Anak Anak Kecil 9 30 Malam Dah Masuk Tidur Simple Je Cara Ayah Ni Buat Rupanya


Nak paksa anak-anak tidur bukanya senang lebih-lebih lagi anak yang sedang membesar. Waktu ini lah mereka sangat aktif, macam-macam alasan untuk bermain dan menonton tv.

Kadang-kadang pukul 10 malam pun masih lagi tak nak tidur. Esoknya bila nak ke sekolah mula lah si kecil tu penat. Bagi ibu bapa lain yang ada masalah untuk paksa anak tidur boleh baca perkongsian ayah ini.
Ramai yang selalu tanya anak-anak aku tidur pukul berapa tiap malam. Biasanya kalau hari sekolah diorang tidur paling lambat 9.45 malam, biasanya dalam 9.30 tu semua dah dibuai mimpi dah. Kalau weekend bagi chance lah, dalam 10.30 macam tu.
Macamana aku bagi budak-budak ni tidur awal?
Nah, ni tips cara aku lah yer.
1. Bagi diorang letih. Kena bagi dia main, buat aktiviti fizikal atau biasanya bawa ke playground. Kadang-kadang tak sempat ke playground jadi aku beli trampolin kat Shopee brand Mamakiddies. Banyak option dan murah jer pun tapi ada kualiti dan berbaloi gila. Depa punya melompat tak ingat dunia.
2. Bagi depa makan kenyang. Kalau perut lapar memang sudah tidur lah. Kami dinner biasanya 6.30pm-7.00pm macam tu. Maghrib tu biasanya semua dah makan.
3. Elakkan benda manis. Kadang-kadang diorang bedal jugak, tapi aku sebolehnya cuba elakkan lah. Bila terlebih gula ni susah kemain diaorang nak tidur. So elakkan coklat, milo atau apa sahaja yang manis.
4. Masuk bilik awal. Lepas Isyak sekitar 8.30-8.45 sahaja rumah aku in total darkness dah. Bergelap terus, semua lampu tutup. Yer kak, tutup semua lampu sampai gelap gelita. Sembang-sembang kejap sambil bedtime stories dan tak lama lepas tu semuanya tidur.
Termasuklah aku sekali selalunya.
Sambungan..
Semalam aku share pasal anak-anak aku tidur awal dan salah satu sebab dia adalah aktiviti melompat trampolin. Ramai pula yang mesej tanya, jadi aku buat research sikit dan share dengan korang.
11 Sebab kenapa melompat bagus untuk kita dan anak-anak. Dan point nombor 9 tu mesti ramai yang suka.

Okeh, ni dia:
1. Aktiviti melompat secara berkala akan membantu menguatkan tulang dan mengurangkan risiko osteoporosis. Tulang kita ni makin kuat bila ditekan dan makin lemah bila tiada tekanan. Jadi melompat ni memberi tekanan pada tulang seluruh tubuh badan kita.
2. Melompat akan membuatkan 37 trillion sel dalam badan turut melompat. Tekanan graviti terhadap semua sel membuatkan mereka terpaksa menjadi lebih kuat untuk menerima tekanan lalu meningkatkan tenaga sel dan fungsi mitochondrial.
3. Melompat membantu badan menyahtoksin dengan meningkatkan peredaran limfa. Tidak seperti sistem peredaran darah yang mempunyai jantung untuk mengepam darah ke seluruh badan, sistem limfa takde pam dan bergantung pada pergerakan badan untuk beredar. Melompat adalah peregrakan yang paling bagus.
4. Melompat meningkatkan imuniti badan untuk menangkis jangkitan dan mencegah penyakit. Melompat selama 10 minit meningkat tiga kali ganda jumlah sel darah putih. Sistem limfa mengangkut sel-sel imun ini ke seluruh badan untuk meningkatkan fungsi imun, yang merupakan barisan pertahanan pertama badan kita.
5. Melompat trampolin meningkatkan kesihatan pencernaan dan usus. Ia membantu penghadaman kerana gerakan menaik turun berirama merangsang pengecutan dan kelonggaran otot yang membentuk saluran pencernaan.
6. Melompat di trampolin ni membantu meningkatkan keseimbangan, koordinasi dan postur dengan merangsang saraf okular dan saluran telinga dalam. Selalu melompat membuatkan reflek kita cepat bertidakbalas.
7. Melompat ni menguatkan otot mata untuk penglihatan yang lebih baik. Ia membantu menguatkan saraf okular dan otot mata anda kerana kesan peningkatan daya G pada setiap bahagian badan.
8. Melompat sangat membantu mengedarkan oksigen ke seluruh badan untuk meningkatkan tenaga. Tubuh yang sangat beroksigen tidak digemari oleh kuman penyakit dan sel-sel jahat, yang bersifat anaerob. Depa ni tak dapat bertahan dalam persekitaran yang sangat beroksigen.
9. Melompat trampolin telah terbukti dapat meningkatkan kadar metabolisma dan membantu menurunkan berat badan okeh. Kadar metabolisma korang akan terus meningkat sehingga 24 jam walaupun dah stop melompat. Memang sesuai nak kuruskan badan.
10. Melompat meningkatkan keupayaan mental dan meningkatkan kesihatan mental. Lompatan yang kerap meningkatkan peredaran darah. Ini membolehkan banyak oksigen segar ke otak, meningkatkan ketajaman dan fokus mental serta meningkatkan komunikasi antara ke 2 bahagian otak. Ini meningkatkan keupayaan mental dan diketahui dapat membantu kanak-kanak membaca dan menulis.
11. Melompat dapat membantu mengurangkan kegelisahan, atau ketidakupayaan untuk berehat yang disebabkan oleh apa sahaja faktor sama ada minum terlalu banyak kafein, tekanan, kesakitan fizikal, atau aoa sahaja. Untuk kanak-kanak yang ada ADHD, melompat membantu mengalihkan tenaga dan mengatasi kegelisahan.
So now we know.
Sangat baik untuk kita dan anak-anak okeh.
So belilah satu kat rumah. Tak mahal pun. Kalau yang kecil untuk seorang melompat tu beli kat Shopee brand Mamakiddies dalam RM100++ jer.
Aku rekomen brand Mamakiddies ni okeh sebab kualiti dan mampu milik. Satu keluarga boleh pakat melompat dan sama-sama sihat.
Hahaha.
#SuperDaddy
Sumber: Khairul Abdullah
The post “Anak-Anak Kecil 9.30 Malam Dah Masuk Tidur” Simple Je Cara Ayah Ni Buat Rupanya appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/anak-anak-kecil-9-30-malam-dah-masuk-tidur-simple-je-cara-ayah-ni-buat-rupanya/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Patutlah Demam Anak Tak Kebah Rupanya Ada Petanda Ni Mak Ayah Wajib Periksa

Patutlah Demam Anak Tak Kebah Rupanya Ada Petanda Ni Mak Ayah Wajib Periksa

papar berkaitan - pada 6/7/2020 - jumlah : 367 hits
Selepas tiga hari demam anak kita biasanya akan diambil darahnya untuk mengetahui sebarang jangkitan kuman Itu pemeriksaan biasa yang kebiasaannya dijalankan oleh doktor yang merawat Pun begitu ada juga kes anak masih demam walaupun sudah d...
Anak Kecil Memberi Syafaat Kepada Ibu Bapa Untuk Masuk Syurga

Anak Kecil Memberi Syafaat Kepada Ibu Bapa Untuk Masuk Syurga

papar berkaitan - pada 13/7/2020 - jumlah : 298 hits
SOALANAda yang mengatakan jika seorang anak meninggal masa mereka masih kecil anak tersebut boleh memberi syafaat kepada ibu bapanya untuk masuk syurga Adakah perkara ini benar JAWAPAN Untuk menjawab persoalan di atas maka disertakan disini...
Anak Mengamuk Nak Jajan Di Kaunter Kedai Ini Cara Ibu Ayah Jadi Kebal Tak Payah Belikan

Anak Mengamuk Nak Jajan Di Kaunter Kedai Ini Cara Ibu Ayah Jadi Kebal Tak Payah Belikan

papar berkaitan - pada 23/6/2020 - jumlah : 343 hits
Sudah menjadi perkara biasa pula bila ke kedai dengan anak anak mereka akan minta kita belikan snek atau jajan Kita dapat elakkan mereka dari ambil semua itu tapi sebaik sahaja sampai ke kaunter banyak pilihan yang memerangkap kita Anak ana...
Gusi Anak Bengkak Bernanah Rupanya Tertelan Dawai Stapler Bila Beli Makanan Mak Ayah Tolonglah Periksa

Gusi Anak Bengkak Bernanah Rupanya Tertelan Dawai Stapler Bila Beli Makanan Mak Ayah Tolonglah Periksa

papar berkaitan - pada 2/7/2020 - jumlah : 480 hits
Setiap kali membeli makanan di kedai pernah tak anda memeriksa dawai stapler yang dijadikan salah satu bahan untuk membungkus makanan dengan rapi Mungkin kita tak perasan bahawa dawai tersebut juga boleh mendatangkan kecederaan bukan sahaja...
Foto Ramai Yang Tidak Dapat Terima Cara Anak Burung Hantu Tidur

Foto Ramai Yang Tidak Dapat Terima Cara Anak Burung Hantu Tidur

papar berkaitan - pada 26/6/2020 - jumlah : 956 hits
Jika anda sedar sejak kebelakangan ini gambar banyak tular di media sosial Kebanyakan orang jarang melihat burung hantu depan mata kerana burung hantu adalah sejenis haiwan nocturnal yang tidur pada waktu siang dan berjaga pada waktu malam ...
Apa Yang Ibu Bapa Perlu Sediakan Sebelum Anak Melangkah Masuk Ke Sekolah Selepas Bercuti Panjang

Apa Yang Ibu Bapa Perlu Sediakan Sebelum Anak Melangkah Masuk Ke Sekolah Selepas Bercuti Panjang

papar berkaitan - pada 3/7/2020 - jumlah : 526 hits
APA YANG IBU BAPA PERLU SEDIAKAN SEBELUM ANAK MELANGKAH MASUK KE SEKOLAH SELEPAS BERCUTI PANJANG Hi semua 15 haribulan Julai ni si kakak akan masuk sekolah Kemudian seminggu lepas tu si adik pulak akan memula kan seisi persekolahan selepas ...
Gelar Anak Itu Ini Konon Bergurau Rupanya Efek Emosi Dia Membesar Jadi Tak Yakin

Gelar Anak Itu Ini Konon Bergurau Rupanya Efek Emosi Dia Membesar Jadi Tak Yakin

papar berkaitan - pada 2/7/2020 - jumlah : 225 hits
Biarpun anak anak masih kecil mereka mempunyai perasaan malu Setiap perkataan yang keluar dari mulut kita ada masanya boleh membuatkan anak anak terasa hati Jika anak anak membesar dalam keadaan kurang keyakinan diri dan suka merasa dirinya...
Cara Dapatkan Anak Kembar Walapun Tidak Ada Keturunan Kembar

Cara Dapatkan Anak Kembar Walapun Tidak Ada Keturunan Kembar

papar berkaitan - pada 4/7/2020 - jumlah : 634 hits
Pasti ramai pasangan suami isteri yang megimpikan keseronokan untuk memiliki anak kembar Namun masih ramai yang tidak tahu cara merancang untuk mendapatkan anak kembar serta mencuba rezeki untuk memilikinya Cara Dapatkan Anak Kembar Walapun...
Ayah Hilangkan Diri Drpd Kami Anak To Ki Dedah Cerita Sebenar

Ayah Hilangkan Diri Drpd Kami Anak To Ki Dedah Cerita Sebenar

papar berkaitan - pada 4/7/2020 - jumlah : 361 hits
KUALA LUMPUR Anak To ki Noor Hidayah mend kwa kali terakhir bertemu penyanyi era 1990 an itu ketika beliau menjadi wali nikahnya empat tahun lalu Anak kedua daripada lima beradik itu memberitahu sejak ayah dan ibu berpisah kira kira 16 tahu...
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Puasa Tarwiyah 2024 Maksud Hari Tarwiyah Hukum Berpuasa

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Wish List April 2024

Sentiasalah Mengharapkan Rahmat Redha Allah

Puding Kastad Mangga

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Uncover The Secrets Of Riversweeps The Online Casino That S Different

Isteri Bersubahat Dengan Suami Melakukan Amang Seksual Terhadap Remaja 17 Tahun