Dia Beli Nasi Putih Setiap Hari Sambil Menangis Di Kantin Ini 20 Tahun Kemudian Terjadi Rileks Media


Dia Beli Nasi Putih Setiap Hari Sambil Menangis Di Kantin Ini. 20 Tahun Kemudian Terjadi
– Seorang pelajar setiap hari akan beli nasi putih dari kantin ni sambil menangis. 20 tahun kemudian, ketika pemilik kantin resah kerana gerai akan diroboh, “sesuatu” di luar jangkaan berlaku. Siapa sangka…..
NAK BELI NASI PUTIH SAHAJA
“Pakcik, saya mahu beli sebungkus nasi putih.” Datang satu suara entah dari mana ketika sibuk masak di dapur. Selepas mencari akhirnya ternyata suara ini milik seorang pelajar yang kelihatan agak lapar
Suami isteri yang mempunyai kantin ini hairan, tapi tetap memberikan apa yang diminta.
MINTA TAMBAHAN KUAH SAHAJA
Pemilik kantin kemudian mengisi pinggan dengan nasi putih dan memberikannya kepada pelajar tu yang memintanya. Pada masa hendak buat bayaran, pelajar tu kemudian bertanya, “Maaf, boleh tak saya minta sedikit kuah. Kuah sahaja?”
Si suami pemilik kantin itu kemudian menjawab, “Boleh, tak apa-apa! Percuma sahaja buat kamu!”
Setelah makan, pelajar tersebut seperti teringat yang kuah sayurnya percuma, dia kemudian meminta nasi putih lagi.
Pengusaha kantin tu kemudian bertanya, “Wah lapar ya? Saya bagi kamu lebih banyak lagi. Jangan risau.”
“Tidak lah pakcik, saya nak bungkus nasi putih sahaja dan mahu saya bawa pulang, biar jadi bekal masa saya pergi ke kuliah besok.” Katanya.
BAGI SEDEKAH LAUK EXTRA
Pakcik tu pun kemudian berfikir, “Hmm … Mungkin anak ini ada masalah wang, atau keluarganya ada masalah ekonomi jadi dia cuma minta nasi putih.”
Dia kemudian memberikan sedikit daging cincang dan sebutir telur yang disembunyikan di bawah nasi putih. Dia kemudian membungkus semuanya dan memberikannya pada pelajar tersebut.
Isteri pakcik kantin yang melihat hal ini bertanya, “Bang, saya nampak kamu mau bantu pelajar itu, kasihan juga dia cuma makan nasi putih, tapi kenapa perlu kamu sembunyikan lauknya?”
Pakcik kantin menjawab, “Sayang, dia itu pasti anak baik. Dia tidak mengemis, malahan tak minta lebih dan kuahnya pun cuma minta sedikit walaupun secara percuma. Kalau dia nampak kita kasihan kat dia bagi lauk lebih masa dia buka kotaknya, dia pasti jadi tidak sedap hati dan nanti tak berani datang ke sini lagi. Lagi pun dia itu masih belajar, kalau cuma makan nasi, nanti tak ada tenaga buat studi pelajaran.”
“Abang ni memang baik sangat. Suka bantu orang yang dalam kesusahan.”
MENANGIS TIAP KALI BALIK DARI KANTIN
Balik dari kantin tersebut, ternyata pelajar tu tahu apa yang terjadi, tapi dia hanya diam, juga demi menjaga niat baik pakcik kantin yang sudah diberikan.
Dia kemudian menangis di jalan, tanpa terlihat oleh pemilik kantin tersebut. Sejak hari itu, pelajar tersebut hampir setiap hari datang dan menempah nasi putih yang sama.
Tentu saja untuk bungkusan nasi yang dibawa pulang, selalu ada “rahsia” di sebalik timbunan nasi putih yang hangat itu. Hal ini terus berlangsung sampai pelajar tersebut lulus. Sejak graduasi dari universiti, suami isteri pemilik kantin itu tidak pernah lagi melihat susuk tubuhnya selama 20 tahun.
“SESUATU” BERLAKU SELEPAS 20 TAHUN
20 tahun kemudian, kantin ini mendapat amaran dari pihak berkuasa tanah mereka akan diambil dan mereka tidak lagi boleh berniaga lagi.
Pasangan yang sudah cukup tua ini sedih bukan main karana dengan usia mereka yang seperti itu, mereka tidak lagi boleh mencari pekerjaan lain apapun.
Tapi tidak lama kemudian, datanglah seorang lelaki dengan sut mewah masuk ke dalam kantin dan bercakap dengan pemilik kantin.
“Maaf, apakah anda pemilik kantin ini? Pengarah pejabat kami ingin bertemu dengan anda, dan meminta anda untuk bekerja di kantin pejabat kami. Soal peralatan dan bahan mentah yang diperlukan setiap hari, anda tidak perlu bimbang. Pejabat kami akan membayar semuanya dan anda hanya perlu memasak bagi kami. Di samping itu, semua keuntungan yang anda dapatkan dari jualan semuanya adalah milik anda.”
Mendengar berita ini, pemilik kantin terkejut dan bertanya, “Maaf, kalau boleh tahu, siapa pengarah anda? Kenapa orang seperti anda baik sekali pada kami?”
“Pengarah kami berkata anda berdua adalah penyelamat hidupnya. Dia sangat suka daging cincang dan telur yang kalian masak. Kalau anda berdua tidak keberatan, datanglah ke pejabat kami besok pagi untuk bertemu dengan beliau.”
Ternyata pengarah yang baik hati itu adalah pelajar mahasiswa yang sudah lulus 20 tahun lalu itu. Selama 20 tahun, dia berusaha keras dan berjaya menjadi seorang pengarah daripada syarikat yang sangat besar. Kalau bukan kerana pasangan yang menolongnya, dia mungkin tidak dapat hidup sampai hari ini.
Ketika mereka bertemu dan selesai berbincang-bincang, anak muda itu kemudian membongkok dan berkata, “Pakcik, terima kasih ya. Budi pakcik makcik sampai mati saya tak lupa.”
BUDI BAIK DIBALAS BAIK
Setiap perbuatan baik pasti akan berbuahkan hal yang baik. Kita belajar dari pakcik pemilik kantin, kalau mau berbuat baik, berbuatlah baik dengan tulus dan ikhlas.
Kita juga belajar dari si pelajar tadi, jangan pernah lupakan kebaikan orang lain, walaupun masa sudah berlalu bertahun-tahun!
Sumber: Coco via Superkiram
Source link
The post Dia Beli Nasi Putih Setiap Hari Sambil Menangis Di Kantin Ini. 20 Tahun Kemudian Terjadi – Rileks Media appeared first on Rilekslah.my.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.rilekslah.my/dia-beli-nasi-putih-setiap-hari-sambil-menangis-di-kantin-ini-20-tahun-kemudian-terjadi-rileks-media/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Air Zam Zam Yang Dicedok Setiap Hari Sejak Zaman Nabi Tidak Pernah Kering Rileks Media

Air Zam Zam Yang Dicedok Setiap Hari Sejak Zaman Nabi Tidak Pernah Kering Rileks Media

papar berkaitan - pada 11/1/2019 - jumlah : 274 hits
ak pelik ka mataair ni tak pernah keringsejak zaman Nabi Ismail dulu lagi dah beribu tahun dah Dari mana sumber airyang tak putus ni Ini penjelasan logik supaya anda FAHAM Salah satu keajaiban yang bisa disaksikan selama berabad abad adalah...
Alhamdulillah Azam 2017 Saya Dah Tercapai Untuk Beli Rumah Di Usia 24 Tahun Rileks Media

Alhamdulillah Azam 2017 Saya Dah Tercapai Untuk Beli Rumah Di Usia 24 Tahun Rileks Media

papar berkaitan - pada 14/1/2019 - jumlah : 261 hits
Harga rumah semakin lama semakin mahal namun keadaan itu tidak menghalang azam gadis ini untuk membeli sebuah rumah impian Difahamkan Cek Ifa telah berazam untuk membeli rumah sejak berusia 19 tahun dan Alhamdulillah berjaya memiliki sebuah...
6 Amalan Pagi Hari Yang Membuat Hidup Lebih Berkah Rileks Media

6 Amalan Pagi Hari Yang Membuat Hidup Lebih Berkah Rileks Media

papar berkaitan - pada 15/1/2019 - jumlah : 284 hits
TIDUR pagi memang terasa melenakan terutama bagi mereka yang memang tak bisa mengelakkannya Usai Subuh kepala langsung terasa berat dan hati pun seolah mendesak agar badan segera rebah dan secepat mungkin memejamkan mata Mungkin wajar membu...
Ibu Ada Anak Kecil Wajib Tahu Panduan Solat Sambil Dukung Bayi Rileks Media

Ibu Ada Anak Kecil Wajib Tahu Panduan Solat Sambil Dukung Bayi Rileks Media

papar berkaitan - pada 22/1/2019 - jumlah : 351 hits
Waktu solat dah lama masuk tapi anak kecil masih tak mahu lepas dari dukungan untuk ibu menunaikan solat Masalah ini selalu dihadapi oleh suri rumah yang punya bayi dan tinggal sendiri Ada masa bayi mungkin boleh ditinggalkan seketika tapi ...
Kami Jamah Nasi Lemak Mak Sambil Menangis Sebabnya Itu Adalah Masakan Mak Yang Terakhir

Kami Jamah Nasi Lemak Mak Sambil Menangis Sebabnya Itu Adalah Masakan Mak Yang Terakhir

papar berkaitan - pada 14/1/2019 - jumlah : 651 hits
Pasti menyedihkan apabila kita kehilangan orang yang disayangi terutamanya ibu bapa atau pasangan hidup Tambahan lagi apabila bila kita diduga dengan kehilangan insan insan ini secara sekelip mata di saat kita masih belum bersedia Luahan sa...
5 Tip Agar Wajah Cantik Betul Betul Putih Berseri Menurut Islam Rileks Media

5 Tip Agar Wajah Cantik Betul Betul Putih Berseri Menurut Islam Rileks Media

papar berkaitan - pada 12/1/2019 - jumlah : 439 hits
Memutihkan wajah tidak hanya menggunakan bahan bahan alami atau krim pemutih wajah saja tetapi juga boleh dilakukan tanpa ubat dan cukup menjalani perintah agama Dalam agama Islam untuk mendapatkan wajah putih berseri dan awet muda amat mud...
Akibat Makan 6 Ulas Bawang Putih Panggang Tak Sangka Ini Perubahan Yang Terjadi Rileks Media

Akibat Makan 6 Ulas Bawang Putih Panggang Tak Sangka Ini Perubahan Yang Terjadi Rileks Media

papar berkaitan - pada 3/1/2019 - jumlah : 270 hits
Bawang putih ni memang banyak khasiatnya biasa orang guna untuk buang angin dalam badan Tapi tak sangka kalau di panggang khasiatnya lebih banyak lagi Jom cuba Bawang putih dikenal di seluruh dunia kerana manfaatnya membantu banyak orang sa...
Masa Hamilkan Rayqal Saya Lemah Dan Menangis Setiap Hari Luahan Hati Nora Danish

Masa Hamilkan Rayqal Saya Lemah Dan Menangis Setiap Hari Luahan Hati Nora Danish

papar berkaitan - pada 7/1/2019 - jumlah : 445 hits
Pernah mendirikan rumah tangga dengan Rizal Ashram Ramli ataupun Jejai umum mengetahui pelakon Nora Danish dan bekas suaminya itu dikurniakan seorang cahaya mata lelaki Putra Rayqal Bersempena dengan ulang tahun kelahiran putera sulungnya i...
Mimpi Ngeri Menangis Setiap Hari Nora Danish Kongsi Pengalaman Hamil Bersalin Tanpa Suami

Mimpi Ngeri Menangis Setiap Hari Nora Danish Kongsi Pengalaman Hamil Bersalin Tanpa Suami

papar berkaitan - pada 7/1/2019 - jumlah : 703 hits
Nora Danish pernah mendirikan rumah tangga bersama Rizal Ashram pada 20 Jun 2006 dan telah berakhir pada tahun 2008 ketika usia kandungannya mencecah tiga bulan dengan talak dua Nora telah melahirkan anak sulungnya pada January 2009 Hari in...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Pemilik Kafe Tanah Aina Fareena Nafi Terima Notis Rasmi Peringatan Penutupan Parkir Restorannya



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Linkedin Menjadi Mitra Plan Indonesia Buka Peluang Kerja Bagi 400 Pencari Kerja Baru Di Jawa Tengah

5 Hidden Features Of Wordpress Com

Hospital Kuala Pilah

From Gear To Gear Exploring The Mechanics Of Ram And Dodge Transmissions

Satisfy Your Pup S Cravings Exploring The World Of Natural Dog Treats