Allahu Akbar Tidak Dapat Melihat Autism Anak Kecil Ini Hafal Hampir Semua Ayat Al Quran


WALAUPUN dilahirkan dengan kekurangan, kanak-kanak ini mempunyai cukup ‘kesempurnaan’ apabila diberi keterangan hati menghafaz hampir semua surah dalam al-Quran dengan hanya mendengar alunan di radio.
Kanak-kanak istimewa ini, Ahmad Aqeel Faiz Mohammad Noor, 7, turut disahkan menghidap auttisme dan kini bersekolah di Sekolah Kebangsaan Presint 18, Putrajaya di bawah Program Pendidikan Khas Integrasi (PPKI) bagi pendidikan kanak-kanak kurang upaya penglihatan.
Ibunya, Nur Izzah Mohamad Kamil, 36, berkata, anak kedua daripada tiga beradik itu tidak dapat melihat, kedua-dua belah mata sejak dilahirkan dan pada umurnya setahun setengah disahkan menghidap auutisme.
“Ketika umur Aqeel setahun, saya perasan perkembangannya agak Iambat dan dia suka menghantvkkan kepala di lantai malah menangis yang tidak tahu punca.
“Selepas melakukan sedikit pembacaan dan perasan Aqeel ada ciri-ciri auttisme, kami kemudian merujuk kepada pakar kanak-kanak seterusnya ke pakar pskiatrik dan doktor mengesahkan anak mempunyai mild auttism,” katanya ketika dihubungi Harian Metro.
Video :

Suka dengar & hayati Alquran di Youtube
Suri rumah itu berkata, ketika mengandungkan Aqeel dia sering mengalunkan ayat al-Quran sehingga dia besar dan dia akan mendengar serta menghayati surah berkenaan yang dipasang di YouTube, radio dan televisyen.
“Aqeel dulu ada masalah tak tidur malam sebab dia tidak dapat bezakan waktu siang dan malam.
Bagi duduk diam
“Nak bagi dia tidak merayap keluar dari bilik memang kami pasang ayat suci al-Quran setiap masa dalam bilik dia. Kalau dia tak dapat tidur, dia akan dengar al-Quran sepanjang malam hingga pagi.
“Lagipun Aqeel ada avtisme, jadi kalau dia ‘tantrvm ’ (meragam) memang saya pasangkan al-Quran sebagai terapi untuk dia,” katanya .
Dari kecil dan dalam rahim lagi
Menurutnya, ayat suci al-Quran memang sebati dengan Aqeel kerana sudah didedahkan daripada kecil lagi, malah ketika dalam rahim.
“Tapi mungkin juga kelebihan Aqeel bvta dan auttisme membuatkan dia dapat menghafaz banyak surah.

“Sebab adik-beradik yang lain iaitu abangnya berusia 10 tahun dan adik perempuan berusia tiga tahun pun kami buat benda sama, tetapi tidaklah sehebat Aqeel.
Hafal hampir semua surah Al-Quran
“Saya rasa hampir semua surah dalam al-Quran dihafaz oleh Aqeel, selain tu Aqeel boleh membaca surah Al-Baqarah, Al-Imran, An-Nisa dan Yaasin,” katanya.
Menurutnya, ini berikutan setiap kali suaminya, Faiz Mohammad Noor Kamaruzaman, 36, membaca al-Quran kemudian meminta Aqeel menyambungnya, pastinya dia boleh melengkapkan surah berkenaan.
“Saya rasa hampir semua surah dihafaz oleh Aqeel kerana bila kami pilih surah dalam al-Quran, dia boleh teka surah apa kami baca.
Harapan ibu bapa
“Kami berharap Aqeel dapat menjadi hafiz al-Quran suatu hari nanti walaupun mempunyai kekurangan diri,” katanya .
Menurutnya, dia dan suami berharap supaya Aqeel dapat berdikari dan menjalani kehidupan seperti orang lain walaupun agak sukar untuk mendidik Aqeel kerana masalah penglihatan dan autismë.
“Bagaimanapun, kami tidak putus asa menghantar Aqeel ke sekolah, terapi dan kelas fardu ain untuk mempersiapkan dirinya untuk masa depan.
 
“Siapa tahu satu hari nanti Aqeel dapat bertanding dalam tilawah al-Quran dan ini sudah cukup menggembirakan kami,” katanya.
Sumber :HarianMetro 
The post Allahu Akbar! Tidak dapat melihat & Autismë.. Anak Kecil ini hafal hampir semua Ayat Al-Quran appeared first on Suara Viral Malaysia.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suaraviral.org/allahu-akbar-tidak-dapat-melihat-autisme-anak-kecil-ini-hafal-hampir-semua-ayat-al-quran/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ibu Kongsi Rahsia Enam Anak Hafal 30 Juzuk Al Quran

Ibu Kongsi Rahsia Enam Anak Hafal 30 Juzuk Al Quran

papar berkaitan - pada 19/3/2019 - jumlah : 498 hits
KUALA TERENGGANU Saya mula perdengarkan bacaan ayat suci al Quran kepada anak anak sejak mereka dalam kandungan selain jaga makan bagi menguatkan daya ingatan demikian kata ibu kepada lapan anak ketika diminta berkongsi amalan dilakukan seh...
Kurangkan Demam Panas Anak Kecil Dengan Petua Kampung Hanya Menggunakan Telur Rebus Ini Terbukti Sungguh Mujarab

Kurangkan Demam Panas Anak Kecil Dengan Petua Kampung Hanya Menggunakan Telur Rebus Ini Terbukti Sungguh Mujarab

papar berkaitan - pada 18/3/2019 - jumlah : 450 hits
terdapat pelbagai petua rawat anak demam yang boleh kita lakukan di rumah sebelum suhu badan atau demam anak menjadi terlalu tinggi Antaranya menyapu badan dengan tuala basah melembapkan kepala dengan air asam jawa atau air lemon menggunaka...
Semua Atau Hampir Semua Janji 100 Hari Ph Telah Ditunaikan Kata Kula

Semua Atau Hampir Semua Janji 100 Hari Ph Telah Ditunaikan Kata Kula

papar berkaitan - pada 6/4/2019 - jumlah : 383 hits
April 6 2019 4 26 PMMenteri Sumber Manusia M Kulasegaran SEREMBAN Menteri Sumber Manusia M Kulasegaran malam tadi mendakwa Pakatan Harapan telah memenuhi kesemua atau hampir semua 10 janji pilihan raya yang dibuatnya untuk tempoh 100 hari p...
Memberi Makan Anak Sejak Kecil Dengan Berbagai Makanan Bisa Tekan Potensi Alergi

Memberi Makan Anak Sejak Kecil Dengan Berbagai Makanan Bisa Tekan Potensi Alergi

papar berkaitan - pada 26/3/2019 - jumlah : 251 hits
Sebaiknya orang tua mengenalkan anak pada sejumlah bahan makanan saat usia masih sangat dini Ini termasuk pada sejumlah bahan makanan yang bisa menyebabkan alergi dan dimulai pada usia enam bulan ketika anak mulai makan
Ayah Yang Rajin Melayan Anak Sejak Kecil Berpotensi Mempunyai Iq Lebih Tinggi Dan Bijak

Ayah Yang Rajin Melayan Anak Sejak Kecil Berpotensi Mempunyai Iq Lebih Tinggi Dan Bijak

papar berkaitan - pada 22/3/2019 - jumlah : 232 hits
Semua ibu bapa pasti mengimpikan anak anak membesar dengan bijak Tapi tahukah di sebalik nak lahirkan seorang anak yang bijak hubungan ayah dengan anak sangat penting untuk membentuk IQ yang tinggi Selain ibu yang menjadi insan pertama dala...
Hukum Keluar Dengan Bekas Isteri Bersama Anak Kecil

Hukum Keluar Dengan Bekas Isteri Bersama Anak Kecil

papar berkaitan - pada 23/3/2019 - jumlah : 346 hits
Asalamualaikum Para Pembaca Ape Yop yang dirahmati Allah swt di zaman yang semakin mencabar ini Di saat kita sebagai ibu bapa mencari rezeki bagi menafkahkan keperluan keluarga pelbagai rintangan dan cabaran yang kita sebagai suami isteri a...
Nur 2 Tak Sensitif Raja Atiq Mohon Maaf Silap Baca Ayat Al Quran

Nur 2 Tak Sensitif Raja Atiq Mohon Maaf Silap Baca Ayat Al Quran

papar berkaitan - pada 4/4/2019 - jumlah : 610 hits
Raja Atiq mengakui lalai hingga berlaku kesilapan dalam bacaan ayat Al Quran Pengarah drama Nur 2 Shahrulezad Mohameddin mengakui terdapat kesilapan bacaan Al Quran pada episod pertama drama popular Nur 2 yang bersiaran pada Selasa malam Sh...
Syarhah Ibu Semua Anak Terbuang

Syarhah Ibu Semua Anak Terbuang

papar berkaitan - pada 7/4/2019 - jumlah : 432 hits
WAWANCARA Syarhah Mohd Tahir sebak matanya berkaca ketika membaca sepucuk surat ibu kandung yang ditinggalkan bersama anaknya dalam peti pelindung bayi Syarhah 45 pegawai pentadbir projek Peti Pelindung Bayi di Petaling Jaya percaya tidak a...
Anak Masih Kecil Suami Pula Dilanda Musibah

Anak Masih Kecil Suami Pula Dilanda Musibah

papar berkaitan - pada 18/3/2019 - jumlah : 420 hits
IBARAT sudah jatuh ditimpa tangga Begitulah nasib ibu yang perlu menggalas tugas berat menjaga tiga anak kecil Lebih menyedihkan suaminya pula kini terlantar sa kit Suhana Abdullah 29 berkata kehidupan keluarganya berubah 180 darjah selepas...
Towards More Comprehensive Pension Reform

3 Sebab Kenapa Kashmir Menjadi Pilihan Traveler Malaysia

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander

Sungai Muda Sempadan Pulau Pinang Kedah

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Tak Sekolah



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Leha Leya Lawa Tonton

Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3


Drama Racun Rihanna Lakonan Intan Najuwa Rita Rudaini

Bunga Paling Seram Di Dunia

Logo Autentik Untuk Produk Asli Madu

Ucapan Hari Jadi Ucapan Lawak Untuk Kawan Islamik

Hadiah Hari Guru 40 Idea Hadiah Yang Menarik

Gara Gara Al Bani Menuduh Iamam Bukhari Kafir Karena Takwil