Anak Banyak Ragam Tanda Mereka Stres Jangan Marah Tapi Faham Dulu Perasaannya


Membesarkan anak pada masa ini tidak semudah ketika kita sewaktu kecil dahulu. Ini kerana terdapat pelbagai ‘ancaman’ dan tekanan yang dihadapi oleh ibu bapa. Dengan kecanggihan teknologi dan sebagainya, sedikit sebanyak mendatangkan tekanan atau stres kepada kita dan juga anak-anak kita.
Mungkin ada orang dewasa boleh mengalihkan stres yang dialami dengan pelbagai cara alternatif, tetapi kanak-kanak yang mengalami stres tidak dapat mengendalikan rasa tertekan yang dialami. Ini menyebabkan mereka mengeluarkannya menerusi kelakuan yang ditunjukkan.
Kemungkinan kanak-kanak yang terlalu kuat meragam dan buat perangai adalah kanak-kanak yang sedang mengalami stres. Adakah anak anda sedemikian? Cuba kita semak 8 ciri-ciri berikut:
Susah tidur Petunjuk awal kanak-kanak mengalami stres adalah mereka tergolong dalam kelompok anak yang sukar tidur. Waktu tidur yang tidak menentu, sering tidur lewat malam bahkan ada yang menjelang pagi, sentiasa resah dan jika tidur hanya seketika. Sepatutnya pada usia kanak-kanak, mereka perlu tidur seawal pukul 9 malam dan tidur lena yang berkualiti kerana ia penting untuk perkembangan yang sihat dan positif.

Terlalu aktif Ada kanak-kanak tidak boleh duduk diam walau sekejap. Ada sahaja yang ingin dilakukan dan biasanya hal yang dilakukan berbahaya kepada dirinya dan sering membuatkan anda marah. Lebih teruk, kanak-kanak ini akan merosakkan barang yang dipegangnya.
Pemalu Sikap pemalu berlebihan yang ditunjukkan oleh seorang kanak-kanak kemungkinan petanda dia mengalami stres. Anda patut berasa curiga sekiranya terlalu malu dan takut apabila berjumpa dengan orang yang baru dikenali.
Suka mengamuk Ada kalangan kanak-kanak yang mudah mengamuk dan meragam jika kemahuannya tidak dituruti. Sikap suka menggigit, menendang, memukul, menumbuk, menjerit tanpa sebab juga salah satu ciri anak stres. Kesabaran anda sangat diperlukan dalam menangani situasi ini. Kemarahan dan tengkingan dari anda hanya akan meningkatkan lagi stres si anak.
Cerewet makan Terlalu cerewet dalam bab makan, bahkan hanya akan makan makanan kegemarannya sahaja dan enggan langsung makan makanan lain.
Kencing malam Anak anda sudah besar tetapi kerap kencing malam di atas katil? Ini antara tanda-tanda anak stres dan kurang percaya pada diri sendiri. Dia berasa tidak tenang, Ia merasa tidak selesa dan kurang mendapat perhatian sehingga terbawa ke dalam tidur perasaan tersebut sehingga sukar mengendalikan rasa hendak buang air kecil.

Mudah menangis Cengeng adalah gelaran yang diberikan kepada anak kecil yang kuat menangis. Kanak-kanak yang mudah menangis dan tangisannya sukar dihentikan seolah-olah satu tanda meluahkan perasaan kemungkinan juga mengalami stres.
Ketakutan Kanak-kanak yang stres selalu mengalami ketakutan tanpa sebab. Dia seperti kehilangan rasa tenang sehingga memerlukan lebih perhatian daripada ibu dan ayah.
Sumber: mamapeduli.blogspot.my
The post Anak Banyak Ragam Tanda Mereka Stres. Jangan Marah Tapi Faham Dulu Perasaannya appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://majalahpama.my/anak-banyak-ragam-tanda-mereka-stres-jangan-marah-tapi-faham-dulu-perasaannya/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jangan Pernah Pandang Rendah Pada Mereka Anak Sulong Banyak Bekorban

Jangan Pernah Pandang Rendah Pada Mereka Anak Sulong Banyak Bekorban

papar berkaitan - pada 17/1/2019 - jumlah : 487 hits
Jangan Pernah Pandang Rendah Pada Mereka Anak Sulong Banyak Bekorban Kasih sayang adik beradik sama ada anak sulung sehinggalah anak bongsu sememangnya pasti ada dalam sesebuah keluarga dan rasa kasih itu telah dipupuk oleh ibu bapa semenja...
Bang Jangan Pandai Bikin Anak Tapi Tak Pandai Jaga Anak 30 Minit Tinggalkan Anak Dalam Kereta Sementara Bapanya

Bang Jangan Pandai Bikin Anak Tapi Tak Pandai Jaga Anak 30 Minit Tinggalkan Anak Dalam Kereta Sementara Bapanya

papar berkaitan - pada 20/1/2019 - jumlah : 325 hits
Viral di media sosial gambar seorang kanak kanak perempuan ditinggalkan dalam kereta dalam keadaan panas dan menangis Menurut sumber dari laman Facebook kejadian berlaku pada Rabu lalu di Tesco Taman Midah Bapa tak guna ini tinggalkan anak ...
Anak Korang Macam Ni Tak Beli Baju Banyak Tapi Yang Pakai Cuma Satu Ds Aliff Syukri

Anak Korang Macam Ni Tak Beli Baju Banyak Tapi Yang Pakai Cuma Satu Ds Aliff Syukri

papar berkaitan - pada 3/2/2019 - jumlah : 306 hits
Dato Seri Aliff Syukri telah memuatnaik gambar anak ketiganya Ibraheem Adham memakai baju kesukaan Baem Menerusi posting tersebut beliau tertanya tanya adakah anak anak yang lain juga mempunyai perangai yang sama dengan anaknya Anak korang ...
Jangan Marah Kalau Anak Suka Buka Peti Ais Ketahui Puncanya Sebelum Menghukum

Jangan Marah Kalau Anak Suka Buka Peti Ais Ketahui Puncanya Sebelum Menghukum

papar berkaitan - pada 22/1/2019 - jumlah : 512 hits
Aina tutup peti ais tu Kenapa asyik bukak je Nanti habis rosak barang dalam tu Anak anda yang kecil ada tak buat tabiat ini Dalam sehari asyik buka peti ais sahaja kerja mereka Papa dan mama tentu naik rimas melihat tingkah laku tersebut Me...
Susah Tidur Hantuk Kepala Rupanya Tanda Anak Stres Ibu Kongsi Pengalaman Dalam Pa Ma Tv

Susah Tidur Hantuk Kepala Rupanya Tanda Anak Stres Ibu Kongsi Pengalaman Dalam Pa Ma Tv

papar berkaitan - pada 29/1/2019 - jumlah : 363 hits
Si kecil menunjukkan simptom sukar untuk tidur dan menghantuk kepala ke dinding rupanya tanda tanda si kecil sedang stres Pengalaman ini dikongsikan oleh ibu ini dalam rancangan TV Pa Ma Puan Siti Fairuz berkongsi tentang puterinya Nur Zalf...
8 Anak Gadis Dan Lelaki Artis Malaysia Yang Lawa Dan Cun Seiras Ibu Bapa Mereka Ketika Muda Dulu

8 Anak Gadis Dan Lelaki Artis Malaysia Yang Lawa Dan Cun Seiras Ibu Bapa Mereka Ketika Muda Dulu

papar berkaitan - pada 16/1/2019 - jumlah : 776 hits
Kita pastinya kenal dan dah biasa tengok artis Malaysia di kaca TV Kadang kita tak teringat yang artis artis tu dah mendirikan rumah tangga dan ada anak sendiri Korang tau tak ada diantara artis artis Malaysia ni yang mempunyai anak gadis c...
Adiel Mikael Tak Banyak Ragam Niena Baharun Puas Tengok Anak Membesar Depan Mata

Adiel Mikael Tak Banyak Ragam Niena Baharun Puas Tengok Anak Membesar Depan Mata

papar berkaitan - pada 29/1/2019 - jumlah : 432 hits
Belum bersedia untuk kembali aktif di arena seni Datin Niena Baharun sebaliknya ingin memberikan sepenuh perhatian kepada anak sulungnya Adiel Mikael yang kini berusia tiga bulan Berasakan kehidupan hampir berubah sepenuhnya selepas kelahir...
Bahaya Anak Terlebih Guna Gadget Jangan Biarkan

Bahaya Anak Terlebih Guna Gadget Jangan Biarkan

papar berkaitan - pada 19/1/2019 - jumlah : 466 hits
Lama tak update pasal anak Sekarang Asyraf dah setahun 9 bulan Makin handsome dan cerdik macam mak dia Tapi makin menguji keshabaran aku pulak hmmm hmmm Dia sekarang dah boleh faham banyak apa yang aku cakap Arahan mudah pun boleh follow Su...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Lunch Di Restoran Saffani Ipoh Perak

Mentafsir Pilihan Raya Kecil Kkb

Sarapan Apom Manis Bubur Campur Di Padang Speedy Teluk Intan

Apakah Berhijab Harus Dari Hati

Cerita Hari Jumaat

Time Sensitive Recognizing And Reacting To Infantile Spasms