Amalkan Makanan Ini Semasa Hamil Jika Mahu Kulit Bayi Cerah Dan Bersih


Sudah menjadi angan-angan dan impian ibu bapa untuk mempunyai bayi yang sihat dan sempurna dari segenap aspek termasuklah kulitnya. Setiap ibu bapa mahukan kulit bayi mereka gebu, cerah dan bersih agar sedap untuk dipandang dan lembut ketika dipegang.
Persoalannya, bagaimanakah untuk mencapai kemahuan ibu bapa ini? Sebenarnya, kuncinya terletak kepada ibu yang sedang hamil. Terdapat 10 makan ibu hamil perlu ambil jika mahu kulit bayi cerah dan bersih. Ikuti artikel ini untuk mengetahuinya dengan lebih lanjut.

#1. Susu saffron
Saffron merupakan sejenis rempah yang termahal di seantero dunia. Ibu hamil boleh mengamalkan minum susu yang mengandungi campuran saffron kerana ia dipercayai dapat meningkatkan kecerahan warna kulit bayi dalam kandungan.
#2. Kelapa
Air kelapa mengandungi elektrolit tinggi yang mempunyai manfaat sebagai antioksidan alami bagi ibu yang sedang hamil. Ia juga dapat membantu badan kekal berhidrasi selain membantu menjernihkan air ketuban. Disebabkan itu, air kelapa dipercayai dapat membuat kulit bayi dalam kandungan menjadi bersih.
#3. Telur
Telur mempunyai dua bahagian iaitu kuning dan putih. Jika ibu hamil yang mahukan kulit bayi cerah dan bersih, ambil putih telur ini ketika trimester kedua kehamilan anda.

#4. Oren
Ketika hamil, vitamin C perlu diambil pada kadar yang sepatutnya. Oleh itu, buah oren merupakan pilihan yang tepat. Selain itu juga, kandungan asid folik dalam buah oren dapat membantu mencerahkan dan membersihkan kulit bayi dan membantu pertumbuhan janin yang sihat.
#5. Nanas
Terdapat beberapa negara di benua Asia yang mempercayai pengambilan jus nanas oleh ibu yang sedang hamil seminggu sekali dapat membuat kulit bayi dalam kandungan cerah dan bersih.
#6. Anggur
Pengambilan jus anggur juga dipercayai dapat mencerahkan dan membersihkan kulit bayi dalam kandungan. Ini kerana buah anggur mempunyai kandungan alpha hydroxy acids yang sememangnya bagus untuk kulit.
#7. Jintan manis
Di India, ibu yang sedang hamil percaya jika minum air rendaman biji jintan manis sebanyak 3 ml pada setiap pagi, ia dapat mencerahkan dan membersihkan kulit bayi dalam kandungan. Bukan sahaja itu, ia juga bermanfaat untuk mengurangkan gejala ‘morning sickness’ yang kerap dialami oleh ibu hamil.

#8. Kacang badam
Sepanjang kehamilan, ibu hamil boleh mengamalkan makan badam atau minum susu yang diperbuat daripada badam untuk membantu perkembangan janin yang sempurna. Paling penting, ia juga dipercayai dapat mencerahkan dan membersihkan kulit bayi dalam kandungan.
#9. Kacang hijau
Bubur kacang hijau atau air rebusannya boleh diambil oleh ibu yang sedang hamil kerana ia dipercayai dapat menjernih air ketuban. Selain itu, ia juga mampu membantu bayi mendapatkan kulit yang cerah dan bersih.
#10. Lobak putih
Sesuai dengan namanya, lobak putih sememangnya dapat mencerahkan dan membersihkan kulit bayi dalam kandungan ibu hamil. Ini kerana ia mengandungi antioksidan dan mineral yang sememangnya bagus untuk kulit.
Namun begitu, ini hanya sekadar makanan tambahan yang mampu mempengaruhi kondisi kulit bayi dalam kandungan anda.
Seharusnya, kecomelan seorang bayi itu tidak diukur melalui warna kulit mereka. Setiap bayi yang dilahirkan adalah berbeza-beza dan indah bagi setiap pasangan ibu bapa yang melahirkannya. Oleh itu, hargailah dan sayangilah si kecil anda dengan sebaiknya tanpa mengira penampilan mereka.
Sumber: Hello Doktor
The post Amalkan Makanan Ini Semasa Hamil Jika Mahu Kulit Bayi Cerah Dan Bersih appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/amalkan-makanan-ini-semasa-hamil-jika-mahu-kulit-bayi-cerah-dan-bersih/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rugi Kalau Tak Amalkan Pemakanan Ini Ketika Hamil Elak Makanan Yang Berproses

Rugi Kalau Tak Amalkan Pemakanan Ini Ketika Hamil Elak Makanan Yang Berproses

papar berkaitan - pada 16/4/2019 - jumlah : 274 hits
Wanita hamil perlu makan makanan yang berkhasiat agar kesihatan diri dan kandungan berada di tahap yang baik Amalkan 6 pemakanan ini dan elakkan mengambil makanan yang diproses ataupun makanan segera Ikuti perkongsian Dr Zubaidi MAKANAN TAM...
Jenis Makanan Yang Tak Boleh Dimakan Oleh Ibu Berpantang Semasa Bersalin

Jenis Makanan Yang Tak Boleh Dimakan Oleh Ibu Berpantang Semasa Bersalin

papar berkaitan - pada 6/4/2019 - jumlah : 362 hits
Jenis Makanan Yang Tak Boleh Dimakan Oleh Ibu Berpantang Semasa Bersalin Ikan kembung gatalIkan cencaru tajamIkan siakap boleh menyebabkan bentanIkan sardin gatalIkan tongkol gatalSemua makanan dalam tin tinggi garam angin dan bisaSayur kan...
Bersih Selar Tindakan Ph Edar Kupon Makanan Percuma Di Rantau

Bersih Selar Tindakan Ph Edar Kupon Makanan Percuma Di Rantau

papar berkaitan - pada 30/3/2019 - jumlah : 262 hits
KUALA LUMPUR Jawatankuasa Pemandu Gabungan Pilihan Raya Adil dan Bersih mempersoalkan tindakan Ahli Parlimen Miri Dr Michael Teo Yu Keng yang memberikan kupon makanan percuma bernilai RM75 000 kepada 300 pelajar miskin dari lima buah sekola...
Ketika Hamil Waspadai Produk Perawatan Kulit Tertentu

Ketika Hamil Waspadai Produk Perawatan Kulit Tertentu

papar berkaitan - pada 2/4/2019 - jumlah : 197 hits
Kondisi kulit ibu hamil berbeda beda Ada yang kulitnya lebih kering sensitif iritasi atau gampang gatal Jadi pertama tama hindari produk yang membuat kulit kering ujar Anesia Tania seorang dokter kulit dan kecantikan saat ditemui beberapa w...
Puri Bubur Makanan Awal Bayi Panduan Resepi Gabungkan Bijirin Sayur Buah

Puri Bubur Makanan Awal Bayi Panduan Resepi Gabungkan Bijirin Sayur Buah

papar berkaitan - pada 20/4/2019 - jumlah : 679 hits
Puri dan bubur boleh dijadikan sajian awal kepada bayi selepas pertama kali diperkenalkan kepada makanan pelengkap Semestinya tanpa garam gula Puri ialah makanan yang dikisar halus yang diberikan apabila bayi diperkenalkan dengan makanan pe...
Menjaga Kelembaban Kulit Bayi

Menjaga Kelembaban Kulit Bayi

papar berkaitan - pada 14/4/2019 - jumlah : 220 hits
Menjaga kelembaban kulit bayi menjadi salah satu cara perawatan bayi yang perlu diperhatikan sejak dini Karena kondisinya yang baru lahir ke dunia sehingga kulitnya masih sangat sensitif Perawatan yang paling penting adalah merawat kulit ba...
Bayi 4 Bulan Terlepas Dari Dukungan Ibu Semasa Menuruni Eskalator Disahkan Meninggal Dunia

Bayi 4 Bulan Terlepas Dari Dukungan Ibu Semasa Menuruni Eskalator Disahkan Meninggal Dunia

papar berkaitan - pada 3/4/2019 - jumlah : 336 hits
Seorang ibu kehilangan anaknya yang berusia antara tiga hingga empat bulan yang meninggal dunia akibat terlepas dari dukungannya Ketika kejadian wanita itu bersama bayi serta anak sulungnya sedang menuruni tangga eskalator tingkat tiga di p...
10 Makanan Ini Bisa Tingkatkan Kesuburan Wanita Dan Bikin Mudah Hamil

10 Makanan Ini Bisa Tingkatkan Kesuburan Wanita Dan Bikin Mudah Hamil

papar berkaitan - pada 10/4/2019 - jumlah : 362 hits
Salah satu hal cukup vital yang dapat dipengaruhi oleh perubahan pola makan ini adalah kesuburan Terdapat sejumlah makanan yang dapat mempengaruhi dan berefek positif ketika wanita ingin memiliki keturunan
Elak Guna Kosmetik Yang Mengandungi Bahan Bahan Ini Semasa Hamil Untuk Kurangkan Risiko Kemudaratan

Elak Guna Kosmetik Yang Mengandungi Bahan Bahan Ini Semasa Hamil Untuk Kurangkan Risiko Kemudaratan

papar berkaitan - pada 11/4/2019 - jumlah : 497 hits
Kehamilan memang membawa perubahan besar dalam hidup seorang wanita Bukan sahaja tubuh badan yang mengalami perubahan gaya hidup juga berubah Jika sebelum hamil si ibu bebas untuk makan dan melakukan apa sahaja Bagaimana pula dengan kosmeti...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools

Zus Ice Watermelon Latte