Amaran Tedi Pecah Rumah Menjadi Jadi


بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم. اَللَّهُمَّ صَلِّى عَلَى مُحَمَّدٍٍ، وَعَلَى آلِهِ مُحَمَّدٍٍ Rumah jiran-jiran Mommy dipecah masukBerita daripada Whatsapp Mommy memaklumkan mengenai kecurian yang berlaku di 2 buah rumah di taman kami.
Selain itu kawan sepejabat Mommy juga dipecah masuk rumahnya.
Ketiga-tiga kes menggunakan kaedah yang sama, pecah masuk melalui pintu gelongsor (sliding door). Penjenayah itu memecahkan gril sliding door sebelum masuk melaluinya. Ternyata pintu gelongsor adalah mudah untuk dipecah masuk.
Inner Inspiration: Rumah saya dipecah masuk.Rumah keluarga kawan Master pun mengalami situasi yang sama, beberapa tahun dahulu.
Nampaknya penjenayah semakin bermaharajalela dalam negara Malaysia yang aman damai ini. Rumah dah macam penjara Pudu, masih kena pecah. Malangnya sangkar besi yang dibina untuk melindungi keluarga dan harta ini juga kadangkala mengurung tuan rumah dalam kes kebakaran sehingga menjadi berita yang sungguh menyayat hati.
Jeriji besi kadang-kadang menjadi sangkar maut apabila berlaku kebakaran, namun ia terpaksa digunakan dalam melindungi diri dan harta dari ancaman penjenayah di bumi Malaysia yang aaman ini. [Sumber: Dunia Itu: Ibu dan dua anak dijumpai rentung.]Semua ini taqdir yang kita tak dapat menolaknya, cuma dengan sedikit usaha dan tawakkal, mungkin hati kita akan tenang.
Tok Master pernah ingatkan, nak keluar rumah baca doa keluar rumah (doa tawakkal) dan semasa kunci pintu beri salam ke arah rumah. Kerana di rumah itu bukan kita sahaja yang tinggal, ada makhluk lain yang menumpang. Insya-Allah jika kita hamba Allah yang bagus, ia akan jadi hamba Allah yang bagus juga, begitu juga sebaliknya. Jika dia anggap itu rumah tempat dia menumpang, akan dia benarkan ia dicerobohi?
Ini doa yang dibaca ketika keluar rumah, tapi Tedi tak anggap ia doa keluar rumah, tapi lebih kepada doa kita bertawakkal (berserah diri) kepada Allah setelah kita berusaha. Boleh dibaca contohnya semasa nak duduki ujian, atau semasa kunci basikal, atau juga semasa nak jumpa cikgu disiplin setelah kita pecahkan tingkap kelas.
[Sumber: Kumpulan Doa: Doa keluar rumah]Begitulah lebih kurang, namun cikgu Master (cikgu kepada Master, bukan Master itu seorang cikgu) pernah ingatkan, jangan bergantung kepada makhluk, itu syirik namanya. Kita berusaha dengan menggunakan kunci rumah, namun kunci itu tak berupaya melindungi rumah kita. Ia mungkin salah satu jalan Allah subhanahu wa ta'ala menimbulkan rasa putus asa di kalangan perompak.
Begitu juga apabila guna penggera, ia tak berkuasa melindungi kita, namun ia mungkin salah satu jalan Allah subhanahu wa ta'ala timbulkan rasa gerun di hati perompak.
Semua perbuatan bermula daripada hati seseorang, dan hati manusia dikuasai Maha Pencipta. [Sumber: info-infoharian: Asal usul lambang hati cinta]Semuanya bermula daripada hati. Hati tanpa iman, nescaya jenayah berleluasa. Allah subhanahu wa ta'ala yang berkuasa ke atas hati manusia.
Undang-undang Islam contohnya, juga takkan berkuasa menewaskan jenayah jika tak diizinkan Allah subhanahu wa ta'ala. Cuma Allah dah beri panduan undang-undang yang akan menggentarkan hati manusia. Bukannya laksanakan hudud, jenayah akan terus hilang, tapi dengan berkat keredhaan-Nya, insya-Allah jenayah akan berkurang. Jadi jangan main-main apabila berbual tentangnya.
Kita hanya berusaha, Allah subhanahu wa ta'ala yang menentukan, tapi paling penting, Allah takkan bantu jika kita tak membantu diri kita.
Menarik! Ini adalah sendal komersial untuk pintu gelongsor kaca yang Tedi jumpa dalam sebuah laman web "lockking.org: Commercial Security Bar for Sliding Glass Doors". Tak tahulah kalau produk ni ada dijual di Malaysia. Boleh buat niaga ni kalau ada modal, hehehe.Berkenaan sliding door, kalau boleh, sendal dengan kayu panjang atau besi panjang, dan keluar menggunakan pintu lain.
Itu sahaja buat masa ini, Tedi nak pergi main golf sekejap.
 
~20130925~
jika kiriman ini bermanfaat, tolong lawat iklan yang ada ya, terima kasih


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.interpretzz.com/2013/09/amaran-tedi-pecah-rumah-menjadi-jadi.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+Interpretzz+%28interpretZZ%29

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Vacuum Cordless Terbaik Harga Mampu Milik Yang Mana Menjadi Pilihan Aku Gadget Rumah

Vacuum Cordless Terbaik Harga Mampu Milik Yang Mana Menjadi Pilihan Aku Gadget Rumah

papar berkaitan - pada 10/3/2021 - jumlah : 407 hits
Kena PKPB semula dari awal Oktober sampailah ke bulan Disember 2020 lepas tu sampai bulan Februari 2021 apa nak buat demi kepentingan semua pihak dan keluarga sendiri kenalah ikut perintah Sekarang boleh tarik nafas lega sikit kan pergeraka...
Jadilah Mak Yang Malas Biar Anak Buat Sendiri Umur 2 Tahun Patut Pandai Buat Kerja Rumah Yang Senang

Jadilah Mak Yang Malas Biar Anak Buat Sendiri Umur 2 Tahun Patut Pandai Buat Kerja Rumah Yang Senang

papar berkaitan - pada 27/2/2021 - jumlah : 250 hits
Ala dia kecik lagi nak ajar tunggulah umur dia 10 tahun Baru dia faham Sebenarnya nak ajar anak tanggungjawab tak perlu tunggu umur dia lebih 10 tahun Anak kecil pun dah boleh di latih untuk buat beberapa perkara yang simple sesuai mengikut...
Dugaan Calon Spm Terkejut Balik Rumah Satu Keluarga Kena Kuar4ntin Agak Tertekan Saya Perlu Fokus Sepenuhnya

Dugaan Calon Spm Terkejut Balik Rumah Satu Keluarga Kena Kuar4ntin Agak Tertekan Saya Perlu Fokus Sepenuhnya

papar berkaitan - pada 27/2/2021 - jumlah : 258 hits
SEORANG calon Sijil Pelajaran Malaysia mencvri perh4tian ramai selepas memuat naik tweet foto kesemua ahli keluarganya memakai gelang berwarna merah jambu pada Sabtu Kisah tersebut mengundang simpati kerana pada masa itu hanya tinggal dua h...
Idea Dekorasi Rumah Kecil Tetapi Cantik Berwarna Pastel

Idea Dekorasi Rumah Kecil Tetapi Cantik Berwarna Pastel

papar berkaitan - pada 27/2/2021 - jumlah : 373 hits
Assalamualaikum Hi Semua Siapa kata rumah kecil tidak boleh kelihatan cantik nampak mewah mahupun menenangkan Rumah kita adalah syurga kita Tidak kira betapa kecil mahupun besarnya ia ia harus dijaga dengan sebaik mungkin Disebabkan rumah a...
Usai Dilantik Bupati Ipuk Sambangi Rumah Singgah Banyuwangi Di Surabaya

Usai Dilantik Bupati Ipuk Sambangi Rumah Singgah Banyuwangi Di Surabaya

papar berkaitan - pada 26/2/2021 - jumlah : 174 hits
Ipuk berbincang dengan sejumlah pasien dan keluarganya yang sedang dirawat jalan dengan tetap menjalankan protokol kesehatan Satu per satu dia memasuki kamar yang dijadikan tempat beristirahat
Buat Tanah Kompos Dari Rumput Rampai Yang Tumbuh Melata Di Laman Kebun Tepi Rumah

Buat Tanah Kompos Dari Rumput Rampai Yang Tumbuh Melata Di Laman Kebun Tepi Rumah

papar berkaitan - pada 27/2/2021 - jumlah : 466 hits
Seperti yang diketahui aku sekarang ini gigih bercucuk tanam di laman kebun tepi rumah Setelah pindah ke rumah tanah lot ni tak berhenti aku menanam pokok pokok sayuran Kebanyakannya aku tanam di dalam pasu dan polibeg memandangkan tanah di...
Ye Ke Tak Tekan Loceng Rumah Pun Sajat Kekal Tenang Aktif Di Instagram

Ye Ke Tak Tekan Loceng Rumah Pun Sajat Kekal Tenang Aktif Di Instagram

papar berkaitan - pada 27/2/2021 - jumlah : 150 hits
Usahawan kosmetik Muhammad Sajjad Kamaruz Zaman atau lebih dikenali sebagai Nur Sajat kekal tenang dengan berkongsi pelbagai posting baru di Instagram meskipun dirinya dicari Jabatan Agama Islam Selangor sejak dua hari lalu Malah dalam satu...
Susun Atur Makanan Sejuk Beku Di Rumah

Susun Atur Makanan Sejuk Beku Di Rumah

papar berkaitan - pada 28/2/2021 - jumlah : 273 hits
Good day Macam mana susun atur juju dalam fridge Portion by portion Bila dah ada tagging bekas yang sesuai masa ini lah juju nak sharing mcm mana nak susun ikan dan makanan beku Wrap satu bahagian agak agaklah utk memasak Kemudian susun dal...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

Diabetes Bayi Pun Boleh Kena Jenis Penyakit Yang Tak Kenal Usia

How Did Afif Know Of Alleged Rm100m Payment For Pjd Link Asks Pj Mp

Memikirkan The Unknown

Produk Nestle Naik Harga Harga Milo Dan Nescafe Akan Meningkat Ikuti Senarai Produk Nestle Malaysia

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke



Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi


Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Tak Perlis Lah Kalau Tak Makan Harumanis

Helikopter Terhempas 10 Dilaporkan Terkorban

Resepi Tortilla Wrap

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia