling Batu

Cermin Kereta Pecah Anak Tetamu Raya Main Baling Baling Batu

papar berkaitan - pada 9/6/2019 - jumlah : 381 hits
DUNGUN Apa yang berlaku menyebabkan saya hilang mood untuk beraya dan rasa geram kerana tidak tahu siapa pelakunya kata Muhammad Fairus Abu Bakar 27 Dia kesal selepas cermin belakang kereta Proton Persona kepunyaannya pecah dipercayai akiba...
20 Resepi Periuk Noxxa Yang Sangat Mudah Cepat Dan Jimat Masa Untuk Tahun 2019 Ini

20 Resepi Periuk Noxxa Yang Sangat Mudah Cepat Dan Jimat Masa Untuk Tahun 2019 Ini

papar berkaitan - pada 2/6/2019 - jumlah : 754 hits
20 Resepi Periuk Noxxa Yang Sangat Mudah Cepat Dan Jimat Masa Untuk Tahun 2019 Ini Salam semua rasa terdetik nak share resepi resepi yang pernah buat guna periuk tekanan noxxa Tengok balik resepi resepi guna periuk noxxa ni dah banyak kali ...
Lahir Tidak Normal Kaki Tulang Belakang Doa Ibu Tak Putus Umar Terus Berjuang

Lahir Tidak Normal Kaki Tulang Belakang Doa Ibu Tak Putus Umar Terus Berjuang

papar berkaitan - pada 20/6/2019 - jumlah : 634 hits
Lahir setiap anak diterima ibu ayah dengan hati yang reda Walau dalam apa keadaan sekali pun kasih sayang doa ibu ayah dan keluarga tetap tertumpah buat si kecil tidak akan luak setitik pun Perkongsian ibu ini Muhammad Umar Rizqi membuatkan...
Diklaim Sebagai Wanita Tersubur Di Usia 36 Tahun Mariam Sudah Melahirkan 44 Anak

Diklaim Sebagai Wanita Tersubur Di Usia 36 Tahun Mariam Sudah Melahirkan 44 Anak

papar berkaitan - pada 8/6/2019 - jumlah : 352 hits
Mariam Nabatanzi seroagn wanita asal Uganda ini memiliki kondisi medis yang cukup langka Karena kondisinya tersebut membuat dirinya memiliki banyak anak pada usia muda Dia dianggap sebagai wanita paling subur Bagaimana tidak diusianya yang ...
Tidur Siang Tetap Perlu Untuk Anak Usia 3 Tahun Ke Atas 20 Minit Cukup Recharge Tenaga

Tidur Siang Tetap Perlu Untuk Anak Usia 3 Tahun Ke Atas 20 Minit Cukup Recharge Tenaga

papar berkaitan - pada 3/6/2019 - jumlah : 494 hits
Apabila anak umur 3 tahun ke atas tidur siang seolah olah dah tak jadi rutin buat anak anak Ibu bapa mula bagi kelonggaran dan tak paksa pun mereka tidur Maksudnya usia anak waktu ini mereka di beri kebebasan sama ada nak tidur atau tak Nam...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan


Repair Kereta Terus Ke Rumah Anda Untuk Penduduk Di Sekitar Kuantan

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Apakah Semua Musik Itu Haram

Motivating Remote Teams

Mengenali Ciri Individu Toksik Tempat Kerja Toksik

Pertiwi Trending Boikot Bangkit Usahawan Bumiputera Tv Pertiwi 23 04 2024