Alami Lissencephaly Lipatan Otak Hilang Rayyan Sawan Hampir Setiap Hari Kes Rare 1 Dalam 100 000


Kehadiran Rayyan dengan Lissencephaly tidak mematahkan semangat ibunya untuk terus memberikan yang terbaik. Sawan hampir setiap hari dan perkembangan seperti bayi 3-4 bulan turut dialami anak kecil ini.
Permata hati Salfarina Fendi, Rayyan Aakif Anaqi Rayyan, 6 tahun, disahkan mengalami mengalami sejenis penyakit yang berkaitan dengan otak. Ia diakibatkan oleh kurangnya alur dan lipatan pada bahagian otak. Pa&Ma berkongsi pengalaman yang diceritakan ibu cekal ini.
“Rayyan life with lissencephaly  My tiny worrior.”
Lissencephaly adalah gangguan genetik otak di mana otak tidak mengembangkan lipatan dan alur yang diperlukan untuk berfungsi dengan normal otak. Lissencephaly adalah keadaan yang sangat jarang berlaku dan mempengaruhi perkembangan mental kanak-kanak itu ke tahap yang signifikan.

LISSENCEPHALY TIADA PENAWAR
Secara anatomi, otak mempunyai sejumlah lipatan dan alur yang diperlukan untuk menampung sejumlah besar tisu otak dalam ruang tertutup. Dalam kes Lissencephaly, alur dan lipatan ini hilang dan otak licin mengakibatkan fungsi otak yang tidak sesuai menyebabkan kecacatan neural dan perkembangan pada kanak-kanak.
Rawatan hanya menyokong dan tidak ada penawar untuk keadaan ini.
Beberapa gejala Lissencephaly adalah:
Masalah dengan pemakanan untuk menelan dan mengunyah. Kegagalan untuk berkembang maju. Kejang. Kecacatan intelektual. Kekejangan otot yang berterusan.
DIAGNOSIS PADA USIA 9 BULAN
Ibu tiga anak ini mengimbau saat-saat awal sebelum Rayyan disahkan mengalami Lissencephaly. Salah satu tanda awal yang ditunjukkan Rayyan ialah kelambatan perkembangan dan demam panas yang dialaminya.
“Sewaktu Rayyan berumur 9 bulan Rayyan terkena demam panas. Air tulang belakang diambil untuk memastikan sekiranya ada kuman di dalam otaknya. Selepas itu doktor pula  buat MRI scan untuk melihat keadaan otak dia sebab perkembangan dia sedikit lambat,” kata Salfarina.

ALAMI SAWAN HAMPIR SETIAP HARI
Perkembangan Rayyan sekarang masih lagi. Dia perlu menghadiri  pemeriksaan susulan setiap bulan di hospital untuk memastikan tahap kesihatannya baik.
“Boleh dikatakan dalam setahun memang kerap dimasukkan hospital. Rayyan antibodinya tak kuat dan hampir setiap hari akan terkena sawan. Ubat sawan yang diberikan juga makin bertambah kerana kekerapan sawan yang dialami,” kata ibu cekal ini.

TIADA MASALAH MENJAGA RAYYAN
Salfarina mengakui walau pun Rayyan anak istimewa, dia tiada masalah untuk menjaga permata hatinya ity. “Saya tiada masalah dalam menjaga Rayyan. Dia tidak meragam dan merengek. Kalau dia nak menyusu dan makan pun dia beri respon dengan cara menangis.
PERKEMBANGAN SEPERTI BAYI 3-4 BULAN
Oleh kerana masalah yang dialami pada otak, perkembangan anak comel ini terhad . Tingkah lakunya adalah seperti bayi berusia 3 hingga 4 bulan. Namun ini tidak mematahkan semangat Salfarina untuk meneruskan perjuangan buat Rayyan dengan menghantarnya ke PDK dan fisioterapi untuk senaman.

TIDAK BOLEH KUNYAH
Rayyan perlu diberikan makanan yang lembut dan tidak kental. Kata ibunya dia perlu menyediakan bubur untuk anak istimewa ini.
“Rayyan kena makan bubur yang diblend. Dia tidak mampu untuk mengunyah dan mempunyai masalah untuk menelan dengan baik. Jadi setiap hari saya perlu menyediakan bubur yang dikisar/ blend untuknya,” kata Salfarina.
TERLUKA PADA AWAL TETAPI KINI REDA
Saat pertama kali diberitahu Rayyan mengalami Lissencephaly, ibu ini mengakui alami kesukaran tetapi dia kemudian menerima kenyataan dengan hati terbuka.
“Semasa doktor beritahu tentang keadaan Rayyan masa tu memang terluka sangat dan saya mula research tentang penyakit. Kesan dia dan macam mana keadaan anak yang sama menghidap penyakit yang rare ni. Tapi saya reda .
“Rayyan pun seorang anak yang ceria walaupun dia terlantar seumur hidup. Insha’Allah saya akan jaga sebaik mungkin amanah Allah pinjamkan ini.

PERLU SENTIASA POSITIF
Bagi saya walaupun mempunyai anak yang kurang upaya memang dugaannya ialah menjaga mereka kerana anak kurang upaya tidak seperti anak-anak yang normal dan ada antaranya malu .Mereka tidak minta pun dilahirkan dengan keadaan yang begitu.
Bagi Ibu bapa yang dikurniakan anak istimewa saya pesan jangan terus putus asa. Yakinlah yang kita insan yang terpilih dipinjam kan anak syurga. Mudah-mudahan dengan izin Allah dimudahkan urusan menjaga mereka.
The post Alami Lissencephaly, Lipatan Otak Hilang. Rayyan Sawan Hampir Setiap Hari. Kes Rare 1 dalam 100,000 appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://majalahpama.my/alami-lissencephaly-lipatan-otak-hilang-rayyan-sawan-hampir-setiap-hari-kes-rare-1-dalam-100000/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pbb Sebut Hampir 5 000 Orang Tinggalkan Venezuela Setiap Hari

Pbb Sebut Hampir 5 000 Orang Tinggalkan Venezuela Setiap Hari

papar berkaitan - pada 1/2/2019 - jumlah : 290 hits
Perserikatan Bangsa Bangsa merilis data yang menyebut hampir 5 000 orang meninggalkan Venezuela setiap hari Juru Bicara Komisariat Tinggi PBB Urusan Pengungsi Joung ah Ghedini Williams menyampaikan alasan warga Venezuela keluar dari negaran...
Dia Beli Nasi Putih Setiap Hari Sambil Menangis Di Kantin Ini 20 Tahun Kemudian Terjadi Rileks Media

Dia Beli Nasi Putih Setiap Hari Sambil Menangis Di Kantin Ini 20 Tahun Kemudian Terjadi Rileks Media

papar berkaitan - pada 16/1/2019 - jumlah : 435 hits
Dia Beli Nasi Putih Setiap Hari Sambil Menangis Di Kantin Ini 20 Tahun Kemudian Terjadi Seorang pelajar setiap hari akan beli nasi putih dari kantin ni sambil menangis 20 tahun kemudian ketika pemilik kantin resah kerana gerai akan diroboh ...
Debat Pilpres Hanya Boleh Dihadiri 100 Pendukung Setiap Paslon

Debat Pilpres Hanya Boleh Dihadiri 100 Pendukung Setiap Paslon

papar berkaitan - pada 17/1/2019 - jumlah : 223 hits
KPU membatasi massa yang ingin menyaksikan acara debat secara langsung Setiap pasangan calon hanya mendapatkan 100 undangan
China Guna 1 Bilion Lipas Untuk Makan 55 Tan Sisa Makanan Setiap Hari

China Guna 1 Bilion Lipas Untuk Makan 55 Tan Sisa Makanan Setiap Hari

papar berkaitan - pada 19/1/2019 - jumlah : 477 hits
China guna 1 bilion lipas untuk makan 55 tan sisa makanan setiap hariSebuah kilang di timur China menternak satu bilion lipas untuk membantu memproses bertan sisa makanan setiap hari Kilang yang terletak di Jinan Shandong itu menerima 55 ta...
Doa Pemanis Wajah Doa Agar Kelihatan Cantik Dan Bercahaya Setiap Hari

Doa Pemanis Wajah Doa Agar Kelihatan Cantik Dan Bercahaya Setiap Hari

papar berkaitan - pada 16/1/2019 - jumlah : 1301 hits
Menjadi wanita cantik tentu adalah impian bagi semua wanita di dunia ini Cantik adalah naluri wanita cantik itu sudah melekat pada diri wanita Cantik itu terdiri dari dua unsur yaitu cantik secara fisik dan juga cantik dari hati Cantik luar...
Kalau Mampu Ambillah Setiap Hari Doktor Ini Jelaskan Khasiat Nenas Yang Ramai Kurang Tahu

Kalau Mampu Ambillah Setiap Hari Doktor Ini Jelaskan Khasiat Nenas Yang Ramai Kurang Tahu

papar berkaitan - pada 17/1/2019 - jumlah : 390 hits
Persediaan untuk makan malam Nenas Balik rumah tengok CikPuan isteri sudah beli nenas Macam tahu tahu sahaja Nenas adalah superfood Penting untuk hampir keseluruhan tubuh Kalau mampu ambillah setiap hari SUMBER VITAMIN C Nenas sarat dengan ...
Lebih 2 000 Buruh Nepal Akhiri Mogok 3 Hari

Lebih 2 000 Buruh Nepal Akhiri Mogok 3 Hari

papar berkaitan - pada 30/1/2019 - jumlah : 364 hits
Pekerja kilang pembuatan sarung tangan di Sepang itu mendakwa tidak dibayar gaji selama 3 bulan
Rindu Tak Sabar Nak Jumpa Anak Suami Ustazah Hilang Dipercayai Alami Tekanan Akhirnya Ditemui

Rindu Tak Sabar Nak Jumpa Anak Suami Ustazah Hilang Dipercayai Alami Tekanan Akhirnya Ditemui

papar berkaitan - pada 18/1/2019 - jumlah : 425 hits
Viral di media sosial apabila Guru Pendidikan Islam disedari hilang selepas gagal dihubungi sekitar 4 30 petang pada isnin lalu Pihak sekolah turut memaklumkan wanita tersebut mengajar seperti biasa pada Isnin namun tidak hadir pada Selasa ...
Alami Pendarahan Otak Masa Dilahirkan Seberat 1 4kg Aulia Kini Membesar Dengan Bijak Ibu Kongsi 5 Tips

Alami Pendarahan Otak Masa Dilahirkan Seberat 1 4kg Aulia Kini Membesar Dengan Bijak Ibu Kongsi 5 Tips

papar berkaitan - pada 17/1/2019 - jumlah : 338 hits
Anak ini mengalami pendarahan otak semasa lahir dan ibunya melalui beberapa komplikasi semasa hamil dan bersalin Namun ia sama sekali tidak mengganggu perkembangannya ibunya berkongsi tips Melalui proses kehamilan dan kelahiran yang agak me...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


The Evolution Of Adult Entertainment

Drama Projek Exit

Surah Al Ikhlas Bacaan Rumi Terjemahan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb

Berjalanlah Di Atas Jalan Kebenaran