Mydigital Id Penjawat Awam Kelebihan Fungsi Single Sign On


Selari dengan pengenalan MyDigital ID pada Mac lalu, semua penjawat awam telah diwajibkan untuk mendaftarkan MyDigital ID mereka.
Malah, penjawat awam juga diberi keistimewaan untuk mendaftarka Identiti Digital Nasional atau MyDigital ID mereka lebih awam berbanding orang awam ketika ia baru diperkenalkan beberapa bulan lalu.
Kerajaan juga telah menubuhkan syarikat tujuan khas (SPV) dinamakan MyDigital ID Sdn Bhd yang dimilikisepenuhnya MIMOS, bagi memastikan kecekapan, keberkesanandan ketelusan dalam pelaksanaan program Digital Nasional ini.
Apa itu MyDigital ID? MyDigital ID ialah satu bentuk pengenalan dan pengesahan diriindividu secara digital, yang bakal dimanfaatkan sektor awam danswasta, untuk mengesahkan identiti pengguna semasa melakukantransaksi secara dalam talian.
Pada 21 Nov 2023 yang lalu, PM Anwar Ibrahim yang juga Menteri Kewangan mengumumkan peruntukan RM80 juta kepada MIMOS Berhad untuk menyegerakan pelaksanaan MyDigital ID dan memperkasakan transformasi digital serta membangunkan inisiatif digital, khususnya melibatkan urusan dengan kerajaan.
MyDigital ID ialah satu inisiatif Kerajaan bagi pengesahan identiti yang selamat dan sah untuk pengguna dalam talian.
Laman web rasmi MyDigital ID boleh diakses melalui alamat https://www.digital-id.my/
Sistem MyDigital ID telah dibangunkan oleh MIMOS sejak 2016 dan mempunyai 32 Paten.
Kelebihan & Fungsi Single Sign-On MyDigital ID mempunyai pelbagai kelebihan seperiti berikut:
Selamat – MyDigital ID hanya mengenal pasti identiti pengguna dan tidak menyimpan sebarang data peribadi. Mudah – Dengan MyDigital ID, tiada keperluan log masuk berbilang untuk pelbagai urusan dalam talian. Pantas – Hanya beberapa saat diperlukan untuk mengesahkan identiti individu. Pintar – MyDigital ID mengurangkan risiko penipuan dengan mengesahkan identiti tanpa melibatkan perkongsian dokumen. Tepat – MyDigital ID memperoleh rujukan dan maklumat terkait daripada pangkalan data Kerajaan. Utuh – MyDigital ID adalah sistem tersulit dilengkapi lapisan keselamatan yang teguh dan sukar digodam. Unik – Seorang individu, satu identiti digital untuk mengakses pelbagai perkhidmatan dalam talian. Dipercayai – MyDigital ID adalah inisiatif yang dilaksana, disokong dan diiktiraf Kerajaan Melalui penggunaan MyDigital ID, penjawat awam boleh menggunakan fungsi Single Sign-On sebagai kaedah log masuk tunggal untuk log masuk semua perkhidmatan dalam talian tanpa memerlukan nama pengguna dan kata laluan selain MyDigital ID.
Baca lagi: MyDigital ID Malaysia – Pendaftaran & Semakan
Pendaftaran secara dalam talian Pada awal pengenal MyDigital ID, proses pendaftaran hanya boleh dilakukan secara manual menggunakan peranti atau kiosk MIMOS.
Ketika fasa awal ini, hanya 45,000 pengawat awam yang telah mendaftar MyDigital ID dan jumlah ini telah meningkat secara mendadak setelah kerajaan memperkenalkan proses pendaftaran secara dalam talian.
Penjawat awam dan orang ramai perlu memuat turun aplikasi MyDigital ID melalui PlayStore atau Apple Store bagi melakukan proses pendaftaran tersebut.
Google Play (Bagi pengguna Android) App Store (Bagi penngguna iOS) AppGallery (Bagi pengguna Huawei) Kontroversi Keselamatan MyDigital ID Pengenalan MyDigital ID juga telah menimbulkan pelbagai pertanyaan tentang tahap keselamatannya daripada orang ramai.
MIMOS menyatakan berkata sistem MyDigital ID tidak menyimpan sebarang data biometrik seperti cap jari, maklumat mata atau pengecaman muka dan tidakmenggunakan sebarang cip atau implan.
Agensi itu memaklumkan MyDigital ID juga tidak mengumpul, memantau atau menyimpan pangkalan data peribadi atau aktiviti pengguna dalam talian, selain tidak mendedahkan data peribadi secara terbuka dan ia juga tidak membolehkan penggunamemiliki lebih daripada satu identiti digital.
Pertanyaan dan maklumat lanjut Sekiranya anda mempunyai sebarang pertanyaan atau ingin mendapatkan maklumat lanjut mengenai perlaksanaan dan penggunaan MyDigital ID, sila hubungi pegawai yang bertugas melalui emel atau talian hotline berikut:
Emel: [email protected] Tel: +603 8687 2772

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ecentral.my/mydigital-id-penjawat-awam/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=mydigital-id-penjawat-awam

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Memahami Maksud Nilai Malaysia Untuk Penjawat Awam Oleh Jpa

Memahami Maksud Nilai Malaysia Untuk Penjawat Awam Oleh Jpa

papar berkaitan - pada 24/9/2024 - jumlah : 81 hits
Jom fahami maksud nilai Malaysia Nilai M A L A Y S I A diperkenalkan oleh Jabatan Perkhidmatan Awam sebagai satu panduan yang perlu dihayati oleh semua penjawat awam di Malaysia Melalui nilai nilai ini perkhidmatan awam diharapkan dapat mel...
Tepung Jagung Kelebihan Dan Fungsi Fungsinya

Tepung Jagung Kelebihan Dan Fungsi Fungsinya

papar berkaitan - pada 2/10/2024 - jumlah : 87 hits
Tepung jagung merupakan satu bahan yang sering digunakan sebagai agen pemekat dalam masakan seperti sup stew dan sos Namun begitu tahukah anda tepung ini boleh membantu dalam menghasilkan hidangan gorengan yang lebih rangup dan juga boleh b...
Penilaian Sistem Deep Penjawat Awam Secara Merit

Penilaian Sistem Deep Penjawat Awam Secara Merit

papar berkaitan - pada 24/9/2024 - jumlah : 85 hits
Berkenaan Penilaian Sistem DEEP Kerajaan Malaysia telah memperkenalkan satu sistem penilaian baharu bagi penjawat awam yang dikenali sebagai Sistem DEEP Sistem ini diperkenalkan dengan tujuan memastikan penilaian prestasi penjawat awam dila...
Fungsi Dan Kelebihan Menggunakan Google Family Link

Fungsi Dan Kelebihan Menggunakan Google Family Link

papar berkaitan - pada 5/10/2024 - jumlah : 42 hits
Melalui aplikasi Google Family Link terdapat berbagai fungsi untuk membantu ibu bapa mengawasi anak anak mereka berada dalam keadaan yang selamat ketika menggunakan peranti sosial Berikut adalah beberapa cara bagaimana Google Family menjaga...
Elaun Kritikal Penjawat Awam Siapa Yang Layak Syarat Utama

Elaun Kritikal Penjawat Awam Siapa Yang Layak Syarat Utama

papar berkaitan - pada 1/10/2024 - jumlah : 52 hits
Elaun Kritikal Penjawat Awam Siapa yang Layak Syarat Utama Penjawat awam merupakan tulang belakang kepada sistem pentadbiran sesebuah negara Tanpa mereka urusan harian pentadbiran perkhidmatan awam dan kebajikan rakyat mungkin tergendala Se...
Fungsi Vitamin C Kesan Pengambilan Berlebihan

Fungsi Vitamin C Kesan Pengambilan Berlebihan

papar berkaitan - pada 26/9/2024 - jumlah : 102 hits
Fungsi Vitamin C Kesan Pengambilan Berlebihan Vitamin C atau juga dikenali sebagai asid askorbik adalah salah satu nutrien penting yang diperlukan oleh badan kita untuk mengekalkan kesihatan yang optimum Vitamin ini tidak dihasilkan oleh tu...
Apa Itu Co Enzyme Q10 Fungsi Dan Manfaat Pengambilan Suplemen Ini

Apa Itu Co Enzyme Q10 Fungsi Dan Manfaat Pengambilan Suplemen Ini

papar berkaitan - pada 4/10/2024 - jumlah : 43 hits
Co enzyme Q10 adalah sejenis antioksidan yang terdapat secara semula jadi dalam tubuh kita Ia dihasilkan dalam organ hati Jadi ia selamat diambil dengan dos yang betul Ia memainkan peranan penting dalam penghasilan tenaga di dalam sel sel k...
Kotak Pewangi Kereta Custom Mencipta Pembungkusan Yang Mencerminkan Gaya Dan Fungsi

Kotak Pewangi Kereta Custom Mencipta Pembungkusan Yang Mencerminkan Gaya Dan Fungsi

papar berkaitan - pada 26/9/2024 - jumlah : 92 hits
Dalam pasaran yang semakin kompetitif pembungkusan produk menjadi elemen penting yang dapat meningkatkan daya tarikan sesuatu produk Kotak pewangi kereta custom adalah salah satu aspek yang dapat memberikan impak besar kepada persepsi pelan...
Sistem Pencernaan Manusia Maksud Proses Fungsi Organ

Sistem Pencernaan Manusia Maksud Proses Fungsi Organ

papar berkaitan - pada 26/9/2024 - jumlah : 98 hits
Sistem pencernaan manusia merupakan salah satu komponen yang paling penting dalam tubuh Makanan yang telah dimakan perlulah melalui organ pencernaan khusus untuk penghadaman penyerapan nutrien dan sisanya pula akan menjadi najis Tahukah and...
What Is Driving The Ringgit Rally

It Firm Name Ideas

Cara Mohon Lesen B Penuh Terbaru Jpj Umum Untuk Rakyat Malaysia

Diam Bukan Bermakna Kalah Atau Mengiyakan Fitnah Dewi Bakal Dedah Sesuatu Berserta Bukti

3 Sekeluarga Mengalami Detik Cemas Rumah Dimasuki Hampir 12 Orang Penyamun Berparang

Hidup Di Perantauan

Betul Ke Makan Malam Boleh Buat Kita Gemuk Fakta Atau Mitos

Polis Buru Bekas Petinju Terkenal Pecah Masuk Rumah


echo '';
5 Bukti Jelas Bagaimana Teknologi Moden Buat Kita Tak Reti Berfikir

10 Fakta Drama Berepisod Kelas Tahanan Cikgu Hiragi Adaptasi Mr Hiiragi s Homeroom Astro Ria Sooka Fakta Yang Ramai Tak Tahu

5 Isu Utama Pelajar Genius Usia Muda Masuk Universiti Awal

Resepi Sup Ayam Thai Paling Menarik dan Senang Dibuat Rasa Sekali Pasti Terpikat

Cara Undi Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Mingguan Akhir 30 Keputusan Markah Musim 4 Di Tangan Penonton


Warga Emas Simbah Air Kencing Di Pintu Flat Jiran

1 165 Aduan Minyak Masak Dalam Lapan Bulan

Dapur Gas Kotor Guna 3 Bahan Sahaja Terus Bersih

Cristiano Ronaldo Beri Bayangan Bakal Bersara Ini Puncanya

Nikmati Keenakan Lovns Coffee Dengan Keunikan Signature Cup

Restoran Nor Alwani Arifah Bandar Putra Segamat