Amaran Kami Kepada Para Pembenci Monarki Baca Artikel Ini Dan Jangan Lari


Orang yang duk menghina dan memperlekeh institusi monarki ni, mereka tak sedar sebenarnya kehidupan, kebebasan dan keselamatan (life, liberty and security) mereka ialah hasil kewujudan institusi yang dibenci olehnya.
Dalam dunia ini, kedaulatan (sovereignty) kerajaan secara kasar terbahagi kepada tiga jenis: kedaulatan tuhan, kedaulatan raja dan kedaulatan rakyat.
Kedaulatan tuhan itu teokrasi, kedaulatan raja itu monarki, kedaulatan rakyat itu republik.
Teokrasi hanya sesuai bagi negara yang mempunyai penduduk yang sama dari segi agama, manakala republik lebih sesuai kepada negara di mana penduduknya telah pun memiliki identiti kebangsaan yang sama.
Negara yang mempunyai pelbagai bangsa dan budaya ni, kalau ada satu majoriti yang “absolute” (contoh macam Singapura), baru boleh jalan dia punya sistem republik. Tapi harganya: tiada jaminan hak kepada golongan minoriti, “wish and whims” majoriti jadi penentu.
Kalau negara itu mempunyai beberapa kelompok bangsa yang lebih kurang dari segi saiz (macam Iraq, Afghanistan), lagi teruk. Pasti akan berlaku “bloodbath” (mandi darah) kerana masing-masing ingin mencapai dominasi. Itu sebabnya negara-negara tersebut tidak lagi mengenal erti keamanan sejak kejatuhan monarki masing-masing pada tahun 1958 dan 1973.
Keadaan di mana pelbagai kelompok bangsa boleh hidup dalam gaya hidup masing-masing, tanpa perlunya satu identiti kebangsaan “satu bahasa, satu bangsa, satu negara” hanya mungkin berlaku di bawah sistem monarki. Seperti di Uthmaniyyah yang mengamalkan sistem “millet” sebelum abad ke-20.
Sebab raja boleh bertindak sebagai penimbang tara antara pelbagai kaum. Kau Arab ke, Turki ke, Kurd ke, Armenia ke, selagi kau bersumpah setia kepada raja, hak engkau akan terpelihara. Kau ialah “faithful subject” kepada pemerintah, bukan kepada “the people”. “The People” tiada hak ke atas kau.
Itu sebabnya konsep “liberty” timbul di England selepas Magna Carta iaitu perjanjian antara raja dan pembesar di England pada tahun 1215 yang menggariskan beberapa hak asasi rakyat (subject). Selagi raja melindungi hak-hak tersebut, maka raja mempunyai keabsahan (legitimacy) untuk memerintah.
Dalam konteks kita, “waad” antara Sang Sapurba dan Demang Lebar Daun ialah kita punya Magna Carta, dan ia diteruskan sehingga hari ini. British dan golongan kiri pernah cuba mewujudkan something “Malayan identity”, tetapi digagalkan, bukan saja oleh orang Melayu malah oleh orang bukan Melayu kerana masing-masing ingin protect their own way of life.
Dulu selepas Revolusi Xinhai (1911) di China dan pembentukan Republik China, ada juga gerakan untuk mengembalikan monarki dengan menabalkan Yuan Shikai. Idea itu bukan datang dari konservatif China semata-mata tapi oleh Frank Johnson Goodnow, ahli sains politik US. Konteks China yang berbilang kaum (ada Han, Hui, Mongol, Manchuria, Tibet, Uyghur) perlu ada seorang raja sebagai pengadil, kalau tidak maka jadilah “hegemoni Han” yang membawa kepada penindasan kaum minoriti, seperti yang berlaku pada hari ini.
Kau bayangkan apa akan jadi kalau negeri-negeri Tanah Melayu bertukar jadi republik. Jadi macam Myanmar. Orang Bamar nak memaksa minoriti tukar identiti mereka, yang Shan dan Karen pula tak puas hati bangkit melawan. Tak adalah kau hidup selesa pada hari ini duk mengutuk dan merepek kat Internet.
Jadi, nak pilih sistem monarki atau republik ni bukan one fine day kau bangun dari tidur pastu kau terfikir “ahh aku nak try republik lah” dan kau buat revolusi gitu. Kau kena ambil kira konteks masyarakat, sosioekonomi dan mengambil pendekatan “mudarat paling ringan”, dan paling penting, memahami asal usul sesuatu benda sebelum mengejinya.

Buju Kurung Exclusive Untuk Wanita Berkerjaya

Terbongkar Cara Blogger Dapatkan Organic Traffic Unlimited.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://thetrendingnow.blogspot.com/2019/01/amaran-kami-kepada-para-pembenci.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jangan Halalkan Orang Yang Berhutang Kenapa Jom Baca Artikel Ini Segerakanlah Membayar Hutang Jika Anda Ada Hutang

Jangan Halalkan Orang Yang Berhutang Kenapa Jom Baca Artikel Ini Segerakanlah Membayar Hutang Jika Anda Ada Hutang

papar berkaitan - pada 14/1/2019 - jumlah : 1269 hits
Perkara biasa jika ada kawan kawan yang berhutang Perkara biasa juga jika ada kawan kawan yang tak bayar hutang Ada ketika tuntut semula hutang seolah olah seperti kita pula yang meminta sedekah Mukanya selamba muka kita pula yang malu malu...
Jangan Biar Isteri Kita Kekosongan Dan Keseorangan Baca Pesanan Ustaz Kazim Elias Rileks Media

Jangan Biar Isteri Kita Kekosongan Dan Keseorangan Baca Pesanan Ustaz Kazim Elias Rileks Media

papar berkaitan - pada 27/12/2018 - jumlah : 361 hits
Disini admin ingin kongsikan kepada pembaca semua rahsia rumahtangga untuk membina keluarga bahagia khas dari Fr Fadzila Hamsah Berikut adalag 50 Tips terbaik membina keluarga bahagia 1 Pasang niat dan berdoa untuk menjadi suami terbaik Tan...
Jom Baca Perkongsian Menarik Ni Jangan Suka Marah Marah

Jom Baca Perkongsian Menarik Ni Jangan Suka Marah Marah

papar berkaitan - pada 8/1/2019 - jumlah : 557 hits
Jom baca perkongsian menarik ni Jangan suka marah marah Assalamualaikum wbt Jom baca perkongsian menarik ni Semoga memberi manfaat kepada kita semua InshaAllah Jangan suka marah marah Gambar diubahsuai dari carian Google Jom baca perkongsia...
Baliklah Nur Najwa Remaja Lari Selepas Ditegur Jangan Keluar Malam Oleh Ibu Bapanya

Baliklah Nur Najwa Remaja Lari Selepas Ditegur Jangan Keluar Malam Oleh Ibu Bapanya

papar berkaitan - pada 12/1/2019 - jumlah : 420 hits
Kerisauan pasangan suami isteri membuatkan mereka tiada pilihan lain untuk membuat laporan polis di Balai Polis Jerantut berhubung kehilangan anak perempuan mereka yang berusia 15 tahun selepas tidak pulang dari sekolah sejak Rabu lalu Bapa...
Sapa Tau Khasiat Bawang Putih Ni Kepada Badan Manusia Mesti Berebut2 Beli Kat Kedai Tolong Jangan Abaikan Artikel Ni

Sapa Tau Khasiat Bawang Putih Ni Kepada Badan Manusia Mesti Berebut2 Beli Kat Kedai Tolong Jangan Abaikan Artikel Ni

papar berkaitan - pada 4/1/2019 - jumlah : 404 hits
awang putih merupakan salah satu makanan sihat yang perlu anda amalkan sebagai rutin harian Bawang putih kaya dengan vitamin mineral enzim yang diperlukan oleh tubuh badan serta mempunyai banyak manfaat dari sudut kesihatan Antara manfaat b...
Jangan Main Api Amaran Hamas Kepada Pengganas Israel

Jangan Main Api Amaran Hamas Kepada Pengganas Israel

papar berkaitan - pada 15/1/2019 - jumlah : 333 hits
SEMENANJUNG GAZA 8 Jamadilawal 1440H Isnin Pergerakan Perjuangan Islam Palestin memberi amaran kepada rejim pengganas Israel supaya tidak terlalu angkuh menyerang wilayah Gaza yang menyasarkan penduduk Palestin Jurucakapnya Fawzi Barhoum da...
Jokowi Jangan Sampai Marketplace Kita Diisi Produk Asing

Jokowi Jangan Sampai Marketplace Kita Diisi Produk Asing

papar berkaitan - pada 11/1/2019 - jumlah : 211 hits
Ke depan saya ingin jangan sampai marketplace kita diisi oleh produk produk dari luar Mungkin sementara tidak apa apa tapi jangka pendek atau menengah kita harus bersama sama agar semua yang dijual produk produk asal Indonesia kata Jokowi
Kanak Kanak Usia 3 Tahun Sudah Boleh Diajar Berdikari Tahu Urus Diri Sudah Cukup Baik

Asal Usul Coca Cola

Ikan Buntal Risiko Dan Gejala Keracunan

Sejarah Hitam Bola Sepak Berulang

Unleashing The Miracle Of Retinol For Your Skin

Hukuman Masyarakat Sangat Berat Jika Anda Punya Pendapat Berbeza Dari Mereka

Takut Ditangkap Khalwat Pecut Kereta Hingga Terbabas

Crisis Management 101



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Hantar Anak Ke Sekolah Tidak Pakai Topi Keledar

Nak Rasa Musim Sejuk Jom Bawa Anak Ke Immersive Winterland Tarikan Terbaharu Di I City Shah Alam

Buaya Jantan 5 Meter Tersangkut Pada Pukat

Lori Tanah Jatuh Gaung Wanita Maut Suami Patah Tangan

Nga Asks Saifuddin To Halt Probe On Teoh Beng Hock S Family

Sudah Bersedia Terima Surat Bersatu Apapun Terjadi Tetap Sokong Kepimpinan Pm